Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del Bilag 242
Offentligt
1785382_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Etablering af Nationalt ID-center)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret senest ved
lov nr. 704 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter
§ 40 h
indsættes:
Ȥ
40 i.
Nationalt ID-center afgiver udtalelser og yder rådgivning og bistand til offentlige
myndigheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af identiteten på udlæn-
dinge, som ønsker at indrejse i, eller som opholder sig i Danmark. Nationalt ID-center
etablerer endvidere et ID-netværk.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke
offentlige myndigheder der er omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
De offentlige myndigheder, som er omfattet af stk. 1, kan uden udlændingens
samtykke videregive oplysninger, herunder oplysninger om udlændingens rent private
forhold og andre fortrolige oplysninger, til Nationalt ID-center, hvis videregivelsen er nød-
vendig for varetagelsen af Nationalt ID-centers funktioner.
Stk. 4.
Oplysninger, der modtages i medfør af stk. 3, registreres og opbevares i en data-
base, der føres af Nationalt ID-center, og kan behandles af Nationalt ID-center til de for-
mål, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt.
Stk. 5.
Nationalt ID-center udøver sine funktioner i fuld uafhængighed.
Stk. 6.
Fastlæggelsen af Nationalt ID-centers overordnede strategi, prioriteringer og ind-
satsområder såvel som retningslinjerne for centrets langsigtede virksomhed og udvikling
sker i Nationalt ID-centers referencegruppe. Nationalt ID-centers leder deltager i referen-
cegruppens møder.
§ 40 j.
Nationalt ID-center afgiver en årlig beretning om sin virksomhed til udlændinge-
og integrationsministeren. Beretningen offentliggøres.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
1/21
Side
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Side
2/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Gældende ret
2.1. Udlændinges oplysningspligt
2.2. Fastlæggelse af udlændingens identitet i praksis
2.3. Godkendelse af rejsedokumenter
2.4. Persondatalovens og forvaltningslovens regler om videregivelse samt person-
datalovens regler om opbevaring af data
3. Ministeriets overvejelser
4. Den foreslåede ordning
4.1. Nationalt ID-centers opgaver
4.2. Behandling af oplysninger
4.3. Snitflader i forhold til Nationalt Kriminalteknisk Center
4.4. Nationalt ID-centers organisation mv.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
Side
3/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
Fastlæggelse af udlændinges identitet er en vigtig del af myndighedernes kontrolarbejde
på udlændingeområdet. Til det formål anvendes en række forskellige metoder, f.eks.
ægthedsundersøgelser af dokumenter, interviews, sprogtest, aldersundersøgelser og un-
dersøgelser af fingeraftryk.
Fastlæggelse af udlændinges identitet giver anledning til en række udfordringer. Eksem-
pelvis fremlægger mange asylansøgere ingen identitetsdokumenter, ligesom nogle ud-
lændinge forsøger at benytte falske eller forfalskede dokumenter til at indrejse og opnå
ret til ophold her i landet. Således er der risiko for, at myndighederne i dag i visse tilfælde
meddeler opholdstilladelse i Danmark til udlændinge, uden at myndighederne med sik-
kerhed ved, hvem de pågældende er. Ligeledes sker der et misbrug med og tyveri af iden-
titeter, hvilket gør det muligt for nogle udlændinge uretmæssigt at tage et længerevaren-
de ophold her i landet, opnå rettigheder her i landet, som de pågældende ikke har krav
på, f.eks. en opholdstilladelse eller velfærdsydelser, eller at begå f.eks. skattesvig, forsik-
ringssvig eller anden form for kriminalitet.
Regeringen (Lars Løkke Rasmussen II) indgik den 18. november 2016 en aftale med Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2017. Et
element i aftalen var at styrke sikkerheds- og kontrolindsatsen på udlændingeområdet,
herunder ved at etablere en ny national ID-enhed, der
som et uafhængigt kompetence-
center på ekspertniveau
skal sikre et kvalitetsmæssigt og ressourcemæssigt løft af kon-
trolindsatsen på udlændingeområdet, rådgive og yde bistand til andre offentlige myndig-
heder i principielle og vanskelige sager og spørgsmål, dele viden og erfaringer om ID-
spørgsmål med relevante myndigheder samt bidrage til et bedre samarbejde på tværs af
myndighederne og dermed til en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, øget kvalitet,
samt bedre fastlæggelse af udlændinges identitet. Regeringens inspiration til at etablere
en sådan myndighed er hentet i bl.a. Norge, hvor man har haft gode erfaringer med en
tilsvarende myndighed (Nasjonalt ID-senter), der siden etableringen i 2010 har bidraget
positivt til at styrke myndighedernes arbejde med at fastlægge udlændinges identitet.
Formålet med lovforslaget er at udmønte ovennævnte politiske aftale om at styrke kon-
trol- og sikkerhedsindsatsen på udlændingeområdet, således at der etableres en ny myn-
dighed
Nationalt ID-center
med ekspertise inden for identitets- og dokumentkontrol
mv. med henblik på at styrke arbejdet med at fastlægge udlændinges identitet.
2. Gældende ret
2.1. Udlændinges oplysningspligt mv.
Efter udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. pkt., har en udlænding oplysningspligt over for
udlændingemyndighederne, idet en udlænding skal meddele de oplysninger, som er nød-
vendige til bedømmelse af, om en tilladelse i henhold til loven kan gives, inddrages eller
bortfalde, eller om udlændingen opholder sig eller arbejder lovligt her i landet.
Side
4/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Hvis oplysningspligten efter udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. pkt., ikke opfyldes, kan dette
i overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige regler indebære, at f.eks. en ud-
lændings ansøgning om opholdstilladelse ikke imødekommes.
2.2. Fastlæggelse af udlændinges identitet i praksis
Hvis en udlænding over for en offentlig myndighed fremviser et pas, et identitetskort eller
et andet dokument, som indeholder oplysninger om den pågældendes identitet og til-
knytning til et oprindelsesland, en situation eller andre omstændigheder, f.eks. fødselsat-
test, militære dokumenter, vielsesattester mv., skal myndigheden, når det er relevant,
vurdere, om dokumentet er ægte og gyldigt, og om udlændingen, der fremviser doku-
mentet, er dets rette ejer.
