Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1811439_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 672 (Alm. del) af 28. sep-
tember 2017
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse følgende for hvert år frem til 2025 i mia. kr.: 1) De forven-
tede PSO-udgifter
da aftalen om afskaffelse af PSO’en blev indgået, 2) De forven-
tede PSO-udgifter i den seneste fremskrivning heraf, 3) Provenuet fra finansierin-
gen af PSO-aftalen og 4) PSO-aftalens påvirkning af råderummet, når den nyeste
PSO-fremskrivning lægges til grund?
Svar
På baggrund af PSO-aftalen, herunder de aftalte besparelser, udarbejdede
Energistyrelsen i november 2016 et opdateret skøn for de forventede PSO-
udgifter. I række 1 i tabel 1 er opgjort de forventede PSO-udgifter baseret på
Energistyrelsens PSO-fremskrivning fra november 2016 og indbudgetteringen på
finansloven for 2017. Udgiftsskønnet er tidligere oplyst i EFK alm. del spm. 171
for 2020-2025 i løbende priser. Skønnet er her opgjort i faste 2017-priser.
Konsekvenserne af PSO-aftalen blev indregnet i forbindelse med opdateringen af
den mellemfristede fremskrivning i
Danmarks Konvergensprogram 2017.
Energistyrelsens seneste fremskrivning fra juni 2017 fremgår af række 2 i tabel 1
for hvert år frem til 2025.
I række 4 tabel 1 fremgår den samlede finansiering som følge af PSO-aftalen.
Finansieringen blev bl.a. baseret på, at PSO-udgifterne beregningsteknisk blev
fremskrevet som en uændret andel af BNP efter 2022,
jf. EFK alm. del spm. 247.
Samme regneprincip gør sig gældende for fremskrivningen af PSO-udgifterne i
det opdaterede 2025-forløb.
Tabel 1
PSO-fremskrivninger og finansiering i PSO-aftalen
Mia. kr., 2017-priser
1. De forventede PSO-udgifter pba. PSO-aftalen
2. De forventede PSO-udgifter i seneste fremskriv-
ning fra Energistyrelsen (juni 2017)
3. Fremskrivning af PSO-udgifter, opdateret 2025-
forløb
4. Samlet finansiering pba. PSO-aftalen
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
8,1
7,9
7,9
8,1
8,6
8,5
8,5
8,6
6,8
7,0
7,0
6,8
6,6
6,3
6,3
6,6
6,4
6,0
6,0
6,4
6,3
5,6
5,6
6,2
5,6
4,8
5,7
6,2
4,8
3,8
5,8
6,3
4,2
2,7
5,8
6,4
Kilde: Energistyrelsens PSO-fremskrivninger, PSO-aftalen, opdateret 2025-forløb og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 672: Spm. om PSO-udgifter, til finansministeren
Side 2 af 2
PSO-aftalen
indebærer, at PSO’en udfases
gradvist i en overgangsperiode frem
mod 2022, og at nye og renotificerede støtteordninger indbudgetteres på
finansloven fra 2017. Eventuelle udsving i udgifter til ordninger, der konkret er
indbudgetteret på finansloven, kan svække hhv. styrke de offentlige saldi.
Ændrede skøn for PSO-udgifterne vil ikke påvirke det finanspolitiske råderum til
offentligt forbrug mv. i år, der er omfattet af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner (aktuelt frem til 2021), idet udgiftslofterne er bindende og fastsættes ved
lov for en løbende 4-årig periode. For år, der ikke er omfattet af udgiftslofter, vil
ændringer af de skønnede udgifter til PSO
ligesom øvrige nye oplysninger
påvirke råderummet, i takt med at de ændrede skøn indregnes i de løbende
opdateringer af den mellemfristede fremskrivning.
Det bemærkes, at den opgjorte finansiering pba. PSO-aftalen bl.a. udgøres af et
måltal for effektiviseringer af en række støtteordninger til vedvarende energi med
50 mio. kr. i 2019 stigende til 400 mio. kr. årligt fra 2024. Effektiviseringerne er
endnu ikke afspejlet i de opgjorte udgifter.
Det bemærkes desuden, at skøn for PSO-udgifterne er behæftet med betydelig
usikkerhed. Det skyldes bl.a. udgifternes afhængighed af elprisen. Skøn for
udgifterne kan således svinge markant. Skønnet for PSO-udgifterne fra juni 2017
er p.t. under opdatering.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister