Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del
Offentligt
1690472_0001.png
Uffe Steen
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kære Uffe Steen
Tak for din henvendelse fra 26. oktober 2016 vedrørende videnskabsteo-
ri som en del af studieretningsprojektet (SRP) i stx i aftalen om styrkede
gymnasiale uddannelser fra 3. juni i år..
Som du nævner, fremgår det af aftalen, at der skal indgå arbejde med
basal videnskabsteori og faglig metode i et omfang på minimum 20 timer
i de flerfaglige forløb, som forbereder eleverne til arbejdet med SRP. Jeg
er enig med dig i, at det er vigtigt at skelne mellem faglig metode og vi-
denskabsteori, og at det er vigtigt, at der er progression og sammenhæng
i arbejdet med videnskabsteori. Der er nedsat en læreplangruppe bestå-
ende af praktikere og aftagere, som skal udarbejde læreplanen for det nye
studieretningsprojekt, og den vil blandt andet have fokus på at sikre det-
te.
Du foreslår, at de 20 timer implementeres således, at alle 20 timer afsæt-
tes særskilt til undervisning i videnskabsteori. Det strider mod gymnasie-
aftalens ordlyd om, at de 20 timer er til både basal videnskabsteori og
faglig metode, og at arbejdet med videnskabsteori og metode er en del af
de flerfaglige forløb.
Du skriver, at videnskabsteori er en særskilt filosofisk disciplin, som man
skal være uddannet i filosofi for at kunne undervise i. Det er naturligvis
vigtigt, at underviserne dækker de faglige områder, der indgår i SRP. Ud-
dannelserne i de gymnasiale fag indeholder i dag typisk videnskabsteori
som en del af den enkelte bacheloruddannelse, og arbejdet med viden-
skabsteori i SRP-forløbet er – ligesom arbejdet med faglig metode – der-
for et fagligt område, som man skal kunne forholde sig til i alle fag.
Vi skal sikre en høj kvalitet og faglig relevans af undervisningen i viden-
skabsteori. Det mener jeg, at skolerne skal have mulighed for at organise-
re, så undervisningen bliver tæt knyttet til elevernes projekter i de flerfag-
21-11-2016
BUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om kommentar til materialet fra Filosofilærerforeningen for gymnasiet og HF om implementering af videnskabsteori i gymnasiet, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
lige forløb, som forbereder eleverne til arbejdet med studieretningspro-
jektet.
Jeg takker for dit input.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby