Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1922066_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Dato: 04-07-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPHRA
Sagsnr.: 1801346
Dok. nr.: 626622
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har den 20. februar 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 83 (ERU - Alm. del) til beskæftigelsesministeren, som hermed be-
svares af sundhedsministeren for så vidt angår Sundheds- og Ældreministeriets om-
råde.
Spørgsmål nr. 83:
I forlængelse af ministerens besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del
spørgsmål
54 bedes ministeren
eventuelt ved indhentelse af bidrag fra relevante ministerier -
tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder
for den forrige regeringsperiode og frem til i dag
der implementerer erhvervsrettet
EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfat-
telse sker en overimplementering. For så vidt angår de bekendtgørelser, der efter re-
geringens opfattelse overimplementerer EU-lovgivningen, bedes for hvert enkelt be-
kendtgørelses vedkommende oplyst a) på hvilke områder og måder bekendtgørelsen
efter regeringens opfattelse adskiller sig fra minimumskravene i EU-lovgivningen, b)
begrundelserne for, at regeringen mener, at man er gået videre end minimuskravene i
EU-reguleringen, c) på hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter regeringens
vurdering pågældende overimplementering, d) den oprindelige vurdering af de økono-
miske og administrative konsekvenser for det offentlige af implementeringen, e) den
oprindelige vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v. af implementeringen, f) den oprindelige vurdering af de administrative kon-
sekvenser for borgerne af implementeringen, g) den oprindelige vurdering af de miljø-
mæssige konsekvenser af implementeringen. Det bedes for hvert af punkterne d, e, f
og g oplyst, om regeringen er enig i de oprindelige vurderinger af konsekvenserne af
implementeringen. Hvis regeringen ikke er enig heri, bedes oplyst regeringens vurde-
ring af konsekvenserne nævnt i punkt d, e, f og g for hvert enkelt bekendtgørelse.
Svar:
Der vedlægges oversigt over bekendtgørelser på ministeriets område, der
implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning for perioden 2011 og frem til den 1. juni
2018.
Som det fremgår af oversigten, er der på Sundheds- og Ældreministeriets område
udstedt 32 bekendtgørelser, der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning i den
angivne periode.
Der er sket overimplementering i Bekendtgørelse om kvalitet, mærkning, alderskon-
trolsystem og reklame mv. af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere mv.
Selve overimplementeringen følger dog allerede af lov om elektroniske cigaretter
m.v. (via bemyndigelsen), som har været på IU i oktober 2015.
./.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af direktiv
2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og rela-
terede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF.
Bekendtgørelsen er udtryk for overimplementering ift. direktivet, da den fastsætter
regler om et alderskontrolsystem for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbehol-
dere med og uden nikotin til personer under 18 år, jf. bekendtgørelsens § 15. I tillæg
er der med bekendtgørelsen sket sidestilling af reklamereglerne for tobak og rekla-
mereglerne for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden ni-
kotin, jf. § 16.
Baggrunden for overimplementeringen var, at man ønskede at sikre, at reglerne for
tobak og elektroniske cigaretter var parallelle ift. bl.a. alderskontrolsystem og rekla-
meregler.
Der er derudover identificeret en mindre overimplementering i relation til
bekendtgørelse nr. 84 af 2. februar 2018 om ioniserende stråling og strålebeskyttelse.
Sundheds- og Ældreministeriet implementerede strålebeskyttelsesdirektivet (direktiv
om fastlæggelse af grundlæggende sikkerhedsnormer til beskyttelse af de farer, som
er forbundet med ioniserende stråling) ved lov om ioniserende stråling og
strålebeskyttelse (strålebeskyttelsesloven), som blev vedtaget 9. januar 2018 og trådte
i kraft 6. februar 2018.
Direktivet beskytter arbejdstagere, der som en nødvendig del af deres arbejde
udsættes for stråling. I direktivet er arbejdstagerne opdelt i kategorier, afhængig af,
om de tænkes at modtage stråledoser på over 6 mSv om året (kategori A) eller mindre
(kategori B).
Direktivet stiller bl.a. krav om, at arbejdstagere i kategori A skal overvåges individuelt,
hvorimod det i forhold til arbejdstagere i kategori B, alene fastsættes, at
medlemsstaterne
kan
kræve individuel overvågning.
Strålebeskyttelseslove s § , stk , ud ytter direktivets ”ka
-beste
else”. Med
denne bestemmelse har Sundhedsstyrelsen fået bemyndigelse til at fastsætte regler
om bl.a. dosisovervågning af arbejdstagere. Bemyndigelsen er udnyttet med
bekendtgørelse nr. 84 om ioniserende stråling og strålebeskyttelse, hvor der i kapitel
9 er bestemmelser om, at stråleudsatte arbejdstagere efter nærmere betingelser skal
være omfattet af individuel dosisovervågning.
Af de tre bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af strålebeskyttelsesloven, er det
alene bekendtgørelse nr. 84 af 2. februar 2018, der relaterer sig til den mindre
overimplementering i lovens § 12, stk. 1.
I Danmark var det allerede inden implementeringen af strålebeskyttelsesdirektivet
gældende
praksis
via Sundhedsstyrelsens individuelle vilkår stillet til relevante
virksomheder at overvåge arbejdstagere, der var udsat for også mindre dosis stråling.
Strålebeskyttelsesloven blev forelagt EU-implementeringsudvalget, som besluttede at
overimplementere direktivet og videreføre den danske praksis for at sikre en fortsat
høj beskyttelse af arbejdstagerne.
Side 2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Heidi Roager Andersen
Side 3