Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 326
Offentligt
Fremsat den xx november 2017 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Udkast
Forslag
til
lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
Formål og anvendelsesområde
§ 1.
Lovens formål er at forhindre forskelsbehandling på grund af handicap og at fremme lige-
behandling for personer med handicap.
§ 2.
Forbuddet mod forskelsbehandling, jf. §§ 5 og 6, gælder for al offentlig og privat virksom-
hed på alle områder i samfundet, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Loven gælder ikke på områder, der er omfattet af lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v.
Stk. 3.
Loven gælder ikke for udøvelse af aktiviteter af rent privat karakter.
§ 3.
Forbuddet mod forskelsbehandling, jf. §§ 5 og 6, omfatter ikke en pligt til rimelig tilpasning
eller tilgængelighed.
§ 4.
Lovens bestemmelser kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for den, der udsættes for for-
skelsbehandling på grund af handicap.
Forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
§ 5.
Ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund
af den pågældendes handicap.
Stk. 2.
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af den pågældendes
handicap behandles ringere, end en anden person bliver, er blevet eller ville blive behandlet i en
tilsvarende situation.
Stk. 3.
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, hvis en tilsyneladende neutral bestemmelse,
betingelse eller praksis vil stille personer med handicap ringere end andre personer.
Stk. 4.
Chikane skal betragtes som forskelsbehandling, når en uønsket optræden i relation til en
person med handicap finder sted med det formål eller den virkning at krænke den pågældendes
værdighed og skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima for
den pågældende.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Stk. 5.
En instruktion om at forskelsbehandle en person på grund af den pågældendes handicap
betragtes som forskelsbehandling.
§ 6.
Forbuddet i § 5 omfatter også forskelsbehandling af en person på grund af den pågælden-
des forhold til en person med handicap, såfremt forskelsbehandlingen sker på grund af den anden
persons handicap.
Undtagelser fra forbuddet mod forskelsbehandling
§ 7.
Forskelsbehandling er ikke i strid med forbuddet i § 5, stk. 1-3 og 5, når den er objektivt be-
grundet i et sagligt formål, er nødvendig for at opnå formålet, og der er et rimeligt forhold mellem
det ønskede mål, og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for den eller de, som bliver stillet
dårligere.
§ 8.
Loven er ikke til hinder for at opretholde eller vedtage specifikke foranstaltninger, der har
til formål at forebygge eller opveje ulemper knyttet til handicap.
Stk. 2.
Specifikke foranstaltninger, der iværksættes i henhold til stk. 1, kan alene opretholdes,
indtil formålet med dem er opfyldt.
Bevisbedømmelse, godtgørelse m.m.
§ 9.
Hvis en person, der anser sig for krænket, jf. §§ 5 og 6, påviser faktiske omstændigheder,
som giver anledning til at formode, at der er udøvet direkte eller indirekte forskelsbehandling,
påhviler det modparten at bevise, at ligebehandlingsprincippet ikke er blevet tilsidesat.
§ 10.
Ingen må udsættes for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger som reaktion på
en klage eller nogen form for retsforfølgning, der iværksættes med det formål at sikre, at princip-
pet om ligebehandling iagttages.
§ 11.
Personer, der er krænket ved overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling, jf. §§ 5
og 6, kan tilkendes en godtgørelse.
Stk. 2.
Personer, der udsættes for repressalier, jf. § 10, kan tilkendes en godtgørelse.
§ 12.
Klager over overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap, jf.
§§ 5 og 6, og klager over overtrædelse af forbuddet mod repressalier, jf. § 10, kan indbringes for
Ligebehandlingsnævnet.
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§ 13.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 14.
I lov om Ligebehandlingsnævnet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1230 af 2. oktober 2016, fore-
tages følgende ændringer:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
1. I
§ 1, stk. 1,
ændres »stk. 2-5« til »stk. 2-6«.
2. I
§ 1, stk. 4,
udgår »endvidere«.
3. I
§ 1
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Nævnet behandler endvidere klager over forskelsbehandling på grund af handicap
uden for arbejdsmarkedet efter lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handi-
cap.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
4. I
§ 2, stk. 1,
ændres »stk. 2-5« til »stk. 2-6«.
5. I
§ 2, stk. 2,
ændres »stk. 2-4« til »stk. 2-5«.
§ 15.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning
Baggrund
Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Forholdet til Danmarks folkeretlige forpligtelser
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
I dansk ret er der lovgivning, som forbyder forskelsbehandling på grund af handicap på arbejdsmarkedet,
men ikke lovgivning, som indeholder et generelt forbud mod forskelsbehandling af personer med handicap
uden for arbejdsmarkedet.
Uden for arbejdsmarkedet gælder der et generelt forbud mod forskelsbehandling på enkelte kriterier, her-
under køn, race og etnisk oprindelse. Inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed gælder end-
videre et strafpålagt forbud mod forskelsbehandling på grund af hudfarve, national oprindelse, tro og sek-
suel orientering i forbindelse med betjening og adgang til steder, der er åbne for almenheden.
Det er regeringens holdning, at personer med handicap har et lige så stort behov for en effektiv beskyttelse
mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet såvel som uden for arbejdsmarkedet.
Det er i den forbindelse vigtigt, at håndhævelsesmulighederne er effektive, og at personer med handicap,
som møder forskelsbehandling på grund af deres handicap uden for arbejdsmarkedet, har de samme mu-
ligheder for at få behandlet en klage, som de, der udsættes for forskelsbehandling på grund af handicap på
arbejdsmarkedet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Formålet med dette lovforslag er at styrke beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af handicap og at
fremme ligebehandling af personer uanset handicap.
Forslaget indebærer, at der indføres et forbud mod såvel direkte som indirekte forskelsbehandling på grund
af handicap, som gælder for alle områder i samfundet, bortset fra områder, der er omfattet af lov om for-
bud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., samt for udøvelsen af aktiviteter af rent privat ka-
rakter.
Der lægges samtidig op til, at der kan klages til Ligebehandlingsnævnet over overtrædelser af dette forbud
mod forskelsbehandling, og at personer, som er blevet krænket, kan få tilkendt en godtgørelse.
Lovforslaget supplerer således den beskyttelse mod forskelsbehandling på grund af handicap, der allerede
findes i dansk ret i lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
2. Baggrund
Danmark ratificerede i
2009 FN’s ko ve tio o rettigheder for perso er ed ha di ap
herefter
”ha di-
apko ve tio e ”
. Handicapkonventionen trådte i kraft i Danmark den 23. august 2009. Af konventionens
artikel 5, stk. 2, fremgår, at deltagerstaterne skal forbyde enhver diskrimination på grund af handicap og
skal sikre personer med handicap lige og effektiv retlig beskyttelse imod diskrimination af enhver grund.
Da Danmark ratificerede handicapkonventionen i 2009 blev det vurderet, at bestemmelsen ikke krævede
gennemførelse af generel lovgivning, der forbyder diskrimination på grund af handicap på alle områder.
Vurderingen af, at bestemmelsen i konventionens artikel 5, stk. 2, ikke stillede krav om gennemførelse af
generel lovgivning i Danmark, baserede sig bl.a. på det fundamentale princip i dansk ret om, at alle er lige
for loven. Desuden er offentlige myndigheder bundet af den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning, hvor-
efter lige forhold skal behandles lige.
