Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1783237_0001.png
Folketingets
[email protected]
Trine Torp
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. august 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. juni 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
484 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 484:
J.nr. 17/09503
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(LAB), der omhandler lovens målgruppe, og Ankestyrelsens principafgørelse N-
15-06 om personlige hjælpemidler i medfør af LAB-lovens § 100 hænger sammen
med EU-rettens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder?”
Svar:
Ankestyrelsen har i principafgørelse N-15-06 fra 2006 truffet afgørelse om, at en
folkepensionist ikke er omfattet af bestemmelsen om tilskud til udgifter til hjælpe-
midler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 100. I afgørelsen har Ankestyrel-
sen lagt vægt på, at folkepensionister ikke er omfattet af personkredsen i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats § 2.
Det almindelige EU-retlige princip om, forbud mod forskelsbehandling på grund af
alder, fremgår blandt andet af direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om gene-
relle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og er-
hverv.
Ulige behandling på grund af alder kan dog være berettiget under visse omstæn-
digheder. Det fremgår af direktivet, at medlemsstaterne kan bestemme, at ulige be-
handling på grund af alder ikke udgør forskelsbehandling, hvis den er objektivt og
rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af den nationale ret,
bl.a. legitime beskæftigelsespolitiske mål, og hvis midlerne til at opfylde det på-
gældende formål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Det er dermed afgørende at skelne mellem ulige behandling, der er berettiget, især
under hensyn til fx legitime beskæftigelsesmål, og forskelsbehandling, der skal
forbydes.
EU-Domstolen har gentagne gange fastslået, at medlemsstaterne råder over en vid
skønsmargen ved valget af, ikke blot hvilket bestemt formål blandt andre man øn-
sker at forfølge på området for socialpolitik og beskæftigelse, men også ved valget
af, hvilke foranstaltninger der kan opfylde det.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 484: MFU spm. om, hvordan § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), der omhandler lovens målgruppe, og Ankestyrelsens principafgørelse N-15-06 om personlige hjælpemidler i medfør af LAB-lovens § 100 hænger sammen med EU-rettens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, til beskæftigelsesministeren
Tilskud til hjælpemidler efter § 100 gives for at fremme, at personen opnår eller
fastholder ordinær ansættelse eller ansættelse i seniorjob, eller at personer kan dri-
ve selvstændig virksomhed.
Det, at man alene kan få tilskud til hjælpemidler efter § 100 indtil folkepensionsal-
deren, anses ikke for at være i uoverensstemmelse med EU-rettens forbud mod for-
skelsbehandling på grund af alder. Det skyldes, at man ved folkepensionsalderen er
sikret et forsørgelsesgrundlag. En person, der modtager folkepension, har ikke
længere pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet for at få udbetalt pensionen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2