Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del
Offentligt
1746603_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. april 2017
J nr. 2017-1195
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 24. marts 2017 stillet mig føl-
gende spørgsmål 250 alm. del, som jeg hermed skal besvare:
Spørgsmål 250
”Ministeren
bedes kommentere det materiale, Debra
Energibranchen præ-
senterede for udvalget i forbindelse med foretræde den 23. marts 2017, jf.
EFK alm. del
bilag 181.”
Svar
”Debra – Energibranchen” (herefter Debra), har efter foretræde for EFK-udvalget
torsdag d. 23. marts fremsendt en skriftlig beskrivelse af deres forelæggelse. Be-
skrivelsen henviser desuden til to bilag; dels en afgørelse fra Energiklagenævnet
om brug af tilslutningspligt, dels en artikel fra Altinget om opståede problemer ved
Energitilsynets afgørelse om forrentning af indskudskapital i EGJ Varme (Fjernvar-
mevirksomhed i Herning-området).
Debra fremfører tre hovedsynspunkter i sin henvendelse:
- Det bør være frivilligt for forbrugerne i et område, der er udlagt til fjernvar-
me, om de ønsker at blive tilsluttet til fjernvarmenettet.
- Det er skadeligt for samfundsøkonomien, udslippet af CO
2
-emissioner og
dermed den grønne omstilling, at bygninger med individuelle naturgasfyr
konverteres til at blive fjernvarmeforsynet.
- Det er problematisk, at forhandlere af individuelle energikilder er underlagt
ECO-designs mærkningskrav, når fjernvarmesektoren ikke er.
Tilslutningspligt
Jeg er enig med Debra i, at forbrugerne skal have flere valgmuligheder. Det frem-
går derfor af regeringens forsyningsstrategi, at regeringen ønsker en gradvis ud-
fasning af kommunernes mulighed for at anvende tilslutningspligt til fjernvarme.
Hermed øges konkurrencen mellem kollektiv og individuel varmeforsyning, hvilket
er godt, og der gives samtidig forbrugerne flere valgmuligheder.
For så vidt angår den konkrete afgørelse fra Energiklagenævnet, som Debra henvi-
ser til, kan jeg ikke kommentere på denne, da jeg som minister ikke går ind i en-
keltsager.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om kommentarer til det materiale, Debra – Energibranchen præsenterede for udvalget ifm. foretræde den 23/3-17, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1746603_0002.png
Udrulning af fjernvarme
Den kommunale varmeplanlægning udføres af kommunalbestyrelsen i samarbejde
med forsyningsselskaber og andre berørte parter. Kommunalbestyrelsen har i hen-
hold til Varmeforsyningslovens projektbekendtgørelse bl.a. til opgave at godkende
projekter for ændring af et områdes forsyningsform fra naturgas til fjernvarme. Et
område kan alene godkendes til fjernvarmeforsyning, hvis fjernvarme er samfunds-
økonomisk mere fordelagtigt end andre forsyningsmuligheder i området. Konverte-
ring til fjernvarme i henhold til lovgivningen er derfor ikke skadelig for samfunds-
økonomien.
CO
2
-emissionerne øges heller ikke ved konvertering fra naturgas til fjernvarme.
Tværtimod vil emissionerne blive reduceret væsentligt, fordi andelen af vedvarende
energi i fjernvarmeproduktionen i Danmark samlet set mange år fremover vil være
markant højere end andelen af vedvarende energi i naturgassen. Naturgasforbru-
get var således ca. 133 PJ i 2015 og indeholdt en meget lille andel biogas, der vur-
deres at vokse til ca. 10 PJ biogas i 2025. Omvendt forventes ca. 71 pct. af fjern-
varmeproduktionen i 2020 at være baseret på vedvarende energi.
ECO-design
Debra fremfører, at der er en urimelig forskelsbehandling, fordi individuelle varme-
produktionsanlæg er underlagt ECO-designs mærkningskrav, mens det ikke er til-
fældet for den kollektive varmeproduktion, samt at det bør være gennemskueligt for
forbrugerne, hvor stor den fossile andel er på det enkelte fjernvarmeværk. Mærk-
ningskravene i EU-forordningerne om ECO-design og energimærkning medfører
oplysningspligt om virkningsgrader og bruttoenergiforbrug for det individuelle an-
læg, men ikke om den fossile andel i det forbrugte brændsel eller den forbrugte el.
Oplysninger om brændselsanvendelse og dermed den fossile andel i fjernvarme-
produktionen vil sædvanligvis være oplyst på selskabernes hjemmesider eller vil
kunne udleveres ved en konkret henvendelse til det pågældende selskab. Jeg ser
derfor ingen grund til, at der skal stilles krav fra staten om, at selskaberne skal rap-
portere om den fossile andel - eller andre nøgletal - i deres fjernvarmeproduktion.
Forrentning af fjernvarme
Lad mig afslutningsvis knytte en bemærkning til artiklen fra Altinget.dk af 14. marts
2017, som Debra henviser til. Det er regeringens holdning, at de nuværende regler
om forrentning er uhensigtsmæssige. Jeg har derfor indledt drøftelser med de øvri-
ge partier om, hvordan vi fremadrettet kan finde en hensigtsmæssig løsningmodel
for forrentning, der er til gavn for forbrugerne.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2