Derudover har Danmark
i lov o for ud od forskels eha dli g på ar ejds arkedet .v. herefter ”for-
skelsbehandlingsloven) siden 2004 haft et forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af
handicap. Det følger af forskelsbehandlingsloven, at der som udgangspunkt ikke må ske direkte eller indi-
rekte forskelsbehandling på grund af handicap inden for arbejdsmarkedet. Loven indeholder også en pligt
for arbejdsgiveren til at foretage rimelige tilpasninger for at sikre en person med handicap adgang til be-
skæftigelse m.v., medmindre arbejdsgiveren derved pålægges en uforholdsmæssig stor byrde. Loven gen-
nemfører Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebe-
handling med hensyn til beskæftigelse og erhverv.
Danmark tiltrådte den 23. september 2014 den valgfri protokol til handicapkonventionen om individuel
klageadga g til FN’s Ha di apko ité. Med de e tiltrædelse u derstregede Da ark også ø sket o et
samfund med ligeværd, lige muligheder og lige deltagelse for alle.
Siden ratifikationen af handicapkonventionen har Danmark modtaget anbefalinger fra bl.a.
FN’s Ha di ap-
komité og Institut for Menneskerettigheder om at indføre et forbud mod forskelsbehandling af personer
med handicap, som gælder uden for arbejdsmarkedet, samt at indføre adgang til, at klager over overtræ-
delser af et sådant forbud kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet.
Et enigt Folketing vedtog den 23. februar 2017 V 40 Om diskrimination af personer med handicap. Forslaget
til vedtagelse blev fremsat under en forespørgselsdebat den 21. februar 2017 (F 13) stillet af Dansk Folke-
parti og handlede om, hvad der skal til for at indføre et generelt forbud mod diskrimination af personer
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
med handicap, herunder om regeringen vil indføre adgang til, at klager over diskrimination på grund af
handicap uden for arbejdsmarkedet kunne behandles af Ligebehandlingsnævnet.
Med V 40 understregede Folketinget, at diskrimination af enhver form er uacceptabelt, uanset om det sker
på baggrund af køn, seksuel orientering, etnicitet, religion eller handicap, og at det er Folketingets klare
intention, at personer med handicap skal beskyttes mod diskrimination også uden for arbejdsmarkedet.
Folketinget noterede derfor med tilfredshed, at regeringen ville igangsætte et arbejde med at udarbejde et
lovforslag om indførelse af et generelt forbud mod diskrimination af mennesker med handicap, der kunne
gælde uden for arbejdsmarkedet.
Folketinget konstaterede endvidere, at regler for tilgængelighed, der vedrører nybyggeri, skulle overhol-
des.
Samtidig er det regeringens holdning, at der med et kommende lovforslag ikke skal være en videregående
pligt til rimelig tilpasning og tilgængelighed, end hvad der gælder efter anden lovgivning, jf. afsnit 3.1.
3.
Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
I dansk ret findes der ikke lovgivning, som indeholder et generelt forbud mod forskelsbehandling af perso-
ner på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet.
Derimod er det et fundamentalt princip i dansk ret, at alle mennesker er lige for loven. Personer med han-
dicap nyder derfor samme rettigheder og beskyttelse efter lovgivningen som andre borgere.
Samtidig er offentlige myndigheder bundet af den almindelige forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.
Lighedsgrundsætningen indebærer, at lige forhold skal behandles lige i retlig henseende. Offentlige myn-
digheder må således ikke foretage usaglig forskelsbehandling af personer med handicap.
Derudover er offentlige myndigheder forpligtet i henhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion
herefter ”EMRK” til at a erke de og sikre e række rettigheder for i divider o fattet af state s ju-
risdiktion. EMEK blev inkorporeret i dansk lovgivning i 1992. Artikel 14 i EMRK indeholder et forbud mod
diskrimination uden for arbejdsmarkedet. Diskriminationsforbuddet dækker en ikke-udtømmende liste af
diskriminationsgrunde, herunder handicap, men finder alene anvendelse, når forholdet vedrører en af kon-
ventionens eller tillægsprotokollernes øvrige rettigheder. En person med handicap vil således f.eks. kunne
påberåbe sig artikel 14 i en situation, hvor en myndighed træffer afgørelse om ejendomsretlige forhold,
familieliv eller frihedsberøvelse.
Der findes i dag på flere områder endvidere bestemmelser i anden lovgivning om rimelig tilpasning og digi-
tal og fysisk tilgængelighed, som skal sikre personer med handicap adgang på lige fod med personer uden
handicap. Det gælder blandt andet på valgområdet, hvor personer med handicap kan forlange den fornød-
ne hjælp til stemmeafgivningen, og inden for flytransport og tilgængelighed på luftfartsområdet og ved sø-,
bud og jernbanetransport. Endvidere gælder en række krav om tilgængelighed i forbindelse med nybyggeri.
Folketinget vedtog i 1993 beslutningsforslag B 43 om ligebehandling og ligestilling mellem handicappede og
ikke-handicappede. I beslutningen henstiller Folketinget til alle statslige og kommunale myndigheder samt
private virksomheder og organisationer at efterleve princippet om ligestilling og ligebehandling af personer
med handicap med andre borgere.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
I 2004 blev der indført et forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap på arbejdsmarkedet. Ifølge
lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 16. de-
cember 2008 (herefter forskelsbehandlingsloven), gælder der således et forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet, hvorefter der som udgangspunkt ikke må ske direkte eller indirekte forskelsbehandling
på grund af handicap inden for arbejdsmarkedet m.v. Forbuddet gælder ved ansættelse, afskedigelse, for-
flyttelse, forfremmelse eller med hensyn til løn- og arbejdsvilkår. Endvidere gælder der efter forskelsbe-
handlingsloven en særlig tilpasningspligt for arbejdsgiveren til at træffe foranstaltninger, der er hensigts-
mæssige i betragtning af de konkrete behov for at give en person med handicap adgang til beskæftigelse, til
at udøve beskæftigelse eller have fremgang i beskæftigelse, eller for at give en person med handicap ad-
gang til uddannelse. Dette gælder dog ikke, hvis arbejdsgiveren derved pålægges en uforholdsmæssig stor
byrde.
Uden for arbejdsmarkedet gælder der et forbud mod forskelsbehandling på grund af køn, race og etnicitet.
Det drejer sig blandt andet om lov om ligestilling af mænd og kvinder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1678 af 19.
december 2013 (herefter ligestillingsloven) og lov om etnisk ligebehandling, jf. lovbekendtgørelse nr. 438 af
16. maj 2012. Lovgivningen her bygger ligesom forskelsbehandlingsloven på EU-regulering.
Der gælder endvidere inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed et forbud mod forskelsbe-
handling på grund af race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse, tro eller seksuel orientering. Forbud-
det følger af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 626 af
29. september 1987, og indebærer bødeansvar for den, som overtræder forbuddet ved at nægte betjening
eller adgang til steder, der er åbne for almenheden.
Der gælder således ikke uden for arbejdsmarkedet et forbud mod forskelsbehandling af personer på grund
af handicap. Det betyder eksempelvis, at hvis man i dag afvises på en café på grund af sit handicap, har man
ingen klagemulighed, da forskelsbehandling på grund af handicap i denne sammenhæng ikke er beskyttet
af nogen lov.
På områder, som i dag er omfattet af den almindelige diskriminationslovgivning, er der mulighed for at
klage over forskelsbehandling til et administrativt klagenævn, Ligebehandlingsnævnet. Ligebehandlings-
nævnet behandler klager over forskelsbehandling inden for arbejdsmarkedet på grund af køn, race, hudfar-
ve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap, national oprindelse, social op-
rindelse og etnisk oprindelse. Uden for arbejdsmarkedet behandler nævnet klager over forskelsbehandling
på grund af køn, race og etnisk oprindelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1230 af 2. oktober 2016 af lov om Lige-
behandlingsnævnet.
En klage kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet af den, der har retlig interesse i sagen. Dog kan Institut
for Menneskerettigheder indbringe sager af principiel karakter eller sager af almindelig offentlig interesse
for Ligebehandlingsnævnet.
Ligebehandlingsnævnet kan tilkende godtgørelse i det omfang, det følger af lovgivningen om forskelsbe-
handling.
Ligebehandlingsnævnet kan ikke behandle sager, der kan indbringes for en anden forvaltningsmyndighed,
før denne har truffet afgørelse i sagen. Ligeledes kan nævnet ikke behandle sager, der verserer ved dom-
stolene.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
3.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Der gælder i dag ikke nogen beskyttelse mod forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejds-
markedet. Det betyder eksempelvis, at hvis en person med handicap nægtes betjening eller adgang til ste-
der, der er åbne for almenheden, vil der i dag ikke være mulighed for at klage over en sådan forskelsbe-
handling.
For at modvirke forskelsbehandling og styrke ligebehandling af personer med handicap med personer uden
handicap, bør der efter Børne- og Socialministeriets opfattelse indføres et generelt forbud mod forskelsbe-
handling af personer på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet.
Det er Børne- og Socialministeriets vurdering, at forbuddet bør indføres ved lov. Et generelt forbud fastsat i
lov med mulighed for at klage over en overtrædelse af forbuddet vil betyde en styrkelse af retssikkerheden
for borgerne, idet det dermed slås fast, at personer med handicap også har ret til at blive beskyttet mod
forskelsbehandling uden for arbejdsmarkedet.
Det er Børne- og Socialministeriets opfattelse, at forbuddet mod forskelsbehandling af personer med han-
dicap uden for arbejdsmarkedet bør gælde overalt i samfundet, hvor personer med handicap risikerer at
blive udsat for forskelsbehandling. Det er ligeledes opfattelsen, at forbuddet mod forskelsbehandling bør
omfatte al offentlig og privat virksomhed på disse områder.
Institut for Menneskerettigheder har gentagne gange efterlyst et generelt forbud mod diskrimination af
mennesker med handicap. Et generelt forbud vil medvirke til, at Danmark overholder sine forpligtelser efter
handicapkonventionen og i øvrigt imødekomme Instituttets ønske herom.
Det er Børne- og Socialministeriets vurdering, at bestemmelser og formuleringer i nærværende lovforslag
så vidt muligt bør lægge sig tæt op ad gældende forskelsbehandlingslove, herunder forskelsbehandlingslo-
ven og lov om etnisk ligebehandling. Det vil lette forståelsen og fortolkningen af bestemmelserne, ligesom
det vil være muligt i et vist omfang at støtte sig til den praksis, Ligebehandlingsnævnet har lagt i klagesager
på disse områder. Hensynet til parallelitet indgår derfor i ministeriets vurderinger omkring indholdet i lov-
forslaget.
Begrebet diskrimination anvendes i bl.a.
FN’s ha di apko ve tio og i De Europæiske Me eskerettig-
hedskonvention, hvorimod begrebet forskelsbehandling anvendes i forskelsbehandlingsloven og i lov om
etnisk ligestilling.
Det er Børne- og Socialministeriet vurdering, at der bør anvendes samme begreb som i den øvrige danske
lovgivning om forskelsbehandling.
Der findes ikke i Danmark en entydig og formelt vedtaget definition af begrebet handicap.
I FN’s ha di ap-
konvention defineres personer med handicap som personer, der har en langvarig fysisk, psykisk, intellektu-
el eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og
effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre. Med denne definition er der tale om et miljørela-
teret handicapbegreb.
Forskelsbehandlingsloven, som indeholder forbud mod forskelsbehandling på grund af en række kriterier,
herunder handicap, indeholder da heller ikke en definition af handicapkriteriet. Ifølge bemærkningerne til
lov nr. 1417 af 22. december 2004, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, afsnit 4.1. og de specielle be-
mærkninger til § 1, nr. 2, er begrebet handicap et dynamisk begreb, som defineres i overensstemmelse
med national praksis. I praksis opereres således med den forståelse, at der for at være tale om et handicap
eller en person med handicap må kunne konstateres en fysisk, psykisk eller intellektuel funktionsnedsættel-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
se, som afføder et kompensationsbehov, for at den pågældende kan fungere på lige fod med andre borgere
i en tilsvarende livssituation. Videre fremgår, at det i sidste instans dog er op til EU-Domstolen at fastlægge
den endelige fortolkning af direktivet. Efter lovforslagets anvendelsesområde er det dog ikke afgørende for
beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af handicap, at der er et konkret behov for kompensation.
EU-domstolen har i en række sager taget stilling til, hvad der skal forstås ved begrebet handicap, herunder
om afgrænsningen i forhold til sygdom. Domstolen har blandt andet i sagerne C-335/2011 (Ring) og C-
337/2011 (Skouboe Werge) af 11. april 2013 udtalt,
at egre et ”ha di ap” skal fortolkes således, at det
også omfatter en tilstand, der er forårsaget af en lægeligt diagnosticeret helbredelig eller uhelbredelig syg-
dom, når denne sygdom medfører en begrænsning som følge af bl.a. fysiske, mentale eller psykiske skader,
som i samspil med forskellige barrierer kan hindre den berørte person i fuldt og effektivt at deltage i ar-
bejdslivet på lige fod med andre arbejdstagere, og denne begrænsning er af lang varighed.
For at sikre den bedst mulige beskyttelse mod forskelsbehandling af personer med handicap er det Børne-
og Socialministeriets opfattelse, at nærværende lovforslag også bør indeholde bestemmelser om, at for-
buddet mod forskelsbehandling på grund af handicap ikke ved aftale kan fraviges til ugunst for den person,
som udsættes for forskelsbehandling. Hermed kan man imødegå indsigelser om, at en person, der er blevet
forskelsbehandlet i strid med loven, stiltiende eller udtrykkeligt har givet afkald på sin ret. Tilsvarende be-
stemmelser findes også i anden national lovgivning om forskelsbehandling.
Det er Børne- og Socialministeriets opfattelse, at et forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
bør omfatte såvel direkte som indirekte forskelsbehandling samt chikane og instruktion. Samme begreber
anvendes i anden national lovgivning om forskelsbehandling.
Det er også Børne- og Socialministeriets opfattelse, at både direkte og indirekte forskelsbehandling i for-
hold til personer med handicap skal være mulig, såfremt forskelsbehandlingen har et sagligt formål. Hvad
der er et sagligt formål, skal afgøres i den konkrete situation, men det kan f.eks. være et sagligt formål at
forskelsbehandle både af hensyn til personens egen sikkerhed eller af hensyn til andres sikkerhed. Det kan
eksempelvis være tilfældet, hvis en udadreagerende person med udviklingshæmning afvises eller sættes af
en bus af hensyn til de øvrige passagerers sikkerhed.
Ligeledes er det Børne- og Socialministeriets opfattelse, at loven ikke skal være til hinder for at opretholde
eller vedtage specifikke foranstaltninger, der har til formål at forebygge eller opveje ulemper knyttet til
handicap. Sådanne specifikke foranstaltninger findes i dag på bl.a. uddannelsesområdet i form af special-
pædagogisk støtte (SPS) og på beskæftigelsesområdet, hvor personer med handicap har fortrinsadgang til
jobsamtale til stillinger opslået af det offentlige, og hvor løntilskudsordningen for nyuddannede med handi-
cap - også kaldet Isbryderordningen - åbner mulighed for på et tidspunkt i et ledighedsforløb at opnå er-
hvervserfaring inden for sit uddannelsesområde på særligt gunstige vilkår sammenlignet med øvrige løntil-
skudsordninger. Formålet med sådanne specifikke foranstaltninger er at fremme reel ligebehandling i
praksis. Børne- og Socialministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at sådanne og lignende foranstalt-
ninger fortsat kan opretholdes ved indførelsen af et generelt forbud mod forskelsbehandling på grund af
handicap.
Med hensyn til klageadgang og godtgørelse er det Børne- og Socialministeriets opfattelse, at sager om for-
skelsbehandling på baggrund af handicap uden for arbejdsmarkedet skal kunne indbringes for Ligebehand-
lingsnævnet, og at Ligebehandlingsnævnet skal kunne tilkende den krænkede en godtgørelse.
Hermed skabes én indgang for borgeren i forhold til klager over forskelsbehandling, idet Ligebehandlings-
nævnet i forvejen behandler klager over overtrædelser af anden national lovgivning om forskelsbehandling.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Børne- og Socialministeriet har overvejet, om lovforslaget skal indeholde regler om en generel tilpasnings-
pligt, herunder pligt til at sikre tilgængelighed for personer med handicap. Handicapkonventionens artikel
5, stk. 3, forpligter deltagerstaterne til at tage alle passende skridt til at sikre, at der tilvejebringes rimelig
tilpasning. Rimelig tilpasning indebærer, at tilbud og ydelser skal tilpasses, således at personer med handi-
cap kan benytte tilbuddene eller have samme udbytte af ydelserne som personer uden handicap.
Derudover forpligter handicapkonventionens artikel 9 deltagerstaterne til at træffe passende foranstaltnin-
ger til at sikre personer med handicap adgang til samfundets tilbud for at kunne deltage fuldt ud i alle livets
forhold.
Det er Børne- og Socialministeriets opfattelse, at forbuddet mod forskelsbehandling af personer med han-
dicap ikke skal indebære en videregående pligt til rimelig tilpasning og tilgængelighed, end hvad der gælder
efter anden lovgivning. Det er Børne- og Socialministeriets opfattelse, at der i lovforslaget er behov for en
klar afgrænsning af dette.
Der kan i den forbindelse henvises til forslag til folketingsbeslutning B 194 om Danmarks
ratifikatio af FN’s
konvention af 13. december 2006 om rettigheder for personer med handicap, jf. Folketingstidende 2008-
09, A, B 194 som fremsat, s. 7878. Det fremgår bl.a. om artikel 9, at deltagerstaterne selv vurderer, hvilke
midler der er passende for at sikre gennemførelsen af artiklens indhold, og hvilket tilgængelighedsniveau
der er passende i en konkret situation. Det er således væsentligt at vurdere konventionens målsætninger i
overensstemmelse med specielt frednings- og samfundsøkonomiske hensyn.
3.3. Den foreslåede ordning
Der foreslås en ny hovedlov, der vil have som formål at forhindre forskelsbehandling på grund af handicap
og at fremme ligebehandling af personer uanset handicap.
Forslaget vil give personer med handicap samme beskyttelse mod forskelsbehandling uden for arbejdsmar-
kedet, som gælder i forhold til kriterierne køn, race og etnisk oprindelse, samt give effektive håndhævel-
sesmuligheder ved overtrædelse af lovforslagets forbud mod forskelsbehandling.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1.
Med lovforslaget vil der blive indført et forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap, som skal
gælde for alle områder i samfundet. Enhver, som udfører opgaver inden for lovforslagets anvendelsesom-
råde, vil være omfattet af forbuddet mod forskelsbehandling.
Forslaget vil ikke finde anvendelse på områder, der er omfattet af forskelsbehandlingsloven.
Ligeledes vil udøvelse af aktiviteter af rent privat karakter være undtaget fra forbuddet mod forskelsbe-
handling. Baggrunden herfor er hensynet til privatsfæren.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 2.
Det foreslås, at der ikke med denne lov bliver stillet yderligere krav til rimelig tilpasning og tilgængelighed,
end hvad der til enhver tid gælder efter anden lovgivning. Nærværende lovforslag vil dermed ikke omfatte
positiv opfyldelse. Det betyder, at Ligebehandlingsnævnet ikke vil kunne træffe afgørelse om, at en restau-
rant eller et museum skal opsætte en rampe eller lignende for at sikre tilgængelige forhold.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 3.
Det foreslås også, at lovens bestemmelser ikke ved aftale vil kunne fraviges til ugunst for den person, der
udsættes for forskelsbehandling på grund af handicap. Det vil sige, at en aftale om, at en person med han-
dicap giver afkald på sine rettigheder i henhold til loven, er ugyldig.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 4.
Forbuddet mod forskelsbehandling foreslås at omfatte såvel direkte som indirekte forskelsbehandling lige-
som det foreslås, at chikane skal betragtes som forskelsbehandling, når en uønsket optræden i relation til
en person med handicap finder sted med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed og
skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima for den pågældende.
Derudover foreslås det, at også en instruks om at forskelsbehandle en person på grund af den pågældendes
handicap betragtes som forskelsbehandling.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 5.
Det foreslås også, at forbuddet mod forskelsbehandling omfatter forskelsbehandling af en person på grund
af den pågældendes forhold til en person med handicap, såfremt forskelsbehandlingen sker på grund af
den anden persons handicap. Der er tale om såkaldt associeret diskrimination, som også lov om etnisk lige-
behandling indeholder bestemmelse om. Hermed vil det blive slået fast, at f.eks. en forælder er beskyttet
mod forskelsbehandling efter nærværende lovforslag, såfremt forskelsbehandlingen sker på grund af et
barns handicap.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 6.
Der foreslås også to undtagelser til forbuddet mod forskelsbehandling. Dels vil både direkte og indirekte
forskelsbehandling være lovlig, såfremt forskelsbehandlingen har et sagligt formål eller har til formål at
forebygge eller opveje ulemper knyttet til handicap Det saglige formål skal dog være nødvendigt for at op-
nå formålet, og der skal være et rimeligt forhold mellem det ønskede mål, og hvor indgribende forskelsbe-
handlingen er for den eller de, som bliver stillet dårligere. Dels skal det være muligt at opretholde eller ved-
tage specifikke foranstaltninger, som har til formål at forebygge eller opveje ulemper knyttet til et handi-
cap. Specifikke foranstaltninger foreslås kun at kunne opretholdes, indtil formålet er opnået.
Der henvises til de specielle bemærkninger til §§ 7 og 8.
Det foreslås, at der gælder samme bevisbyrderegler som i lov om etnisk ligebehandling og forskelsbehand-
lingsloven. Det betyder, at princippet om delt bevisbyrde skal finde anvendelse. Delt bevisbyrde betyder,
at en part, der anser sig for krænket, kun skal påvise faktiske omstændigheder, der giver anledning til at
formode, at der er udøvet direkte eller indirekte forskelsbehandling. Hvis parten kan det, påhviler det
modparten at bevise, at forbuddet mod forskelsbehandling ikke er blevet overtrådt. Anvendelsen af prin-
cippet om delt bevisbyrde vil bidrage til en effektiv gennemførelse af princippet om ligebehandling.
