Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1909828_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 17219
Fiskeripolitisk Kontor
27. maj 2018
ERU alm. del
svar på spørgsmål 83 fra Eva Kjer Hansen stillet
den 20. februar 2017 til beskæftigelsesministeren.
Spørgsmål
I forlængelse af ministeren besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del
spørgsmål 54 bedes ministeren
eventuelt ved indhentelse af bidrag
fra relevante ministerier - tilsende udvalget en oversigt over samtlige
bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode
og frem til i dag
der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og
oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse
sker en overimplementering. For så vidt angår de bekendtgørelser, der
efter regeringens opfattelse overimplementerer EU-lovgivningen, bedes
for hvert enkelt bekendtgørelses vedkommende oplyst a) på hvilke
områder og måder bekendtgørelsen efter regeringens opfattelse adskiller
sig fra minimumskravene i EU-lovgivningen , b) begrundelserne for, at
regeringen mener, at man er gået videre end minimuskravene i EU-
reguleringen, c) på hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter
regeringens vurdering pågældende overimplementering, d) den
oprindelige vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige af implementeringen, e) den oprindelige vurdering af
de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. af
implementeringen, f) den oprindelige vurdering af de administrative
konsekvenser for borgerne af implementeringen, g) den oprindelige
vurdering af de miljømæssige konsekvenser af implementeringen Det
bedes for hvert af punkterne d, e, f og g oplyst, om regeringen er enig i
de oprindelige vurderinger af konsekvenserne af implementeringen. Hvis
regeringen ikke er enig heri, bedes oplyst regeringens vurdering af
konsekvenserne nævnt i punkt d, e, f og g for hvert enkelt
bekendtgørelse. Hvis spørgsmålet ikke kan besvares inden for den
normale 4 ugers frist, bedes oplyst, hvornår svar kan forventes.”
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
1909828_0002.png
2
Svar
Jeg skal hermed besvare spørgsmålet for så vidt angår fiskeri og hav- og
fiskeriudviklingsprogrammet
Udenrigsministeriets
område.
Besvarelsen af spørgsmål 84 er integreret i følgende besvarelse af
spørgsmål 83.
Udenrigsministeriet har taget udgangspunkt i en gennemført
overimplementeringsscreening fra 2015-2016 af miljø- og
fødevarelovgivningen
1
. Screeningen omfatter både overimplementering af
direktiver og forordninger.
For så vidt angår regler under fiskeriloven blev der i 2015 nedsat en
arbejdsgruppe om overimplementering og regelforenkling. Dette arbejde
startede i den daværende NaturErhvervstyrelse og er fortsat i
Udenrigsministeriet, Fiskeripolitisk Kontor. Gennem en møderække med
erhvervet er der udarbejdet forslag til regelforenklinger. Udgangspunktet
for møderne er at finde eventuelle, unødige nationale regler, der kan
hæmme væksten i erhvervet. Arbejdet foregår i tæt dialog mellem
embedsværket og et bredt udvalg af erhvervsorganisationer i en åben,
konstruktiv og gennemsigtig proces. På møderne drøftes muligheder for
regelforenkling af fiskeriloven og af bekendtgørelserne under fiskeriloven.
I arbejdet tages der udgangspunkt i indspil såvel fra embedsværket som
fra erhvervet. Overordnet set har arbejdsgruppen fulgt regeringens
principper om overimplementering.
På fiskeriområdet implementeres såvel forordninger som direktiver ved
bekendtgørelser. Her fastsættes bestemmelser, der er nødvendige til
opfyldelse af den fælles fiskeripolitik. Derudover er der bekendtgørelser,
der gennemfører direktiver.
Fra den forrige regeringsperiode og frem til i dag, er det
Udenrigsministeriets vurdering, at der i forbindelse med udstedelse af
bekendtgørelser på fiskeriområdet ikke er sket overimplementering.
Inden for hav- og fiskeriudviklingsprogrammet (hav- og
fiskerifondsloven) er foretaget implementering som led i en udmøntning
af midlerne fra den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF).
Programmet består af midler, som kan søges til at gøre en ekstra indsats,
eksempelvis reducere belastning af miljø og natur, øge produktiviteten og
1
Screening blev foretaget i regi af Miljø- og Fødevareministeriet, da fiskeriområdet i årene
2015-2016 var ressort under Miljø- og Fødevareministeriet, og ved kongelig resolution af 7.
august 2017 blev overført til Udenrigsministeriet.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
1909828_0003.png
3
styrke konkurrenceevnen. Alle ordninger under programmet er frivillig.
Valget af indsatser er politisk vedtaget, ligesom indskrænkning af
prioriteter, og dermed prioritering af hvad der gives støtte til, og hvor
meget, vedtages politisk.
Karakteristisk for forordningerne, der regulerer tilskudsområdet, er, at de
kun i meget begrænset omfang fastsætter detaljerede regler for
implementering og administration af tilskudsordninger i de enkelte
medlemsstater.
Eksempelvis opstilles der i en forordning
2
nogle krav til principper for
kontrol, men ikke detaljerede beskrivelser til kontrollens gennemførelse.
Eksemplet illustrerer, at det er medlemsstaterne der, via national
regulering, skal implementere tilskudsordningerne i detaljer.
Generelt gælder, at forordningerne kun i meget begrænset omfang sætter
en baseline for udmøntningen af tilskudsordninger. Der er en løbende
kontakt med Kommissionen, der deltages i europæiske netværk og holdes
kontakt med andre medlemslande for at skabe et overblik og afstemme
regler med nabolande, så det danske erhverv ikke møder strengere krav og
regler end deres konkurrenter i nabolandene. For eksempel er der iværksat
et nabotjek vedr. sanktionsstørrelsen ved overtrædelse af skiltereglerne. Et
større nabocheck af udvalgte ordninger i LDP er ligeledes planlagt.
Overordnet er det et krav i forordningerne, at medlemsstaterne fastsætter
regler for uddeling af tilskud, hvorfor det er svært at undgå regulering.
Fra den forrige regeringsperiode og frem til i dag er det
Udenrigsministeriets vurdering, at der i forbindelse med udstedelse af
bekendtgørelser inden for hav- og fiskeriudviklingsprogrammet ikke er
foretaget overimplementering.
Vedhæftet i bilag 1 findes en oversigt over de bekendtgørelser, der
implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning inden for fiskeriloven og
hav- og fiskeriudviklingsprogrammet.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 1306/2013 af 17. december 2013