Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1704898_0001.png
DEN ØSTLIGE
FORBINDELSE
OVER RANDERS
FJORD
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0002.png
ØSTLIG RANDERS FJORD FORBINDELSE
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0003.png
ØSTLIG RANDERS FJORD FORBINDELSE
Formålet med forbindelsen:
at forbedre adgangen til
Djurslands færgeruter og Aarhus
Lufthavn fra området nord for
Randers Fjord,
at forbedre Djurslands adgang til
fælles funktioner i Randers – fx til
regionshospitalet
at lede den regionale trafik uden
om Randers by,
at fremme
bosætningspotentialet uden for
de større byer
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0004.png
FORHISTORIE
2008:
VVM-analyse af en østlig forbindelse over Randers Fjord blev færdiggjort.
arbejdet var påbegyndt af de tidligere Randers, Nørhald og Sønderhald
kommuner og blev færdiggjort i regi af Randers, Norddjurs og Syddjurs
kommuner
Analyse af brugerfinansieringsperspektiver for en ny Randers Fjord
Forbindelse bliver færdig. Arbejdet er gennemført i et samarbejde mellem
Transportministeriet, Vejdirektoratet og Randers kommune
Aftale mellem Transportministeriet, Vejdirektoratet og Randers Kommune
om, at Vejdirektoratet og Randers Kommune gennemfører en undersøgelse
af anlægsøkonomien i en reduceret løsning samt perspektiverne i at
brugerfinansiere forbindelsen
2013:
2014:
I dag:
Vi har nu resultatet af anlægsøkonomien i en reduceret løsning
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0005.png
ANLÆGSOVERSLAG
Randers Kommune
VVM, (2008) Mio kr.
opdateret til 2016
Anlægsoverslag,
Randers Kommune,
VD granskning, Mio reduceret løsning VD
kr. udarbejdet i
overslag Mio kr., 2016
2012, opdateret til
2016
680,8
685,3
Anlægsoverslag
Uforudseelige udgifter
Usikkerhedstillæg
679,6
117,4
340,4
206,6
I alt
797,0
1021,1
890,9
Besparelse ved reduceret projekt
Fordyrelse pga. jordbundsforhold
Reduceret usikkerhedstillæg
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0006.png
UDFORMNING
2-sporet vej/bro. 80 km/t uden stianlæg
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0007.png
BRUGERFINANSIERING
Pris: 12 kr./personbil og 25 kr./lastbil
Betalingsanlæg: Free-flow system som fx i Gøteborg
BroBizz
Systemomkostninger ca. 5 mio. kr/år
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0008.png
BRUGERFINANSIERING
Beregnet trafik omkring Randers (køretøjer pr. årsdøgn)
Takstmodel
Ny østlig
fjordforbindelse
Randers Bro
E45 vest for
Randers
34.000
40.000
39.000
41.000
Trafik i dag
Basis 2020 (uden ny
forbindelse)
Ingen brugerbetaling
Betaling på ny
fjordforbindelse
-
12.000
5.500
35.000
38.500
31.000
34.000
Denne trafik genererer en omsætning på 68.000 kr./døgn eller 25 mio. kr./år
Dette giver udfordringer i forhold til investeringen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0009.png
EN VEJ FREM
Brugerbetaling
Stat
Kommune
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Præsentationer fra transport-, bygnings- og boligministerens OPP-workshop 5/12-16 om at gennemføre en 3. Limfjordsforbindelse, en østlig ringvej (havnetunnel) i København og en ny Randers Fjord-forbindelse som OPP
1704898_0010.png
ØSTLIG RANDERS FJORD FORBINDELSE