I den forbindelse skal myndigheden således vurdere bl.a., om det fremviste dokument er
udstedt af rette myndighed på rette måde, at det ikke ser ud til at være ændret på uauto-
riseret vis, og at det i øvrigt fremstår ægte. Oplysningerne i dokumentet skal også holdes
op mod personen, som fremviser det, herunder om billede, øjenfarve osv. stemmer
overens, og om personen, der benytter dokumentet, har viden om og kan forklare de
oplysninger, som fremgår af dokumentet. Endvidere skal myndigheden vurdere, om op-
lysninger i sagen eller f.eks. baggrundsoplysninger om udlændingens hjemland tilsiger, at
dokumentet ikke kan lægges til grund, eksempelvis hvis et identitetskort fra et givent land
generelt set har lav troværdighed. Det bemærkes i den forbindelse, at den omstændig-
hed, at et dokument er ægte, ikke nødvendigvis betyder, at dets indhold er korrekt. Såle-
des kan f.eks. et ægte identitetskort være udstedt på grundlag af falske underliggende
dokumenter.
Til brug for identitetsfastlæggelsen kan der med udlændingens samtykke iværksættes
nødvendige personundersøgelser, herunder aldersundersøgelse, sprogtest eller DNA-test,
ligesom dokumenter kan blive sendt til Nationalt Kriminalteknisk Center under Rigspolitiet
med henblik på teknisk ægthedsundersøgelse.
I forhold til myndighedernes arbejde med fastlæggelsen af udlændinges identitet bemær-
kes, at der i dag er stor forskel på bl.a., hvordan dette arbejde er organiseret, samt hvilke
kompetencer og hvilket teknisk udstyr der er til rådighed for myndighederne mv.
2.3. Godkendelse af rejsedokumenter
Efter § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1197 af 26. september 2016 om udlændinges adgang
her til landet følger det, at andre landes pas og anden rejselegitimation godkendes af ud-
lændinge- og integrationsministeren efter indstilling fra Rigspolitiet.
I praksis foregår dette ved, at Rigspolitiet modtager prøveeksemplarer (specimens) af pas
og øvrige rejsedokumenter fra andre landes ambassader via henholdsvis Udenrigsministe-
riet eller Udlændinge- og Integrationsministeriet. Rigspolitiet foretager på den baggrund
en teknisk undersøgelse af, hvorvidt dokumentet opfylder betingelserne i medfør af be-
kendtgørelsens §§ 2-6.
Side
5/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Rigspolitiet udarbejder herefter en indstilling om, hvorvidt rejsedokumentet opfylder be-
tingelserne for at blive anerkendt som gyldig rejselegitimation i Danmark.
2.4. Forvaltningslovens og persondatalovens regler om videregivelse af oplysninger samt
persondatalovens regler om opbevaring af data
Adgangen for en forvaltningsmyndighed til at videregive oplysninger om enkeltpersoner
(personoplysninger) til en anden forvaltningsmyndighed reguleres af persondatalovens
regler, uanset om videregivelsen sker manuelt eller elektronisk, jf. forvaltningslovens § 28,
stk. 1.
I det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal
myndigheden på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen,
hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myn-
digheden skal træffe, jf. forvaltningslovens § 31, stk. 1.
Persondatalovens § 5 fastlægger en række grundlæggende principper for behandling af
personoplysninger.
Efter persondatalovens § 5, stk. 1, skal oplysninger behandles i overensstemmelse med
god databehandlingsskik. Det betyder, at databehandlingen skal være rimelig og lovlig.
Efter persondatalovens § 5, stk. 2, 1. pkt., skal indsamling af oplysninger ske til udtrykke-
ligt angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke være uforenelig med disse
formål.
Efter persondatalovens § 5, stk. 3, skal oplysninger, som behandles, være relevante og
tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvor-
til oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Efter persondatalovens § 5, stk. 5, må personoplysninger ikke opbevares på en måde, der
giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er
nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Persondatalovens § 6, stk. 1, indeholder de generelle betingelser for, hvornår behandling,
herunder videregivelse, af personoplysninger må finde sted. Af bestemmelsen følger, at
behandlingen af personoplysninger kun må finde sted, hvis én af de i nr. 1-7 angivne be-
tingelser er opfyldt, herunder hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige
eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt (nr. 6).
Persondatalovens § 7, stk. 1, bestemmer, at behandling af følsomme personoplysninger
om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fag-
foreningsmæssige tilhørsforhold eller oplysninger om helbredsmæssige og seksuelle for-
hold
ikke må finde sted. Dog følger det af § 7, stk. 2, at sådanne personoplysninger må
behandles, hvis bl.a. den registrerede har givet sit samtykke hertil, eller hvis behandlingen
er nødvendig for, at et retskrav kan fastsættes, gøres gældende eller forsvares.
Side
6/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter persondatalovens § 8, stk. 2, må forvaltningsmyndigheder som udgangspunkt ikke
videregive oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent
private forhold end de i § 7, stk. 1, nævnte, men videregivelse kan dog ske, hvis bl.a. den
registrerede har givet sit samtykke hertil, eller hvis behandlingen er nødvendig for udfø-
relsen af en myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden
skal træffe.
3. Ministeriets overvejelser
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at der er et behov for at styrke sikkerheds-
og kontrolindsatsen på udlændingeområdet, herunder ikke mindst arbejdet med at fast-
lægge identiteten på udlændinge, som ønsker at indrejse i eller allerede opholder sig i
Danmark. En vigtig del af dette arbejde handler om at forhindre identitetsmisbrug
ikke
kun det misbrug, som sker ved brug af falske eller forfalskede dokumenter, men også de
tilfælde, hvor f.eks. en person legitimerer sig med ægte dokumenter, som vedrører en
anden person, eller hvor en person anvender et ægte dokument, som er udstedt på
grundlag af falske eller forfalskede underliggende dokumenter.
