Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1782689_0001.png
MØD 9 SPECIALISTER
– DER SKABER FREMTIDEN
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0002.png
INDHOLD
03
04
06
08
10
12
14
16
18
20
22
23
Forord: Et fag under forandring
Analytikeren: Garant for forbrugernes sikkerhed
Auditøren: Sikrer at kvaliteten er i top
IT-superbrugeren: Brobygger mellem forskning og IT-udvikling
Koordinatoren: Flair for organisering og vidensdeling
Logistikeren: Sig hvad du mangler – så skaffer jeg det
Underviseren: Laboranten underviser fremtidens læger
Udvikleren: Jeg lærer nyt hver dag
Teknologen: Fra vækkeure til robotter
Verdensborgeren: Alsidigt job med en international profil
Godt at vide om det ordinære uddannelsessystem
Godt at vide om efteruddannelse
Tekst: Gunnar Lomborg og Gorm Grove
Tegninger: Kristian Maegaard Nielsen
Fotos: Hanne Loop
2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0003.png
ET FAG UNDER
FORANDRING
I Dansk Laborant-Forening/HK ved vi, at vores fag
indeholder et hav af spændende jobmuligheder.
I denne pjece finder du en beskrivelse af de ni
jobprofiler, som Dansk Laborant-Forening/HK
har udtænkt som en synliggørelse af nogle af de
jobmuligheder, vi mener, vores medlemmer vil
være de bedste til at betræde.
Faget har altid udviklet sig, og fremtiden venter
lige rundt om hjørnet med nye udfordringer –
for udviklingen går disse år stærkt inden for det
laboratorievidenskabelige felt.
For vores medlemmer drejer det sig om at turde
række ud efter nye arbejdsdiscipliner.
Det drejer sig om at se nye veje at gå – ved at
bygge videre på sine kompetencer – og gøre sig
attraktiv på fremtidens laboratorievidenskabe-
lige arbejdsmarked.
Målet med denne pjece er at synliggøre alle de
kompetencer, vores medlemmer har over for
medlemmerne og over for arbejdsgiverne.
Målet er også at få sat ord på fremtidens fag og
et fortsat behov for udvikling af uddannelserne
indenfor DL-F’s organiseringsområde.
Og ikke mindst ønsker Dansk Laborant-Forening/
HK at formidle budskabet om, at vores medlem-
mer er klar til fremtiden – og er det rette valg
som fremtidens medarbejdere inden for det
laboratorievidenskabelige område på landets
arbejdspladser.
Vil du vide mere om, hvad vi i Dansk Laborant-
Forening/HK mener om fremtidens fag, er du
velkommen til at kontakte os.
Dansk Laborant-Forening/HK
Weidekampsgade 8, Postboks 470, 0900 København C
Tlf. 33 30 44 70, E-mail: [email protected], www.hk.dk/dl-f
3
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0004.png
ANALYTIKEREN
ANALYTIKEREN
1
GARANT FOR
FORBRUGERNES SIKKERHED
SIKKERHED
Eva Jørgensen har været laborant siden 1989
og har arbejdet på Fødevarestyrelsens labora-
torium i Ringsted siden 2006.
På det tidspunkt blev hun sammen med resten
af sine kolleger flyttet til laboratoriet i Ring-
sted, hvor hun fik mulighed for at skifte analy-
seområde efter i 18 år udelukkende at have
analyseret frugt og grønt for pesticidrester.
– Mit daglige arbejde går ud på at analysere for
rester af veterinære lægemidler i forskellige
matricer. Det er i tarme, muskler, urin og plas-
ma fra forskellige dyrearter som stikprøvekon-
trol. Det er et spændende arbejde, som jeg er
rigtig glad for, fortæller Eva Jørgensen.
– Mit job er vigtigt, fordi jeg indgår i en stikprø-
vekontrol af vores fødevarer. Der finder vi ud af,
om de overholder de krav, som vi stiller til det,
vi putter i munden. Det er forbrugernes garanti
for, at det vi spiser, er i orden.
Jeg har lavet de samme analyser i en årrække,
og derfor har jeg erfaringen i, hvordan man
laver analyserne korrekt. Det er andre kolleger,
der videreformidler de resultater, jeg kommer
med. De er meget afhængige af, at jeg melder
tilbage, om alt er, som det skal være. Derfor
skal analyseforskrifterne være fulgt til punkt og
prikke, siger Eva Jørgensen.
Der er også meget ansvar forbundet med hen-
des arbejde. Man skal kunne stole på analyse-
resultaterne, og det kan man kun, hvis arbejdet
er udført 100 pct. efter forskrifterne. Derfor
skal Eva Jørgensen kunne dokumentere alt,
hvad hun laver i mindste detalje. Det betyder,
at hun noterer alt ned for at få kvalitetssikrin-
gen i orden omkring arbejdet, men det synes
hun også er spændende.
– Det er også mig, der kan give et bud på, om
arbejdsprocessen kan ændres. Andre uden
laboratorieerfaring kan foreslå mange ændrin-
ger, som i praksis ikke kan lade sig gøre i labo-
ratoriet. Der kan jeg med min daglige, praktiske
erfaring byde ind og f.eks. foreslå ændringer,
4
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0005.png
Mit job er vigtigt, fordi jeg indgår i en
stikprøvekontrol af vores fødevarer
man har gode erfaringer med fra andre analy-
ser, siger Eva Jørgensen.
Det bedste ved hendes job er, at det er både
afvekslende og spændende. Hun bruger megen
tid på at oprense prøverne i laboratoriet. Og så
arbejder de i Fødevarestyrelsen på den måde,
at den medarbejder, der starter prøven, også
er den, der finder og formidler resultaterne til
sidst.
– Beregningsdelen, hvor man får erfaring med
de tekniske instrumenter, har jeg også med.
Jeg kører på en HPLC-MS, som er et specialud-
styr. Det er dejligt og tilfredsstillende, at man
både analyserer og finder resultaterne.
Jeg synes, at mit job er afvekslende og interes-
sant, og det giver mening. Og i sidste ende kan
jeg gå glad hjem, fordi jeg føler, at jeg ikke har
spildt tiden, siger Eva Jørgensen.
n
5
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0006.png
AUDITØREN
ANALYTIKEREN
1
SIKRER AT
GARANT FOR
KVALITETEN ER I TOP
FORBRUGERNES SIKKERHED
Når laborant Susanne Jeppesen passer sit ar-
bejde på Novo Nordisk A/S i Bagsværd, foregår
langt det meste ved skrivebordet og foran com-
puterskærmen. Med 36 års laboranterfaring
har hun valgt at lægge arbejdet i laboratoriet
bag sig. I stedet er hendes job nu at kontrollere,
at hendes kolleger overholder GLP, God Labo-
ratorie Praksis.
Susanne Jeppesen er auditør sammen med syv
andre i afdelingen GLP QA på Novo Nordisk A/S.
Det er Susanne og hendes syv kolleger, der er
med til at sikre, at kvaliteten af de GLP forsøg
der laves på Novo Nordisk A/S lever op til gæl-
dende krav.
