Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1700824_0001.png
VVM-undersøgelse af ny jernbane over
Vestfyn
Høringsnotat vedrørende den afsluttende offent-
lige høring med frist d. 7. september 2016
November 2016
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0002.png
1. Indledning ...................................................................................................................... 3
2. Vejdirektoratets bemærkninger til høringssvarene .................................................. 4
2.1 Støj og vibrationer ......................................................................................................... 4
2.2 Adgangsforhold ............................................................................................................. 8
2.3 Elmelundskoven .........................................................................................................
89
2.4 Påvirkning af mindre bysamfund ................................................................................ 12
2.5 Erhvervsinteresser ...................................................................................................... 13
2.6 Udbygning af det 3. spor på motorvejen samtidig med jernbanen ............................. 14
2.7 Regnvandsbassiner .................................................................................................... 16
2.8 Kirker........................................................................................................................... 16
2.9 Anbefalinger om valg af løsning ................................................................................. 19
2.10 Forslag til ny eller justeret linjeføring ........................................................................ 20
2.11 Andet ........................................................................................................................ 20
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0003.png
1. Indledning
I forbindelse med aftale mellem daværende regering (S, SF og RV), Dansk Folkeparti og
Enhedslisten om ”En moderne jernbane – Udmøntning af Togfonden DK” af 14. januar
2014 samt aftale mellem regeringen (S og RV), Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF om
fremrykning af investeringer m.v. i Togfonden DK, blev det besluttet at igangsætte en
VVM-undersøgelse og anlæg af en ny jernbane over Vestfyn.
Vejdirektoratet har i perioden fra efteråret 2014 til sommeren 2016 gennemført en VVM-
undersøgelse for en ny højhastighedsjernbane over Vestfyn. VVM-processen blev indledt
med en offentlig høring i 2014 og der blev i den forbindelse afholdt to borgermøder. For-
målet med den indledende høring var at orientere om projektet og indhente synspunkter og
forslag, som har indgået i grundlaget for den videre VVM-undersøgelse.
En projektgruppe under ledelse af Vejdirektoratet har herefter skitseprojekteret tre løs-
ningsforslag og vurderet de afledte konsekvenser heraf i forhold til natur, miljø, arealfor-
hold, anlægsøkonomi mm. VVM-processen blev afsluttet med endnu en offentlig høring,
og der har været afholdt borgermøder i Ejby, Vissenbjerg og Odense V i august 2016.
Fristen for indgivelse af høringssvar udløb d. 7. september 2016 og nærværende notat er
en opsamling af de indkomne høringssvar samt Vejdirektoratets bemærkninger til svarene.
Vejdirektoratet har modtaget 45 høringssvar i alt: Fem høringssvar fra myndigheder, her-
under Middelfart-, Assens- og Odense kommuner. Fire høringssvar fra virksomheder og
erhverv, herunder et fællessvar fra otte virksomheder i Ejby. 23 høringssvar fra private
borgere og 13 høringssvar fra beboerforeninger og andre foreninger. Alle høringssvar er
vedlagt som bilag til dette høringsnotat. I høringsnotat er høringssvarenes bemærkninger
behandlet emnemæssigt. Sidst i notatet findes en skematisk oversigt over de emner, der
behandles i hvert af de 45 høringssvar.
VVM-redegørelsen med baggrundsrapporter og høringsnotatet fra den indledende offentli-
ge høring kan findes på projektets hjemmeside:
vejdirektoratet.dk/vestfyn.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0004.png
2. Vejdirektoratets bemærkninger til høringssvarene
2.1 Støj og vibrationer
I et flertal af høringssvarene udtrykkes der bekymring omkring øget støj og vibrationer med
den nye jernbane. Særligt påvirkning af Skallebølle nævnes af flere som et område, der
forventes påvirket meget, Nørre Aaby samt Indslev by og kirke nævnes også. Flere enkelt-
personer med ejendomme tæt på banen udtrykker bekymring.
I tre høringssvar ønskes det, at der anlægges en støjvold ved specifikke ejendomme og
flere anbefaler generel anvendelse af overskudsjord til støjvolde.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Det er en bærende idé i planlægningen af den nye jernbane, at den skal placeres så tæt
på motorvejen som muligt, for på den måde at begrænse de negative konsekvenser på
omgivelserne af det nye infrastrukturanlæg. Motorvejen er i dag en dominerende støjkilde i
området, og placering af jernbanen tæt på motorvejen vil betyde, at der samlet set er en
begrænset stigning i støjbelastningen. På trods af dette vil et antal enkeltliggende ejen-
domme og enkelte sammenhængende beboelsesområder dog bliver udsat for en større
støjbelastning efter etablering af jernbanen.