Hvis udlændinges identitet kan fastlægges tidligt i processen, vil det lette den videre be-
handling af de enkelte sager og forbedre kvaliteten og effektiviteten på hele udlændinge-
området, ligesom det vil kunne bidrage til forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
Eksempelvis kan en styrket identitetsfastlæggelse medvirke til et mere effektivt udsendel-
sesarbejde, idet uklarhed om en asylansøgers identitet vanskeliggør arbejdet med at ud-
sende den pågældende. Herudover vil en styrket identitetsfastlæggelse af udlændinge
også have en præventiv signalværdi og vil således alt andet lige bidrage til at nedbringe
antallet af asylansøgere samt ulovlige indvandrere, der indrejser i Danmark uden identi-
tetsdokumenter eller med falske eller forfalskede dokumenter.
Der er i dag stor forskel på bl.a., hvordan kontrolindsatsen på udlændingeområdet og ikke
mindst arbejdet med at fastlægge udlændinges identitet er organiseret, samt hvilke kom-
petencer og hvilket teknisk udstyr der er til rådighed for myndighederne mv. Det kan så-
ledes ikke udelukkes, at myndighederne kan vurdere ægtheden og troværdigheden af
samme type dokumenter forskelligt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at etableringen af en ny uafhængig myn-
dighed
Nationalt ID-center
med ekspertise inden for identitets- og dokumentkontrol
mv. kan være et centralt tiltag med henblik på at sikre et kvalitets- og ressourcemæssigt
løft af kontrolindsatsen på udlændingeområdet, herunder ikke mindst i forhold til at for-
hindre identitetsmisbrug f.eks. ved personelfalsk eller ved brug af falske eller forfalskede
dokumenter i alle typer af sager, som afgøres på grundlag af udenlandske dokumenter.
Hertil kommer, at en styrkelse af kontrolindsatsen på udlændingeområdet også vil være til
gavn i andre tilfælde, hvor myndighedernes fastlæggelse af udlændinges identitet danner
grundlag for en myndighedsbeslutning, f.eks. i forhold til udbetaling af sociale ydelser.
Der er således behov for bl.a. at etablere et dokumentteknisk laboratorium på højeste
faglige niveau, som i fuld uafhængighed kan gennemføre ægthedsundersøgelser af doku-
Side
7/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
menter i vanskelige enkeltsager, hvor der er mistanke om, at et dokument er falsk eller
forfalsket. I den forbindelse skal Nationalt ID-center afgive skriftlige udtalelser om resulta-
tet af disse undersøgelser, som kan indgå i myndighedernes videre sagsbehandling.
4. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget, at der oprettes en ny myndighed
Nationalt ID-center
der som et uafhængigt kompetencecenter på ekspertniveau skal sikre et kvalitetsmæssigt
og ressourcemæssigt løft af kontrolindsatsen på udlændingeområdet.
Erfaringerne fra Norge i forbindelse med etableringen af Nasjonalt ID-senter har vist, at
det for at sikre en effektiv opgavevaretagelse og en utvetydig ansvarsfordeling er vigtigt at
fastsætte klare og bindende regler om Nationalt ID-centers arbejdsopgaver og organisati-
on.
4.1. Nationalt ID-centers opgaver
Nationalt ID-center skal afgive udtalelser og yde rådgivning og bistand til offentlige myn-
digheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af identiteten på udlændinge,
som ønsker at indrejse i eller som opholder sig i Danmark.
I den forbindelse bemærkes det, at størstedelen af udlændingekontrollen i praksis sker
ved den umiddelbare, ofte personlige kontakt, en udlænding har med de danske myndig-
heder. Eksempler på dette er den indledende kontrol af en tilrejsende ved kontrolboksene
i lufthavnen, eller af en udlænding ved fremmøde hos en af udlændingemyndighederne i
forbindelse med en ansøgning. Denne kontrol
som omfatter kontrol af ID-dokumenter
samt andre dokumenter såvel som personkontrol, dvs. kontrol af ID-dokumentet i forhold
til udlændingen
foregår oftest med relativt enkle hjælpemidler til rådighed, ligesom
sagsbehandlernes kompetencer og viden om identitetskontrol kan variere.
Der skal under Nationalt ID-center etableres et dokumentteknisk laboratorium på højeste
faglige niveau. Nationalt ID-center skal således kunne gennemføre ægthedsundersøgelser
af alle typer dokumenter vedrørende en udlændings identitet, herunder pas og identitets-
kort samt dokumenter, som indeholder oplysninger om indehaverens identitet og tilknyt-
ning til et oprindelsesland, en situation eller andre omstændigheder, f.eks. fødselsattest,
militære dokumenter, vielsesattester mv.
Nationalt ID-center skal afgive skriftlig udtalelse om resultatet af en ægthedsundersøgelse
af et dokument til den forelæggende offentlige myndighed til brug for fastlæggelse eller
kontrol af udlændinges identitet.
Det bemærkes i den forbindelse, at myndighederne omfattet af § 40 i, stk. 1, ikke skal
forelægge samtlige identitetspapirer for Nationalt ID-center med henblik på ægthedsvur-
dering, men at det alene skal ske i tvivlstilfælde, hvor det er af væsentlig betydning for en
sags udfald, og hvor den forelæggende myndighed ikke selv er i stand til med tilstrækkelig
sikkerhed at foretage ægthedsvurderingen.
Side
8/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Nationalt ID-center skal endvidere bl.a. medvirke til at sikre, at de offentlige myndigheder,
der er omfattet af § 40 i, stk. 1, har de nødvendige kompetencer på ID-området, herunder
ved at forestå struktureret undervisning i kontrol af dokumenters ægthed samt i identifi-
kationsfastlæggelse i øvrigt. Centret får desuden en central rolle i forhold til at sikre, at
trends, erfaringer og risikovurderinger fra hele verden bearbejdes, kvalitetssikres og gøres
tilgængelige for de relevante myndigheder. Nationalt ID-center skal endvidere forholde
sig til ID-området på et strategisk niveau og være retningsgivende for myndighedernes
arbejde med fastlæggelse af identiteten af udlændinge, herunder ved at udarbejde pro-
cedurer og vejledninger herom.