– Vores vigtigste opgave er at sikre, at kvalite-
ten altid er i top, så patienten i den sidste ende
får den bedste medicin. Det er overskriften på
vores arbejde, siger Susanne Jeppesen.
– I vores dagligdag kan vi godt nogle gange bli-
ve opfattet lidt som en slags politi, der kommer
ud og kigger folk over skulderen. For vi går jo ud
og tjekker, om tingene bliver lavet, som de skal.
Vores fornemste opgave er netop, at hvis der er
nogle fejl og mangler at finde disse. Det er den
måde, vi prøver at sikre, at kvaliteten er i top,
at alt lever op til de forskellige regelsæt, fortæl-
ler Susanne Jeppesen.
Laborant siden 1980
Hun har været laborant siden 1980, størstede-
len af tiden i forskellige mikrobiologiske labo-
ratorier. I 2008 valgte hun så at tage springet
fra arbejdet i laboratoriet til arbejdet bag skri-
vebordet, hvor hun tilbringer godt 80 procent af
sin arbejdstid. Resten af tiden bruges til kon-
trollen ude i laboratorierne. Hun valgte at skifte
6
til auditørjobbet, fordi hun syntes, hun trængte
til nye udfordringer.
– Det kan godt blive lidt ensformigt i længden
at arbejde i et laboratorium. Arbejdet som audi-
tør er meget varierende og selvstændigt. Vi har
et stort ansvar og et meget udviklende job. Vi
skal hen ad vejen tage mange beslutninger og
tage stilling til forskellige spørgsmål, som vi får
fra de interne kunder, vi har i firmaet. Så er der
også den fordel ved jobbet, at man bliver god til
engelsk, fordi stort set al vores arbejde foregår
på det sprog. Al det materiale, vi kigger igen-
nem, er på engelsk. Udadtil har vi også en stor
kontaktflade, fordi vi kommer rundt i mange
afdelinger og kigger på forskellige analyser,
fortæller hun.
Når man starter i GLP QA afdelingen kræves
det, at man deltager i en række interne og eks-
terne kurser. Susanne Jeppesen blev blandt
andet sendt til England for at få nogle GLP kur-
ser. Der findes ikke så mange af den type i Dan-
mark.
Sådan arbejdes der
Novo Nordisk A/S laver løbende en masse præ-
kliniske forsøg, og GLP QA kontrollerer, at for-
søgene lever op til reglerne for God Laboratorie
Praksis. Der testes på mus og rotter, og alle
forsøgene er nødvendige, inden medicinen bli-
ver afprøvet på mennesker. Det er de forsøg,
Susanne Jeppesen og kollegerne går ud og kig-
ger på og tjekker, om reglerne bliver overholdt.
Der bliver forud for hvert enkelt GLP-studie
lavet en studieplan. Den skal efterleves i labo-
ratoriet, og den laves af en såkaldt studie leder/
del studie leder, som kan sidde på enten Novo
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0007.png
Arbejdet som auditør er meget
varierende og selvstændigt
Nordisk A/S eller i et andet betroet laboratori-
um i udlandet. Ofte handler det om at analy-
sere blodprøver fra mus eller rotter, som er
blevet testet for primært insulinpræparater.
Også der tjekker GLP QA, at laboratorierne
overholder kravene fra de danske myndigheder
(Lægemiddelstyrelsen) og efterlever OECD reg-
lerne. Kravene fra OECD er et europæisk regel-
sæt, der er lavet direkte med henblik på GLP
arbejdet.
Kontrollerer rådata
– Når forsøget er færdigt ude i laboratoriet, bli-
ver der genereret en rapport på engelsk. Under-
vejs i forsøget er der ude i laboratoriet blevet
genereret en masse data. Disse data er rådata,
som laboranterne har optegnet under forsøget
ude i laboratoriet. Disse rådata samles i en
mappe, som afdelingen modtager.
Dem sidder vi så og kigger igennem, og det er
en stor del af mit daglige arbejde at kontrollere,
om forsøgene lever op til kravene, og om alle
papirerne er udfyldt, som de skal ifølge god do-
kumentationspraksis.
Til sidst afslutter jeg mit arbejde med at lave en
auditrapport, som beskriver, om alt er i orden,
eller om der måske er nogle fejl eller mangler,
der skal rettes op på.
Rapporten bliver efterfølgende sendt til den
studie leder/del studie leder, der har kørt stu-
diet, og så skal han/hun korrigere for fejl, hvis
der er nogen, siger Susanne Jeppesen.
n
7
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0008.png
IT-SUPERBRUGEREN
BROBYGGER
MELLEM FORSKNING
OG IT-UDVIKLING
Siden Mads Molich blev færdiguddannet som
laborant i 2006, har han stort set ikke haft to
ens arbejdsdage. I dag, sidder han på Novo-
zymes A/S i Bagsværd som “kemiker-laborant”
eller som det officielt hedder: Associate
Scientist.
Han blev oprindelig ansat i en helt almindelig
laborantstilling efter sin praktiktid i Novozy-
mes A/S, men hurtigt tog hans interesse og
evne for IT over. Siden har hans job udviklet sig
med nye udfordringer hele tiden, så han i dag
fungerer som et mellemled eller “tolk” mellem
de avancerede IT-udviklere og forskere i labo-
ratorierne.
– Jeg har aldrig søgt en anden stilling, og alli-
gevel er jeg i dag et helt andet sted. Jeg trives
med de stadige forandringer, og jeg hader, hvis
ting står stille, siger han.
Positive chefer
Det startede med, at der kom nyt udstyr til
afdelingen. Der skulle installeres noget avan-
ceret software, og Mads Molich kastede sig
over opgaven. Det greb om sig, og han blev
superbruger. Siden har han også fået diverse
IT-kurser, fordi hans chefer er opmærksomme
på, at Mads’ evner er et plus for virksomheden.
– De forstår, at jeg godt kan lide dynamikken i,
at der sker udvikling, og at jeg hurtigt ville kom-
me til at kede mig, hvis ikke der skete noget nyt.
Så de har opmuntret mig til at fortsætte på den
måde, jeg selv gerne vil. I dag deler jeg min tid
mellem forskning og IT-afdelingen, hvor jeg
samarbejder med både de interne medarbej-
8
dere og de eksterne konsulenter. Jeg er også
med, når nyt udstyr skal sættes op i laboratori-
erne og softwaren skal køres ind, fortæller
Mads Molich.
Et ben i begge verdener
Han har således et ben i begge verdener, og
forstår begge verdeners sprog. Derfor kan han
formidle de ofte svære problemstillinger og
spørgsmål, som såvel forskere som IT-folk har
til hinanden, og repræsentere laboranterne
overfor IT-udviklerne.
– Der er selvfølgelig folk i forskningen, som ikke
aner en pind om IT, men de forventer blot, at det
skal fungere. Og IT er en central del af labora-
toriearbejdet i dag, hvor meget udstyr kræver
avanceret software for at fungere optimalt. Der
kan jeg hjælpe med at stille de rigtige spørgs-
mål til IT-folkene, understreger Mads Molich,
som ofte med sin ekspertviden kan være med
til at løse problemer, allerede inden de opstår.