Det er almindeligt anerkendt, at støj fra veje opleves mere generende end støj fra jernba-
ner. På den baggrund har Miljøstyrelsen fastsat forskellige vejledende grænseværdier for
acceptabel støj ved boliger, hvor støjgrænseværdien er henholdsvis 58 dB (Lden) fra veje
og 64 dB (Lden) fra jernbaner. Ifølge Miljøstyrelsen er de to grænseværdier udtryk for, at
man udsættes for den samme genevirkning.
For at kunne vurdere konsekvenserne i de områder, der udsættes for støj fra både vej og
bane, er der gennemført beregninger af den sammensatte støj i projektforslaget.
Skallebølle
I området omkring Skallebølle er den sammensatte støjbelastning ca. 1 dB højere end
motorvejsstøjen alene, når vejstøj og togstøj regnes sammen, hvilket vurderes at være af
mindre betydning for den samlede genevirkning. Den nordlige del af Skallebølle vil blive
påvirket af støj fra Forslag Syd. Vejdirektoratet har gennemført en supplerende undersø-
gelse af støjbelastningen i området. Nedenstående kort viser dels støjudbredelsen fra
jernbanen (Forslag Syd) og fra motorvejen efter den planlagte udbygning til tre spor i hver
retning.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0005.png
Støjbelastning fra jernbane Forslag Syd ved Skallebølle
Støjbelastning fra motorvejen ved Skallebølle
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0006.png
Grønnemose
I den sydøstlige del af Grønnemose vil et antal boliger blive belastet af jernbanestøj, hvis
Forslag Nord vælges. En del af disse boliger er dog i forvejen belastet af støj fra motorve-
jen eller støj fra Gammel Hovedvej. Boligerne påvirket af jernbanestøj vil formentlig få til-
budt tilskud til støjisolering, hvis Forslag Nord vælges.
Indslev
Ved Indslev vil alle tre forslag have støjmæssige konsekvenser for enten den del af Inds-
lev, der ligger syd for motorvejen eller den del af Indslev, der ligger nord for motorvejen.
Indslev Kirke og kirkegården vurderes dog ikke at blive støjbelastet fra jernbanen i et om-
fang, der kan påvirke kirkens og kirkegårdens funktion.
Vejdirektoratet har gennemført en supplerende undersøgelse af støjbelastningen i Indslev
fra jernbane og motorvejen. De to nedenstående kort viser støjudbredelsen fra jernbanen
(Forslag Nord) og den beregnede støj fra motorvejen efter udbygning til tre spor i hver
retning. Det ses tydeligt, at motorvejen er den helt dominerende støjkilde i Indslev, og en
ny jernbane vurderes derfor ikke at have væsentlig betydning for den samlede støjbelast-
ning i området.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0007.png
Støjbelastning fra jernbane Forslag Nord ved Indslev
Støjbelastning fra motorvejen ved Indslev
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0008.png
Nørre Aaby
I Forslag Syd og Kombiforslaget vil jernbanen ligge relativ tæt på de nordligste boliger i
Nørre Aaby og enkelte boliger vil blive udsat for mere støj end dagens niveau, omend støj-
belastningen for alle boliger vil være væsentlig under de vejledende grænseværdier
Afværgeforanstaltninger i forhold til støjgener
Jernbaneprojektet har et stort overskud af jord, som så vidt muligt skal nyttiggøres i projek-
tet. I detailplanlægningen af anlægsprojektet vil der være opmærksomhed på muligheden
for at anvende overskudsjord til støjmæssig og visuel afskærmning af jernbanen og motor-
vejen.
Generelt vil boliger, hvor enten gennemsnitsstøjen (Lden) fra jernbanen overstiger 64 dB
eller maksimalstøjen (LAmax) overstiger 85 dB vil få tilbudt facadeisolering. Støjisoleringen
betales af anlægsprojektet og sker på baggrund af en individuel vurdering af alle boliger,
der er omfattet. Facadeisolering består typisk i udskiftning af vinduer, lyddæmpning af
ventilationskanaler og lignende.
2.2 Adgangsforhold
I fire høringssvar er det påpeget, at der mangler adgangsveje i forhold til specifikke ejen-
domme eller at man er bekymret over ændrede adgangsveje. Blandt andet har nogle lods-
ejere i dag jord på begge sider af motorvejen, og vil efter etablering af jernbanen også
skulle på tværs af jernbanen for at komme til nogle af deres marker. Hvis de nuværende
adgangsforhold ikke opretholdes kan det bevirke, at der ikke kan udføres en rentabel drift
af den samlede ejendom.
Adgangsforhold i forhold til rekreative forhold behandles under 2.3 Elmelundsskoven.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Fastlæggelse af adgangsforhold til afskårne jordstykker, vindmøller og lignende sker i dia-
log med de berørte ejere i et senere ekspropriationsforløb og afgøres endeligt af ekspro-
priationskommissionen. I den sammenhæng kan en jordfordeling være med til at løse nog-
le af de problemer, der kan være med adgang til afskårne arealer. Alle ejendomme vil få
fornøden adgang til offentlig vej. Undtaget herfra kan være ejendomme, som skal totalek-
sproprieres.
2.3 Elmelundskoven
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0009.png
Elmelundskoven er et bynært skovrejsningsområde, som er etableret i samarbejde med
VandCenter Syd, Odense Kommune og Naturstyrelsen Fyn. Området har stor rekreativ
betydning, og det er vandindvindingsområde.
Vandindvindingsområde og erstatningsskov
Vandcenter Syd, Naturstyrelsen og Odense Kommune påpeger, at det er af afgørende
betydning for vandindvindingen, at erstatningsskoven, som skal anlægges med den nye
jernbane, bliver placeret inden for området som er omfattet af Skovrejsningsaftalen. Alter-
nativt i et andet område, hvor VandCenter Syd har indvindingsinteresser. Imødekommes
dette krav ikke, vil det medføre erstatningskrav fra VandCenter Syd.
Naturstyrelsen understreger, at Elmelundsskoven er fredsskov, og at der skal søges tilla-
delse til ophævelse af fredsskovspligten.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Synspunkterne noteret med henblik på nærmere afklaring i næste projektfase.
EU-tilskud
Naturstyrelsens del af skoven er etableret med tilskud fra EU. I den forbindelse har Natur-
styrelsen pligt til at opretholde skoven, og det vil medføre krav om tilbagebetaling af tilskud
hvis skoven ryddes. Naturstyrelsen forventer af jernbaneprojektet afholder disse udgifter.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Naturstyrelsens forventning om erstatning for forventet tilbagebetaling af EU-tilskud er
noteret. En nærmere drøftelse af denne problemstilling må afvente et eventuelt krav om
tilbagebetaling af midlerne fra Landdistriktsprogrammet.
Drift af jernbanen uden brug af pesticider
Det er af afgørende betydning for vandindvindingsinteresserne i området, at jernbanens
fremtidige drift udføres uden brug af pesticider. VandCenter Syd påpeger, at VVM-
redegørelsens formuleringer på området bør være mere restriktive i forhold til Banedan-
marks drift af jernbanen. Odense kommune anfører, at jernbaneprojektet tager passende
hensyn til områdets grundvand.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Formuleringerne i VVM´en betyder, at Banedanmark er forpligtiget til at etablere sprøjtefrie
zoner, i de områder, hvor kommuner og vandforsyninger gennemfører konkrete tiltag til
reduktion i sprøjtning med pesticider, som f.eks. Elmelundsskoven.
Grundvandssænkning
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0010.png
VandCenter Syd bemærker, at jernbanen påtænkes udført i afgravninger under grund-
vandsspejlet flere steder. Det bør foregå i vandtætte trug, da grundvandssænkning kan
være problematisk for vandindvindingen.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Omfanget af hydrogeologiske undersøgelser er i denne fase begrænset til geotekniske
oplysninger og potentialekort. I senere faser vil der blive udført supplerende undersøgelser
til vurdering af bl.a. de hydrogeologiske forhold, herunder om vandspejlene er sekundære
eller primære magasiner. Såfremt magasinerne har betydning for vandindvindingen i de
aktuelle områder, vil banen blive funderet på en sådan måde, at der ikke sker skadelige
konsekvenser for vandindvindingen – eksempelvis ved et opdriftssikret trug. For alle tre
linjeføringer er der eksempelvis antaget en tæt konstruktion i form af et trug på en ca. 300
m lang strækning ved Hønnerupvej, hvor banen kommer ned i det primære grundvands-
spejl
Hvis det i detailprojekteringen viser sig, at banen kommer under det primære grundvands-
spejl i Elmelunds-området, vil der også skulle etableres vandtætte konstruktioner her.
Udsætning af jord
VandCenter Syd understreger, at jord udsat i udsætningsområdet syd for Vejrup ikke må
være forurenet.
Vejdirektoratets bemærkninger:
I området mellem den nye jernbane og E20 er udlagt et udsætningsområde syd for
Vejrup. Jorden, der udsættes inden for dette udsætningsområde, er ikke forurenet, og
stammer fra skovrejsningsområdet fra jordarbejder omkring Elmelundsvej. Der udsæt-
tes ikke jord i det pågældende udsætningsområde, som stammer fra arealer udenfor
skovrejsningsområdet. Skulle der mod forventning påtræffes jordforurening under gra-
vearbejderne ved Elmelundsvej, tager projektets relevante interessenter stilling til,
hvad der skal ske med forureningen.
Adgangsforhold
Naturstyrelsen Fyn, Odense kommune, Elmelundsskovens Hestelaug samt to private bor-
gere er bekymrede for, at den nye jernbane vil påvirke Elmelundsskoven som rekreativt
område negativt. Det rekreative område har stor betydning for dets mange brugere, og det
er her afgørende, at området er sammenhængene. Det understreges, at der er behov for
flere stier til sikring af et sammenhængende område. Elmelundsskovens Hestelaug fore-
slår blandt andet, at faunapassager udvides til at kunne rumme traktorer, cyklister mm.
Vejdirektoratets bemærkninger:
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0011.png
De planlagte faunapassager ved Elmelundsskoven er dimensioneret således, at de kan
fungere som en kombineret faunapassage og arbejdsvej, Vejdirektoratet har intet at ind-
vende, såfremt cyklister og ryttere også benytter disse passager. Derudover findes der
også krydsende kommuneveje indenfor skovrejsningsområdet, som tjener til at binde om-
rådet sammen.
Støj
Naturstyrelsen og Odense kommune og en enkelt privat borger opfordrer til, at der udføres
yderligere støjdæmpende foranstaltninger i Elmelundsskoven, end det nu er projekteret –
både i anlægsfasen og i driftsfasen. I forhold til støjskærme kunne projektets overskuds-
jord anvendes.
Vejdirektoratets bemærkninger:
En ny jernbane gennem skovrejsningsområdet Elmelunden vil medføre en støjbelastning i
et bælte omkring jernbanen. I takt med at skoven vokser til, vil dette bælte blive smallere,
men det vil stadig være et område langs banen, hvor støjniveauet kan have betydning for
den rekreative anvendelse af området.
Anvendelse af overskudsjord til etablering af volde langs jernbanen vil kunne reducere
støjudbredelsen noget, men ikke helt kunne eliminere støjpåvirkningen. Etablering af jord-
volde vil dog også have en landskabsmæssig indflydelse på området, samt påvirke forhol-
dene for skovdrift i området. Vejdirektoratet er indstillet på at gennemføre en nærmere
undersøgelse af fordele og ulemper ved etablering af jordvolde i skovrejsningsområdet i
samarbejde med Odense Kommune og Naturstyrelsen i projektets næste fase.
Skovdriftsmæssige interesser
Naturstyrelsen Fyn påpeger, at der mangler tilfredsstillende adgang på tværs af jernbanen
for maskiner (traktorer og lastbiler). Den nuværende adgang vil vanskeliggøre effektiv
skovdrift.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Vejdirektoratet har i planlægning af jernbanen forudsat, at skovrejsningsområdet Elme-
lundsskoven primært var tænkt som en rekreativ skov, hvor der samtidig er fokus på at
beskytte en grundvandsressource. Hvis det er tanken, at arealet i stedet for skal anvendes
til intensiv udnyttet produktionsskov, kan det blive aktuelt at revurdere adgangsforholdene i
skovrejsningsområdet.
På en ca. to km lang strækning gennem skovrejsningsområdet er det planlagt, at to skæ-
rende veje føres over eller under jernbanen samt at der etableres to underførte
sti/arbejdsveje. Frihøjden i de to underføringer planlægges til 4,05 m. og 4,35 m, hvilket
vurderes som tilstrækkeligt til at opretholde skovens funktioner.
11
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0012.png
Underskriftsindsamling i protest mod jernbanens placering
I en underskriftsindsamling har 30 borgere i Elmelundområdet skrevet under på, at de er
meget utilfredse med den planlagte placering af jernbanen gennem Elmelund. De frygter,
at placering af banen vil have store negative konsekvenser for landsbysamfundet bl.a. med
faldende ejendomspriser. Det påpeges, at man mener, at det burde være muligt at udar-
bejde en anden løsning, fx ved at bygge banen i terræn og ikke på dæmning og ved at
etablere afværgeforanstaltninger, hvilket ikke pt. er planlagt.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Der er flere forhold, der skal tilgodeses for en jernbane gennem Elmelundskoven.
Den primære binding er den eksisterende jernbane i øst. Den nye bane skal dels ramme
denne og dels give plads til, at der fra den gamle bane gives plads til en ny afgrening un-
der den nye bane.
Fra den eksisterende jernbane fortsætter den nye bane mod vest gennem Elmelundsko-
ven og syd om Elmelund. Terrænet stiger mod vest samtidig med, at det er meget småku-
peret. På denne strækning skal banen passere både Bavnedamsvej, der underføres, og
Elmelundsvej, der overføres. Vest for Elmelundskoven stiger terrænet fortsat og er småku-
peret.
Banen er søgt lagt tæt på terrænet under de ovenfor givne bindinger, men det er på grund
af terrænets natur og bindingerne ikke muligt at lægge banen tæt på terræn på hele
strækningen.
Afsluttende bemærkning om Elmelundsskoven
Naturstyrelsen ønsker at blive inddraget i forhold til den mere detaljerede planlægning og
projektering af yderligere kompenserende foranstaltninger.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Vejdirektoratet imødekommer anmodningen om dialog i næste fase omkring den mere
detaljerede planlægning af kompenserende foranstaltninger.
2.4 Påvirkning af mindre bysamfund
Der er stor bekymring for påvirkning af landsbysamfundene i Skallebølle, Indslev og Nørre
Aaby – der er modtaget flest svar fra bekymrede borgere og foreninger i Skallebølle. Øget
støj og faldende ejendomspriser påpeges og det frygtes, at det kan føre til en ond spiral i
de mindre samfund, hvor den nuværende positive udvikling sættes over styr.
Skallebølle beboerforening og Kulturforeningen Nøjsomhed beskriver i deres høringssvar
en aktiv by i udvikling. Byen er dog allerede nu præget negativt af støj fra den vestfynske
motorvej og fra landevejen Odense-Middelfart. Støjen er pt. problematisk uanset vindret-
12
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0013.png
ning. Vælges den sydlige linjeføring, vil byen Skallebølle blive ramt hårdt, idet jernbanen vil
føres tæt forbi boliger, skole, børnehave og fritidshjem. Støjbelastningen er naturligvis
højest for de boliger, som ligger tættest på jernbanen. Der er meget vand i jorden i Skalle-
bølle og dette øger bekymringen for, at vibrationer vil forplante sig i området i stort omfang.
Det frygtes, at anlægsarbejdet vil være en længerevarende proces, som vil være til vold-
som gene for beboere og særligt fodboldafdelingen i Skallebølle Sportsklub. En række
høringssvar støtter op om disse bekymringer.
Nørre Aaby borgerforening og borgergruppen i Nørre Aaby er imod den sydlige linjeføring,
fordi den kommer tæt på beboelsesområderne på Margaardvej og Østervangen / Kløver-
marken. Muligheden for at byen kan udvikle sig mod nord vil blive begrænset.
Indslev lokaludvalg påpeger, at den nordlige løsning betyder, at Indslev sogn skal gen-
nemgraves for at flytte gastransmissionsledningen. Gennemgravning vil have en negativ
påvirkning på Indslev sogn.
I et høringssvar påpeger virksomheden Strandmøllen sammen med syv andre virksomhe-
der i Ejby, at de negative konsekvenser som Forslag Syd og Kombiforslaget vil have på
erhvervsområdet, også vil påvirke lokalsamfundet i Ejby, blandt andet i forhold til arbejds-
pladser, erhvervsarrangementer og støtte til den lokale idrætsforening.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Synspunkterne er noteret og må indgå som argumenter i den samlede beslutningsproces.
2.5 Erhvervsinteresser
Otte virksomheder i erhvervsområdet i Ejby påpeger, at Forslag Syd og Kombiforslaget vil
have store konsekvenser for området. Virksomheden Danlad A/S vil blive tvunget til at
flytte med mindre den nordlige linjeføring vælges. Virksomhederne i området nord for In-
dustribuen vil blive placeret mellem motorvej og jernbane, hvilket vil forhindre udvidelse af
virksomhederne og besværliggøre adgangsforhold. Desuden påpeges sikkerhedsrisici
særligt for Strandmøllen, som er en gasvirksomhed, hvor sikkerheden kan være i fare med
placeringen mellem en motorvej og en jernjernbane.
Ejby Lokaludvalg støtter ovenstående bekymring.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Forslag Syd og Kombiforslaget vil direkte berøre området syd for den øst-vest-gående
gren af Industribuen. Virksomheden Danlad A/S vil skulle afstå sin ejendom, og der vil
være indgreb i erhvervsgrunden vest for Industribuen, ligesom arealet syd for Strandmøl-
len A/S vil blive gennemskåret. Området mellem Industribuen og motorvejen vil ikke blive
13
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0014.png
berørt af projektet, og Vejdirektoratet vurderer på den baggrund, at virksomhederne her
kan fortsætte deres aktiviteter som hidtil.
Den øst-vest-gående gren af Industribuen vil blive forlænget mod vest og tilsluttet Nørre-
gade i et nyt vejkryds. Dette vurderes at forbedre adgangsforholdene til virksomhederne
beliggende umiddelbart syd for motorvejen.
Strandmøllen A/S er en såkaldt risikovirksomhed, hvor særlige krav skal opfyldes for at
beskytte omgivelserne mod påvirkning fra et eventuelt uheld på virksomheden. Vejdirekto-
ratets analyser viser, at virksomhedens placering tæt på Fynske Motorvej vurderes at have
den væsentligste indflydelse på dette risikobillede, og placering af en jernbane syd eller
nord for virksomheden forventes ikke at ændre væsentligt på den samlede risikovurdering.
2.6 Udbygning af det 3. spor på motorvejen samtidig med jernbanen
Flere høringssvar påpeger, at det vil være fornuftigt at anlægge den nye jernbane på
samme tid som den planlagte udbygning af motorvejen.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Det er politisk besluttet at udbygge motorvejen mellem Middelfart og Odense til tre spor i
hver retning, og der foreligger anlægslov for vejudbygningen. Strækningen fra Middelfart til
Nørre Aaby er udbygget, men den resterende del af strækningen først kan ske når det
afsættes midler til projektet.
Vejdirektoratet har med hjælp fra COWI undersøgt, om der vil være økonomiske og sam-
fundsøkonomiske fordele ved en samtidig eller koordineret gennemførelse af ny jernbane
over Vestfyn og udbygning af Fynske Motorvej.
Undersøgelsen viser, at der vil være både anlægsøkonomiske og samfundsøkonomisk
fordele ved en samtidig eller koordineret gennemførelse af de to projekter. Det er vanske-
ligt at opgøre de konkrete gevinster ved udbud af entreprenøropgaver på tværs af de to
projekter, men der vurderes at være mulighed for reducerede omkostninger til bl.a. etable-
ring af arbejdspladser samt gevinster som følge af mulighed for jorddisponering på tværs
af projekterne. Dertil kan formentlig lægges en større besparelse ved koordineret projekte-
ring og udførelse af de to anlægsprojekter, således at efterfølgende ændringer og tilretnin-
ger af det først gennemførte projekt begrænses.
For trafikanterne vurderes det, at samtidig eller koordineret gennemførelse af projekterne
vil medføre mindre forsinkelser end ved en situation, hvor de to anlægsarbejder gennemfø-
res uafhængig af hinanden.
14
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0015.png
Det vurderes, at der vil være gevinster ved samtidig eller koordineret gennemførelse af
jernbaneprojektet og udbygning af Fynske Motorvej såvel i en situation, hvor motorvejen
udbygges som planlagt i den foreliggende anlægslov, som i en situation, hvor motorvejen
udbygges ved inddragelse af nødsporene til kørsel i myldretiderne.
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0016.png
2.7 Regnvandsbassiner
Flere høringssvar nævner regnvandsbassiner. I et høringssvar nævnes et eksempel på et
nuværende bassin i forbindelse med Fynske motorvej, som er tilgroet. Det efterspørges,
hvem der har ansvaret for disse bassiner.
I to høringssvar nævnes placeringen af specifikke planlagte bassiner, og de angives som
værende uhensigtsmæssigt placeret.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Vejdirektoratet har ansvaret for de regnvandsbassiner, som er tilknyttet motorvejen. Op-
lysningen om et tilgroet bassin er videregivet til de ansvarlige på området i Vejdirektoratet.
Det bliver sandsynligvis Banedanmark, som får ansvaret for regnvandsbassiner i forbindel-
se med jernbanen.
I den kommende detailprojektering af jernbanen kan placeringen af enkelte regnvandsbas-
siner justeres, hvis de i skitseprojektet er uhensigtsmæssigt placeret.
2.8 Kirker
Fyns Stift bemærker, at tre kirker potentielt berøres af projektet; Indslev, Rørup og Ravne-
bjerg kirker. Dog bliver Ravnebjerg kirke ikke berørt nævneværdigt.
Rørup kirke
Rørup Menighedsråd og Fyns Stift påpeger, at Rørup kirke allerede for nuværende er
stærkt generet af støj fra motorvejen, og de frygter yderligere støjgener, hvis en kommen-
de jernbane placeres syd for motorvejen. Det påpeges også, at banen visuelt bliver en
gene for kirken samt at grundvand og vibrationer kan påvirke bygningerne. Placeres banen
syd for motorvejen, overskrides kirkebeskyttelsesområdet.
Indslev kirke
Menighedsrådet i Indslev, som har ansvar for Indslev sogn og dermed Indslev Kirke kan
ikke acceptere en jernbaneføring mellem motorvejen og Indslev kirke. Meningsrådet har
beregnet, at jernbanens centerlinje kommer til at være 60 meter fra kirken, og der udtryk-
kes bekymring for støj og vibrationer i forbindelse med kirkelige handlinger. Støjen fra mo-
torvejen er allerede for nuværende et problem. Menighedsrådet ønsker at blive inddraget i
planlægningen af anlægsarbejdet. Indslev lokaludvalg udtrykker også stor bekymring om
Indslev kirke.
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0017.png
Fyns Stift bakker Indslev menighedsråd op i deres høringssvar og uddyber, at den gamle
kirke er vibrationsfølsom og følsom overfor ændringer i grundvandsstanden. Disse forhold
bør der tages hensyn til i både anlægs- og driftsfasen.