Nationalt ID-center skal derigennem bidrage til et styrket samarbejde på tværs af myndig-
hederne og dermed til en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, øget kvalitet, samt
mere kvalificeret fastlæggelse af udlændinges identitet.
Nationalt ID-center skal varetage den overordnede og tværgående koordination af myn-
dighedssamarbejdet på ID-området, herunder bl.a. metodeudvikling i forhold til afklaring
af udlændinges identitet. Nationalt ID-center skal i den forbindelse have ansvaret for at
udarbejde retningslinjer, spørgeguides, vejledninger og procedurebeskrivelser med hen-
blik på at kvalificere og ensarte myndighedernes tilgang til fastlæggelse og kontrol af ud-
lændinges identitet.
Nationalt ID-center skal
i samarbejde med Rigspolitiet
indsamle, bearbejde og formid-
le relevant viden om trends og metoder vedrørende dokumentfalsk og personelfalsk (risi-
koprofiler) med henblik på, at oplysningerne bliver gjort tilgængelige for de relevante
myndigheder. Dette skal bl.a. ske på grundlag af kontrolindsatsen på området for doku-
mentægthed.
Nationalt ID-center skal i relevant omfang indgå i centrale internationale fora og samar-
bejdsrelationer for at sikre løbende kenskab til trends mv.
Nationalt ID-center skal herudover overtage Rigspolitiets opgave med at vurdere og ind-
stille til udlændinge- og integrationsministerens godkendelse, hvorvidt andre landes pas
og anden rejselegitimation kan accepteres som gyldige til indrejse i Danmark, jf. § 2 i be-
kendtgørelsen om udlændinges adgang her til landet.
For at sikre, at relevant information om ID-udfordringer, viden eller erfaring på systema-
tisk vis gøres tilgængelig for myndighederne, foreslås det i § 40 i, stk. 1, 2. pkt., at der i
regi af Nationalt ID-center etableres et ID-netværk, hvor myndigheder kan erfaringsud-
veksle, drøfte aktuelle udfordringer og problemstillinger og sikre videndeling mellem
myndighederne i forhold til det praktiske arbejde med at fastlægge udlændinges identitet.
Det foreslås i § 40 i, stk. 2, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om, hvilke offentlige myndigheder der er omfattet af stk. 1.
I den forbindelse foreslås det, at følgende myndigheder fra tidspunktet for Nationalt ID-
centers etablering skal kunne fremsætte begæring over for centret om afgivelse af udta-
lelse om et dokument til brug for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som
Side
9/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
myndigheden skal træffe på grundlag af udenlandske dokumenter: Ankestyrelsen, Flygt-
ningenævnet, Justitsministeriet, politiet, Statsforvaltningen, Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Udlændingenævnet og Udlændingestyrelsen.
4.2. Behandling af oplysninger
Endvidere foreslås det i § 40 i, stk. 3, at der indføres adgang til, at de offentlige myndighe-
der, som er omfattet af stk. 1, uden udlændingens samtykke kan videregive oplysninger,
herunder oplysninger om udlændingens rent private forhold og andre fortrolige oplysnin-
ger, til Nationalt ID-center til brug for varetagelsen af Nationalt ID-centers funktioner, hvis
videregivelsen er nødvendig for varetagelsen af Nationalt ID-centers funktioner. Hermed
tilvejebringes der klar hjemmel til, at de relevante myndigheder kan videregive de oplys-
ninger, der er nødvendige for, at ID-centret kan varetage sine opgaver.
Den foreslåede bestemmelse vil sikre, at Nationalt ID-center til brug for varetagelsen af
sine funktioner vil kunne modtage alle relevante oplysninger om en udlænding, herunder
formodede falske og forfalskede dokumenter, hvilket er vigtigt i forhold til centrets opga-
ve med at afdække misbrugsmønstre i forhold til identitetsmisbrug. Det vil samtidig være
vigtigt i forhold til at identificere tendenser og kortlægge metoder om dokumentfalsk med
henblik på, at oplysningerne bliver gjort tilgængelige for de relevante myndigheder. Der
vil kunne forekomme tilfælde, hvor videregivelse efter de almindelige regler i persondata-
loven ikke vil kunne ske, f.eks. fordi der ikke foreligger samtykke, og fordi videregivelsen
ikke kan siges at være nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges.
Eksempelvis kan Nationalt ID-center som led i sin generelle virksomhed
evt. på bag-
grund af oplysninger modtaget fra tilsvarende myndigheder i andre lande
blive op-
mærksom på en ny metode for dokumentfalsk, hvor det vil være relevant fra offentlige
myndigheder at modtage eksempler på f.eks. pas eller vielsesattester fra et givent land.
Tilsvarende kan en offentlig myndighed også blive opmærksom på nye tendenser eller
mulige misbrugsmønstre, hvor myndigheden vurderer, at videregivelse af oplysninger
herom vil være nødvendigt for varetagelsen af Nationalt ID-centers funktioner.
Det bemærkes, at videregivelsen af oplysninger til Nationalt ID-center normalt vil ske på
baggrund af den forelæggende myndigheds anmodning om bistand til fastlæggelse eller
kontrol af en udlændings identitet.
Behandling, herunder videregivelse, af oplysninger efter den foreslåede bestemmelse skal
i øvrigt altid ske i overensstemmelse med de grundlæggende databeskyttelsesretlige reg-
ler, som er indeholdt i bl.a. persondatalovens §§ 5 og 28-29. Det betyder bl.a., at det på-
hviler den myndighed, der videregiver personlige oplysninger til ID-centret om en udlæn-
ding, i fornødent omfang at orientere den pågældende udlænding om videregivelsen.
Det foreslås desuden i § 40 i, stk. 4, at Nationalt ID-center registrerer og opbevarer oplys-
ninger, som centret modtager i forbindelse med varetagelsen af sine opgaver efter § 40 i,
stk. 1, i en database, der føres af Nationalt ID-center. Formålet hermed er at afdække
misbrugsmønstre og løbende styrke arbejdet med at afsløre falske og forfalskede doku-
Side
10/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
menter. Oplysninger efter 1. pkt. kan efter forslaget behandles af Nationalt ID-center til
de formål, der er nævnt i § 40 i, stk. 1, 1. pkt.
Opbevaring af de oplysninger, som Nationalt ID-center registrerer i den nævnte database,
vil ske i overensstemmelse med persondatalovens regler, herunder persondatalovens § 5,
stk. 5, hvorefter indsamlede oplysninger ikke må opbevares på en måde, der giver mulig-
hed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af
hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles. Det bemærkes i den forbindelse, at
det i mange tilfælde vil være nødvendigt, at oplysninger opbevares i en længere periode,
idet det vil være en forudsætning for, at Nationalt ID-center kan udføre en effektiv kontrol
af identiteten på udlændinge og identificere misbrug, herunder gennem ægthedsunder-
søgelser af udlændinges dokumenter. Eksempelvis vil en udlænding over en årrække flere
gange kunne forsøge at begå dokumentfalsk eller personelfalsk. Ligeledes vil det være
nødvendigt for Nationalt ID-center at opbevare eksempler på falske eller forfalskede do-
kumenter med henblik på i andre sager at identificere sammenlignelige misbrugstilfælde. I
den forbindelse bemærkes endvidere, at det er væsentligt for Nationalt ID-center at holde
sig ajour med trends og misbrugsmønstre for dokumentfalsk og personelfalsk.
Nationalt ID-center har ansvaret for behandlingen af oplysninger i databasen, herunder
rettigheder til bl.a. at berigtige, slette og opdatere oplysninger i databasen, ligesom myn-
digheden har dispositionsretten over oplysningerne i databasen.
4.3. Snitflader i forhold til Nationalt Kriminalteknisk Center
Nationalt ID-center og Nationalt Kriminalteknisk Center vil skulle arbejde tæt sammen,
idet der vil være tale om to ekspertmiljøer, hvis sagsområder tematisk dækker mange af
de samme elementer i arbejdet, uanset om der er tale om straffesager eller forvaltnings-
sager.
Nationalt ID-center vil imidlertid som udgangspunkt ikke skulle beskæftige sig med sager,
der indebærer politimæssig efterforskning, herunder til eventuel brug for strafferetlig
forfølgning. Sådanne sager vil som udgangspunkt skulle håndteres af politikredsene bistå-
et af Rigspolitiet, Nationalt Kriminalteknisk Center. Dette vil som hidtil gælde i alle politi-
ets sager, herunder også i eventuelle forvaltningsretlige afgørelsessager uden for straffe-
retsplejen, selv om de måtte angå udlændinge.
Der vil dog kunne forekomme tilfælde, hvor Nationalt ID-center vil modtage forespørgsler
fra myndigheder i sager, hvor det senere viser sig, at der vil kunne være grundlag for at
indlede strafferetlig forfølgning. Det vil imidlertid ikke nødvendigvis på tidspunktet for
anmodningen til Nationalt ID-center stå klart, at en strafferetlig forfølgning vil kunne
komme på tale. I disse tilfælde vil sagen blive færdigbehandlet af Nationalt ID-center, som
svarer den anmodende myndighed, og det vil derefter på baggrund af en samlet vurdering
af sagens omstændigheder være op til den pågældende myndighed at afgøre, om sagen
skal overgives til videre behandling hos politiet. Ved vurderingen heraf kan Nationalt ID-
centers vurdering af sagen indgå, ligesom Nationalt ID-centers vurdering vil kunne indgå
som bevis i en eventuel straffesag.
Side
11/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det forudsættes i den forbindelse, at der som udgangspunkt ikke indhentes udtalelser fra
både Nationalt Kriminalteknisk Center i Rigspolitiet og Nationalt ID-center vedrørende det
samme dokument.
4.4. Nationalt ID-centers organisation mv.
Det foreslås med lovforslaget i § 40 i, stk. 5, at Nationalt ID-center skal udøve sine funkti-
oner i fuld uafhængighed. Hverken Udlændinge- og Integrationsministeriet eller andre
offentlige myndigheder vil således kunne give instruks om behandlingen af en konkret
sag, f.eks. en ægthedsundersøgelse af en udlændings dokument.
Det bemærkes i den forbindelse, at Nationalt ID-center i administrativ henseende placeres
under Udlændinge- og Integrationsministeriet, der vil være den øverste ansvarlige for
Nationalt ID-centers bevillinger og andre økonomiske forhold, personale og IT.
Det daglige ansvar for Nationalt ID-centers arbejde vil påhvile Nationalt ID-centers leder,
der er chef for centrets medarbejdere. Lederen udnævnes af Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 40 i, stk. 6, etableres der en referencegruppe i til-
knytning til Nationalt ID-center, hvor fastlæggelsen af Nationalt ID-centers overordnede
strategi, prioriteringer og indsatsområder såvel som retningslinjerne for centrets langsig-
tede virksomhed og udvikling skal ske. Referencegruppen vil ikke have beføjelser til at
gribe ind i den daglige opgavevaretagelse.
Med etableringen af en referencegruppe opnås en god balance mellem den faglige del af
myndigheden, der skal forestå det daglige arbejde, og ekstern inddragelse i form af refe-
rencegruppen, der kan understøtte centrets strategiske udvikling og samarbejdet med
myndighederne.
Referencegruppen består af medlemmer fra Ankestyrelsen, Flygtningenævnets Sekretari-
at, Justitsministeriet, Rigspolitiet, Statsforvaltningen, Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Udlæn-
dingenævnets Sekretariat og Udlændingestyrelsen. Udlændinge- og Integrationsministeri-
ets medlem er formand for referencegruppen. De øvrige medlemmer udpeges af Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet efter indstilling fra myndighederne. Det forudsættes, at
Udlændinge- og Integrationsministeriet i almindelighed vil skulle følge indstillingerne.
Sekretariatsfunktionen for referencegruppen varetages at Nationalt ID-center. Nationalt
ID-centers leder deltager også i referencegruppens møder.
Det foreslås i lovforslagets § 40 j, at Nationalt ID-center en gang årligt skal afgive en be-
retning om sin virksomhed til udlændinge- og integrationsministeren, som offentliggøres.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Fra 2017 er der afsat 15 mio. kr. årligt til etablering og drift af Nationalt ID-center.