Hans interesse for IT kommer ikke helt ud af
den blå luft.
Hans far er IT-konsulent, så lidt har han nok
suget til sig hjemmefra, mens han har tilegnet
sig meget på egen hånd gennem årene. Men
selv hvis han ikke havde haft sin specielle inte-
resse, og havde arbejdet som helt almindelig
laborant, havde han alligevel stiftet bekendt-
skab med it i stigende grad.
– Laboratoriearbejdet har jo også flyttet sig
meget på ti år, og der bliver mere og mere com-
puterrelateret arbejde i faget. Mine kolleger
tilbringer også en del tid foran skærmen, og
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0009.png
netop derfor er jeg glad for, at jeg kan hjælpe
med at optimere resultaterne og forstå de nye
udviklinger, der sker. Det gavner jo virksomhe-
den, at vi får det optimale ud af det dyre udstyr,
siger Mads Molich.
IT driver forskningen frem
Han er helt bevidst om, at det er grundarbejdet
i laboratorierne, der skaber forskningsresul-
tater og nye produkter. Men det er et samspil,
fordi teknologien betyder, at forskningen kan
skride hurtigere frem og måske skabe et for-
spring til konkurrenterne.
– Det føler jeg, at jeg er med til, når jeg sparrer
med mine kolleger både i laboratorierne og i IT-
udviklingen. Novozymes A/S er en stor virksom-
hed med mange specialister, og det betyder, at
jeg har en stor pulje af kolleger, jeg kan udveks-
le viden og erfaringer med. Vi kan alle lære af
hinanden, og derfor er det så tilfredsstillende
at være det bindeled, som kan skabe større for-
ståelse mellem de forskellige fagområder, un-
derstreger Mads Molich, som har det godt på
jobbet og ikke kunne drømme om andet end et
job i stadig udvikling og forandring.
n
Der bliver mere og
mere computerrelateret
arbejde i faget
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0010.png
KOORDINATOREN
FLAIR FOR
ORGANISERING OG
VIDENOPSAMLING
Som arbejdsmiljø- og beredskabskoordinator
arbejder laborant Henriette Lerche ikke læn-
gere i laboratoriet. Hendes arbejdsplads er de
lange gange og kontorerne i Niels Bohr Institut-
tet på Københavns Universitet på Blegdamsvej
i København. Siden efteråret 2012 har hun ar-
bejdet fuldtids i instituttets administration.
Henriette Lerche startede som laborant på
Niels Bohr Instituttet og blev så ansat i en
forskningsafdeling samme sted. Der var hun i
fire år, hvor hun også kom med i arbejdsmiljø-
organisationen og blev medarbejderrepræsen-
tant. På et tidspunkt valgte ledelsen så at ned-
lægge hendes stilling og tilbød hende i stedet
en stilling, så hun skulle arbejde fuldtids med
arbejdsmiljøet, som hun kendte lidt til i forve-
jen.
– Jeg har også været tillidsrepræsentant, så
den side af mig havde ledelsen også set. Det er
vigtigt, at man i mit job har integritet, og at man
ikke bliver partisk på nogen måde. Jeg er hver-
ken på ledelsens eller medarbejdernes parti.
Min funktion er at skabe bro for at få tingene til
at spille sammen.
Det mente ledelsen åbenbart, at jeg som tillids-
repræsentant kunne håndtere. Og stillingen
som arbejdsmiljøkoordinator har jeg så sid-
det i siden efteråret 2012, fortæller Henriette
Lerche.
Hun synes, at det bedste ved jobbet er, at hun
er med hele vejen rundt i mange processer. Ofte
har ledelsen eller arbejdsmiljøorganisationen
en idé om, at de gerne vil have noget undersøgt.
10
Har indflydelse
– Så er min funktion, at jeg skal rundt og finde de
nødvendige informationer, som jeg så kommer
tilbage og præsenterer for dem. I fællesskab
finder vi ud af, hvordan planerne kan realiseres.
Og jeg er ofte også med til at føre dem ud i livet.
Mit arbejde er også noget med at have indfly-
delse. Ledelsen kan være i tvivl om, hvordan
den skal håndtere et eller andet. Så kan jeg
komme med input og fortælle, hvordan jeg
synes, vi skal gøre. Der tæller min lange erfaring.
Jeg har mere indblik i, hvordan tingene funge-
rer rent praktisk ude i laboratoriet, hvis man
gerne vil lave en ændring. Ledelsen har ikke det
samme indblik. Så kan jeg komme med mine
forslag, så på nogle områder er jeg mine kolle-
gers repræsentant i forhold til ændringer, siger
Henriette Lerche.
Hendes kompetencer som arbejdsmiljøkoordi-
nator er først og fremmest organisatorisk flair
og en fornemmelse for, hvor hun kan finde nød-
vendig viden. Men også en evne til at få disse
ting tilknyttet organisationens visioner og stra-
tegier.
Kringlet bekendtgørelse
– Vi vil jo gerne have alle vore medarbejdere
sunde og raske. Men samtidig ved jeg også, at
vi ikke bare kan bestemme over, hvad folk skal
gøre, om de skal på slankekur eller hvad det nu
kan være.
Derfor handler det om at være god til at videre-
formidle noget stof om f.eks. sundhed. Andre
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0011.png
gange kan det være en kringlet bekendtgørelse
i lovgivningen, jeg har været inde at kigge på.
Den kan være skrevet i bøvlet sprog, og det kan
være nødvendigt at oversætte det, så dem ar-
bejder jeg med, så de giver mere mening, siger
Henriette Lerche.
Hun er også beredskabskoordinator. I det job
kræves det, at hun skal stå for at koordinere
Niels Bohr Instituttets beredskab på arbejds-
pladsen i tilfælde af ulykker eller noget så ek-
stremt som skoleskyderi.
I øjeblikket er instituttet ved at få en ny byg-
ning, hvor medarbejderne skal flytte ind om et
års tid. Der skal Henriette Lerche via sin koor-
dinatorrolle i nogle arbejdsgrupper komme
med input til arbejdsmiljøet. Hvad skal man
huske med hensyn til arbejdsmiljø, når man
bygger nyt? Det er også hendes arbejde at være
med til at sikre et godt arbejdsmiljø og på den
måde præge nybyggeriet.
Rammen for præstation
Henriette Lerches job er vigtigt, fordi arbejds-
miljøet er det, der skaber rammen om, hvordan
man kan præstere på arbejdspladsen.
– Der synes jeg, at jeg i min koordinerende rol-
le har et andet overblik i forhold til en arbejds-
miljørepræsentant. Jeg er lidt mere fremme og
planlægger eksempelvis arbejdsmiljømøder
sammen med ledelsen og skriver dagsordener.
I mit tilfælde læner min leder sig ret meget op
ad mig, fordi han ikke har så megen tid og res-
sourcer til netop det arbejde, selvom han gerne
ville. Så på den måde kan jeg få temmelig
megen indflydelse, og det synes jeg jo netop er
en god ting for arbejdspladsen. Det sker også,
at min leder åbent erkender, at der er noget,
han ikke ved. Men det finder vi så ud af. For mig
handler det også om at have et netværk, så jeg
har nogle, jeg kan drøfte ting med. Specielt
psykiske arbejdsmiljøproblemer kan være ret
komplekse og vanskelige. Mange ledelser kan
være lidt bange for dem, fordi det pludseligt
kan blive meget personligt. Der har vi sådan en
som mig, som uden ledelsesret går ind og un-
dersøger og kigger med friske øjne på, hvordan
vi kan løse dette her og komme videre, siger
Henriette Lerche.
Hun understreger, at hendes opgave netop er
at føre arbejdspladsen videre fremad og være
med til at gøre den bedre hele tiden.
n
Min funktion
er at skabe bro for
at få tingene til at
spille sammen
11
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0012.png
LOGISTIKEREN
SIG HVAD
DU MANGLER
– SÅ SKAFFER JEG DET
Laborant Heidi Irming er indkøber på DTU Bio-
sustain, Novo Nordisk Foundation Center for
Biosustainability (CFB) i Hørsholm. Hun har
senest haft rygende travlt i forbindelse med
flytningen af DTU Biosustain til et helt nyt bio-
teknologisk højhus på DTU Lyngby Campus.
Heidi Irming er en af de nøglepersoner, der skal
have styr på logistikken i forbindelse med både
flytningen og et travlt forskermiljø i hverdag-
en.
Der er godt 220 ansatte i den bygning, hun ar-
bejder i. Deraf arbejder de 200 i laboratorierne,
og det er disse 200 forskere, laboranter og
medhjælpere, hun skal servicere.
– Nu skal vi til at flytte, så der skal købes en hel
masse nyt udstyr. Lige nu går jeg rundt og spør-
ger de ansatte, hvad de har brug for, og hvilke
mærker de foretrækker. I og med at jeg er labo-
rant, ved jeg, hvad der er godt og skidt. Men jeg
vil helst ikke bestemme det alene. De skal selv-
følgelig også have indflydelse på, hvad vi køber,
så vi snakker om det. Jeg har på den måde en
stor kontaktflade. Kollegerne kan også finde på
at spørge om hjælp til at finde f.eks. en bestemt
plade. Så prøver jeg at hjælpe med det, hvis de
søger et produkt, og de ikke helt ved, hvad de
skal have, fortæller Heidi Irming.
Godt halvdelen af de ansatte i hendes afdeling
er udlændinge, som ikke kender de danske
leverandører. Dem hjælper hun også med at
finde ud af, hvad de har brug for, og så får de at
vide, at danske leverandører bliver foretruk-
ket.
12
Varierende opgaver
Det bedste ved hendes arbejde er, at der er
mange varierende opgaver.
– Det er sjovt. Og jeg er måske også lidt en pro-
blemknuser. Jeg får infrastrukturen til at virke.
Så kan jeg godt lide, at der er mange forskellige
kulturer og mennesker. Jeg kan godt lide forsk-
ningsmiljøet med forskere og unge mennesker.
I og med at jeg er indkøber sådan et sted som
her, bruger jeg stadig min laborantuddannelse,
og det er dejligt, at jeg ikke er helt væk fra det,
siger hun.
Hun har arbejdet med forskning og kvalitets-
kontrol, QC, i 16 år. Så har hun i fem år arbejdet
som salgskoordinator i en handelsvirksomhed,
hvor de solgte kemikalier, reagenser og udstyr.
Det betød, at hun som arbejdsområde havde
indkøb, salg og logistik. Som logistiker styrede
hun lageret og pakkeforsendelser. Og nu har
hun så siddet tre år i sin nyoprettede stilling på
DTU Biosustain.
Stort tidsforbrug
– Tidligere var det laboranterne selv, der skulle
bestille alle tingene. Men ledelsen kunne godt
se, at der blev brugt al for megen tid på det. Så
blev man enig om at samle og koordinere ind-
købene. Nu sidder jeg med indkøb af kemika-
lier, laboratorieartikler og udstyr. Og jeg har
ansvaret for, at pakkerne kommer ind i huset,
bliver åbnet og varerne lagt på plads. Enten
skal brugerne have deres varer direkte, eller
også skal de ned på et lager. Det lager har jeg
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0013.png
også ansvaret for. Det er et fælles lager med
alle mulige plastik- og glasting. Brugerne går
blot ned i kælderen og tager de almindelige for-
brugsvarer. Jeg har ansvaret for, at der er fyldt
op på hylderne, fortæller Heidi Irming.
Hun synes, det er godt, at indkøbene på insti-
tuttet er blevet samlet, fordi man sparer nogle
penge. Hun har tæt kontakt til leverandørerne,
de får nogle gode relationer, og hun får bedre
priser, fordi indkøbene kan samles og blive
større. DTU laver nogle udbud engang imellem.
Dem skal man selvfølgelig overholde, men nog-
le gange kan man godt, selvom man overholder
udbuddet, få nogle bedre priser hjem.
Eksplosiver stoppet
Med den centrale placering, hun har i DTU Bio-
sustain, har hun en god fornemmelse af, hvad
der sker rundt om i huset. Hun kan holde øje
med, hvilke kemikalier og udstyr, der kommer
ind i huset. Hun har eksempelvis oplevet, at
nogen ville købe noget eksplosivt.
– Hvis de selv havde stået for indkøb, havde de
måske fået eksplosiver hjem i huset. Men fordi
bestillingen lander hos mig, kan jeg spørge bru-
geren, om han er sikker på det pågældende ind-
køb. Og i så fald er der nogle ting, der skal være
styr på inden indkøbet. Så skal de ofte ikke
bruge stoffet alligevel. Det sker, at man kan
stoppe nogle ting eller i alle tilfælde sikre, at
der lige skal laves nogle regler først, siger Heidi
Irming.
Hun har et budget, der skal overholdes, men
hun er ikke budgetansvarlig. Så hun har ikke
grønt lys til at købe hvad som helst. Men hun
kender budgettet og får en månedsvis opgø-
relse, så hun kan se, om hun holder sig inden
for rammerne. Forskerne har deres eget bud-
get, som de selv styrer, så det er udelukken-
de fælles indkøb, Heidi Irming styrer. Hvis hun
køber dyrt udstyr, skal hendes chef og en fra
økonomiafdelingen godkende købet.
Udstyrsdatabase
Lige nu er hun også med til at oprette en ud-
styrsdatabase, hvor alle informationer om ud-
styret lægges ind. Hvis noget går i stykker, får
Heidi Irming det at vide, og så kigger hun i
udstyrsdatabasen og får at vide, hvad hun skal
skaffe af service og hvordan. Så hun sørger for,
at tingene bliver repareret.