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 9.
Med lovforslaget foreslås desuden indført et forbud mod repressalier. Det vil sige, at ufordelagtig behand-
ling eller ufordelagtige følger som reaktion
på en klage eller nogen form for retsforfølgning, der iværk-
sættes med det formål at sikre, at princippet om ligebehandling iagttages,
vil være ulovlige. Be-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
stemmelsen vil bidrage til, at enhver kan gøre sine rettigheder gældende uden frygt for repressalier. Be-
stemmelsen foreslås således både at omfatte både perioden fra forbuddet mod forskelsbehandling er over-
trådt, og indtil der indgives en formel klage til Ligebehandlingsnævnet m.v.
Endelig foreslås der indført klageadgang til Ligebehandlingsnævnet over overtrædelser af forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af handicap samt over forbuddet mod repressalier. Der vurderes ikke at være
behov for at fastsætte yderligere regler om klageadgang, idet der efter dansk rets almindelige regler er
adgang til domstolsprøvelse samt til administrativ kontrol af offentlige myndigheders virksomhed.
Det foreslås, at personer, der er krænket ved overtrædelser af forbuddet kan tilkendes en godtgørelse.
Der henvises til de specielle bemærkninger til §§ 10, 11 og 12.
4. Forholdet til Danmarks folkeretlige forpligtelser
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) blev inkorporeret i dansk lovgivning i 1992. EMRK
beskytter grundlæggende borgerlige rettigheder og friheder. Konventionens artikel 14 indeholder et forbud
mod diskrimination uden for arbejdsmarkedet. Diskriminationsforbuddet dækker en ikke-udtømmende
liste af diskriminationsgrunde, herunder handicap. Diskriminationsforbuddet finder alene anvendelse, når
forholdet vedrører en af konventionens eller tillægsprotokollernes øvrige rettigheder. Det betyder, at en
borger f.eks. vil kunne påberåbe sig artikel 14 i en situation, hvor en myndighed træffer en afgørelse om
ejendomsretlige forhold, familieliv eller frihedsberøvelse. Det er alene offentlige myndigheder, som er for-
pligtet af Menneskerettighedskonventionen. Private udbydere af varer og tjenesteydelser er ikke direkte
forpligtede til at overholde konventionens forbud mod diskrimination.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention indeholder derimod ikke regler, der direkte tager sigte på
at regulere medlemsstaternes adgang til at iværksætte konkrete tiltag med henblik på at sikre personer
med handicaps rettigheder.
FN’s ha di apko ve tio
blev undertegnet af Danmark den 30. marts 2007, og konventionen trådte for
Danmarks vedkommende i kraft den 23. august 2009.
Handicapkonventionen har til formål at sikre, at personer med handicap kan få fuldt udbytte af menneske-
rettighederne og de fundamentale frihedsrettigheder samt at fremme respekten for værdigheden hos per-
soner med handicap. Konventionen indeholder borgerlige og politiske rettigheder såvel som økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder.
Handicapkonventionen indeholder i artikel 4, stk. 2, et princip om progressiv implementering af de økono-
miske, sociale og kulturelle rettigheder og kan betragtes som et dynamisk redskab, der bidrager til at sikre
en fortsat udvikling af området med henblik på fuld opnåelse af de rettigheder, der er fastsat i konventio-
nen
inden for de rammer, samfundsudviklingen og samfundsøkonomien sætter. Men konventionen stiller
ikke krav om, at det enkelte land skal iværksætte bestemte tiltag på et bestemt tidspunkt.
Handicapkonventionens artikel 5 indeholder bestemmelser om lighed og ikke-diskrimination. Bestemmel-
sen skal ses i sammenhæng med artikel 1, hvoraf det fremgår, at formålet med konventionen er at sikre, at
personer med handicap fuldt ud kan nyde alle menneskerettigheder på lige vilkår med andre. Bestemmel-
sen skal også ses i sammenhæng med artikel 3, som indeholder en række generelle principper, herunder
principperne om ikke-diskrimination og lige muligheder.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Det fremgår af konventionens artikel 5, stk. 1, at alle uden nogen form for diskrimination har ret til lige
beskyttelse og til at drage samme nytte af loven. Deltagerstaterne skal således i henhold til artikel 5, stk. 2,
forbyde enhver diskrimination på grund af handicap og sikre personer med handicap lige og effektiv retlig
beskyttelse imod diskrimination af enhver grund. Artikel 5, stk. 2, har sin parallel i artikel 26 i FN-
konventionen om borgerlige og politiske rettigheder samt artikel 2 i FN-konventionen om økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder. Begge konventioner er ratificeret af Danmark i 1972. Artikel 26 i konventi-
onen om borgerlige og politiske rettigheder forbyder enhver forskelsbehandling af nogen grund, dvs. også
handicap. Indholdet af handicapkonventionens artikel 5 svarer stort set til indholdet af artikel 26 i konven-
tionen om borgerlige og politiske rettigheder.
Handicapkonventionens artikel 5, stk. 3, angiver herudover, at deltagerstaterne skal tage alle passende
skridt til at sikre, at der tilvejebringes rimelig tilpasning. Endelig fremgår det af artikel 5, stk. 4, at særlige
foranstaltninger, der er nødvendige for at fremskynde eller opnå reel lighed for personer med handicap,
ikke anses for diskrimination.
Med henblik på at gøre det muligt for personer med handicap at få et selvstændigt liv og deltage fuldt ud i
alle livets forhold skal deltagerstaterne i henhold til artikel 9 i handicapkonventionen træffe passende for-
anstaltninger til at sikre, at personer med handicap på lige fod med andre har adgang til de fysiske omgivel-
ser og transportmuligheder, den information og kommunikation, herunder informations- og kommunikati-
onsteknologi og -systemer, og de øvrige faciliteter og tilbud, der er åbne for eller gives offentligheden, både
i byområder og i landdistrikter.
Disse foranstaltninger omfatter bygninger, veje, transportmuligheder og andre indendørs og udendørs faci-
liteter, herunder skoler, boliger, sygehuse og andre sundhedsfaciliteter og arbejdspladser samt informati-
ons- og kommunikationstjenester og andre tjenester, herunder elektroniske tjenester og nødberedskab.
I henhold til Handicapkonventionens artikel 33, stk. 2, skal der udpeges en eller flere uafhængige funktio-
ner, med henblik på at fremme, beskytte og overvåge gennemførelsen af konventionen. Institut for Men-
neskerettigheder blev ved folketingsbeslutning af 17. december 2010 udpeget til at varetage denne opga-
ve.
Det er samlet set Børne- og Socialministeriets vurdering, at lovforslaget understøtter Danmarks folkeretlige
forpligtelser. Et lovfæstet forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet
og en adgang til at klage over forskelsbehandling til et administrativt klagenævn sikrer efter ministeriets
opfattelse en effektiv retsbeskyttelse af personer med handicap i overensstemmelse med handicapkonven-
tionens artikel 5, stk. 2.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Der vil være udgifter til en udvidelse af Ligebehandlingsnævnet og dets sekretariat.
I årene 2018-2020 tilføres Ligebehandlingsnævnet i Ankestyrelsen 0,5 mio. kr. årligt. Eventuelle medudgif-
ter i disse år overføres i form af tillægsbevilling fra Børne- og Socialministeriet til Ankestyrelsen.
For årene 2021 og frem fastsættes et permanent niveau for overførslen til Ligebehandlingsnævnet i Anke-
styrelsen på baggrund af de faktiske udgifter i 2018-2020 til behandling af klager efter lov mod forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap.
Udgifterne afholdes inden for Børne- og Socialministeriets ramme.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for borgere med handicap, da der indføres klageadgang
over forskelsbehandling på grund af handicap. Dette styrker borgernes retssikkerhed.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. august til den 21. september 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Ankenævnet for statens Uddannelsesstøtteordnin-
ger, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva, ATP, Beskæftigelsesrådet, BL
Danmarks
Almene Boliger, BUPL - Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Bus & Tog-samarbejdet, Børne-
og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Læ-
rerforening, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks Veteraner, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center
for Undervisningsmiljø, Dansk Friskoleforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Psykolog Forening, Dansk Social-
rådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksom-
heder, Danske Busvognmænd, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og
–Gymnasier,
Danske
Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Musik- og Kulturskoleledere, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske
Universiteter, DDA (Danish Design Association), De private sociale tilbud (LOS), De Samvirkende Købmænd,
Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handi-
capråd, DGI, Djøf, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DSB, Efterskoleforeningen, Forbru-
gerombudsmanden, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af
Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring og Pension, Frie Skolers Lærerforening, Handelsskolernes Læ-
rerforening (HL), Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, Jernbane-
nævnet, Klagenævnet for specialundervisning, Kommunernes Landsforening (KL), Kulturministeriets Rekto-
rer (KUR), Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyggefonden, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsor-
ganisationen i Danmark (LO), Landssamråd for PPR-chefer, Lederforeningen for VUC, Lejernes Landsorgani-
sation i Danmark, Ligebehandlingsnævnet, Lilleskolerne - en sammenslutning af frie grundskoler, Lærernes
Centralorganisation, Metroselskabet I/S, Passagerpulsen, Politiforbundet i Danmark, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet Danske Universiteter, Rektor-
kollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Erhvervsaka-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
1782916_0015.png
demiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Sikker Tra-
fik, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), Sjældne Diagnoser, Skole og Forældre, Skoleleder-
foreningen, Socialchefforeningen, Socialt lederforum, SOSU-Lederforeningen, Statsforvaltningen, Team
Danmark, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark (TiD), Transpor-
terhvervets Uddannelser, Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser, Ung-
dommens Uddannelsesvejledning, Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/Mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Negative konsekven-
ser/Merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
I årene 2018-2020 tilføres Anke-
styrelsen 0,5 mio. kr. årligt fra
Børne- og Socialministeriet og
eventuelle medudgifter i disse
år overføres i form af tillægsbevil-
ling fra Børne- og Socialministeri-
et til Ankestyrelsen.
I årene 2021 og frem fastsættes
et permanent niveau for over-
førslen mellem Børne- og Social-
ministeriet og Ankestyrelsen på
baggrund af de sidste tre års fak-
tiske udgifter til klager efter lov
om forbud mod forskelsbehand-
ling på grund af handicap.
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X)
Forslaget vurderes at have positi- Ingen
ve konsekvenser for borgere med
handicap, da der indføres klage-
adgang over forskelsbehandling
på grund af handicap. Dette styr-
ker borgernes retssikkerhed.
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der er efter gældende ret ikke fastsat regler om forskelsbehandling af personer på grund af handicap uden
for arbejdsmarkedet.
I
§ 1
foreslås, at lovens formål defineres. Bestemmelsen fremhæver, at formålet med lovforslaget er at
forhindre forskelsbehandling på grund af handicap og at fremme ligebehandling af personer med handicap.
Ved fremme af ligebehandling forstås fremme af ligeværd og lige muligheder for fuld og effektiv deltagelse
og inklusion i samfundet.
Ved anvendelsen af begrebet handicap lægges op til, at vurderingen af lovens anvendelsesområde skal tage
udgangspunkt i forståelsen af begrebet handicap i forskelsbehandlingsloven. Forskelsbehandlingsloven har
som nævnt i de almindelige bemærkninger afsnit 4.1. sit udspring i Rådets direktiv 2000/78 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv, og EU-Domstolen har i
sin praksis fastslået, at begrebet »handicap«, som omhandlet i direktiv 2000/78, skal forstås således, at det
omfatter en begrænsning som følge af bl.a. fysiske, mentale eller psykiske skader, som i samspil med for-
skellige barrierer kan hindre den berørte person i fuldt og effektivt at deltage i arbejdslivet på lige fod med
andre arbejdstagere. Se f.eks. præmis 53 i C- 354/13 (FOA mod KL).
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1 og 3.3.
Til § 2
Der er efter gældende ret ikke fastsat regler om forskelsbehandling af personer på grund af handicap uden
for arbejdsmarkedet.
I
§ 2, stk. 1,
foreslås, at forbuddet mod forskelsbehandling uden for arbejdsmarkedet gælder for al offentlig
og privat virksomhed på alle områder i samfundet.
Det medfører, at forbuddet gælder undtagelsesfrit på tilfælde, der er inden for lovens anvendelsesområde.
Der kan derfor ikke lovligt laves modgående regler eller aftaler, der fraviger lovens bestemmelser.
Det foreslås at forbuddet omfatter enhver, der udfører opgaver inden for offentlig og privat virksomhed.
Dette indebærer, at såvel offentlige myndigheder og virksomheder som institutioner, foreninger, selskaber
m.fl., der er organiseret på privatretligt grundlag, er omfattet af lovforslaget. Den nærmere organisations-
form er således uden betydning.
Lovforslaget omfatter således ikke alene offentlige forvaltningsmyndigheder, men også domstolene samt
Folketinget og institutioner med tilknytning dertil i det omfang, de pågældende myndigheder udfører opga-
ver inden for lovforslagets anvendelsesområde.
Enkeltpersoner, der som led i erhvervsmæssig virksomhed udfører opgaver inden for lovforslagets anven-
delsesområde, vil også være omfattet af forbuddet mod forskelsbehandling. Det er enhver enkeltperson,
som til enhver tid er knyttet til det offentlige eller det private selskab, hvis handlinger kan indebære en
overtrædelse af forbuddet mod direkte eller indirekte forskelsbehandling. Det er således uden betydning,
om overtrædelsen er begået af ledelsespersoner eller af ansatte, når det begåede forhold kan betragtes
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
som led i myndighedens eller virksomhedens aktiviteter. Det vil således være virksomheden, som vil blive
holdt ansvarlig.
Hvem, der helt konkret hæfter for et krav om godtgørelse, fastlægges ikke med denne bestemmelse. Dette
skal afgøres i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler om hæftelse for erstatningsretlige krav.
Forbuddet mod chikane, jf. det foreslåede § 5, stk. 4, omfatter ligeledes enhver til myndigheden eller den
offentlige og private virksomhed knyttet person, der som led i udførelsen af opgaver inden for lovforslagets
anvendelsesområde udøver chikane over for en anden person. Som eksempel herpå kan nævnes en lærer,
der i forbindelse med gennemførelse af undervisning udøver chikane over for en elev med handicap.
Det foreslås med bestemmelsens
stk. 2,
at loven ikke gælder på områder, der er omfattet af forskelsbe-
handlingsloven. Dette indebærer bl.a., at loven ikke finder anvendelse på eksempelvis erhvervsuddannel-
ser, i det omfang sådanne uddannelser er omfattet af forskelsbehandlingsloven.