Side
12/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
1785382_0013.png
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den (dato) til den (dato) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.: [høringsparter].
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/
mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/
merudgifter
Fra 2017 er der afsat 15 mio.
kr. årligt til etablering og drift
af Nationalt ID-center
[…]
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regi-
oner
Administrative konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Side
13/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det er i dag stor forskel på bl.a. hvordan kontrolindsatsen på udlændingeområdet og ikke
mindst arbejdet med at fastlægge udlændinges identitet er organiseret, samt hvilke kom-
petencer og hvilket teknisk udstyr der er til rådighed for myndighederne mv.
Det foreslås med lovforslaget, at der etableres en ny myndighed
Nationalt ID-center
der som et uafhængigt kompetencecenter på ekspertniveau skal sikre et kvalitetsmæssigt
og ressourcemæssigt løft af kontrolindsatsen på udlændingeområdet. Nationalt ID-center
skal således afgive udtalelser og yde rådgivning og bistand til offentlige myndigheder i
forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af identiteten på udlændinge, som øn-
sker at indrejse i, eller som opholder sig i Danmark.
Dette gælder i sager, der direkte eller indirekte omhandler fastlæggelse og kontrol af
identiteten på udlændinge. En sag, der indirekte omhandler identiteten af en udlænding,
kan være en myndighedssag, der ikke i sig selv omhandler identifikation af en udlænding,
men omhandler en vurdering af et delelement (en underliggende retstilstand eller et do-
kument) til brug for en anden myndigheds kontrol eller fastlæggelse af en udlændings
identitet. Et eksempel kan være en vurdering af et dokument til brug for anerkendelse af
en udenlandsk vielse eller af et faderskab til et barn født i udlandet, som skal bruges i en
anden myndigheds sag vedrørende en udlændings ansøgning om ophold i Danmark
Nationalt ID-center skal endvidere bl.a. medvirke til at sikre, at de offentlige myndigheder,
der er omfattet af § 40 i, stk. 1, har de nødvendige kompetencer på ID-området. Dette
skal bl.a. ske ved, at Nationalt ID-center tilbyder struktureret undervisning i kontrol af
dokumenters ægthed samt i identifikationsfastlæggelse i øvrigt.
Nationalt ID-center skal endvidere have en central rolle i forhold til at sikre, at trends,
erfaringer og risikovurderinger fra hele verden bearbejdes, kvalitetssikres og gøres til-
gængelige for de relevante myndigheder. Nationalt ID-center skal også forholde sig til ID-
området på et strategisk niveau og være retningsgivende for myndighedernes arbejde
med fastlæggelse af identiteten af udlændinge, herunder ved at udarbejde procedurer og
vejledninger herom. Nationalt ID-center skal også have en koordinerende rolle for fag- og
metodeudviklingen i myndighedernes identitets- og kontrolarbejde i forhold til udlændin-
ge. Nationalt ID-center skal derigennem bidrage til et bedre samarbejde på tværs af myn-
dighederne og dermed til en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, øget kvalitet, samt
bedre fastlæggelse af udlændinges identitet.
En forudsætning for at kunne indtage en central koordinerende rolle vil være, at Nationalt
ID-center skal samarbejde med relevante fagmiljøer og aktører i Danmark og i udlandet.
Lovforslaget indebærer, at der under Nationalt ID-center etableres et dokumentteknisk
laboratorium på højeste faglige niveau. Nationalt ID-center skal således på sigt kunne
gennemføre ægthedsundersøgelser af alle typer dokumenter vedrørende en udlændings
Side
14/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
identitet, herunder pas og identitetskort samt dokumenter, som indeholder oplysninger
om indehaverens identitet og tilknytning til et oprindelsesland, en situation eller andre
omstændigheder, f.eks. fødselsattest, militære dokumenter, vielsesattester mv. Det for-
udsættes, at undersøgelserne foretages af sagkyndige dokumentteknikere og med avan-
ceret udstyr baseret på internationalt anerkendte metoder.
Nationalt ID-center skal afgive skriftlig udtalelse om resultatet af en ægthedsundersøgelse
af et dokument til den forelæggende offentlige myndighed i en sag om fastlæggelse eller
kontrol af udlændinges identitet. En sådan udtalelse skal være ledsaget af en begrundelse
for udtalelsens konklusioner.
Det bemærkes i den forbindelse, at Nationalt ID-centers skriftlige udtalelser ikke er for-
valtningsretlige afgørelser, men alene har til formål at bidrage til at oplyse grundlaget for
den myndighed, som skal træffe afgørelse eller i øvrigt udtale sig i en sag, som afgøres på
grundlag af udenlandske dokumenter. Det vil således efter lovforslaget være en anden
(ofte den forelæggende) offentlige myndighed, der i øvrigt fastlægger betydningen af
udlændingens identitet for den afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Det bemærkes endvidere, at Nationalt ID-centers skriftlige udtalelser om resultatet af en
ægthedsundersøgelse af et dokument ikke vil kunne påklages til Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet eller nogen anden administrativ myndighed.
Det bemærkes endvidere, at Nationalt ID-center alene vil skulle påtage sig at udarbejde
udtalelser til brug for myndigheder inden for den offentlige forvaltning.
Nationalt ID-center bør fra begyndelsen i videst muligt omfang bidrage til udviklingen af
nationale og internationale referencedatabaser, herunder påbegynde opbygningen af en
egen referencesamling af fysiske prøveeksemplarer (specimens) af pas og andre doku-
menter vedrørende udlændinges identitet.
I relation hertil skal Nationalt ID-center have ansvaret for at koordinere med relevante
myndigheder, herunder bl.a. Nationalt Kriminalteknisk Center under Rigspolitiet, med
henblik på at finde en model, hvormed myndighederne på tværs kan udnytte hinandens
referencesamlinger, f.eks. ved et fælles elektronisk oversigt over specimens.
