Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1691210_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
23. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 62 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 62:
J.nr.
”I forlængelse af samråd om BEU alm. del - samrådsspørgsmål B og C ønskes
en redegørelse for status for og udvikling i overarbejdspukkel og sagsbehandlings-
tider i kommunerne som følge af den lovgivning, der er trådt i kraft i 2016 vedrø-
rende ændrede regler for boligstøtte, integrationsydelse og kontanthjælp”
Svar:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har indhentet et svar fra KL, der op-
lyser følgende:
”KL har ingen opgørelse over, hvor meget overarbejde medarbejderne i de kom-
munale ydelseskontorer har oparbejdet som følge af jobreformen og indførslen af
integrationsydelsen.
KL har i forbindelse med implementeringen af de nye regler været i kontakt med
en række kommuner, og der er ingen tvivl om, at ydelseskontorerne har meget
travlt. Mange steder er der oparbejdet overarbejdspukler, og flere kommuner søger
efter nye medarbejdere eller trækker på medarbejdere fra andre områder i kommu-
nen. Det tager imidlertid lang tid at oplære nye medarbejdere til at kunne træffe af-
gørelse, fordi ydelseslovgivningen er et af de mest komplekse og omfangsrige lov-
områder overhovedet.
KL har ikke kendskab til sagsbehandlingstiden for sager om kontanthjælp eller de
øvrige områder, som administreres i kommunernes ydelseskontorer, men der er in-
gen tvivl om, at sagsbehandlingstiden er sat under voldsomt pres som følge af lov-
ændringerne. Der skal ikke herske noget tvivl om, at kommunerne prioriterer at be-
handle de sager, hvor en borger mere eller mindre akut står uden forsørgelses-
grundlag.
Ud over den store arbejdsbyrde betyder det høje implementeringstempo bl.a., at der
har været fejl i leverancer fra de kommunale it-leverandører, hvilket har medført
ekstra manuelt arbejde for kommunerne.”
Jeg kan supplerende oplyse, at jeg alt i alt mener, at de centrale rammer for en hen-
sigtsmæssig implementering har været på plads.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om en redegørelse for status for og udvikling i overarbejdspukkel og sagsbehandlingstider i kommunerne som følge af den lovgivning der vedrørende ændrede regler for boligstøtte, til beskæftigelsesministeren
Kompensationen af kommunerne for administrative merudgifter i forbindelse med
kontanthjælpsloft, 225-timersreglen og udvidelse af personkredsen for modtagelse
af integrationsydelse m.v., er samtidig blevet aftalt i forbindelse med aftalen om
kommunernes økonomi for 2017 mellem KL og regeringen.
Jeg kan konstatere, at der til trods herfor har været en række fejl i IT-
understøttelsen med udsendelse af fejlagtige breve. De fejl er jeg ærgerlig over, og
de kan have medført bøvl og ekstraarbejde – ikke kun i forhold til at få rettet fejle-
ne op, men også fordi kommunerne og Udbetaling Danmark har ansvaret for at vej-
lede de borgere, der fx har modtaget forkerte breve.
Jeg har derfor bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at fastholde
den meget tætte dialog med de involverede myndigheder – og herunder være sær-
ligt opmærksom på, om man fra centralt hold kan gøre yderligere for at løse eller
forebygge eventuelle fremtidige problemer.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2