Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 25
Offentligt
1678205_0001.png
Dato
18. oktober 2016
Samlenotat
Telekommunikation
Dagsorden
1.
Forslag til forordning om regler for engrosmarkederne for roaming
2.
Tidlig forelæggelse
Side
2
Gennemførelsesretsakt vedrørende rimeligt forbrug og bæredygtighed
i relation til afskaffelse af detailroamingtillæg
11
Tidlig forelæggelse
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/16
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0002.png
1. Forslag til forordning om regler for engrosmarkederne for
roaming
KOM(2016) 399
Revideret notat. Ændringer ift. grund- og nærhedsnotat er markeret med streg i
margenen.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 15. juni 2016 fremsat et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets ændring af forordning nr. 531/2012 i forhold til regler for
engrosmarkederne for roaming. Kommissionen foreslår bl.a. at reducere de eksi-
sterende engrosprislofter for tale, sms og data til henholdsvis 0,29 DKK/minut, 0,07
DKK/sms og 0,06 DKK/MB.
Kommissionen følger med forslaget op på en forordning vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet i efteråret 2015, som lægger op til at afskaffe detailtillæg for
roaming inden for EU fra midten af 2017.
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget vurderes endvidere at påvirke dansk ret, idet forslagets tvistløsningsme-
kanisme vil kræve en ændring af teleloven.
Regeringen deler Kommissionens bekymring over de høje priser for international
roaming, da de høje priser fortsat er en hindring for et indre marked for mobilkom-
munikation i EU og dermed er en barriere for innovation og vækst. Regeringen
støtter Kommissionens ønske om at sænke engrospriserne for roaming, men læg-
ger vægt på, at der fastsættes betydeligt lavere lofter end de af Kommissionen
foreslåede.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 399 af den 15. juni 2016 fremsat forslag om
ændring af forordning om roaming på offentlige mobiltelefonnet i EU. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Siden 2007 har der i EU været fastsat prislofter for brug af mobiltelefoner i andre
EU-lande, såkaldt international roaming. Der har været fastsat lofter for mobiludby-
dernes takster for tale-, sms- og datatjenester både mellem hinanden (engrosni-
veau) og over for forbrugerne (detailniveau). Desuden er der i EU-reguleringen
fastsat regler med henblik på at øge og sikre gennemsigtigheden for og beskyttel-
sen af forbrugerne på roamingtjenester.
Priserne for roaming har været reguleret, fordi markederne for roaming ikke er til-
strækkeligt konkurrenceprægede. Reguleringen er en reaktion på vedvarende be-
kymring over den manglende konkurrence på markedet for internationale roaming-
Side 2/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0003.png
tjenester og de heraf følgende høje priser, som de europæiske forbrugere og virk-
somheder måtte betale for roamingtjenester på rejser i EU, inden reguleringen tråd-
te i kraft. Inden reguleringen blev indført, var priserne markant højere end omkost-
ningerne forbundet med at udbyde tjenesterne og meget højere end priserne for
tilsvarende nationale tjenester. Prislofterne er løbende blevet sat ned i erkendelse
af, at markederne for roamingtjenester fortsat ikke er velfungerende eller præget af
konkurrence.
Den 25. november 2015 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet at afskaffe detailtil-
1
læg for roaming inden for EU fra den 15. juni 2017. Afskaffelsen af detailtillæg for
roaming indebærer, at det fremover som udgangspunkt skal koste det samme at
bruge mobiltelefonen, uafhængigt af om man befinder sig hjemme eller i et andet
EU-land (”Roam-Like-At-Home” (RLAH)).
Afskaffelsen af detailtillæg for roaming er dog betinget af, at Kommissionen foreta-
ger en undersøgelse af engrosmarkedet for roaming i EU med henblik på at vurde-
re, hvilke foranstaltninger der er nødvendige for at muliggøre en bæredygtig afskaf-
felse af detailtillæg for roaming senest den 15. juni 2017. Samtidig er afskaffelsen
også betinget af, at Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
ændring af forordning nr. 531/2012 i forhold til regler for engrosmarkederne for
roaming vedtages.
Selskaber, der reelt vil tabe penge på at sælge roaming til hjemlige priser, vil dog
fortsat kunne opkræve en mindre roamingafgift for at dække dette tab (bæredygtig-
hedsmekanisme).
Derudover vil selskaberne kunne anvende en ”politik om rimeligt forbrug” i forbin-
delse med forbruget af detailroamingtjenester til hjemlige priser. Politikken om rime-
ligt forbrug har til formål at forhindre forbrugeres misbrug eller unormale anvendel-
ser af regulerede detailroamingtjenester til andre formål end periodiske rejser, og
dermed undgå fx ”permanent roaming”, hvor forbrugerne i deres hjemland anven-
der sim-kort fra andre lande, hvor de nationale priser er lavere. Hvis en forbruger
overstiger ”fair use”-grænsen, vil mobilselskaberne fortsat kunne opkræve et min-
dre gebyr for roaming.
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/2120, at Kom-
missionen på den baggrund skal fastsætte nærmere regler om anvendelsen af en
politik om rimeligt forbrug og bæredygtighedsmekanismen senest den 15. decem-
ber 2016 i to gennemførelsesretsakter.
Kommissionen offentliggjorde den 5. september 2016 dets forslag til nærmere reg-
ler om anvendelsen af en politik om rimeligt forbrug og bæredygtighedsmekanis-
men. Forslaget behandles i en særskilt sag, jf. punkt 2 nedenfor.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/2120 af 25. november 2015 om foranstaltninger
vedrørende adgang til det åbne internet og om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og
brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og forordning (EU) nr.
531/2012 om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen.
Side 3/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0004.png
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag skal sikre gennemførelsen af det digitale indre marked ved
at regulere engrosprislofterne for roaming. Det skal bane vejen for, at detailtillæg
for roaming kan afskaffes den 15. juni 2017 uden, at de hjemlige og besøgte mar-
keder påvirkes negativt.
Kommissionen konstaterer i sit forslag, at de nationale engrosmarkeder for roaming
ikke er velfungerende, og at dette ikke vil ændre sig under den fremtidige RLAH-
løsning (Roam-Like-At-Home). Det nye forslag indeholder derfor en sænkning af
engrosprislofterne for tale, sms og data til henholdsvis 0,29 DKK/minut, 0,07
DKK/sms og 0,06 DKK/MB.
Tabel 1: Udvikling i regulerede engrosprislofter for roaming, DKK
1.
2011
Foretage
taleopkald
Afsende
sms
Data
1,34
juli
1.
2012
1,04
juli
1.
2013
0,74
juli
1.
2014
0,37
juli
1.
2015
0,37
juli
1.
2016
0,37
juli
15.
2017
0,29
juni
0,29
3,72
0,22
1,86
0,14
1,11
0,14
0,37
0,14
0,37
0,14
0,37
0,07
0,06
Note: Der er anvendt følgende omregningskurs: 1 € = 7,4414 DKK (pr. 3. maj 2016).
Derudover gives der i forslaget mulighed for, at det mellem selskaberne aftales at
fravige de regulerede engrosprislofter til fordel for en ureguleret kontrakt, fx kapaci-
tetsbaseret prisfastsættelse eller andre typer kontrakter. Kommissionen foreslår
hermed, at operatørerne bør gives mulighed for at forhandle innovative prisordnin-
ger for engrostjenester, som ikke er direkte forbundet til det faktiske forbrug, og
dermed muligheden for at indgå en aftale om ikke at benytte de maksimale regule-
rede engrosroamingtakster. Ifølge Kommissionen vil dette have en positiv indvirk-
ning på engrosmarkedet for roaming, og dette er dermed foreslået som en supple-
rende foranstaltning.
Endelig indføres der nye regler om tvistløsning for aftaler mellem selskaber, såle-
des at tvister mellem besøgte netoperatører og andre operatører vedrørende de
gældende priser for de input, som er nødvendige for at levere regulerede engros-
roamingtjenester, kan henvises til den eller de kompetente nationale tilsynsmyn-
digheder.
Det slovakiske formandskab har ad flere omgange fremlagt udkast til kompromis-
forslag, som har introduceret nye koncepter i forhold til Kommissionens forslag. Det
er blevet foreslået, at:
styrke retten til at afvise en anmodning om engrosadgang til roamingtjene-
ster eller at ophæve en kontrakt om engrosadgang, hvis den besøgte net-
operatør kan bevise, at adgangen vil føre til permanent roaming.
Side 4/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0005.png
indføre en trappestige (”glide-path”) med faldende engrospriser for data i
2
stedet for et fast prisloft .
nedsætte engrosprisloftet for at foretage taleopkald fra 0,29 DKK/minut til
0,26 DKK/minut.
indføre en bæredygtighedsmekanisme på engrosniveau.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette begrun-
des med:
En fælles tilgang til regulering af engrosmarkeder for roaming for hele Unionen vil
forhindre, at de enkelte medlemsstater håndterer problemet med høje engrospriser
på forskellige måder. Disse forskellige tilgange vil skabe barrierer for det indre mar-
ked, da udbydere af roamingtjenester i Unionen vil være underlagt forskellige lov-
rammer, alt efter om de er udbydere af roamingtjenester (som besøgte udbydere)
eller købere af engrosroamingtjenester (som hjemmeudbydere), på trods af de
regler for detailroaming, som er fastlagt i roamingforordningen.
Et andet argument for en fælles tilgang på EU-plan er, at enkelte medlemsstater
kan besidde utilstrækkelige incitamenter til at regulere nationale engrosmarkeder
på en måde, der tager hensyn til, hvordan deres regler kan påvirke muligheden for
at anvende RLAH i andre medlemsstater. Et initiativ på EU-plan vil bedre kunne
tage hensyn til alle medlemsstaters generelle interesser. Hvis det ikke er muligt at
sikre ensartet regulering af engrosmarkeder for roaming på EU-plan, kan det, grun-
det den øgede risiko for uoverensstemmelser mellem engrosomkostninger pådra-
get i andre medlemsstater og detailindtægter, vanskeliggøre ikrafttrædelsen af
RLAH.
Regeringen deler Kommissionens vurdering og finder også, at nærhedsprincippet
er overholdt i nærværende forslag.
6. Gældende dansk ret
De nationale tilsynsmyndigheders adgang til at foretage markedsundersøgelser er
3
reguleret i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester .
Derudover er der i en bekendtgørelse fastsat bestemmelser om tilsyn med over-
holdelse af roamingforordningerne. Bekendtgørelsen fastlægger endvidere, hvilke
sanktioner der kan pålægges, hvis reglerne ikke overholdes, samt hvordan man
kan klage over de afgørelser, som tilsynsmyndigheden træffer.
2
4
Formandskabet foreslår ikke nogen ændringer til engrosprislofterne for SMS, da formandskabet finder,
at der er balance mellem medlemsstaterne med hensyn til de af Kommissionen foreslåede engrospris-
lofter.
3
Jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014, som senest ændret ved lov nr. 1567 af 15. december
2015.
4
Bekendtgørelse nr. 342 af 31. marts 2016 om adgang til det åbne internet og international roaming.
Side 5/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0006.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslagets tvistløsningsmekanisme vil have lovgivningsmæssige konsekvenser og
vil kræve en ændring af teleloven, idet forordningen henviser til tvistløsningsmeka-
5
nismen i rammedirektivet . Den danske implementering af rammedirektivets tvist-
løsningsmekanisme betyder, at det alene er Erhvervsstyrelsen, der har mulighed
for at anvende bestemmelsen. Dette skyldes, at bestemmelsen alene gælder i for-
hold til adgangsreguleringen, som varetages af Erhvervsstyrelsen. Der eksisterer
ikke en generel bestemmelse om alternativ tvistbilæggelse, som Energistyrelsen,
som ansvarlig myndighed, vil kunne anvende på roaming. Derfor vil der være be-
hov for en indførelse af en anvendelig bestemmelse i teleloven.
Forslaget vurderes herudover ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet
forordningen har direkte virkning og ikke skal implementeres i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget skal bidrage til gennemførelsen af det digitale indre marked og vurderes
at medføre øget brug af digitale løsninger på tværs af landegrænser både for er-
hvervslivet og den enkelte forbruger, øget innovation og fordele for forbrugerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at påvirke udbydernes indtjening som følge af de sænkede en-
grosprislofter. Indførelsen af lavere engrosprislofter kan således på kort sigt redu-
cere selskabernes engrosindtægter på roaming. Imidlertid reduceres samtidig sel-
skabets engrosomkostning, når selskabet køber roaming på engrosniveau for at
kunne levere roamingtjenester til deres egne kunder. Grundet de lave danske mo-
bilpriser kan indførelsen af RLAH fra midten af 2017 gøre det særligt dyrt for de
danske selskaber, såfremt engrosprislofterne ikke nedsættes tilstrækkeligt. Således
kan for høje engrosprislofter indebære en risiko for at underminere rentabiliteten i
selskabernes roamingforretning.
Konsekvensen heraf kan være, at de danske mobilselskaber ophører med at tilby-
de disse tjenester – især i de billige abonnementer – eller at de hæver de hjemlige
priser væsentligt.
Udviklingen af nye anvendelser af netværkstilsluttede enheder og applikationer på
rejser i EU kan udløse betydelige nye indtægter for industrien.
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser
for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Side 6/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0007.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke have en væsentlig indvirkning på udviklingslande, interna-
tional handel eller investeringer. EU’s roamingforordning er en retsakt med fokus
på oprettelsen af det indre marked i EU. Anvendelsesområdet dækker trafikken
inden for EU, når en kunde af en mobiloperatør i EU roamer på en anden mobil-
operatørs mobilnet i EU.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og
Klimapolitik. Der er indkommet et fælles høringssvar fra Hi3G, TDC, Telenor og
Telia samt supplerende høringssvar fra Hi3G, TDC og Telia. Der er endvidere mod-
taget et høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk.
Selskaberne Hi3G, TDC, Telenor og Telia (herefter ”selskaberne”) bemærker i de-
res fælles høringssvar, at det er nødvendigt med foranstaltninger på engrosniveau,
og at der en meget tæt sammenhæng mellem engrosprislofterne og niveauet og
sammensætningen af en politik om rimeligt forbrug (fair use). Derfor mener selska-
berne, at der ikke kan træffes afgørelse om disse to spørgsmål uafhængigt af hin-
anden.
Selskaberne er enige med Kommissionen i, at der bør fastsættes ensartede en-
grosprislofter på tværs af EU. Selskaberne anfører dog, at de foreslåede niveauer
for tale, sms og data er for høje, og ikke afspejler de reelle omkostninger ved at
levere disse tjenester. Særligt vigtige er niveauerne for tale og data.
Derudover bemærker selskaberne, at forslaget bør fastsætte en løbende og auto-
matisk nedjustering af engrosprislofterne i de kommende år eller i det mindste en
revisionsklausul i fx 2019 med henblik på en fortsat nedsættelse af engrosprislof-
terne for at afspejle effektivitetsgevinster og den forventede høje vækst i især data-
trafikken.
Endelig finder selskaberne det positivt, at der gives mulighed for på fuldt frivillig
basis at indgå engrosaftaler om roaming, hvis struktur afviger fra dem, der er skit-
seret i forslaget. Dog bør der indføres sikkerhedsforanstaltninger, således at den
svage part ikke er tvunget ind i en sådan aftale.
Supplerende til det fælles høringssvar anfører TDC, at det selv med meget lav fair
use grænse og RLAH ikke vil være muligt at opretholde en rentabel mobilforretning
for lande og selskaber, der er nettoaftager af roamingtrafik, og som Danmark hhv.
TDC har lave priser og dertil meget store datapakker. Således vil der være risiko
for, at der vil komme flere abonnementer uden roaming, medmindre prisloftet juste-
res. Dette vil være særligt problematisk for selskaber, der som TDC kun opererer
som netværksoperatør i én medlemsstat.
TDC anmoder derfor om, at der fra dansk side arbejdes for følgende prisloft for en
væsentlig nedsættelse af engrosprislofterne til 0,055 DKK/minut, 0,00074 DKK/sms
og 0,0037 DKK/MB.
Side 7/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0008.png
Hi3G anfører i sit supplerende høringssvar, at engrosprislofterne bør fastsættes
væsentligt lavere end det af Kommissionen foreslåede. Det er selskabets vurde-
ring, at engrosprislofterne bør være 0,074 DKK/minut, 0,037 DKK/sms og 0,018
DKK/MB, og at disse niveauer afspejler engrosomkostningerne for roaming og gi-
ver de besøgte netværksoperatører et afkast af deres investeringer i nettet.
Hi3G ønsker endvidere, at der bør være en konsekvent regulering af mobiltermine-
ringstaksterne i EU og på et niveau under det regulerede engrosprisloft for tale. For
at RLAH kan være bæredygtig i hele EU, bør der ikke være forskelle mellem mobil-
termineringstakster på tværs af EU.
Derudover anfører Hi3G, at engrosprislofterne bør fastsættes på et niveau, der gør
det muligt for operatører, der driver deres net effektivt, at få dækket deres omkost-
ninger, når deres net bruges til roaming. Samtidig bør lofterne være tilstrækkeligt
lave til at gøre det muligt for alle hjemmeudbydere at tilbyde RLAH til deres kunder,
og uden at det medfører tab for hjemmeudbyderne.
Telia angiver i sit supplerende høringssvar, at engrosprisloftet for tale skal reduce-
res markant. Telia ønsker således, at engrosprisloftet for tale skal være tæt på
niveauet for det vægtede gennemsnit for mobiltermineringspriser i EU. Sker det
ikke, vil det den operatør, der har en kunde, der roamer, ikke kunne få dækket sine
detailomkostninger. Telia angiver også, at det foreslåede engrosprisloft for data er
for højt.
Forbrugerrådet Tænk finder, at det fremlagte forslag ikke i tilstrækkelig grad sikrer
opnåelsen af et fælles marked for roaming. Man ønsker derfor, at Danmark skal
arbejde for, at de nye engrosprislofter skal være omkostningsbaserede og fair.
Endvidere skal lofterne være på et niveau, der sikrer, at mindre, konkurrencedygti-
ge selskaber ikke bliver tvunget ud af markedet.
Forbrugerrådet Tænk mener, at Roam-Like-At-Home skal gælde for alle forbrugere,
der roamer, hos alle selskaber i EU. Det kan kun lade sig gøre gennem stærk regu-
lering af engrosmarkedet. Endvidere mener man, at permanent roaming bør gøres
mulig for at opnå et ægte fælles marked. Hvis konkurrencen faktisk fungerer på
mobilmarkederne, vil der kun være begrænset risiko for, at det bliver en domine-
rende praksis. I fald der ikke opnås aftale om tilstrækkeligt lave engrosprislofter,
bør der etableres en tidsramme for en glidende overgang til omkostningsbaserede
og fair lofter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Rådets arbejdsgruppe for telekommunikation. Som
forventet viste de første holdningstilkendegivelser en tydelig nord-syd opdeling. De
lande, som har en stor indgående roamingtrafik og dermed sælger en stor mængde
roamingtrafik, ønsker at bibeholde de nuværende engrosprislofter, mens de lande,
som har en stor udgående roamingtrafik og dermed køber en stor mængde
roamingtrafik, ønsker en nedsættelse af engrosprislofterne.
Side 8/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0009.png
Sammen med en række andre europæiske medlemsstater har Danmark udarbejdet
et holdningspapir om at sænke engrosprislofterne på roamingtjenester. Dette hold-
ningspapir blev sendt til formandskabet og Rådet den 18. juli 2016 og har støtte fra
følgende 12 medlemsstater: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Letland, Litauen,
Holland, Polen, Rumænien, Slovenien, Sverige og Storbritannien. Gruppen udgør
et blokerende mindretal.
Heroverfor står en gruppe af navnlig sydeuropæiske lande, der ønsker højere en-
grosprislofter. Denne gruppe udgør ligeledes et blokerende mindretal.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen deler Kommissionens bekymring over de høje priser for international
roaming, da de høje priser fortsat er en hindring for et indre marked for mobilkom-
munikation i EU og dermed er en barriere for innovation og vækst.
Det er regeringens holdning, at de konkurrenceproblemer, der knytter sig til interna-
tional roaming, er af en særlig karakter, og at prisregulering på engrosniveau derfor
er en nødvendighed af hensyn til både virksomheder og forbrugere. Det er endvide-
re regeringens holdning, at konkurrenceproblemerne på markedet for international
roaming fortsat ikke kan løses på nationalt niveau, men kræver en indsats på EU-
niveau.
Regeringen støtter Roam-Like-At-Home løsningen. Regeringen vil arbejde for at
finde en langtidsholdbar løsning, som kan sikre rimelige roamingpriser til glæde for
forbrugere og virksomheder og dermed sikre den europæiske målsætning om, at
priserne for international roaming skal være de samme som de nationale priser fra
den 15. juni 2017.
Hvis forbrugerne på tværs af EU skal få reel gavn af Roam-Like-At-Home-
løsningen, er det afgørende, at engrosprislofterne på roaming sænkes væsentligt.
Ellers risikerer selskaberne at miste penge på at levere roamingtjenester i EU.
Konsekvensen heraf kan være, at selskaberne ophører med at tilbyde disse tjene-
ster – især i de billige abonnementer – eller at de hjemlige priser stiger væsentligt.
Regeringen finder det derfor væsentligt, at der findes en balance, der gør det muligt
for forbrugerne at bruge deres mobiltelefoner, når de rejser i Europa, og samtidig
ikke betyder, at operatørerne vil tabe penge, når de leverer roamingtjenester.
Regeringen vurderer, at der er plads til en yderligere reducering af engrosprislof-
terne, og at de af Kommissionen foreslåede engrosprislofter er for forsigtigt fastsat,
særligt hvad angår data. Regeringen lægger betydelig vægt på, at der fastsættes
væsentligt lavere engrosprislofter end de af Kommissionen foreslåede.
Regeringen vurderer, at formandsskabets kompromisforslag om en trappestige er
fornuftigt, og at der dermed tages højde for udviklingen i enhedsomkostningerne
forbundet med at levere dataroamingtjenester. Regeringen har sammen med en
Side 9/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0010.png
række andre lande tidligere foreslået en trappestige. Regeringen finder, at ud-
gangspunktet for trappestigen, ikke bør ligge væsentligt over de underliggende
omkostninger forbundet med at producere dataroamingtjenester.
Regeringen finder det positivt, at formandsskabet foreslår at kunne afvise en an-
modning om engrosadgang til roamingtjenester eller at ophæve en kontrakt om
engrosadgang, hvis den besøgte netoperatør kan bevise, at adgangen vil føre til
permanent roaming. Den egentlige udmøntning af forslaget skal sikre mod perma-
nent roaming og samtidig ikke gå ud over, hvad der vil blive fastlagt i en politik om
rimeligt forbrug på detailniveau.
Regeringen finder en nedsættelse af engrosprisloftet for at foretage taleopkald fra
0,29 DKK/minut til 0,26 DKK/minut positiv, men vurderer samtidig, at det foreslåede
niveau ligger væsentligt over de underliggende omkostninger forbundet ved at pro-
ducere taleopkald og bør derfor sænkes væsentligt.
Regeringen kan som udgangspunkt ikke støtte en bæredygtighedsmekanisme på
engrosniveau. Denne mekanisme vil gøre det muligt for det besøgte net at opkræ-
ve en endnu højere engrospris end fastsat i forordningen, hvis det er nødvendigt
for, at mobilselskabet i det besøgte EU-land kan få dækket sine omkostninger.
Regeringen er bekymret for, at den foreslåede mekanisme vil føre til højere og
uensartede priser på tværs af EU. Det kan medføre uforholdsmæssigt store udgif-
ter for de danske mobilselskaber, som på grund af Roam-Like-At-Home er afskåret
fra at vælte de ekstra udgifter over på forbrugeren. Regeringen er dog åben over
for at drøfte forskellige mekanismer, der kan medvirke til et kompromis, som sikrer
lavere engrosprislofter, hvis der sikres en effektiv og gennemsigtig fælles procedu-
re for beregning af en eventuel bæredygtighedsmekanisme, og som sikrer mod
permanent roaming.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0011.png
2. Gennemførselsretsakt vedrørende rimeligt forbrug og bære-
dygtighed i relation til afskaffelse af detailroaming-tillæg
KOM nr. foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 26. september 2016 offentliggjort ”forslag til gennemførsels-
retsakt for anvendelsen af politik om rimeligt forbrug og om metoden til vurdering af
bæredygtigheden af afskaffelsen af detailroamingtillæg og om ansøgningen, som
skal indsendes af en roamingudbyder med henblik på denne vurdering”.Forslaget
er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2015/2120, som skal muliggøre en bæredygtig afskaffelse af detailtillæg for
roaming inden for EU fra midten af 2017.
Det forventes, at der skal stemmes om et endeligt forslag i Kommunikationsudval-
get (COCOM) på et møde den 23. november 2016.
Forslaget indebærer, at en forbruger skal kunne anvende sit mobilabonnement til
hjemlige priser i en anden medlemsstat ved periodiske rejser hele året. Forslaget
indeholder således ikke andre grænser for forbrugernes anvendelse af mobiltelefo-
nen på periodiske rejser i andre EU-lande, end hvad forbrugerens hjemlige mobil-
abonnement tilsiger.
Et mobilselskab kan dog få lov til at pålægge forbrugerne et roamingtillæg, hvis
mobilselskabet kan dokumentere, at nettounderskuddet på roamingforretningen er
5 pct. eller mere af de samlede nettoindtægter for mobile tjenester.
Formålet med en politik om rimeligt forbrug er at forhindre misbrug eller unormal
brug af roamingtjenester og dermed forhindre ”permanent roaming”, hvor forbru-
gerne i deres hjemland anvender sim-kort fra andre EU-lande, hvor de nationale
priser er lavere.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at give forbrugerne mulighed for
reelt at anvende deres mobilabonnement på periodiske rejser hele året. I denne
sammenhæng vurderer regeringen, at forbrugerenes mulighed for at anvende sit
mobilabonnement på periodiske rejser inden for EU kan bidrage til gennemførelsen
af det digitale indre marked og medføre et øget brug af digitale løsninger på tværs
af landegrænser, både for erhvervslivet og den enkelte forbruger, øget innovation
og fordele for forbrugerne.
2. Baggrund
EU har siden 2007 fastsat prislofter for brug af mobiltelefoner i andre EU-lande,
såkaldt international roaming. Der har været fastsat lofter for mobiludbydernes tak-
ster for tale-, sms- og datatjenester både mellem hinanden (engrosniveau) og over
for forbrugerne (detailniveau). Priserne for roaming har været reguleret, fordi mar-
Side 11/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0012.png
kederne for roaming ikke er tilstrækkeligt konkurrenceprægede. Prislofterne er lø-
bende blevet sat ned i erkendelse af, at markederne for roamingtjenester fortsat
ikke er velfungerende og eller præget af konkurrence.
Den 25. november 2015 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet at afskaffe de-
tailtillæg for roaming inden for EU fra den 15. juni 2017. Afskaffelsen af detailtillæg
for roaming indebærer, at det fremover som udgangspunkt skal koste det samme at
bruge mobiltelefonen uafhængigt af, om man befinder sig hjemme eller i et andet
EU-land (”Roam-Like-At-Home” (RLAH)). Indførelsen af Roam-Like-At-Home er
dog betinget af, at der vedtages et nyt engros-prisloft for roamingtjenester.
Selskaber, der reelt vil tabe penge på at sælge roaming til hjemlige priser, vil fortsat
kunne opkræve en mindre roamingafgift for at dække dette tab (bære-
dygtighedsmekanisme). Derudover vil selskaberne kunne anvende en ”politik om
rimeligt forbrug” i forbindelse med forbruget af detailroamingtjenester til hjemlige
priser. Dette skal sikre, at Roam-Like-At–Home anvendes til periodiske rejser. Poli-
tikken om rimeligt forbrug skal forhindre ”permanent roaming”, hvor forbrugerne i
deres hjemland anvender sim-kort fra andre lande, hvor de nationale priser er lave-
re. Hvis en forbruger overstiger grænsen for rimeligt forbrug, vil mobilselskaberne
kunne opkræve et mindre gebyr for roaming.
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/2120, at Kom-
missionen skal fastsætte nærmere regler om anvendelsen af en politik om rimeligt
forbrug og bæredygtighedsmekanismen senest den 15. december 2016 i en gen-
nemførelsesretsakt.
Kommissionen offentliggjorde den 5. september 2016 sit forslag til nærmere regler
om anvendelsen af en politik om rimeligt forbrug og bæredygtighedsmekanismen.
Kommissionen trak dog efter kort tid dette forslag tilbage på ordre fra kommissions-
formand Jean-Claude Juncker, som siden har udtalt, at han ønsker et forslag, der
er mindre restriktivt.
Kommissionen har den 26. september 2016 fremlagt et nyt udkast til forslag om
rimeligt forbrug og bæredygtighedsmekanisme. Omdrejningspunktet skal ikke læn-
gere være et bestemt antal dage, som forbrugerne har ret til at roame til nationale
priser. I stedet skal forslagsudkastet på anden vis beskytte imod permament
roaming, især igennem et tilknytningskrav for forbrugerne.
Forslaget skal behandles i Kommunikationsudvalget (COCOM) i henhold til under-
søgelsesproceduren i artikel 5 i forordning nr. 182/2011. Det forventes, at udvalget
skal stemme om forslaget på et møde den 23. november 2016.
3. Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde den 26. september 2016 sit forslag til nærmere regler
om anvendelsen af en politik om rimeligt forbrug og bæredygtighedsmekanismen.
Formålet med en politik om rimeligt forbrug er at forhindre misbrug eller unormal
brug af roamingtjenester og dermed forhindre ”permanent roaming”, hvor forbru-
Side 12/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0013.png
gerne i deres hjemland anvender sim-kort fra andre EU-lande, hvor de nationale
priser er lavere. Således indebærer en politik om rimeligt forbrug, at forbrugeren
alene kan anvende de regulerede roamingtjenester til hjemlige priser på periodiske
rejser og dermed ikke på permanent basis.
Forslaget indebærer, at en forbruger kan anvende hele sit hjemlige mobilabonne-
ment i en anden medlemsstat på periodiske rejser hele året. Dermed foreslår
Kommissionen, at der ikke fastsættes andre grænser for den mængde af mobiltje-
nester, som forbrugeren kan anvende på periodiske rejser i andre EU-lande, end
hvad forbrugerens hjemlige mobilabonnement tilsiger.
Hertil indeholder forslaget et grundlæggende princip om, at en forbruger i alminde-
lighed kan betragtes som periodisk rejsende inden for EU, når forbrugeren normalt
har bopæl i det besøgende mobilselskabs medlemsstat eller har stabile forbindel-
ser (”stable links”) med denne medlemsstat, som indebærer hyppig og betydelig
tilstedeværelse i medlemsstaten.
Derfor kan det besøgende mobilselskab anmode sine roamingkunder om at frem-
lægge dokumentation for deres sædvanlige bopæl eller eksistensen af stabile for-
bindelser.
Det er ikke nødvendigt, at dokumentationen er et officielt dokument fra myndighe-
derne, men kan fx være i form af et gyldigt dokument, der bekræfter forbrugerens
bopælsland, specifikation af postadresse eller faktureringsadresse, en erklæring fra
en videregående uddannelsesinstitution om tilmelding til fuldtidsuddannelser, ar-
bejdskontrakt eller lejekontrakt mv.
I forslaget nævner Kommissionen en række objektive indikatorer for misbrug eller
unormalt brug af roamingtjenester. Disse kan bl.a. være ubetydelig indenlandsk
trafik i forhold til roamingtrafik, lang inaktivitet af et givent SIM-kort, som anvendes
mest, men ikke udelukkende til roaming, samt en forbrugers anvendelse af flere
SIM-kort til roaming.
Enhver politik om rimeligt forbrug, som mobilselskaberne fastsætter, skal meddeles
den nationale tilsynsmyndighed (i Danmark er dette Energistyrelsen).
I forhold til bæredygtighedsmekanismen foreslår Kommissionen, at teleselskaberne
kan ansøge de nationale tilsynsmyndigheder (i Danmark er dette Energistyrelsen)
om undtagelsesvis at kunne pålægge et tillæg af hensyn til økonomisk bæredygtig-
hed. I sådanne tilfælde skal teleselskabet kunne påvise, at teleselskabet ikke får
dækket sine roamingrelaterede omkostninger. Som tommelfingerregel kan telesel-
skabet få lov til at pålægge forbrugeren et roamingtillæg (i størrelsesorden engros-
prisloftet), hvis teleselskabet over en 12 måneders periode kan dokumentere, at
nettounderskuddet på roamingforretningen er 5 pct. eller mere af de samlede netto-
indtægter for mobile tjenester. Ifølge Kommissionen vil en bagatelgrænse på 5 pct.
indebære, at det højst er 2 pct. af tilfældene, der vil medføre en mulighed for at
pålægge et tillæg.
Side 13/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0014.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslagsudkastet er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Området er ikke reguleret i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk
lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget. Forslaget kan medføre visse administrative omkostninger for det
offentlige til at vurdere evt. ansøgninger fra teleselskaberne om at måtte anvende
bæredygtighedsmekanismen. Evt. udgifter afholdes inden for ministeriernes egne
rammer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget skal bidrage til gennemførelsen af det digitale indre marked og vurderes
at medføre øget brug af digitale løsninger på tværs af landegrænser, både for er-
hvervslivet og den enkelte forbruger, øget innovation og fordele for forbrugerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Derudover vurderes forslaget at påvirke udbydernes indtjening. I hvilken grad for-
slaget påvirker udbydernes indtjening afhænger dog af det endelige niveau af en-
grosprislofterne.
Forslaget vurderes at påføre mobilselskaberne administrative byrder, idet mobilsel-
skaberne kan være nødsaget til at indhente dokumentation af bopæl og stabile
forbindelser som led i selskabernes undersøgelse af misbrug eller unormalt brug af
roamingtjenester.
De administrative byrder kan underminere levedygtigheden af de mest konkurren-
cedygtige brands og tilbud på det danske marked i deres nuværende form. Dette
kan føre til, at visse mobilselskaber helt fjerner forbrugerens mulighed for at anven-
de sit mobilabonnement i udlandet, eller indebære betydelige prisstigninger for at
dække de administrative omkostninger.
Side 14/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0015.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have en væsentlig indvirkning på udviklingslande eller
international handel. Derudover vurderes forslaget ikke at have en væsentlig ind-
virkning på investeringer, såfremt der sikres et tilstrækkeligt værn mod misbrug
eller unormal forbrug af roamingtjenester (permanent roaming), som det forudsæt-
tes i roamingforordningen. EU’s roamingforordning er en retsakt med fokus på op-
rettelsen af det indre marked i EU. Anvendelsesområdet dækker trafikken inden for
EU, når en kunde af en mobiloperatør i EU roamer på en anden mobiloperatørs
mobilnet i EU.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er blevet præsenteret i Rådets arbejdsgruppe for telekommunikation, og
drøftet i COCOM. Det vurderes, at de øvrige landes holdninger til forslaget afhæn-
ger af niveauet af de endelige prislofter. Såfremt engrosprislofterne ender på det af
Kommissionen foreslåede eller højere, forventes det, at de lande, som har en stor
indgående roamingtrafik og dermed sælger en stor mængde roamingtrafik, vil støt-
te forslaget. Såfremt engrosprislofterne ender på et lavere niveau end det af Kom-
missionen foreslåede, forventes det, at de lande, som har en stor udgående
roamingtrafik og dermed køber en stor mængde roamingtrafik, vil støtte forslaget.
Der er udbredt bekymring for, at kriterierne for misbrug af Roam Like at Home er
for upræcise. Desuden er der bekymring for de administrative byrder, som forslaget
vil medføre for mobilselskaberne og de nationale tilsynsmyndigheder. Endvidere
har en række lande oplyst, at indsamling af oplysninger om bopæl eller lignende
kan være i strid med databeskyttelsesreglerne.
Derudover er en række medlemslande utilfredse med forslagets krav om, at der
skal indsamles 45 dages data om kunders brug af Roam Like at Home, inden en
ansøgning om bæredygtighedstillæg kan indgives til de nationale tilsynsmyndighe-
der.
Endeligt finder enkelte medlemslande, at forslaget ikke kan fremsættes med hjem-
mel i roamingforordningen, idet denne lægger op til, at en politik om rimeligt forbrug
skal være baseret på faktiske rejsemønstre i EU.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker overordnet en politik om rimeligt forbrug, der på den ene side
tilgodeser forbrugerne og deres mulighed for reelt at anvende mobiltelefonen på
rejser inden for EU og på den anden side ikke påvirker teleselskabernes roaming-
forretning for meget i negativ retning.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at give forbrugerne mulighed for at
anvende deres mobilabonnement på periodiske rejser hele året. I den forbindelse
skal regeringen henvise til den naturlige sammenhæng mellem sammensætningen
Side 15/16
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Samlenotat om telekommunikation, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1678205_0016.png
af en politik om rimeligt forbrug og engrosprislofterne. Jo mindre restriktiv en politik
om rimeligt forbrug er, desto lavere bør engrosprisloftet være for at undgå alt for
høje unødige omkostninger for det enkelte mobilselskab. Derfor skal regeringen
understrege vigtigheden af engrosprislofterne reduceres yderligere.
Regeringen støtter som udgangspunkt ikke fastsættelse af egentlige begrænsnin-
ger i de volumener af taleopkald, sms og data, som forbrugerne kan anvende eller
det antal dage, som forbrugerne kan anvende mobiltelefonen i andre EU-lande
uden at blive pålagt roamingtillæg (RLAH). I lyset af vigtigheden af at sikre en ba-
lance mellem Kommissionens forslag og engrosprislofterne vil regeringen dog ikke
stå i vejen for indførelsen af begrænsninger i forbrugernes muligheder for at an-
vende deres hjemlige abonnementer i andre EU-lande, hvis disse er nødvendige
for at sikre en bæredygtig afskaffelse af roamingtillæg over for forbrugerne.
Forslaget giver dog anledning til en række bekymringer.
Forslaget nævner en række indikatorer, der skal være med til at bevise misbrug
eller unormalt brug af roamingtjenester. Regeringen finder, at disse indikatorer er
meget vage, og har opfodret Kommissionen til, at der udarbejdes vejledning om
forståelsen af de anførte indikatorer. Ellers er regeringen bekymret for, at disse
indikatorer kan forstås og anvendes meget forskelligt af mobilselskaberne i de for-
skellige medlemslande. Dette kan medføre en differentieret praksis på tværs af EU,
som vil være uhensigtsmæssig, og ikke gavnligt for det digitale indre marked.
Desuden vil mere vejledning skabe rimelige vilkår for mobilselskaberne og (måske)
færre administrative byrder for de mobilselskaber, der er til stede i mere end én
medlemsstat.
Desuden er regeringen bekymret over de administrative byrder på mobilselskaber-
ne, som forslaget indebærer. De administrative byrder vil være mærkbare i et kon-
kurrencepræget marked med lave detailprismarginer som i Danmark, især for mo-
bilselskaber med lavprisabonnementer, der er afhængige af automatisering i for-
hold til kunderelationer. Derfor kan disse mobilselskaber få problemer med fra sag
til sag at håndtere politikken om rimeligt forbrug og dokumentation af bopæl og
stabile forbindelser.
De administrative byrder kan underminere levedygtigheden af de mest konkurren-
cedygtige brands og tilbud på det danske marked. Dette kan føre til, at visse mobil-
selskaber helt fjerner forbrugerens mulighed for at anvende sit mobilabonnement i
udlandet, eller indebære betydelige prisstigninger for at dække de administrative
omkostninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 16/16