– Vi bruger selvfølgelig nogle indkøbs- og økono-
miprogrammer. Jeg har f.eks. et program, hvor
brugerne kan lægge deres ordrer ind. For dem
er det et bestillingsprogram i stedet for, at de
skal sende mig en mail. Jeg kan se, at vi skal
have måske fem varer fra den samme leveran-
dør, så bestiller jeg ved at kopiere bestillinger-
ne over i DTUs e-handelsprogram. Det er et
indkøbsprogram, som man handler igennem.
Jeg er superbruger på det program, og hjælper
andre, hvis de har problemer med det.
– Desuden har jeg som regel en studentermed-
hjælper til at hjælpe mig med forskelligt på
lageret og med pakker.
Heidi Irming er i øvrigt også tillidsrepræsen-
tant, og i forhold til det interesserer hun sig
meget for, at der er et godt arbejdsmiljø, både
fysisk og psykisk. Hun har tidligere været ar-
bejdsmiljørepræsentant og går meget op i, at
sikkerhed og arbejdsmiljø er i top, så det bruger
hun også sit job til, når hun går rundt i virksom-
heden.
n
13
Jeg er måske også lidt
en problemknuser og får
infrastrukturen til at virke
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0014.png
UNDERVISEREN
ANALYTIKEREN
1
LABORANTEN
UNDERVISER
FREMTIDENS LÆGER
Tusindvis af unge medicinstuderende har gen-
nem årene stiftet bekendtskab med Helle
Dyhrfjeld Jensens professionelle vejledning i
laboratorierne på Panuminstituttet i København.
Helle er ansat som øvelseslaborant, og hendes
opgave er at guide de studerende gennem for-
skellige praktiske øvelser i laboratorierne.
En opgave, der kræver gode pædagogiske og
kommunikative evner.
– Mine kollegers og min opgave er at sikre at de
studerende – som ellers er på et meget inten-
sivt og teoretisk studieforløb – kommer til at
opleve “hands-on”-undervisning, der under-
støtter den teoretiske undervisning. Vi guider
dem i, hvordan man udfører forskellige tests på
vævsprøver, så de får en forståelse af, hvordan
man gør den slags i praksis. Så stifter de også
bekendtskab med udstyr, som de muligvis vil
komme ud for i det arbejdsliv, de senere skal ud
i, fortæller Helle Dyhrfjeld Jensen.
Miljøet trak
Det lå ellers ikke i luften, at Helle skulle være
underviser, da hun efter gymnasiet skulle væl-
ge fremtid. Hun ville gerne arbejde med miljø,
og da en akademisk karriere ikke lokkede, så
hun sig selv som kommende miljøtekniker.
– Det krævede jo først en laborantuddannelse,
så den tog jeg. Herefter tog jeg ud at rejse og fik
bagefter job som laborant. Så fik jeg barn, og
startede så på uddannelsen til laboratorietek-
niker, hvor der var større mulighed for et spæn-
dende job, fortæller Helle, som efter uddan-
14
nelsen havde flere jobs i både det private og
offentlige.
Der opstod en mulighed for at få en stilling som
øvelseslaborant på den daværende Farma-
ceutisk Højskole, senere en del af Københavns
Universitet, og senere igen kom Helle til det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Køben-
havns Universitet som øvelseslaborant, hvor
hun i dag endvidere er tillidsrepræsentant for
90 laboranter på Fakultetet.
Vigtigt med praktisk erfaring
– Vi er et par kolleger, der kører disse kurser for
især 4. semester-studerende. Vi forbereder
vævsprøver til de studerende og sørger for op-
stillinger, eksempelvis af væv fra almindelige
rotter og væv fra rotter med diabetes, hvor de
studerende blandt andet skal lave forskellige
spektrofotometriske målinger. Her lærer de, at
det ikke altid er nødvendigt med lange formler
og teoretiske udredninger, men at man også
kommer langt med almindelig købmandsreg-
ning i laboratorieforsøg, samtidig med at de får
lidt praktisk erfaring, fortæller Helle.
De studerende lærer samtidig om sikkerhed og
arbejdsmiljø i laboratoriet, og hvordan “god
laboratorieskik” er nødvendig for at sikre en
professionel arbejdsgang.
Stor tilfredsstillelse
– Vi skal vejlede dem i det praktiske, men efter-
hånden har man jo også fået en forståelse for
teorien bag forsøgene, så vi kan vejlede på de
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0015.png
Det bedste ved jobbet er at se, når de lykkes med øvelserne
og får den glæde, det er at udføre et vellykket forsøg
fleste punkter. Og det er en stor tilfredsstil-
lelse, når de studerende, som jo er i et meget
konkurrencepræget og bogligt miljø, får en aha-
oplevelse ved laboratoriebordene, siger Helle
Dyhrfjeld Jensen.
Hun erkender, at ikke alle laboranter måske
kan være lige gode til formidling og undervis-
ning, og hun havde fra starten heller ikke set sig
selv som “lærer”.
– Men jeg opdagede, at det var sjovt og at jeg
havde lyst til det. Jeg har også taget kurser i
psykologi og kommunikation – emner som
kommer mig til gode både i undervisningen og
som tillidsrepræsentant, siger Helle.
Det bedste er, når de lykkes
Hun og kollegerne har som ambition, at de stu-
derende skal have den bedste undervisning,
som det er muligt at levere, og her spiller de
selv en rolle. Øvelseslaboranterne føler sig
også ansvarlige for, at de studerende får en god
oplevelse og lærer noget af besøgene i labora-
torierne, og at de oplever, at andre end lige
deres professorer kan have en høj faglighed og
stolthed over arbejdet.
– Det bedste ved jobbet er at se, når de lykkes
med øvelserne og får den glæde, det er at udfø-
re et vellykket forsøg. Det betyder også meget,
at både jeg og mine kollegaer får gode evalue-
ringer på vores kurser, selv om nogle af de stu-
derende først er lidt tilbageholdende og ikke
helt forstår, hvorfor de skal “spilde tid” med
laboratoriearbejde, når de kunne bruge tiden
på teoretisk arbejde. Men de skal jo også ud og
agere blandt kollegaer og ikke mindst patien-
ter, og derfor er det også vigtigt, at de kan begå
sig på en arbejdsplads og have en god, social
omgangsform. Det mener jeg, at vi er med til at
give dem et indblik i, understreger Helle Dyhr-
fjeld Jensen.
Øvelserne i laboratorierne foregår med 24 stu-
derende ad gangen. De er delt op i tomands-hold
og der er to undervisere og en øvelseslaborant
til stede ved øvelserne, så der er tid til at vej-
lede hver enkelt bedst muligt.
n
15
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0016.png
UDVIKLEREN
JEG LÆRER NYT
HVER DAG
Lene Odgaard Kanstrup er laborant i det dansk-
amerikanske selskab CMC Biologics A/S, CMC,
i Søborg. Biotekvirksomheden er en kunde-
baseret virksomhed. Det betyder, at den har
mange forskellige kunder, som den udvikler
bl.a. oprensningsprocesser for og som efter-
følgende bliver overført til produktionen.
– Hos CMC arbejder vi med udvikling af biofar-
maceutiske produktionsprocesser samt GMP
produktion af biofarmaceutiske proteiner til
både klinisk afprøvning og markedsføring. Da vi
er en kontrakt-producerende organisation, er
et højt serviceniveau overfor vores klienter i
højsædet, fortæller Lene Odgaard Kanstrup.
Nogle gange har kunden selv udviklet en pro-
ces, som skal overføres til CMC’s produktion.
– Vores rolle i min afdeling er at finde ud af, om
den proces kan overføres fuldstændig til vores
produktionen, eller om der er nogle ting, der
skal ændres lidt. Vi har også kunder, hvor vi selv
skal udvikle processen helt fra bunden af. Pro-
cessen kører vi så ned i vores produktion i stor
skala, så kunden får et færdigoprenset pro-
dukt, forklarer Lene Odgaard Kanstrup.
Selvstændigt arbejde
Lenes arbejde er meget selvstændigt, og hun
planlægger selv i store træk sin arbejdsdag.
Hvis virksomheden får et helt nyt produkt ind,
som skal oprenses og kunden ikke selv har en
proces, så starter Lene Odgaard Kanstrup med
at teste forskellige oprensningsresiner. Det
kan være dem, virksomheden sædvanligvis
anvender, men nogle gange tester hun helt nye
resiner for at se, om de kan bruges. Det kan
være forskellige buffersystemer, som testes og
bruges i oprensningen.
– Nogle gange kører vi TFF-membranfiltrering
og opkoncentrering, hvor vi tester tryk, hastig-
hed og bruger forskellige buffersystemer så vi
kan se, hvordan buffersystemet passer med
dette produkt og renheden af produktet.
16
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0017.png
– Der er meget laborantarbejde i det jeg laver
og jo mere erfaring og viden man har, desto
længere i processen kan man komme. Hvis jeg
vil, kan jeg komme med første udkast og ideer.
Det er rigtig spændende, men foregår også i
samarbejde med andre, siger Lene Odgaard
Kanstrup.
Hendes arbejde er meget praktisk betonet. Det
hun blandt andet holder af er, at jo mere teore-
tisk viden og baggrundskendskab hun får, des-
to mere indflydelse har hun på arbejdet.
Også diplomuddannelse
Lene har været uddannet i 20 år og har også
taget en diplomuddannelse med speciale i bio-
teknologi på Syddansk Universitet.
– Gennem de 20 år har jeg opnået både erfaring
og viden. Jeg er udstyret med en ganske almin-
delig nysgerrighed og interesse. På den bag-
grund har det ikke været nødvendigt for mig at
tage diplomuddannelsen for at udvikle mig.
Men det har givet mig større selvsikkerhed, at
jeg har vist, at jeg godt kunne tage uddannelsen
ved siden af fuldtidsarbejde og være små-
børnsfamilie.
– Med diplomuddannelsen i baglommen føler
jeg, at jeg kan tillade mig flere faglige ud-
fordringer. Jeg skiftede arbejdsplads fra Novo-
zymes A/S til CMC Biologics A/S, som er et
mindre firma. Det kan godt være, at det er let-
tere at få lov til at prøve nogle ting af i en mindre
virksomhed end i en større. Diplomuddannel-
sen er en god værktøjskasse at have fået. Med
den ved jeg mere om, i hvilke databaser jeg kan
søge viden. Dermed er der også flere ting på
arbejdet, jeg som udvikler helt automatisk kan
gøre. Det falder mig naturligt at bruge det, jeg
har lært på mit arbejde, siger Lene Odgaard
Kanstrup.
Hun synes, hendes job er vigtigt for hende, for-
di hun lige præcis i sin nuværende stilling kan
udvikle sig.
– Jeg føler, at jeg lærer noget nyt hver dag, jeg
går på arbejde. Det er det, jeg godt kan lide,
siger hun.
n
Jeg er udstyret med
en ganske almindelig
nysgerrighed
17
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0018.png
TEKNOLOGEN
FRA VÆKKEURE
TIL ROBOTTER
Inge Lise Stripp Petersen har altid været rigtig
glad for teknologi, IT og programmering. Lige
fra hun var helt lille, har hun skilt alt fra væk-
keure til symaskiner ad. I dag er hun laborant
på Novo Nordisk A/S i afdelingen API Bio Ana-
lysis. Her har hun været med til at implemen-
tere robotteknologi, ligesom hun er dataan-
svarlig og har ansvaret for software og de ELISA
readere, som bruges i hendes afdeling.
– Jeg synes det er sjovt at vide, hvordan ting er
bygget op, for så kan jeg bedre forstå, hvad det
er, der foregår og kan også bedre fejlfinde, hvis
der er et problem. Min tilgang til teknik er må-
ske lidt speciel. Hvor andre stejler og går i sort
over noget, der ikke fungerer, som det skal, er
jeg lidt stædig af natur, for jeg vil rigtig gerne
vide, hvorfor det ikke virker, og hvad der skal til
for at få det til at virke igen, fortæller Inge Lise
Stripp Petersen.
ELISA er en forkortelse for “enzyme-linked im-
munosorbent assay”, og det er den teknologi,
som robotterne nu har overtaget i API Bio Ana-
lysis ikke mindst af hensyn til laboranternes
helbred. I 96-huls plader lægger robotterne
noget protein og antistof i forskellige kombina-
tioner. Det medfører en enzymreaktion, som
kan måles i et spektrometer. Det er meget
hårdt ved armene at gøre arbejdet manuelt, og
derfor blev robotterne prioriteret.
Samlede støv
– Vi havde nogle robotter, som stod og samlede
støv, og der var ikke rigtig nogen, der brugte
dem, fordi de var for langsomme i forhold til
laboranterne. Vi fik så en leder, som vidste
noget om robotter, og som var klar over, at de
18
ikke uden videre kunne implementeres med
venstre hånd. Og han var rigtig god. Han satte
tre medarbejdere af til at sørge for implemen-
teringen, fik sendt dem på kursus i Schweiz og
prioriterede den nødvendige tid. Det er delvis
hans fortjeneste, at robotterne nu er imple-
menterede, og at vi nu bruger dem til stort set
alt. Det er vigtigt med ledelsens opbakning, og
uden den er det næsten umuligt. Det kræver, at
man har en leder, der ser lyset og som siger, at
han gerne vil bruge ressourcer på at få robotter
til at overtage den del arbejdet, der ødelægger
laboranternes helbred ved ensidigt gentaget
arbejde, siger Inge Lise Stripp Petersen.
Barrierer og frygt
Hun vil gerne have nedbrudt de barrierer og den
frygt, der nogle gange kan være for automatise-
ring.
