Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1766527_0001.png
TALE
23. maj 2017
Taleudkast til brug for samråd BM-BO den 24. maj
2017 om ATP-investeringer
i ”skattely”
J.nr. 2017
Center for Arbejdsliv
Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF). Der er
stillet tre samrådsspørgsmål.
Samrådsspørgsmål BM:
Vil ministeren redegøre for lovgivningen omkring ATP-loven set i lyset af, at 7,2
mia. kr. af ATP’s investeringer er investeret i fonde der er placeret i skattely med
det argument, at ATP lovgivningsmæssigt skal sikre pensionsopsparerne maksimalt
afkast, selv hvis dette betyder direkte eller indirekte placering af investeringer i
skattely? Der henvises til artikel i Ugebrevet A4 27. marts 2017: ”SF vil trække
ATP ud af Goldman Sachs-fonde i skattely - og flere partier er på nippet til at gå
med”, jf. http:/
/www.ugebreveta4.dk/sf-vil-traekke-atp-ud-af-goldman-sachs-fonde-
i-skatte_20771.aspx?shareAgID= 0#
Samrådsspørgsmål BN:
Mener ministeren, at ATP er tvungen til at investere i fonde placeret i skattely for
at opfylde lovens krav om maksimalt afkast?
Samrådsspørgsmål BO:
Med regeringens egen proklamerede indsats mod skattely in mente mener ministe-
ren så, at det er hensigtsmæssigt, hvis lovgivningen tvinger ATP til at placere mid-
ler i skattely? Agter ministeren på denne baggrund at ændre eller tydeliggøre lov-
givningen på dette område, så den ikke tvinger eller tilskynder pensionsopsparerne
til i fremtiden at være medskyldige i brug af skattely?
Besvarelse
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet. Og som
jeg mener, er yderst relevante og vigtige spørgsmål at få be-
lyst. Det er hævet over enhver tvivl, at der er et fælles poli-
tisk ønske om at undgå skatteunddragelse.
Jeg vil derfor også gerne indlede med at fremhæve den afta-
le, som alle Folketingets partier i sidste uge har indgået om
en styrket indsats mod international skatteunddragelse.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ATP-loven, til beskæftigelsesministeren
Det er en aftale, der viser, at Danmark ønsker at gå i front og
i samarbejde med andre lande om at bekæmpe international
skatteunddragelse.
Jeg er glad for, at regeringen sammen med Folketingets øv-
rige partier har kunnet enes om en fælles aftale, som jeg me-
ner sender et klart signal om, hvor vi og hele Folketinget står
i den sag.
Det der er stillet spørgsmål om i dag vedrører ATP’s investe-
ringsvirksomhed. ATP er som bekendt en selvstændig, selv-
ejende institution, som ledes af et repræsentantskab, en be-
styrelse og en direktør. Repræsentantskabet og bestyrelsen
består
foruden formanden
af arbejdsmarkedets parter.
Det er repræsentantskabet, der vælger formanden. Det er
ATP’s
bestyrelse, der fastlægger retningslinjerne for ATP’s
investeringer.
Det er altså ikke mig, som beskæftigelsesminister, der ud-
former
ATP’s investeringspolitik og
retningslinjer, men
ATP. Jeg synes derfor også, at det vil være helt relevant, at
ATP får mulighed for at redegøre for sin konkrete investe-
ringspolitik og retningslinjer overfor udvalget.
Jeg vil derfor tage initiativ til at invitere udvalgets medlem-
mer sammen med medlemmerne af Finansudvalget til et mø-
de i Beskæftigelsesministeriet inden sommer, hvor ATP vil
redegøre for ATP’s investeringspolitik og retningslinjer.
Jeg vil selvfølgelig gerne her i dag svare på, hvad der gælder
i forhold til ATP-loven. Hvilket er besvarelse af samråds-
spørgsmål BM og BN, som hænger tæt sammen.
Spørgsmålene handler om ATP-lovens investeringsregler.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ATP-loven, til beskæftigelsesministeren
1766527_0003.png
Mere konkret
om det forhold, at ATP lovgivningsmæssigt
skal sikre pensionsopsparerne maksimalt afkast, medfører, at
ATP har pligt til direkte eller indirekte at placere investerin-
ger i skattely.
Lad mig starte med de lovgivningsmæssige rammer.
Det fremgår af lov om ATP, at
ATP skal investere sine akti-
ver således, at medlemmernes interesser varetages bedst mu-
ligt.”
Og det er så tilføjet i loven, at der
ved investering af akti-
verne skal tilstræbes en opretholdelse af aktivernes realvær-
di.
Bestemmelsen indebærer først og fremmest, at ATP’s inve-
steringer skal sigte mod så god en forrentning af pensionsop-
sparernes midler som muligt.
Loven afspejler, at ATP’s formål er at sikre de bedst mulige
pensioner til gavn for os alle, når vi bliver ældre. Og at ATP
ikke må bruge medlemmernes penge med andre formål for
øje.
Det er det fundament, investeringsvirksomheden efter loven
skal stå på.
Men det er ikke sådan, at det er det eneste hensyn, ATP skal
varetage, når ATP investerer medlemmernes penge. Eller
sagt på en anden måde: loven medfører ikke, at ATP har
pligt til at søge at opnå det bedste afkast
for enhver pris.
For det første må ATP kun investere i lovlig virksomhed.
Det siger sig selv.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ATP-loven, til beskæftigelsesministeren
Men derudover er det helt i overensstemmelse med loven at
udvise samfundsansvar og sætte etiske rammer for investe-
ringsvirksomheden.
Det er jeg selvfølgelig tilfreds med at kunne konstatere, for
jeg mener bestemt, at ATP har et moralsk ansvar i forhold til
sine investeringer, som jo foretages på vegne af stort set alle
danskere.
Og derfor kan det også undre mig, at det fremgår af A4’s ar-
tikel, at ATP
Grundlæggende er klar til at investere, hvis
der er tale om virksomhed, der ikke forbryder sig mod love
og konventioner”
.
Det kan jo give anledning til spørgsmål til ATP om, hvordan
de følger fx deres
retningslinjer for social ansvarlighed
og
etiske ansvar i øvrigt.
Derfor vil jeg
som nævnt
tage initiativ til, at udvalget kan
mødes med ATP, hvor ATP kan redegøre for dette.
Jeg må her igen understrege, at det
er ATP’s bestyrelse, der
fastlægger
ATP’s
investeringsstrategi- og politikker og der-
med rammerne for, hvordan medlemmernes midler forvaltes.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at bestyrelsen har fastsat
retningslinjer for social ansvarlighed
i investeringer. Besty-
relsen har også en
politik for aktivt ejerskab
, som bidrager til
den rette balance mellem fokus på social ansvarlighed og fo-
kus på at skabe det bedst mulige afkast til danskerne.
Jeg har tillid til, at
ATP’s bestyrelse
forvalter sit mandat in-
denfor lovgivningen og efter medlemmernes interesse. Og
til, at ATP investerer i overensstemmelse med loven og
overholder de retningslinjer og politikker, som bestyrelsen
har vedtaget.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ATP-loven, til beskæftigelsesministeren
Så for at svare direkte på spørgsmålet om, hvorvidt ATP er
tvunget til at investere i fonde placeret i skattely:
Loven kræver ikke,
at ATP’s investeringer skal optimeres på
bekostning af alle andre hensyn og loven tvinger ikke ATP
til at investere i ”skattely”-lande.
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmå-
lene også bedt ATP om at bidrage til besvarelsen. I den for-
bindelse oplyser ATP
og nu citerer jeg deres bidrag:
”ATP
foretager og medvirker ikke til skatteunddragelse, og
ATP tager afstand fra enhver aktivitet, som har til hensigt at
unddrage skat.
ATP’s investeringer er alle omfattet af gældende love og
regler, ligesom ATP har udarbejdet egne retningslinjer for
etik og samfundsansvar, der overholdes i alle konkrete inve-
steringer.
ATP investerer alene i jurisdiktioner, der tilslutter sig Com-
mon Reporting Standards
CRS.
Det vil i praksis være vanskeligt og begrænsende at agere
som international investor uden at være aktiv skattetranspa-
rente fondsstrukturer, som ikke i sig selv medvirker til skat-
teoptimering. Det vil ligeledes have mærkbar negativ indfly-
delse på afkastet til medlemmerne samt robustheden i ATP’s
investeringsportefølje.”
Citat slut.
ATP er en stor og kompleks investeringsforretning, hvor en
af Danmarks største pengetanke forvaltes, og hvor der årligt
sikres et godt afkast til pensionsopsparerne. Det er som
nævnt, ATP’s bestyrelse, der fastlægger retningslinjerne for
ATP’s investeringer
og jeg mener, som nævnt, at det vil væ-
re relevant, at udvalget hører ATP redegøre for dette.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ATP-loven, til beskæftigelsesministeren
Jeg har med min besvarelse af samrådsspørgsmål BN også
bevæget mig ind i besvarelsen af spørgsmål BO om, hvorvidt
der skal tages initiativer til ændringer i ATP-loven.
Jeg mener som sagt ikke, at ATP-loven tvinger ATP til at
investere i skattely. Der er mulighed for, at ATP kan fast-
lægge etiske rammer og retningslinjer, hvilket også er sket.
Vi er således her tilbage til tidligere drøftelser om, hvorvidt
det skal være mere detaljeret reguleret i lovgivningen, hvor-
dan ATP’s investeringer skal målrettes.
Det ser jeg som udgangspunkt ikke anledning til. Jeg synes,
at det er vigtigt, at ATP har mulighed for
inden for den
omtalte samfundsansvarlige ramme
at investere på lige fod
med de øvrige aktører på det finansielle marked. Men jeg
tager selvfølgelig gerne en drøftelse heraf.
Tak for ordet.
6