Nationalt ID-center skal også varetage den overordnede og tværgående koordination af
myndighedssamarbejdet på ID-området, herunder bl.a. metodeudvikling i forhold til afkla-
ring af udlændinges identitet. Nationalt ID-center skal i den forbindelse have ansvaret for
at udarbejde retningslinjer, spørgeguides, vejledninger og procedurebeskrivelser med
henblik på at kvalificere og ensarte myndighedernes tilgang til fastlæggelse og kontrol af
udlændinges identitet.
Nationalt ID-center skal medvirke til at sikre, at de offentlige myndigheder, der er omfat-
tet af den foreslåede bestemmelse i § 40 i, stk. 1, har de nødvendige kompetencer på ID-
området, herunder ved at tilbyde struktureret undervisning i kontrol af dokumenters
ægthed samt i identifikationsfastlæggelse i øvrigt. Nationalt ID-center vil således have
Side
15/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
ansvar for at tilrettelægge kompetenceudvikling og skal bl.a. bistå med oplæring og un-
dervisning i samarbejde med myndighederne.
Nationalt ID-center skal besidde analyseekspertise med henblik på at identificere mis-
brugsmønstre på grundlag af f.eks. kontrolindsatsen på området for dokumentægthed
eller i forhold til udlændinge, der gør brug af ægte dokumenter, som er udstedt på grund-
lag af falske underliggende dokumenter. Således vil Nationalt ID-center
i samarbejde
med Rigspolitiet
skulle indsamle, bearbejde og formidle relevant viden om trends og
metoder om dokumentfalsk og personelfalsk (risikoprofiler) med henblik på, at oplysnin-
gerne bliver gjort tilgængelige for de relevante myndigheder. Et sådant analysearbejde vil
på sigt kunne bidrage til udarbejdelse af et efterretnings- og analysebaseret situationsbil-
lede vedrørende misbrug på ID-området.
Det bemærkes, at i takt med, at myndighederne får de teknologiske redskaber til at fore-
tage digital behandling, herunder sammenligninger af biometriske data om udlændinge,
bør ID-centret opbygge ekspertise på dette område.
Nationalt ID-center bør ligeledes iværksætte initiativer, som i fremtiden kan være egnede
værktøjer til fastlæggelse af udlændinges identitet og afdækning af misbrugsmønstre.
Eksempler herpå kan være investering i viden og udstyr til ansigtsgenkendelse og udvik-
ling af metoder til håndtering af meget store informationsmængder fra f.eks. mobile en-
heder.
Herudover skal Nationalt ID-center overtage Rigspolitiets nuværende opgave med at ind-
stille andre landes pas og anden rejselegitimation til udlændinge- og integrationsministe-
rens godkendelse, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 1197 af 26. september 2016 om udlændin-
ges adgang her til landet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 40 i, stk. 1, 2. pkt., etableres der et ID-netværk i regi
af Nationalt ID-center, hvor myndigheder kan erfaringsudveksle, drøfte aktuelle udfor-
dringer og problemstillinger og sikre videndeling mellem myndighederne i forhold til det
praktiske arbejde med at fastlægge udlændinges identitet. Dette skal medvirke til at sikre,
at relevant information om ID-udfordringer, viden eller erfaring på systematisk vis gøres
tilgængelig for myndighederne.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 40 i, stk. 2, kan udlændinge- og integrationsministe-
ren fastsætte nærmere regler om, hvilke offentlige myndigheder der er omfattet af stk. 1.
I den forbindelse foreslås det, at følgende myndigheder fra tidspunktet for Nationalt ID-
centers etablering skal kunne fremsætte begæring over for centret om afgivelse af udta-
lelse om et dokument til brug for at træffe afgørelse eller i øvrigt at udtale sig i en sag,
som afgøres på grundlag af udenlandske dokumenter: Ankestyrelsen, Flygtningenævnets
Sekretariat, Justitsministeriet, Rigspolitiet, Statsforvaltningen, Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Udlændingenævnets Sekretariat og Udlændingestyrelsen.
Side
16/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter den foreslåede bestemmelse i § 40 i, stk. 3, indføres der adgang til, at de offentlige
myndigheder, som er omfattet af stk. 1, uden udlændingens samtykke kan videregive
oplysninger, herunder oplysninger om udlændingens rent private forhold og andre fortro-
lige oplysninger, til Nationalt ID-center, hvis videregivelsen er nødvendig for varetagelsen
af Nationalt ID-centers funktioner.
Derved sikres det, at Nationalt ID-center til brug for varetagelsen af sine funktioner vil
kunne modtage alle relevante oplysninger om en udlænding, herunder formodede falske
og forfalskede dokumenter, hvilket er vigtigt i forhold til centrets opgave med at afdække
misbrugsmønstre i forhold til identitetsmisbrug. Det vil samtidig være vigtigt i forhold til
bl.a. at identificere tendenser og kortlægge metoder om dokumentfalsk med henblik på,
at oplysningerne bliver gjort tilgængelige for de relevante myndigheder.
Det bemærkes, at videregivelsen af oplysninger til Nationalt ID-center normalt vil ske på
baggrund af den forelæggende myndigheds anmodning om bistand til fastlæggelse eller
kontrol af en udlændings identitet. Der vil dog også kunne være tilfælde, hvor Nationalt
ID-center som led i sin generelle virksomhed bliver opmærksom på tendenser mv., hvor
det vil være relevant at modtage eksempelvis pas eller andre id-dokumenter fra andre
myndigheder.
Endvidere foreslås det i § 40 i, stk. 4, at Nationalt ID-center registrerer og opbevarer op-
lysninger, som centret modtager i medfør af § 40 i, stk. 3, i forbindelse med varetagelsen
af sine opgaver efter § 40 i, stk. 1, i en database, der føres af Nationalt ID-center. Oplys-
ninger efter 1. pkt. kan efter den foreslåede bestemmelse behandles af Nationalt ID-
center til de formål, der er nævnt i § 40 i, stk. 1, 1. pkt.
