Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Spørgsmål 785
Offentligt
1795887_0001.png
PRIVATISERING AF KØRE- OG TEORIPRØVER
EN MULIG MODEL
Der er igangsat et arbejde med at løse det mangeårige problem med lange ventetider på køreprøver.
Et problem, som kun er blevet værre siden årsskiftet, da
17-årige nu kan tage kørekort. Afviklingen af
køre- og teoriprøver er samtidig en byrde for politiet, hvis ressourcer i stedet bør rettes mod
kriminalitetsbekæmpelse ikke mindst i forhold til den aktuelle bandekonflikt i København.
Svaret er en privatisering af køre- og teoriprøverne, som kan løse opgaven mere effektivt end staten.
Erfaringen fra privatiseringen af bilsyn og fra udlandet er gode.
Model
Nærværende notat skitserer vigtige hovedlinjer, som bør indgå i en fremtidig indretning af privat
baserede køre- og teoriprøver.
Private køre- og teoriprøver skal kunne tilbydes for bestemte kategorier af kørekørt
Det
er ikke nødvendigt, at en privat udbyder skal tilbyde prøver inden for alle kategorier (fx både
kørekort A og B). Lad det være muligt for firmaet at tilbyde prøver, inden for de kategorier,
som de er stærke indenfor. Dette svarer til modellen for synshallerne, hvor alle synshaller
heller ikke tilbyder alle typer af syn. Der foreslås 3 kategorier, som svarer til
kørelærerkategorierne:
o
A
o
B
o
Alle øvrige
Sikring af kvalitet
Der bør være en åben ansøgningsproces, hvor de virksomheder, der
ønsker at tilbyde køre- og teoriprøver, kan søge om tilladelse hertil. Tilladelse skal gives på
baggrund af en gruppe klare og strenge kriterier, så kvaliteten sikres. Det drejer sig fx om:
o
Minimum 5 års erfaring med at drive køreskolevirksomhed (i én af kategorierne).
o
Minimum 3 ansatte der kan udføre prøverne.
o
Personer i virksomheden der arbejder direkte og indirekte med prøverne skal være
vandelsmæssigt kvalificeret og have ren straffeattest.
Skarp kontrol og tilsyn
Ligesom med synshallerne og andre tilfælde, hvor private udsteder
tilladelser eller foretager en art myndighedsudøvelse, er det vigtigt, at der føres skarp kontrol
og tilsyn. Der bør fx installeres videokameraer i alle køretøjer, hvor køreprøver foretages,
Trafikstyrelsen skal kunne foretage uanmeldt kontrol, og opdages snyd og slækkede
kvalitetskrav, skal tilladelsen til at bedrive køre- eller teoriprøvevirksomhed inddrages for
stedse, ligesom der skal straffes hårdt ved forsømmelse eller snyd.
Fast pris
For at undgå at der udvikler sig en priskonkurrence, hvor udbydere af køre- og
teoriprøver presser priserne så meget i bund, at de må kompensere herfor ved afvikle så
mange teori- og køreprøver, at kvaliteten risikerer at svækkes, kan man fra statens side med
fordel fastlægge en (minimums)pris.
Krav om en vis økonomisk styrke
Med sigte på at undgå en situation, hvor urentable
firmaer med begrænset indtægt svækker på kvaliteten for at overleve, bør private, som
tilbyder køre- og teoriprøver, være genstand for krav om en vis økonomisk styrke. Kriterierne
herfor kunne følge kravene til at blive vognmand, hvilket betyder at virksomheden skal i hele
tilladelsesperioden kunne dokumentere en egenkapital/sikkerhedsstillelse på 150.000 kr.,
samt ikke have nogen restancer til det offentlige.