Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1804913_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 645 (Alm. del) af 27.
september 2017 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA) på
vegne af Finansudvalget
Spørgsmål
Hvad er sagsbehandlingstiderne i Statens Administration henholdsvis før og
efter udflytningen - herunder ønskes angivet de seneste tal for sagsbehandlingsti-
derne?
Svar
Statens Administration kan oplyse følgende om sagsbehandlingstider omhandlen-
de tiden før og efter udflytningen:
Tabel 1
Opfølgning på flytning af Statens Administration
Besvarelse
Mål: 95 pct. af alle købsfakturaer og
købskreditnotaer er bogført inden for 3
arbejdsdage fra modtagelsen
Rettidighed/regnskab.
August 2017: 98,6 pct.
Januar
december 2014: 96,8 pct.
Mål: 100 % af indsendte lønhændelser
sagsbehandles og kontrolleres til den
pågældende lønkørsel, såfremt de er
modtaget senest 5 arbejdsdage før
indrapporteringsfristen til HR-Løn/SLS.
August 2017: 100 %
Ingen data før udflytning
Antal transaktioner (kreditor og debitor)
pr. fakturerbare time ekskl. tilkøbstimer.
Produktivitet/regnskab
August 2017:14,5 transaktioner
November 2014-oktober 2015: 13 trans-
aktioner
Antal SLS-hændelser inkl. refusioner pr.
fakturerbare time ekskl. tilkøbstimer.
Produktivitet/løn
August 2017: 3,1 hændelser
November 2014- oktober 2015: 2,7
hændelser
Metode
Baseline for 2014 er valgt, da målet i
2015 var 2 dage. I 2016 blev målet
ført tilbage til 3 dage, som målet har
været i periode 2012-2014.
Rettidighed/løn
Nyt mål etableret i forbindelse med
udflytning, og derfor findes ingen
historiske data
Kilde: Statens Administration
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om sagsbehandlingstiderne i Statens Administration henholdsvis før og efter udflytningen, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
Statens Administrations formål er at bidrage til udvikling af en effektiv administra-
tion på tværs af staten, herunder sikre den fortsatte udvikling og effektivisering af
løn- og regnskabsopgaver for ca. 160 institutioner. Med henblik på at sikre en
sikker, stabil og effektiv drift på både kort og længere sigt er Statens Administrati-
on i forbindelse med etableringen i Hjørring overgået fra en kundeorienteret til en
procesorienteret organisation.
Ændringen betyder, at medarbejdere nu håndterer få processer for flere kunder i
stedet for samtlige processer for få kunder. Ændringen følger best practice for
organisering af
shared service centre
og har muliggjort en hurtig oplæring af de mange
nye medarbejdere og dermed mulighed for hurtigere at levere ydelser af tilfreds-
stillende kvalitet til kunderne. Ændringen bidrager desuden til mere standardisere-
de services, som på sigt vil sikre en mere robust og effektiv opgavevaretagelse,
bl.a. som følge af muligheden for øget automatisering. Den nye organisering af-
spejles i både en øget kvalitet og effektivitet på centrale forretningsområder.
Rettidighed/regnskab
Målopfyldelsesgraden viser, hvor stor en andel af regnskabsbilagene, Statens Ad-
ministration får bogført senest 3 arbejdsdage efter modtagelsen. I august 2017
blev 98,6 pct. af alle bilag bogført inden for 3 arbejdsdage mod 96,8 pct. i 2014.
Rettidighed/løn
Målopfyldelsesgraden viser, hvorvidt alle lønudbetalinger, der er modtaget retti-
digt, er kontrolleret og ekspederet i forbindelse med den månedlige lønudbetaling.
Målopfyldelsen var i august 2017 på 100 pct.
Produktivitet/regnskab
Målopfyldelsesgraden viser, hvor mange købs- og salgsbilag, der i gennemsnit
behandles pr. time. I august 2017 blev der gennemsnitligt behandlet 14,5 bilag pr.
time mod 13 bilag i perioden november 2014 til oktober 2015.
Produktivitet/løn
Målopfyldelsesgraden viser produktiviteten i Statens Administrations varetagelse
af lønopgaven for de kunder, Statens Administration betjener på lønområdet.
Produktiviteten beregnes som antallet af lønopgaver, den enkelte medarbejder
gennemsnitligt ekspederer pr. time i lønsystemet. I august 2017 ekspederedes gen-
nemsnitligt 3,1 opgaver pr. time mod 2,7 opgaver i perioden november 2014 til
oktober 2015.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation