Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1787449_0001.png
FAKTA
Marts 2017
Initiativpakke med tre tiltag
Klarere rammer for ressourceforløb
større tryghed for borgerne
Forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob (S, SF, RV, V, K og
LA) står bag en fælles initiativpakke med tre tiltag, der skal skabe klarere rammer
for ressourceforløb og større tryghed for borgerne.
De tre tiltag er:
Styrket sundhedsfaglig rådgivning fra den regionale sundhedskoordinator
Ny orienteringsskrivelse om ressourceforløb til kommunerne
Målretning af puljen ”Bedre ressourceforløb”
Styrket sundhedsfaglig rådgivning fra den regionale sundhedskoordinator
Der igangsættes et toårigt forsøg, hvor borgere i ressourceforløb får ret til at få
inddraget den regionale sundhedsfaglige koordinator i tilrettelæggelsen af de kon-
krete indsatser i ressourceforløbet.
Tiltaget er målrettet borgere, der er bekymret for, om et konkret beskæftigelsesret-
tet tilbud
fx virksomhedspraktik
tager tilstrækkeligt hensyn til helbredet. Der er
i dag eksempler på borgere, der er bekymret for, om en konkret indsats kan forvær-
re deres helbred.
Målet med at inddrage sundhedskoordinatoren er, at borgerne skal opleve, at der
bliver lyttet til dem, og at der via dialogen med sundhedskoordinatoren findes en
løsning, der skaber tryghed for, at helbredet ikke bliver forværret af den konkrete
indsats. Samtidig skal det understøtte og kvalificere, at borgerne får et ressource-
forløb, der altid er tilpasset deres helbredssituation og styrke borgerens retsstilling.
Sundhedskoordinatoren har
på baggrund af sit faglige bagland i det regionale
sundhedsvæsen
den relevante kompetence til at kunne give uafhængig rådgivning
til kommunen om, hvordan den konkrete indsats kan tilrettelægges, så der tages
hensyn til borgerens helbred.
Sundhedskoordinatoren skal først drøfte det konkrete tilbud sammen med borgeren,
sagsbehandleren og eventuelt en virksomhedskonsulent. Efterfølgende skal sund-
hedskoordinatoren rådgive kommunen om mulighederne for at tilrettelægge tilbud-
det, så der bliver taget de nødvendige hensyn til borgerens helbred og behov for
skånehensyn
alternativt om der i stedet skal iværksættes et helt andet tilbud.
Kommunen har i dag mulighed for at trække på den regionale sundhedskoordinator
i situationer, hvor kommunen har brug for løbende sparring om et konkret tilbud.
Den enkelte borger har dog ikke krav på, at kommunen benytter den mulighed.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Ny orienteringsskrivelse om ressourceforløb til kommunerne
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejder en ny og revideret oriente-
ringsskrivelse om ressourceforløb, der skal skabe klarere rammer for kommunerne
om reglerne på området, og hvordan de skal omsættes i praksis.
I orienteringsskrivelsen er der for det første fokus på målgruppen for ressourcefor-
løb, fleksjob
også på de helt få timer
og førtidspension. Det er en forudsætning
for ressourceforløb, at der er en realistisk mulighed for at udvikle borgerens ar-
bejdsevne. Samtidig præciseres det, at borgeren skal inddrages systematisk i forbe-
redelsen af sin sag, og at forløbene ikke må trækkes unødigt i langdrag.
For det andet er der fokus på virksomhedspraktik, hvor det blandt andet præciseres,
at praktik handler om almindelige arbejdsopgaver og mulighed for at være en del af
en arbejdsplads
ikke kunstige situationer
og at praktikforløb på meget få timer
ugentligt altid skal overvejes grundigt. Samtidig gøres det klart, at praktikforløb
aldrig må iværksættes for at opnå dokumentation for, at borgeren ikke kan arbejde.
For det tredje er der fokus på minifleksjob, hvor det præciseres, at fleksjob på helt
få timer er et startpunkt, som skal blive til mere inden for en rimelig periode.
Kommunen skal løbende følge op på, om borgerens arbejdsevne udvikler sig som
forudsat. Hvis borgeren ikke bliver i stand til at øge timetallet, skal kommunen se
på, om borgeren i stedet fx skal have en førtidspension.
Endelig er der for det fjerde fokus på dokumentationen i sager om førtidspension,
hvor det præciseres, at sagerne skal dokumenteres men ikke overoplyses. Doku-
mentation betyder ikke, at alt skal være afprøvet i praksis.
Førtidspension tilkendes på baggrund af en helhedsvurdering af borgerens samlede
situation
herunder den lægelige dokumentation i sagen. Helbredsoplysninger kan
fx i sig selv dokumentere, at borgeren har ret til førtidspension.
Målretning af puljen ”Bedre ressourceforløb”
Forligskredsen har lagt vægt på,
at satspuljen ”Bedre ressourceforløb”
med 40,4
mio. kr. målrettes, så der kommer styrket fokus på borgerinddragelse, sagsbehand-
lingstider og et godt match mellem borger og virksomhed.
Puljemidlerne skal for det første sikre, at kommunerne har fokus på, at sager altid
forberedes sammen med borgerne og deres pårørende, for på den måde at sikre at
borgerne bliver motiveret for ressourceforløb.
For det andet prioriteres det, at flere borgere kommer i et meningsfuldt og indivi-
duelt tilrettelagt virksomhedspraktik, og at der bliver fundet det rette match mellem
borgeren og virksomhederne. Der afsættes blandt andet midler til, at borgerne får
tilknyttet en ansvarlig virksomhedskonsulent med en stærk og bred branchemæssig
viden om jobmulighederne på det lokale arbejdsmarked for udsatte borgere.
Endelig skal puljemidlerne bruges til, at kommunerne kan arbejde med at nedbrin-
ge sagsbehandlingstiderne på området. Det er vigtigt, at borgerne kommer i gang
hurtigst muligt med deres ressourceforløb.
2