– Det kræver noget mod, og det kræver nogle
ressourcer, hvis man skal gøre noget andet end
det, man plejer. Udstyret er jo komplekst, og
man skal tro på, at det, man beder robotten om,
også er det, den gør. Så det kræver tillid til tek-
nologi. Der er lidt barrierer en gang imellem
med det. I starten tjekker man meget, om ro-
botten gør det rigtige. Og selvfølgelig skal man
det. Vi er GMP-reguleret og underlagt FDA’s
regler (Food and Drug Administration), så det er
lidt tungt bare at tage nyt ind. Det kan godt tage
op til et år at få implementeret sådan en robot,
for der er rigtig mange regler, der skal overhol-
des. Og selvfølgelig skal vi være helt sikre på, at
vi kan stole på det, vi får ud. Det kan blive en
kostbar affære for en virksomhed, hvis det,
man får ud, er forkert. Hellere gå med både liv-
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0019.png
Jeg synes det er sjovt at vide, hvordan ting er bygget op,
for så kan jeg bedre forstå, hvad det er, der foregår
rem og seler. For det kan være meget dyrt at
fejle, siger Inge Lise Stripp Petersen.
Hun er meget glad for og stolt over, at afdelin-
gen – både hvad angår GMP og robotter – er et
forbillede for resten af Novo Nordisk A/S. Afde-
lingens teamleder, som lige har skiftet job, har
benyttet enhver lejlighed til at fortælle udadtil,
hvor godt implementeringen af robotter er gået.
Nu slipper laboranterne for skader og har til-
med fået gymnastik lagt ind i arbejdstiden.
Fuldstændig rene
Arbejdet i Inge Lise Stripp Petersens afdeling
ligger midt imellem grundforskning og pro-
duktion. Afdelingens primære opgave er at veri-
ficere, at lægemidlerne er rene uden urenheder,
der kan give patienterne problemer.
– Vi er rigtig vigtige, for vi verificerer, at læge-
midlerne er helt rene og patientsikkerheden er
i top. Hvis vi så samtidig kan sørge for, at labo-
ranterne ikke bliver syge, fordi vi rent teknisk
kan være forbillede for andre og vise, at vi kan
bruge robotter, så er det super, siger Inge Lise
Stripp Petersen.
Virksomhedens kontrollaboratorium i Kalund-
borg er blevet så inspireret af succesen i API
Bio Analysis, at man for nylig også er begyndt
at bruge robotter dér.
– Det er en stor sejr for os, siger Inge Lise Stripp
Petersen, som opfordrer laborantkolleger til at
gå til deres chef, hvis de oplever, at ting kan
gøres smartere.
– Der sker ikke noget ved at sige til chefen, at
man har set ovre hos de andre, at de har en
vaskemaskine, en elektronisk pipette eller hvad
det nu kan være. Kunne vi ikke prøve at få sådan
en inde hos os? Det kan godt være, chefen siger
nej, men hvis man ikke spørger, får man aldrig
nogen sinde lov.
n
19
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0020.png
VERDENSBORGEREN
ALSIDIGT JOB MED
INTERNATIONAL
PROFIL
Ugentlige Skype-møder med indiske ingeniø-
rer, besøg på fabrikker i Tyskland, Frankrig og
Indien, kursus i England og møde med japanske
kunder. Det er nogle af de oplevelser, Kirsten
Ravn Larsen har haft, siden hun i 2014 kom til
udviklingsafdelingen på Roulunds Braking ApS
i Odense.
Det er ikke noget helt normalt laborantjob,
Kirsten Larsen bestrider. Roulunds Braking ApS
laver bremseklodser og bremsebelægninger til
personbiler og lastbiler og er en del af en global
koncern med fabrikker i bl.a. Indien, Frankrig,
Tyskland og Kina. Roulunds har hovedkvarter i
Odense, hvor forskning, udvikling og kvalitet er
placeret, mens produktionen i dag foregår på
tre indiske fabrikker. Derudover er der endnu
en R&D afdeling (Research and Development,
red.) i Polen og montagefabrikker i Kina og
Frankrig.
– Det er et meget atypisk laborantjob. Jeg ud-
arbejder specifikationer for råmaterialerne og
supporterer kemikerne i deres arbejde med at
skabe nye “opskrifter” på produkter. Det er et
arbejde, der kræver stort kendskab til testme-
toder i laboratoriet, samt erfaring i at under-
søge og vurdere forskelle mellem test og mate-
rialer, siger Kirsten.
Erfaring og efteruddannelse
Hun blev uddannet tilbage i 1984 på det aller-
første laboranthold på Dalum Tekniske Skole.
Efter et par år hos Mejeribrugets Centrallabo-
ratorium i Hjallese, kom hun til Dalum Papir-
fabrik, hvor hun endte med at være i 26 år til
fabrikken lukkede i 2012.
20
I tiden på Dalum Papirfabrik havde hun løbende
taget efteruddannelse; blandt andet tekno-
nom-, merkonom- og regnskabskurser og efter
lukningen fik hun tilbudt et seks ugers SAP-
kursus. Efter et par kortvarige ansættelser,
blev hun i marts 2014 ringet op fra Roulunds
Braking ApS, som havde set hendes profil på
Jobnet.
– De ville gerne ansætte mig i en stilling, som
en amerikansk akademiker ellers havde bestre-
det. Det var en helt ny verden for mig at komme
til en virksomhed, der lavede bremsedele. Men
også på Dalum havde jeg været vant til at
beskæftige mig med utraditionelle opgaver, så
det passede mig fint. Mine opgaver hos Rou-
lunds er blandt andet at registrere, skaffe data-
blade og lave tekniske specifikationer på de
råvarer, som bruges i produktionen. Her stilles
i sagens natur meget høje krav til sikkerheden,
da de jo bruges i bremser til køretøjer, hvor det
kan afgøre liv og død, understreger Kirsten
Ravn Larsen.
Masser af internationale opgaver
I dag kommer en del af råvarerne fra Indien,
hvor også bremsedelene produceres. Det kan
være mineralske pulvere og fibre, hvor prøver
sendes fra Indien til Danmark for at blive kon-
trolleret og vurderet som egnede til at indgå i
produkterne. Kirsten sørger for, at råvareprøver-
ne testes fysisk i Roulunds eget laboratorium,
mens nogle også skal til kontrol på eksterne
laboratorier for deres kemiske indhold. I pilot-
afdelingen fremstilles prototyper af bremser,
som udover test i laboratorium og på dynamo-
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0021.png
Jeg deltager hver uge i skypemøder med
den indiske og polske udviklingsafdeling
sterfabrikker, samt deltaget i to globale udvik-
lingsmøder i hhv. Odense og Tyskland med vores
ejer, Steve Wang, og R&D deltagere fra EU, USA
og Indien. Der var ca. 25 deltagere, og jeg var
den eneste kvinde, fortæller Kirsten, som også
i dagligdagen anvender engelsk, idet hendes
nærmeste kollega er polsk og hendes chef er
fra England.
Alsidigt job
En anden af hendes opgaver er at guide de indi-
ske medarbejdere til at udtage prøver korrekt,
så de giver et retvisende billede at materialet.