Derudover foreslås med bestemmelsens
stk. 3,
at loven ikke gælder ikke for udøvelse af aktiviteter af rent
privat karakter.
Den foreslåede bestemmelse afspejler et hensyn til privatsfæren.
Handlinger af rent privat karakter er eksempelvis valg af venner og omgangskreds, udlån af private ejende-
le, gaver og testamentariske dispositioner.
Ved vurderingen af, om en aktivitet har rent privat karakter, skal det overvejes, hvorvidt aktiviteten er ret-
tet mod offentligheden eller ej. Med offentligheden forstås her et ubestemt antal personer af betydeligt
omfang. Såfremt en aktivitet retter sig mod offentligheden, vil det have formodningen imod sig, at der er
tale om en aktivitet af rent privat karakter. Omvendt må aktiviteter, som indebærer en personlig relation
mellem mennesker, formodes at være af rent privat karakter.
Som udgangspunkt vil handlinger, som medfører et økonomisk mellemværende mellem parterne, ikke væ-
re af rent privat karakter, og vil derfor være omfattet af loven. Dette gælder dog ikke ubetinget, idet der vil
være glidende overgange, som f.eks. ved udleje af bolig. Udleje af et sommerhus eller en lejlighed må be-
tragtes som omfattet af loven, uanset om udlejer er professionel eller en privatperson. Derimod er valget af
lejer til et enkeltværelse i en bolig, hvor udlejer selv bor, et valg af mere privat karakter, beslægtet med valg
af venner og gæster. En sådan udleje vil derfor være omfattet af undtagelsesbestemmelsen i stk. 3.
Tilsvarende gælder et bofællesskab, som ikke ønsker at optage en person med handicap i bofællesskabet.
Endvidere vil eksempelvis et privat arrangement, hvor en person med handicap ikke inviteres, være omfat-
tet af den foreslåede undtagelse. Disse situationer er således af rent privat karakter og vil derfor ikke være
omfattet af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap.
Omvendt vil et åbent arrangement, hvor der opkræves entré, ikke være af rent privat karakter, uanset om
arrangementet afholdes af enkeltpersoner eller juridiske personer, såsom offentlige myndigheder og virk-
somheder. Denne situation vil således være omfattet af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af
handicap.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.1 og 3.3.
Til § 3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Efter gældende ret er der fastsat regler om fysisk og digital tilgængelighed på flere sektorområder, jf. afsnit
3.1. om gældende ret.
I
§ 3
foreslås, at forbuddet mod forskelsbehandling, jf. §§ 5 og 6, ikke omfatter en pligt til rimelig tilpasning
eller tilgængelighed.
Det betyder, at der ikke med forbuddet mod forskelsbehandling stilles krav om tilgængelighed og pligt til
rimelig tilpasning.
Ved rimelig tilpasning forstås, at tilbud og ydelser skal tilpasses, således at personer med handicap kan be-
nytte tilbuddene eller have samme udbytte af ydelserne, som personer uden handicap. Rimelig tilpasning
er rettet mod enkeltpersoner, hvorimod pligten med hensyn til tilgængelighed er rettet mod grupper. Det
betyder, at en vurdering af enkeltpersoners ret til rimelig tilpasning skal ske, når der opstår et givent behov,
hvorimod en vurdering i forhold til tilgængelighed er forudgående, dvs. man er forpligtet til at sikre tilgæn-
gelighed, allerede inden en person har fremsat et ønske om f.eks. at gøre brug af en service.
Det forhold, at en privat eller offentlig virksomhed ikke lever op til reglerne om tilgængelighed m.v., skal
behandles i den pågældende sektors regelsæt. Det indebærer, at hvis der er regler om tilgængelighed, som,
en klager ikke mener, er overholdt, skal klagen rettes til de klageinstanser, der måtte være i den pågælden-
de sektor.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 4
Det foreslås i
§ 4,
at lovens bestemmelser ikke ved aftale kan fraviges til ugunst for den person, der udsæt-
tes for forskelsbehandling på grund af handicap.
Det betyder, at der ikke kan indgås aftale om, at en person med handicap giver afkald på sine rettigheder i
henhold til loven.
Bestemmelsen har til formål at imødegå indsigelser om, at en person, der er blevet forskelsbehandlet i strid
med loven, stiltiende eller udtrykkeligt har givet afkald på sin ret.
Herved sikres en effektiv gennemførelse af forbuddet mod forskelsbehandling.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 5
I
§ 5, stk. 1,
foreslås, at ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte forskelsbehandling på
grund af den pågældendes handicap. Det er således enhver fysisk person med handicap, som er beskyttet
af forbuddet mod forskelsbehandling, jf. bemærkningerne til § 1.
I
§ 5, stk. 2,
foreslås fastsat, at der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af den
pågældendes handicap behandles ringere, end en anden person bliver, er blevet eller ville blive behandlet i
en tilsvarende situation. Der kan således foretages en sammenligning med den samtidige behandling af en
anden person i en tilsvarende situation, ligesom der kan sammenlignes med, hvordan andre personer tidli-
gere er blevet behandlet i en tilsvarende situation, eller hvordan en hypotetisk (ikke-eksisterende) person
må antages at blive behandlet i en tilsvarende situation. Et eksempel på direkte forskelsbehandling kan
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
være en gruppe udviklingshæmmede, som gerne vil på havnerundfart i København, men som bliver afvist
på grund af deres handicap, hvorimod en gruppe unge på samme alder får lov til at komme om bord.
I
§ 5, stk. 3,
foreslås fastsat, at der foreligger indirekte forskelsbehandling, hvis en tilsyneladende neutral
bestemmelse, betingelse eller praksis vil stille personer med handicap ringere end andre personer. Forbud-
det mod indirekte forskelsbehandling tager således sigte på at hindre anvendelsen af bestemmelser, betin-
gelser eller praksis, der
uanset at de fremtræder som neutrale
alligevel vil stille personer med handicap
ringere end andre personer. Eksempelvis kan der være tale om, at en restaurant ikke vil tillade, at restau-
rantens gæster medbringer hunde. Såfremt der ikke er nogen saglige fødevarehygiejniske grunde til, at
hunden ikke må være i restauranten, vil der være tale om indirekte forskelsbehandling af blinde, som bru-
ger førerhund.
For både direkte og indirekte forskelsbehandling i henhold til stk. 2 og 3 er det uden betydning, om den
person, der udøver forskelsbehandlingen, har været motiveret af et ønske om at forskelsbehandle en per-
son med handicap eller ej.
I
§ 5, stk. 4,
foreslås, at chikane skal betragtes som forskelsbehandling, når en uønsket optræden i relation
til en person med handicap finder sted med det formål eller den virkning at krænke den pågældendes vær-
dighed og skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima for den pågæl-
dende.
Chikanøs adfærd kan antage flere forskellige former, herunder adfærd af fysisk eller psykisk karakter, af
skreven eller verbal karakter samt af visuel karakter. Den chikanøse adfærd skal være rettet mod en eller
flere konkrete enkeltpersoner med handicap. Uden for falder eksempelvis læserbreve, der indebærer en
nedværdigelse af en gruppe af personer på grund af deres handicap uden at være møntet på en eller flere
konkrete enkeltpersoner.
