Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1785888_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
6. september 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
248 (alm. del), som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. :
J.nr. 2017 - 766
”Ministeren
bedes redegøre for, hvor stor en andel af de berørte af efterlønsrefor-
men fra 2011, som er overgået til ordinær beskæftigelse eller anden beskæftigelse.”
Svar:
Danskerne lever længere og bliver sundere. Det er en god og positiv udvikling for
den enkelte og for samfundet.
Udviklingen i levetiden betyder imidlertid, at det ud fra et samfundsøkonomisk
perspektiv er vigtigt, at de der kan bliver lidt længere tid på arbejdsmarkedet.
Derfor er det glædeligt, at vi nu kan se, at tilbagetrækningsreformerne fra 2006 og
2011 virker. Den højere efterlønsalder fastholder i vidt omfang de omfattede per-
soner frem til efterlønsalderen, og har dermed øget beskæftigelses betydeligt blandt
de 60-64-årige.
En af betingelserne for at få efterløn er medlemskab af en a-kasse. I opgørelsen af
andelen af berørte af tilbagetrækningsreformen er der derfor i besvarelsen således
betinget, at personerne i ordinær beskæftigelse var medlemmer af en a-kasse som
59-årige
1
.
A-kassebetingelsen betyder bl.a., at niveauet for beskæftigelsesfrekvenserne er hø-
jere end i normale opgørelser, da a-kassemedlemmer typisk har en tættere tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet end befolkningen under et.
Opgørelsen for de ordinære beskæftigede tager udgangspunkt i lønmodtagere, da
beskæftigelse blandt selvstændige ikke indgår i DREAM-databasen, som den detal-
jerede opgørelse er lavet på baggrund af.
Aftalen om senere tilbagetrækning indebar bl.a., at forhøjelserne af efterløns- og
folkepensionsalderen vedtaget i Velfærdsaftalen i 2006 blev fremrykket med 5 år.
1
A-kassebetingelsen er også anvendt i analyse af tilbagetrækningsreformen fra Danmarks
Statistik fra 2016: http://www.dst.dk/da/Statistik/Analyser/visanalyse?cid=27138
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om, hvor stor en andel af de berørte af efterlønsreformen fra 2011, som er overgået til ordinær beskæftigelse eller anden beskæftigelse, til beskæftigelsesministeren
1785888_0002.png
Det betød, at efterlønsalderen gradvist blev hævet fra 60 til 62 år i perioden 2014 til
2017. Det berører personer født efter 1953. Samtidig forkortes efterlønsperioden
fra fem til tre år i perioden 2018-23.
Effekten af efterlønsreformen på ordinær beskæftigelse hos seks forskellige fød-
selsårgange fremgår af tabel 1 og figur 1.
Af de seks fødselsårgange har to af dem (født januar hhv. juli 1953) en uændret ef-
terlønsalder på 60 år, mens de øvrige fire årgange (født i januar og juli 1954-55)
har fået forhøjet efterlønsalder på grund af tilbagetrækningsreformen.
Beskæftigelsesfrekvensen blandt de seks fødselsårgange er knap 80 pct. seks må-
neder før og ca. 60 pct. seks måneder efter efterlønsalderen. Det gælder både blandt
de fødselsårgange, som er berørt af tilbagetrækningsreformen og blandt de, som
ikke er, jf. tabel 1.
Tabel 1. Beskæftigelsesfrekvens seks måneder før og seks måneder efter efterlønsalderen blandt
a-kassemedlemmer født 1953-55
Født jan.
1953 (ef-
terløn 60
år)
Besk.frekvens 6 mdr.
før
efterlønsalder (pct.)
Besk.frekvens 6 mdr.
efter
efterlønsalder (pct.)
78,9
Født juli
1953 (ef-
terløn 60
år)
76,7
Født jan.
1954 (ef-
terløn
60�½ år)
79,0
Født juli
1954 (ef-
terløn 61
år)
77,9
Født jan.
1955 (ef-
terløn
61�½ år)
78,1
Født juli
1955 (ef-
terløn 62
år)
79,0
63,1
59,8
61,1
59,4
.
.
Anm: Opgørelsen er lavet for fødselsårgange, der er lønmodtagere og født i januar og juli i de pågældende år. Der foreligger
endnu ikke data, som gør det muligt at opgøre beskæftigelsesfrekvensen 6 måneder efter efterlønsalderen for år-
gangene født 1955 eller senere. I opgørelsen er der betinget på, at personerne var medlem af en a-kasse som 59-
årig, da a-kassemedlemskab er en nødvendig (men ikke tilstrækkelig) betingelse for at kunne gå på efterløn.
Kilde: Egne beregninger på Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og lovmodellens datagrundlag og Dan-
marks Statistik.
For alle årgange ligger beskæftigelsesfrekvensen stabilt frem til efterlønsalderen,
hvorefter den falder væsentligt.
Det gælder både de årgange som har fået en højere efterlønsalder og de som ikke
har, jf. figur 1.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om, hvor stor en andel af de berørte af efterlønsreformen fra 2011, som er overgået til ordinær beskæftigelse eller anden beskæftigelse, til beskæftigelsesministeren
1785888_0003.png
Figur 1.
Beskæftigelsesfrekvens for 59-63 årige a-kassemedlemmer født 1953-55
Pct.
90
Pct.
90
80
80
70
70
60
60
50
50
40
40
30
59
59�½
60
60�½
61
61�½
62
62�½
63
63�½
Født jan. 1953 (efterløn 60 år)
Født jan. 1954 (efterløn 60�½ år)
Født jan. 1955 (efterløn 61�½ år)
Født juli 1953 (efterløn 60 år)
Født juli 1954 (efterløn 61 år)
Født juli 1955 (efterløn 62 år)
30
Anm: Opgørelsen er lavet for fødselsårgange, der er lønmodtagere og født i januar og juli i de pågældende år. I opgørelsen
er der betinget på, at personerne var medlem af en a-kasse som 59-årig, da a-kassemedlemskab er en nødvendig
(men ikke tilstrækkelig) betingelse for at kunne gå på efterløn.
Kilde: Egne beregninger på Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM, lovmodellens datagrundlag og Danmarks
Statistik
Beskæftigelsesopgørelsen peger således på, at de årgange, der ikke længere kan gå
på efterløn som 60-årige i vidt omfang fortsætter på arbejdsmarkedet frem til efter-
lønsalderen, og dermed har øget beskæftigelsen betydeligt blandt de 60-64 årige.
Denne tendens ventes at fortsætte, efterhånden som efterlønsalderen gradvist hæves
For ”anden
beskæftigelse” betragtes her personer i fleksjob. Niveauet af fleksjob-
bere seks måneder før efterlønsalderen spænder fra 2,9 pct. til 4,0 pct. på tværs af
de forskellige fødselsårgange og efterlønsaldre jf. tabel 2.
Trods niveauforskellen ligger andelen af personer i fleksjob for de enkelte årgange
stabilt frem til efterlønsalderen, hvorefter den falder, jf. figur 2.
Fleksjobopgørelsen peger således på, at den højere efterlønsalder i vidt omfang
fastholder de omfattede personer i fleksjob frem til efterlønsalderen. Dvs. samme
adfærd, som også gjorde sig gældende for ordinære lønmodtagere, jf. figur 1.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om, hvor stor en andel af de berørte af efterlønsreformen fra 2011, som er overgået til ordinær beskæftigelse eller anden beskæftigelse, til beskæftigelsesministeren
1785888_0004.png
Tabel 2. Andel af personer med et fleksjob i juli 2016 og fem måneder før efterlønsalderen
Født jan.
1953 (ef-
terløn 60
år)
Besk.frekvens 6 mdr.
før
efterlønsalder (pct.)
Besk.frekvens 6 mdr.
efter
efterlønsalder (pct.)
2,9
1,9
Født juli
1953 (ef-
terløn 60
år)
3,2
2,1
Født jan.
1954 (ef-
terløn
60�½ år)
3,4
2,5
Født juli
1954 (ef-
terløn 61
år)
3,3
2,6
Født jan.
1955 (ef-
terløn
61�½ år)
4,0
.
Født juli
1955 (ef-
terløn 62
år)
3,9
.
Anm: Opgørelsen er lavet for fødselsårgange, der er fleksjobmodtagere født i januar og juli i de pågældende år. Der forelig-
ger endnu ikke data, som kan opgøre beskæftigelsesfrekvensen 6 måneder efter efterlønsalderen for årgangene født
1955 eller senere
Kilde: Egne beregninger på Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og lovmodellens datagrundlag.
Figur 2.
Fleksjobfrekvens for 59-63 årige født 1953-1955
Pct.
5
Pct.
5
4
4
3
3
2
2
1
1
0
59
59�½
60
60�½
61
61�½
62
62�½
63
63�½
Født jan. 1953 (efterløn 60 år)
Født jan. 1954 (efterløn 60�½ år)
Født jan. 1955 (efterløn 61�½ år)
Født juli 1953 (efterløn 60 år)
Født juli 1954 (efterløn 61 år)
Født juli 1955 (efterløn 62 år)
0
Anm: Opgørelsen er lavet for fødselsårgange, der er fleksjobmodtagere født i januar og juli i de pågældende år.
Kilde: Egne beregninger på Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM og lovmodellens datagrundlag.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4