Fyns Stift har indhentet en sagkyndig udtalelse fra kgl. bygningsinspektør Rønnow. Denne
udtalelse er vedlagt som bilag til høringssvaret. Udtalelsen bakker Fyns Stifts bemærknin-
ger op.
I flere høringssvar henvises til naturbeskyttelseslovens § 19 om kirkebyggelinjen med en
beskyttelseszone på 300 meter og til Exnerfredningen, som er en tinglyst kirkeomgivelses-
fredning.
Fyns Stift ønsker at blive inddraget i detailplanlægningen af jernbanen omkring de nævnte
kirker.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Jernbanen vil i Forslag Nord komme relativ tæt på Indslev Kirke, og vil på det nærmeste
punkt være ca. 120 m fra nærmeste hjørne af kirken. Jernbanen vil dermed gå fri af kirke-
omgivelsesfredningen (Fredningen ses på kortudsnit side 18), men vil stadig være indenfor
kirkebyggelinjen (naturbeskyttelseslovens § 19). Forslag Syd og Kombiforslaget vil ligele-
des være indenfor kirkebyggelinjen med en afstand på ca. 220 m til kirken.
Bestemmelsens formål er at beskytte kirker, der ligger mere eller mindre åbent i landska-
bet mod, at der opføres bebyggelse på over 8,5 m, som virker skæmmende på kirken. I
områder uden for bymæssig bebyggelse vil bestemmelsen især få betydning for regulering
af landbrugsbyggeri samt placering af vindmøller og elmaster. Det vil således være ma-
sterne til kørestrøm til togene, som vil være omfattet af disse bestemmelser, da disse på
strækninger, hvor jernbanen er mere end 1,5 m over terræn, vil nå op over 8,5 m over
terræn. Problemstilling er parallel for alle tre forslag, og må således håndteres uanset valg
af løsning.
Nedenstående visualisering viser indkik til kirken fra syd samtidig med, at et tog passerer
kirken. Kørestrømsmaster opsættes med en afstand på op til 85 meter, og vurderes ikke i
væsentlig omfang at begrænse mulighederne for at se kirken fra området syd for kirken.
17
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0018.png
Visualisering af Forslag nord ved Indslev
Jernbanen forventes ikke at forårsage vibrationsproblemer for kirken, men den skal moni-
teres i forbindelse med anlægsarbejdet. Tilsvarende skal det i anlægsarbejdet sikres, at
eventuelle lokale grundvandssænkninger i forbindelse med etablering af bygværker ikke
påvirker kirkens fundament.
Fyns Stift og andre relevante myndigheder vil blive inddraget i det videre arbejde med
jernbanen, når der foreligger en politisk beslutning om projektet.
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0019.png
Kirkeomgivelsesfredninger, Indslev kirke (provst Exner-fredninger)med Forslag Nord
Rørup Kirke
Kombiforslaget er den eneste løsning, der kommer tæt på Rørup Kirke (ca. 200m), men
jernbanen ligger her under terræn, og det forvente at køreledningsanlæg her er mindre end
8,5 m over terræn, og dermed ikke vil være omfattet af reglerne om kirkebyggelinjer.
2.9
Anbefalinger om valg af løsning
En stor del af de indkomne høringssvar indeholder konkrete anbefalinger om valg af linje-
føring. Anbefalinger gennemgås kort i det følgende. Odense Kommune har afstået fra at
pege på en bestemt linjeføring
Foretrækker Forslag Nord
Flertallet af de høringssvar, som peger på en bestemt linjeføring, foretrækker den nordlige
løsning, herunder Middelfart Kommune. Den primære begrundelse herfor er, at den nordli-
ge løsning generelt påvirker færrest boliger, herunder Skallebølle og Nørre Aaby. Rørup
kirke påvirkes ikke ved den nordlige løsning og erhvervsområdet i Ejby går fri.
Strandmøllen og syv andre virksomheder, Middelbart Kommune og Middelfart erhvervsråd,
en række private borgerer og foreninger peger på den nordlige løsning.
19
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0020.png
Foretrækker Forslag Syd
Indslev Lokaludvalg foretrækker den sydlige linjeføring fordi den vil påvirke Indslev Kirke
og Indslev Landsby mindst. Samtidig er det den billigste løsning.
I to høringssvar fra private borgere peges der ligeledes på den sydlige løsning som bedste
valg. Her er begrundelsen også, at denne linjeføring skåner konkrete ejendomme.
