Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1688603_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
J.nr. 16/12494/2016-4718
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
507 (BEU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 507:
På hvilken baggrund mener ministeren, at den registersamkøring Udbetaling Dan-
mark foretager aktuelt er så velfungerende, at den helt kan erstatte lufthavnskon-
trollerne?
Endeligt svar:
Med forslag til finansloven for 2016 lagde regeringen op til at indstille det intensi-
verede lufthavnstilsyn fra 2016 og frem. Lufthavnstilsynet var et særligt specialise-
ret og manuelt rådighedstilsyn, som skulle være med til at fastslå, om folk står til
rådighed for arbejdsmarkedet. STAR skulle mindst 25 gange om året gennemføre
kontrolaktioner i lufthavnene og ved andre grænseovergange. Indstillingen af tilsy-
net blev efterfølgende vedtaget med finansloven for 2016.
Indstillingen af lufthavnstilsynet skal desuden ses i lyset af, at der inden for de se-
neste år er gennemført en række initiativer til at styrke indsatsen mod fejludbeta-
linger. Jeg kan blandt andet nævne, at der med kommuneaftalen for 2015 er etable-
ret en fælles dataenhed i regi af Udbetaling Danmark. Dataenheden skal ved hjælp
af registersamkøringer systematisk understøtte kontrolindsatsen og forebygge fejl-
udbetalinger af en række ydelser i kommunerne og Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark har oplyst, at man for at afdække eventuelle ophold i udlandet
samtidig med modtagelse af sociale ydelser registersamkører oplysninger fra bl.a.
følgende registre:
CPR (det centrale personregister),
BBR (bolig- og bygningsregistret),
eIndkomst (SKATs indkomstregister),
CVR (det centrale virksomhedsregister om brancher, antal ansatte, ejerforhold,
mv.),
R75 fra udgangen af 2016 (SKATs indberettede stamoplysninger om indkomst,
formue, ejendomme, aktier, bankoplysninger m.v.)
Myndighedens egne sagssystemer, hvoraf det fremgår, hvilke borgere der mod-
tager ydelser, på hvilket grundlag ydelsen er tilkendt, samt hvor meget borgeren
får udbetalt.
De personoplysninger, der anvendes i registersamkøringen, er oplysninger, som
Udbetaling Danmark i forvejen har adgang til og bruger i forbindelse med den al-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: MFU spm. om, i hvilket omfang ind- og udrejseoplysninger er afgørende for at bevise, om der er foregået socialt bedrageri, til beskæftigelsesministeren
mindelige sagsbehandling. Der er dog ikke tilgængelige oplysninger fra lufthavne
eller andre grænseovergange om ind- og udrejse, og formodninger om ophold i ud-
landet kan derfor alene baseres på data fra de nævnte datakilder.
Registersamkøringer er en målrettet og effektiv metode til at sammenligne data, så
myndighederne hurtigere kan finde til sager, der hvor der kan være tegn på en fejl-
udbetaling. Alternativet er, at kontrollen baseres på tidskrævende og manuelle op-
slag eller måske grundløse anmeldelser fra andre borgerne.
Der er desuden i dag et tæt samarbejde mellem Udbetaling Danmark og en række
offentlige myndigheder om at bekæmpe socialt snyd og fejludbetalinger.
Med etableringen af Den Fælles Dataenhed er der etableret et tæt formelt samar-
bejde mellem kommunerne og Udbetaling Danmark. Dataenheden samarbejder
med kommunerne i forhold til samkøring af data fra registre fra offentlige myndig-
heder og a-kasser vedrørende modtagere af kommunale ydelser samt videregivelse
af prioriteringslister og relevante oplysninger til kommunerne. Dataenheden sam-
arbejder endvidere med kommunerne om en etablering af et systematisk samarbej-
de med relevante myndigheder, herunder i andre lande og indhentning af oplysnin-
ger om borgernes forhold i udlandet, til brug for kontrolarbejdet i kommunerne.
Udbetaling Danmark følger nøje op på implementeringer og kommunernes anven-
delse og opgørelse af det provenu, som kontrolindsatsen giver. Dataenheden skal
evalueres i 2016/2017.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen prioriterer en systematisk og koordineret
indsats mod socialt snyd frem for manuelle kontroller. Jeg finder det dog også vig-
tigt hele tiden at have øje for, om den eksisterende indsats over for socialt snyd er
tilstrækkelig. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at der kan opstå nye former for snyd,
som vi skal være parate til at kunne imødegå, samt at fx digitaliseringen løbende
kan give nye muligheder.
Der henvises også til besvarelserne af spørgsmål nr. S 1338 og BEU alm. del
spørgsmål nr. 508.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2