Nationalt ID-center har ansvaret for behandlingen af oplysninger i databasen, herunder
rettigheder til bl.a. at berigtige, slette og opdatere oplysninger i databasen, ligesom myn-
digheden har dispositionsretten over oplysningerne i databasen. Det bemærkes i den
forbindelse særligt, at opbevaring af de oplysninger, som Nationalt ID-center registrerer i
den nævnte database, vil ske i overensstemmelse med persondatalovens § 5, stk. 5, hvor-
efter indsamlede oplysninger ikke må opbevares på en måde, der giver mulighed for at
identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til
de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Det bemærkes, at Nationalt ID-center som udgangspunkt ikke vil skulle beskæftige sig
med sager, der indebærer politimæssig efterforskning, herunder til eventuel brug for
strafferetlig forfølgning. Sådanne sager vil som udgangspunkt skulle håndteres af politi-
kredsene bistået af Rigspolitiet, Nationalt Kriminalteknisk Center. Der vil dog kunne fore-
komme tilfælde, hvor Nationalt ID-center vil modtage forespørgsler fra myndigheder i
sager, hvor det senere viser sig, at der vil kunne være grundlag for strafferetlig forfølg-
ning. I disse tilfælde vil sagen blive færdigbehandlet af Nationalt ID-center, som svarer
den anmodende myndighed, og det vil derefter på baggrund af en samlet vurdering af
sagens omstændigheder være op til den pågældende myndighed at afgøre, om sagen skal
overgives til videre behandling hos politiet. Ved vurderingen heraf kan Nationalt ID-
centers vurdering af sagen indgå.
Side
17/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Nationalt ID-centers vurdering vil kunne indgå som bevis i en eventuel straffesag. Det
forudsættes i den forbindelse, at der som udgangspunkt ikke indhentes udtalelser fra
både Nationalt Kriminalteknisk Center i Rigspolitiet og Nationalt ID-center vedrørende det
samme dokument.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.1-4.3.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 40 i, stk. 5, skal Nationalt ID-center udøve sine funk-
tioner i fuld uafhængighed. Det indebærer, at Nationalt ID-center ikke er underlagt Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet eller andre offentlige myndigheder i faglig henseen-
de. Hverken Udlændinge- og Integrationsministeriet eller andre offentlige myndigheder vil
således kunne give instruks om behandlingen af en konkret sag, f.eks. en ægthedsunder-
søgelse af en udlændings dokument.
Det bemærkes, at Nationalt ID-center i administrativ henseende placeres under Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet, der vil være den øverste ansvarlige for Nationalt ID-
centers bevillinger og andre økonomiske forhold, personale og IT.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 40 i, stk. 6, etableres der en referencegruppe i til-
knytning til Nationalt ID-center, hvor fastlæggelsen af Nationalt ID-centers overordnede
strategi, prioriteringer og indsatsområder såvel som retningslinjerne for centrets langsig-
tede virksomhed og udvikling skal ske. Referencegruppen vil ikke have beføjelser til at
gribe ind i den daglige opgavevaretagelse.
Det daglige ansvar for Nationalt ID-centers arbejde vil påhvile Nationalt ID-centers leder,
der er chef for centrets medarbejdere.
Referencegruppen består af medlemmer fra Ankestyrelsen, Flygtningenævnets Sekretari-
at, Justitsministeriet, Rigspolitiet, Statsforvaltningen, Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Udlæn-
dingenævnets Sekretariat og Udlændingestyrelsen. Udlændinge- og Integrationsministeri-
ets medlem er formand for referencegruppen. De øvrige medlemmer udpeges af Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet efter indstilling fra myndighederne. Det forudsættes, at
Udlændinge- og Integrationsministeriet i almindelighed vil skulle følge indstillingerne.
Sekretariatsfunktionen for referencegruppen varetages af Nationalt ID-center. Nationalt
ID-centers leder deltager også i referencegruppens møder.
Det bemærkes, at Nationalt ID-center bør etablere en egen hjemmeside med henblik på
bl.a. formidling om Nationalt ID-centers opgaver, tiltag og resultater såvel som om de
undervisningstilbud, som centret kan tilbyde offentlige myndigheder, samt med henblik
på at synliggøre den samfundsmæssige betydning af ID-arbejdet.
Det foreslås i lovforslagets § 40 j, at Nationalt ID-center en gang årligt skal afgive en be-
retning om sin virksomhed til udlændinge- og integrationsministeren. Årsberetningen skal
offentliggøres.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.4.
Side
18/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Side
19/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
412 af 9. maj 2016, som ændret senest ved lov
nr. 704 af 8. juni 2017, foretages følgende æn-
dringer:
1.
Efter § 40 h indsættes:
§ 40 i.
Nationalt ID-center afgiver udtalelser og
yder rådgivning og bistand til offentlige myn-
digheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse
og kontrol af identiteten på udlændinge, som
ønsker at indrejse i, eller som opholder sig i
Danmark. Nationalt ID-center etablerer endvi-
dere et ID-netværk.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren
kan fastsætte nærmere regler om, hvilke offent-
lige myndigheder der er omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
De offentlige myndigheder, som er om-
fattet af stk. 1, kan uden udlændingens samtyk-
ke videregive oplysninger, herunder oplysninger
om udlændingens rent private forhold og andre
fortrolige oplysninger, til Nationalt ID-center,
hvis videregivelsen er nødvendig for varetagel-
sen af Nationalt ID-centers funktioner.
Stk. 4.
Oplysninger, der modtages i medfør af
stk. 3, registreres og opbevares i en database,
der føres af Nationalt ID-center, og kan behand-
les af Nationalt ID-center til de formål, der er
nævnt i stk. 1, 1. pkt.
Stk. 5.
Nationalt ID-center udøver sine funktio-
ner i fuld uafhængighed.
Stk. 6.
Fastlæggelsen af Nationalt ID-centers
overordnede strategi, prioriteringer og indsats-
områder såvel som retningslinjerne for centrets
langsigtede virksomhed og udvikling sker i Nati-
Side
20/21
UUI, Alm.del - 2016-17 - Bilag 242: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-center), fra udlændinge- og integrationsministeren
onalt ID-centers referencegruppe. Nationalt ID-
centers leder deltager i referencegruppens mø-
der.
§ 40 j.
Nationalt ID-center afgiver en årlig be-
retning om sin virksomhed til udlændinge- og
integrationsministeren. Beretningen offentlig-
gøres.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske eller grønlandske
forhold tilsiger.
Side
21/21