Foretrækker Kombiforslag
Assens Kommune samt 5 borgere anbefaler Kombiforslaget. De primære argumenter er,
at færre boliger ligget tæt på jernbanen, herunder også Skallebølle og Grønnemose. Des-
uden nævnes, at når jernbaneprojektet medfører flytning af naturgasledningen, vil dette
muliggøre udvidelse af erhvervsområde ved Vissenbjerg. Dette område er på nuværende
tidspunkt pålagt restriktioner som følge af nærhed til naturgasledningen.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Vejdirektoratet har noteret de indkomne høringssvar med anbefalinger om valg af løsning.
Anbefalingerne vil indgå i de videre overvejelser i forbindelse med udarbejdelse af indstil-
ling om projektet.
2.10
Forslag til ny eller justeret linjeføring
I to høringssvar foreslås det, at jernbanen på visse strækninger placeres i en tunnel for at
skåne lokale forhold. Ligeledes foreslås tilslutningspunktet til den eksisterende jernbane
sydvest for Odense flyttet længer mod syd.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Etablering af jernbane i tunnel er normalt adskillig gange dyrere end anlæg i terræn, og
derfor anvendes tunneller normalt kun, hvor der er meget tungvejende grunde for det,
f.eks. ved krydsning af anden infrastruktur samt ved krydsning af bjergmassiver eller som
alternativ til broer over vand. Tunnelering vurderes ikke som en formålstjenlig løsning for
en ny jernbane over Vestfyn.
I planlægningen af jernbanen er der arbejdet med forskellige linjeføringer i projektets østli-
ge ende. Det må dog konkluderes, at de alternative linjeføringer alle har væsentlige ulem-
per i form af enten nabogener, komplicerede (og dermed dyre) anlægsforhold eller et kur-
veforløb, som ikke er foreneligt med en højhastighedsjernbane.
2.11
Andet
I tre høringssvar nævnes videreførelsen af banen mod Lillebælt, som en god ide, man
burde gå videre med, samtidig med anlæg af banen. Fyns Stift påpeger dog, at ved en evt.
senere videreførelse mod en bro over Lillebælt, tænkes jernbanen ført nord om Indslev
kirke, hvilket gælder for Forslag Syd og Nord. Det betyder at tilslutningen vil ske umiddel-
20
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 108: Vejdirektoratets VVM-materiale samt indstillingspapir og afsluttende høringsnotat vedrørende ny jernbane på Vestfyn, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1700824_0021.png
bart øst for Indslev kirke og at kirken dermed vil blive lukket inde mellem den eksisterende
bane og afgreningen mod Lillebælt. Dette vil medføre massive gener for kirken.
I flere høringssvar, blandt andet fra Gelsted Lokaludvalg og Ejby Lokaludvalg, bemærkes
det at man er positivt indstillede overfor den nye jernbane. Det fremhæves, at en ny jern-
bane vil styrke udviklingen på Fyn ved at understøtte regionaltrafikken. Desuden forventes
det at lokaltrafikken styrkes, da den nye jernbane vil frigøre kapacitet på den eksisterende
jernbane.
I et høringssvar spørges der til, om anlægsarbejdet tager hensyn til årstider og fx høst af
marker. I forlængelse heraf ønsker man at vide om der bliver udbetalt erstatning for jord-
lodder, som ikke er anvendelige i en periode eller som bliver skadet af gravearbejde eller
arbejde med tunge maskiner.
Vejdirektoratets bemærkninger:
Der vil formentlig på et tidspunkt i fremtiden blive behov for mere kapacitet til såvel vej som
jernbanetrafik på tværs af Lillebælt. Det er på nuværende tidspunkt uvist, hvornår en ny
forbindelse i givet fald vil blive etableret. Der foreligger ikke nogen politisk beslutning om
dette projekt. En ny krydsning af Lillebælt vil sammen med de nødvendige landanlæg i
Jylland og på Fyn udgøre en meget betydelig samfundsinvestering.
En strategisk analyse fra 2012 anbefaler en ny kombineret vej- og jernbanebro umiddelbart
nord for den nuværende motorvejsbro. I den gennemførte VVM-undersøgelse af den nye
jernbane over Vestfyn er konstateret, at den nye jernbane kan tilsluttes en ny bro, men
emnet er ikke behandlet uddybende, og nærmere analyser kan meget vel vise, at afgre-
ningen til en ny bro også kan se andre steder end de her skitserede ved Ejby.
Vejdirektoratet er enig i synspunktet om, at flytning af en stor del af jernbanetrafikken til en
ny jernbane langs Fynske Motorvej vil frigøre meget kapacitet på den eksisterende jernba-
ne over Vestfyn. Det vil herefter være trafikmyndigheden, der kan beslutte, om denne fri-
gjorte kapacitet skal anvendes til øget regionaltrafik.
Når det gælder afgrødeerstatning, udbetales der erstatning for alle de skader, som kan
konstateres. Det kan ikke garanteres at kabelnedlægning kun vil blive udført i efteråret
efter høst.
21