Forsvarsudvalget 2016-17, Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
FOU Alm.del Bilag 27, UPN Alm.del Bilag 90
Offentligt
AFTALE OM STYRKELSE AF FORSVARSMINISTERIETS FREMTIDIGE OPGAVELØSNING I ARKTIS
København den 8. december 2016
Der er mellem regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre indgået
aftale om styrkelse af Forsvarsministeriets fremtidige opgaveløsning i Arktis.
Partierne er enige om, at styrkelsen af Forsvarsministeriets opgaveløsning i Arktis er nødvendig
set i lyset af den forventede udvikling i området de kommende år. Klimaforandringerne bevirker
en øget geografisk tilgængelighed i det arktiske område, hvilket bl.a. har øget
opmærksomheden på udvinding af naturressourcer samt større kommerciel og videnskabelig
aktivitet. Arktis geopolitiske betydning i de kommende år vil blive stadig mere betydningsfuld.
Forsvarsministeriet har gennemført en omfattende analyse af den fremtidige opgaveløsning i
Arktis, der danner grundlag for den fremtidige dimensionering af Forsvarsministeriets
kapaciteter i Arktis. Analysen er udarbejdet i samarbejde med repræsentanter fra Grønlands
Selvstyre
og
Færøernes
Landsstyre
samt
flere
ministerier, myndigheder
og
forskningsinstitutioner.
Analysen viser, at Forsvarsministeriets opgaveløsning i Arktis på en række områder er styrket
gennem de senere år, men også at det er relevant yderligere at styrke overvågning,
kommando, kontrol og kommunikation og operative indsatsenheder. En styrkelse af disse
områder vil være med til at styrke løsningen af flere opgaver på én og samme tid, herunder
suverænitetshævdelse, eftersøgnings- og redningstjeneste, havmiljø og støtte til det civile
samfund.
Partierne noterer sig, at der i analysen peges på, at Rigsfællesskabet indgår i flere forskellige
internationale aftaler på redningsområdet, herunder aftale om samarbejde om flyveredning og
søredning i Arktis i regi af Arktisk Råd, og forudsætter, at regeringen også fremadrettet vil
arbejde for sikker sejlads for bl.a. krydstogtskibe i Arktis, som det også er tilfældet med IMO’s
Polarkode, der træder i kraft 1. januar 2017.
På baggrund af analysens anbefalinger er partierne derfor enige om, at implementere
rapportens initiativer, og at den særlige økonomiske ramme på 120 mio. kr. årligt disponeres
hertil jf. bilag. Partierne er enige om, at usikkerheder håndteres inden for Forsvarets
økonomiske ramme. I indeværende forlig (Aftale på Forsvarsområdet 2013 – 2017) er der afsat
økonomi til nye kapaciteter. Der er etableret en Arktisk Beredskabsstyrke, anskaffet et tredje
inspektionsfartøj samt anskaffet ni nye skibsbaserede helikoptere, der blandt andet vil komme
til at flyve fra inspektionsskibene i Arktis.
Endelig lægges der op til et pilotprojekt vedrørende etablering af en frivillig
beredskabsorganisation i Grønland, baseret på Hjemmeværnets og beredskabets erfaringer.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Pressemeddelelsen "Forsvarsforligskredsen indgår aftale om den fremtidige opgaveløsning i Arktis"
Partierne noterer sig, at analysen viser, at både nuværende og fremadrettede krav til
opgaveløsningen vil kunne opfyldes inden for den økonomiske ramme på ca. 120 mio. kr.
Partierne er enige om at iværksætte de øvrige tiltag, der fremgår af analysen og som ikke er
forbundet med meromkostninger. Der er tale om tiltag i forhold til overvågning, operative
indsatsenheder samt kommando, kontrol og kommunikation. Der er således tale om opgaver,
som Forsvarsministeriet allerede varetager i dag, men hvor det er muligt at varetage opgaverne
mere effektivt. Partierne noterer sig, at Forsvaret har indledt en proces, der skal udvikle Arktisk
Kommando.
Endelig er partierne, i forlængelse af analysen, enige om at genetablere Forsvarets
tilstedeværelse i Grønnedal i form af et strategisk, logistisk støttepunkt, som kan anvendes dels
til oplægning af brændstof, opbevaring af havmiljøbekæmpelsesmateriel mv., dels til øvelses-
og uddannelsesformål. Derudover kan Grønnedal stilles til rådighed for øvrige myndigheders
opgaveløsning i det arktiske område.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Pressemeddelelsen "Forsvarsforligskredsen indgår aftale om den fremtidige opgaveløsning i Arktis"
1700058_0003.png
Bilag: Finansiering
Der peges i analysen af den fremtidige opgaveløsning i Arktis på en række initiativer inden for
den økonomiske ramme på 120 mio. kr. For 2016 er der usikkerhed omkring det økonomiske
afløb, da initiativer med kort varsel skal indpasses i Forsvarets nuværende opgaveløsning.
Disponering af særlig økonomisk ramme, mio. kr., 2013-niveau, tallene for 2017 og
2018 er afrundet.
Hovedspor
Overvågning, herunder
- satellitbaseret overvågning, herunder
-
af skibstrafik, havmiljø og aktivitet til lands
-
luftrumsovervågning baseret på radar- og
lufttrafikoplysninger
-
nationalt og internationalt samarbejde om
udveksling af overvågningsdata
- kapacitet til billedopbygning
- øget tilstedeværelse af overvågningsfly
Kommando, kontrol & kommunikation, herunder
-
-
-
-
satellitkommunikationsmoduler
etablering af elektroniske netværk
informations-, kommando- og kontrolsystemer
styrket bemanding, herunder
-
Arktisk Kommandos stab
-
inspektionsskibe og -fartøjer
2016
1,5
1,5
2017
36
25
2018 eft.
40
22
7
4
22
1
2
1
18
10
8
25
-
1
-
24
Operative indsatsenheder, herunder
besætning og indsættelse af fregat i Arktis
grønlandsk frivillig beredskabsorganisation m.m.
øget anvendelse af civile kortbanefly
havmiljøforureningsbekæmpelse
anden operativ kapacitet, herunder
-
kapacitet
til
etablering
af
taktiske
landingszoner
-
redningsmateriel
- forsøg og demonstrationer
Styrket opgaveløsning i alt
-
heraf drift
-
heraf anlæg
1,5
-
-
-
-
-
40
11
6
2
5
13
55
38
10
2
2
1
3
98
-
-
-
120
120
0
Der peges i analysen endvidere på en række initiativer, som ikke er forbundne med
merudgifter. Der er således tale om initiativer, som Forsvarsministeriet allerede varetager i dag,
men som kan udføres smartere og mere effektivt.