Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del
Offentligt
1788832_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
13. september 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2017-0032/09-0029
Dok.:
2399825
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del), som Folketin-
gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. august 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at redegøre for, om den danske regering og Folketinget juridisk set egenhændigt ville kunne fjerne bloktilskuddet til Grønland, til justitsministeren
1788832_0002.png
Spørgsmål nr. 57 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Med henvisning til artiklen ”Greenland: Danish Government
is bluffing” på hjemmesiden https://www.aquut.com den 6/7-
2017 bedes ministeren redegøre for, om den danske regering
og Folketinget juridisk set egenhændigt ville kunne fjerne
bloktilskuddet til Grønland (og tilsvarende Færøerne) eller gø-
re det mindre uden tilsagn fra Grønlands (og tilsvarende Færø-
ernes) selvstyremyndigheder.”
Svar:
Statens tilskud til Grønlands Selvstyre er reguleret i selvstyreloven, jf. lov
nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands Selvstyre.
Selvstyreloven har en særlig baggrund, hvilket bl.a. kommer til udtryk i
præamblen til loven. Præamblen har følgende ordlyd:
”I
erkendelse af, at det grønlandske folk er et folk i henhold til
folkeretten med ret til selvbestemmelse, bygger loven på et øn-
ske om at fremme ligeværdighed og gensidig respekt i partner-
skabet mellem Danmark og Grønland. Loven bygger i over-
ensstemmelse hermed på en overenskomst mellem Naalak-
kersuisut og den danske regering som ligeværdige parter.”
[Understegning foretaget her]
Om muligheden for egenhændigt at tilbagekalde selvstyreloven er der an-
ført følgende under pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget
til selvstyreloven (forslag nr. L 128 af 5. februar 2009 til lov om Grøn-
lands Selvstyre):
”Lovforslaget tager afsæt i det folkeretlige princip om folkenes
ret til selvbestemmelse, som bl.a. kommer til udtryk i FN-
pagtens artikel 1, stk. 2. I præamblen til lovforslaget henvises
således til, at det grønlandske folk er et folk i henhold til folke-
retten med ret til selvbestemmelse. Det slås fast, at loven byg-
ger på et ønske om at fremme ligeværdighed og gensidig re-
spekt i partnerskabet mellem Danmark og Grønland, og at lo-
ven i overensstemmelse hermed bygger på en overenskomst
mellem Grønlands landsstyre og den danske regering som li-
geværdige parter. En ensidig tilbagekaldelse af loven fra dansk
side ville ud fra en folkeretlig synsvinkel ikke være forenelig
med præamblens principper om fremme af ligeværdighed og
gensidig respekt i partnerskabet og om det grønlandske folks
ret til selvbestemmelse.” [Understregning foretaget her]
2
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at redegøre for, om den danske regering og Folketinget juridisk set egenhændigt ville kunne fjerne bloktilskuddet til Grønland, til justitsministeren
1788832_0003.png
Der er desuden i Grønlandsk-dansk selvstyrekommissions betænkning nr.
1497 fra 2008 om selvstyre i Grønland, som indeholdt et udkast til selvsty-
reloven, bl.a. anført følgende på side 87 om tilbagekaldelsesspørgsmålet:
”Den grønlandske side har noteret sig, at Statsministeriet i fe-
bruar 1998 meddelte følgende i forhold til den færøske hjem-
mestyrelov:
’Hjemmestyreloven er efter ministeriets opfattelse under alle
omstændigheder en lov af særlig karakter, hvilket allerede lo-
vens særlige indledning gør klart. Der er for ministeriet ingen
tvivl om, at loven politisk og moralsk betragtes som en over-
enskomst mellem Danmark og Færøerne, som ikke bør ændres
ensidigt af de danske myndigheder uden samtykke fra hjem-
mestyrets organer.’”
[Understregning foretaget her]
Der kan om selvstyreloven, herunder om Grønlandsk-dansk selvstyre-
kommission, i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 8. okto-
ber 2015 af spørgsmål nr. 27 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg,
hvoraf bl.a. fremgår, at love, der er vedtaget i Folketinget gennem den al-
mindelige lovgivningsprocedure, ud fra en ren statsretlig betragtning kan
ændres gennem den almindelige lovgivningsprocedure.
3