Indfødsretsudvalget 2016-17
IFU Alm.del
Offentligt
1713501_0001.png
== AKT 125245 == Dokument 1 == [ Belgien - høringssvar ] ==
Til:
Stine Højlund Hansen ([email protected]), Udenrigsministeriet ([email protected]), Udenrigsministeriet ([email protected]),
Udenrigsministeriet ([email protected]), Udenrigsministeriet ([email protected])
Lars von Spreckelsen-Syberg ([email protected]), Tobias Elling Rehfeld ([email protected]), Wien ([email protected]),
Cc:
London ([email protected]), Louise Bang Jespersen ([email protected]), Uta von Fintel ([email protected]), Brit Gotthard
Jensen ([email protected]), Helle Ankersen ([email protected]), Kongelig Dansk Ambassade Paris ([email protected]),
Kongelig Dansk Ambassade Bruxelles ([email protected]), Kongelig Dansk Ambassade Stockholm ([email protected]),
Kongelig Dansk Ambassade Oslo ([email protected]), Kongelig Dansk Ambassade Haag ([email protected]), Kongelig
Dansk Ambassade Helsingfors ([email protected]), Kongelig Dansk Ambassade Berlin ([email protected])
Fra:
Udenrigsministeriet ([email protected])
Titel:
BRUXELLES: Andre landes holdning til ændring af FN's konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed –
besvarelse af instruktion. (UM id: 1734241)
Sendt:
12-09-2016 16:39:25
BRUXELLES: Andre landes holdning til ændring af FN's konvention af 1961 om begrænsning af
statsløshed – besvarelse af instruktion.
Sagsnr.: 2016-23225
Bliver Konventionen om Begrænsning af Statsløshed (1961) diskuteret i Belgien – eller har den været
diskuteret de seneste år?
Der har ikke været særlig debat om emnet i Belgien, og vores kontaktperson i det belgiske
justitsministerium vurderer, at problematikken er særdeles begrænset her i landet. I Belgien har man
implementeret statsløsekonventionens §1 stk. 1 direkte i lovgivningen, hvorved statsborgerskab automatisk
tildeles statsløse børn født inden for landets grænser (art. 10 af den belgiske statsborgerskabslov), hvilket
man vurderer afhjælper problematikken omkring statsløse væsentligt.
Siden 15. juli 2015 har det været muligt at fratage personer, der har været involveret i terrorhandlinger,
deres belgiske statsborgerskab. Dog er det kun muligt for personer, som har et andet statsborgerskab end
det belgiske og derfor ikke derved bliver statsløse. Derudover skal den belgiske nationalitet været opnået
ved ansøgning eller naturalisation – ikke fra fødslen. Vores kontaktperson understreger dog, at loven på
trods af disse begrænsninger, allerede har fundet anvendelse ved flere lejligheder, og at man hidtil heller
ikke har set debat ift. problemer omkring statsløshed i den sammenhæng.
Betragter Belgien det som værende tilladt ift. konventionen at suspendere tildelingen af statsborgerskab til
en person, der er dækket af Konventionen?
Man har i Belgien valgt at implementere konventionen direkte gennem den belgiske
statsborgerskabslovgivning, som beskrevet ovenfor, og har generelt ikke fundet det problematisk ift. belgisk
lovgivning at ratificere statsløsekonventionen. Derfor finder man umiddelbart ikke spørgsmålet relevant i en
belgisk kontekst.
Anerkendte statsløse personer, som ikke er født i landet, har ihht. den belgiske statsborgerskabslovs art.19
§2 mulighed for at søge om naturalisation efter 2 års fast ophold i landet.
Ville Belgien være interesseret i at deltage i en dialog om mulighederne for at ændre Artikel 1 (2) (c) i
Konventionen af 1961? Hvilke udfordringer kunne man forudse i en sådan proces?
Som situationen står i dag, ser Belgien ikke nogen årsag til at ændre Statsløsekonventionen, og har derfor
ingen umiddelbar interesse i at indgå i en ”like-minded” gruppe med det formål at ændre konventionen.
Man gør dog opmærksom på, at man altid er åben overfor yderligere dialog, samt informations- og
erfaringsudveksling omkring denne nationalitetsproblematik.
Kilde: Valérie Déprez, Unit leader, Nationality Division, Belgisk Justitsministerium
Bruxelles/Nuala Clare Fogde