Og måledata fra Indien danner basis for recep-
terne på de blandinger, der udgør råmaterialet,
når bremsedelene produceres. Kirsten funge-
rer også som intern auditor i virksomheden, og
hun sidder med ved møder med råvareleveran-
dører. Hun har haft stort udbytte af at deltage i
HK’s foredrag om international kommunikation
og kulturforståelse. Desuden hjælper hun også
af og til med at være tolk i forhold til danske
kolleger, der ikke taler engelsk, og bistår sin pol-
ske og indiske kollega, som arbejder her i Dan-
mark, når de skal have hjælp med oversættelse
og forståelse af praktiske ting – bl.a. kommu-
nikation via internet til og fra myndigheder,
læge m.m.
Kina er næste step
Roulund er ved at opbygge en ny fabrik i Kina,
hvor man som i Indien håber at kunne udnytte
lokale råvarer. Og Kirsten håber da, at hun også
her kan spille en aktiv rolle – og gerne besøge
fabrikken og hilse på de kinesiske kolleger.
– Af hensyn til de udenlandske kolleger har jeg
titlen “Chemist”. Jeg er jo oprindelig laborant,
men hvis man oversætter det direkte, bliver
stillingen betragtet som lavt i hierarkiet, og der-
for får man ikke respekt. Men min stilling kræver,
at jeg samarbejder med kemikere og ingeniø-
rer, og derfor skal jeg være på samme niveau
som dem, understreger Kirsten, som satser på
mange spændende år med internationale kon-
takter.
n
21
metre, afprøves af testkørere på testbiler før de
går i produktion. Alt dette styres fra Danmark,
hvor der er 23 medarbejdere i udviklingsafde-
lingen, som i sagens natur har megen kommu-
nikation med de indiske producenter.
– Jeg deltager hver uge i Skypemøder med den
indiske og polske udviklingsafdeling, og har
også været ude at besøge de indiske fabrikker
og kolleger sammen med min kvalitetschef i
september 2016. Her havde vi møde med en
japansk kunde og oplevede den meget specielle
japanske ceremoni med udveksling af visitkort.
Jeg har også besøgt vore franske og tyske sø-
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0022.png
GODT AT VIDE
OM DET ORDINÆRE
UDDANNELSESSYSTEM
I Dansk Laborant-Forening/HK arbejder vi for at
skabe en gennemskuelig vej gennem uddannel-
sessystemet. Det kan være over for både medlem-
mer, arbejdsgivere og det politiske system.
Som en overbygning på laborantuddannelsen kan
man vælge at tage en PROFESSIONSBACHELOR
i laboratorie-, fødevare- og procesteknologi.
Uddannelsen tager 1 �½ år og er SU-baseret og
en mellemlang videregående uddannelse.
Eller man kan vælge at tage en DIPLOMUD-
DANNELSE i bioteknologi, procesteknologi og
kemi. Uddannelsen er brugerbetalt og kan
tages samtidig med, at man er i arbejde.
Endelig er der også muligheder for at tage en
kandidat- eller masteruddannelse.
Dansk Laborant-Forening/HK anbefaler, at man
henvender sig til studiestederne for at høre
nærmere om mulighederne for at bygge videre
til kandidat- og masterniveau.
Sådan er det ordinære
uddannelsessystem
Både laborant- og miljøteknologuddannelserne
er såkaldte kortere videregående uddannelser.
LABORANTUDDANNELSEN varer 2 �½ år, hvor
det første 1 �½ år foregår på skole og er SU-ba-
seret – derefter følger 1 års lønnet praktik.
MILJØTEKNOLOGUDDANNELSEN varer 2 år og
er rent SU-baseret.
Ungdomsuddannelse
Gymnasial uddannelse eller
relevant EUD-uddannelse
KVU
LABORANT
(2 �½ år)
MVU
PROFESSIONSBACHELOR
(1 �½ år som fuldtidsstudie)
Eller
DIPLOMUDDANNELSE
(3 år som deltidsstudie)
Ungdomsuddannelse
Gymnasial uddannelse eller relevant EUD-uddannelse
KVU
MILJØTEKNOLOG
(2 år)
EUD: Erhvervsuddannelse
KVU: Kortere Videregående Uddannelse
MVU: Mellemlang Videregående Uddannelse
22
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0023.png
GODT AT VIDE OM
EFTERUDDANNELSE
I Dansk Laborant-Forening/HK arbejder vi for, at
vores medlemmer har de bedste muligheder for
at kompetenceudvikle sig gennem hele arbejds-
livet – i samarbejde med ens arbejdsgiver og efter
eget ønske.
Sådan bruger I
efteruddannelsessystemet
Som medarbejder inden for det laboratorievi-
denskabelige arbejdsmarked er det vigtigt at
følge med udviklingen.
Derfor anbefaler Dansk Laborant-Forening/HK,
at medarbejdere og arbejdsgivere årligt drøfter
behovet og ønskerne til kompetenceudvikling
for den enkelte medarbejder.
Der findes et hav af kursusudbydere, der kan
være offentlige eller private.
Som medlem af Dansk Laborant-Forening/HK
har man mulighed for at for at få karriererådgiv-
ning og derved finde vej til det rette kursus.
Er arbejdspladsen omfattet af en overens-
komst, er der muligheder for at søge midler til
kompetenceudvikling via overenskomstens
uddannelsesfond/kompetenceudviklingsfond.
Dansk Laborant-Forening/HK udbyder også
kurser til medlemmerne, som ofte er helt gra-
tis, mens arbejdsgiveren i nogle tilfælde for-
ventes at betale arbejdstiden.
Endelig kan man også selv vælge at betale for
kurser – det kan være ved at følge et aftensko-
le-forløb eller deltage i online-kurser hjemme-
fra om aftenen.
Fremtidens arbejdsmarked vil betyde et behov
for nye kompetencer. Derfor er deltagelse i kur-
ser – på den ene eller anden måde – en god
investering at give sig selv som medarbejder –
og bestemt også for arbejdsgiveren.
23
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Henvendelse fra Dansk Laborant-Forening/HK vedr. nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
1782689_0024.png
OM DANSK
LABORANT-
FORENING/HK
Dansk Laborant-Forening/HK er en tværgående landsforening under HK.
Vi organiserer ca. 10.000 medlemmer, med en primær uddannelses-
mæssig baggrund som laborant, laboratorietekniker, miljøtekniker
eller miljøteknolog, der er ansat på både private og offentlige arbejds-
pladser.
De fleste medlemmer arbejder på produktionsvirksomheder, på ana-
lyse- og kontrollaboratorier, i forskningslaboratorier, på universi-
teterne eller på kommunale forsyningsvirksomheder og tekniske
forvaltninger.
I Dansk Laborant-Forening/HK arbejder vi for et stærkt, fagligt fæl-
lesskab og en fremtidssikring af uddannelserne – og på at fastholde
og skabe jobmuligheder inden for vores organiseringsområde.
Dansk Laborant-Forening/HK
Weidekampsgade 8, Postboks 470, 0900 København C
Tlf. 33 30 44 70, E-mail: [email protected], www: hk.dk/dl-f
Varenummer: 4418059829 · Layout/Tryk: Rosendahls a/s