Det foreslås, at det efter bestemmelsen er en betingelse, at adfærden har været uønsket. Om en adfærd
har været uønsket, beror dels på en subjektiv vurdering af, om den pågældende adfærd har været uønsket
af den eller de konkrete enkeltpersoner med handicap, der udsættes for den påståede chikane, dels på en
mere objektiv vurdering af den pågældende adfærd. Det indgår i den objektive vurdering, om den person,
der udøver krænkelsen, indså eller burde indse, at adfærden var uønsket. Som eksempler på forhold, der
kan indgå i denne vurdering, kan foruden den krænkende persons eget udsagn nævnes krænkelsens grov-
hed, den krænkede persons reaktion, og om der er tale om en gentagen adfærd. Det indgår således i den
objektive vurdering, om krænkelsen er af så mild karakter, at adfærden ikke kan karakteriseres som chika-
ne. En meget fintfølende person, der føler sin værdighed krænket på grund af en enkelt bemærkning af
forholdsvis mild karakter, vil således ikke være omfattet af det foreslåede § 5, stk. 4.
Endelig foreslås, at den chikanøse adfærd skal finde sted med det formål eller den virkning at krænke en
persons værdighed og skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima for
den pågældende. Det indebærer, at såvel den tilsigtede chikane som den utilsigtede chikane er omfattet af
forbuddet mod chikane.
Fortolkningen af chikane skal læne sig op ad den fortolkning, der følger af de øvrige nationale love om for-
skelsbehandling.
I
§ 5, stk. 5,
foreslås, at en instruktion om at forskelsbehandle en person på grund af den pågældendes
handicap betragtes som forskelsbehandling.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
1782916_0020.png
Forbuddet mod instruktion gælder såvel skriftlig som mundtlig instruktion. For at der foreligger en instruk-
tion kræves, at der består et over- og underordnelsesforhold mellem den person, der afgiver instruktionen,
og den person der modtager instruktionen. Bestemmelsen omfatter særligt forholdet mellem en arbejdsgi-
ver og en arbejdstager, hvorved arbejdsgiveren instruerer arbejdstageren om at forskelsbehandle personer
med handicap i forbindelse med arbejdstagerens udførelse af opgaver inden for lovens anvendelsesområ-
de. Det kan f.eks. være en diskoteksejer, som beder sine ansatte om at afvise kunder i kørestol, selv om der
både er plads og mulighed for at komme ind med en kørestol
.
Også andre forhold, hvor en person har ad-
gang til at instruere en anden person om udførelse af bestemte opgaver, kan være omfattet. Der kan ek-
sempelvis være tale om en person, som har anmodet et udlejningsbureau om at udleje sit sommerhus, og
som i den forbindelse giver instruktion om, at sommerhuset ikke må udlejes til personer med udviklings-
hæmning.
Forbuddet mod instruktioner om at forskelsbehandle gælder, uanset om der er tale om konkrete eller ge-
nerelle tjenestebefalinger.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 6
I
§ 6
foreslås, at forbuddet i § 5 også omfatter forskelsbehandling af en person på grund af den pågælden-
des forhold til en person med handicap, såfremt forskelsbehandlingen sker på grund af den anden persons
handicap.
Det betyder, at personen bliver forskelsbehandlet, fordi den pågældendes mor, kæreste, nevø, ven, kusine,
søster, livspartner eller kollega m.v. har et handicap. Hvor tæt et forhold, der skal været til personen med
handicap, må afgøres i den konkrete situation.
Et eksempel, som vil være omfattet af forbuddet mod forskelsbehandling, kan være en familie, som afvises
på en restaurant, fordi et af deres børn er spastiker og sidder i kørestol.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 7
Den foreslåede bestemmelse fastlægger, at såvel direkte som indirekte forskelsbehandling kan være lovlig,
hvis den har et sagligt formål.
I
§ 7
foreslås, at forskelsbehandling ikke er i strid med forbuddet i § 5, stk. 1-3 og 5, såfremt forskelsbe-
handlingen er objektivt begrundet i et sagligt formål, er nødvendig for at opnå formålet, og der er et rime-
ligt forhold mellem det ønskede formål, og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for den eller de, som
bliver stillet dårligere.
Det foreslås, at forskelsbehandlingen skal have et sagligt formål. Det vil afhænge af den konkrete sag, hvad
der er et sagligt formål. En række formål kan være saglige. F.eks. vil hensynet til andres sundhed og sikker-
hed typisk være et sagligt formål. Et eksempel kunne være i sager på forældreansvarsområdet, hvor der på
grund af et handicap hos en forælder eller barnet vil kunne være behov for lovlig forskelsbehandling af
hensyn til barnets bedste og dermed også barnets sikkerhed.
Ligeledes kan et handicap indebære, at en
person med handicap ikke kan varetage bestemte erhverv.
Også et formål om økonomisk vinding kan
være sagligt, idet virksomheder har et berettiget behov for at sikre et økonomisk udbytte. Det må bero på
en konkret vurdering, om det pågældende formål er sagligt.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Det er også et krav, at forskelsbehandlingen skal være nødvendig for at opnå formålet. Nødvendigheden af
forskelsbehandlingen må vurderes konkret i forhold til, hvilken situation der er tale om. En central overve-
jelse vil være, om det saglige formål kan sikres på anden måde.
Endelig er det et krav, at der skal være et rimeligt forhold mellem det ønskede saglige formål, og hvor ind-
gribende forskelsbehandlingen er for den eller de, som bliver stillet dårligere. Det skal dermed vurderes i
det enkelte tilfælde, om midlerne er proportionale i forhold til målet. Samlet set skal forskelsbehandlingen
fremstå som en rimelig løsning.
Eksempelvis kan forbud mod støj på et bibliotek begrundes i hensynet til læse- og arbejdsro for de øvrige
brugere af biblioteket. Dette vil være et sagligt formål. Om forbuddet mod støj er nødvendigt for at opnå
formålet, afhænger imidlertid af den konkrete situation. Hvis der er tale om en læsesal, hvor der skal være
ro til at læse og arbejde, kan et forbud mod støj være nødvendigt for at opnå formålet. En person, som på
grund af nedsat hørelse taler højt og har behov for, at bibliotekarerne taler højt og tydelig, vil ud fra disse
to kriterier kunne bortvises fra en læsesal. Det tredje kriterie indebærer imidlertid, at der skal være et rime-
ligt forhold mellem det ønskede formål, og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for den eller de, som
vil blive stillet dårligere. Hensynet til arbejdsro for de øvrige brugere vil næppe være tilstrækkeligt tungtve-
jende til at bortvise en person med hørenedsættelse.
Derimod kan det være både sagligt og nødvendigt at bortvise en stærkt udadreagerende person med udvik-
lingshæmning fra en bus eller et tog af hensyn til andres sikkerhed. Nødvendige sikkerhedsmæssige tiltag
over for en sådan adfærd, vil ofte være proportionale i forhold til målet, selv om adfærden er et udslag af
handicap.
Hvad der anses som ulovlig forskelsbehandling, og hvad der anses som lovlig forskelsbehandling, beror
dermed på en konkret skønsmæssig vurdering.
Det vil ikke være muligt at begrunde udøvelse af chikane med varetagelsen af i øvrigt saglige hensyn.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 8
I
§ 8, stk. 1,
foreslås, at loven ikke er til hinder for at opretholde eller vedtage specifikke foranstaltninger,
der har til formål at forebygge eller opveje ulemper knyttet til handicap.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der kan opretholdes eller iværksættes specifikke foranstaltnin-
ger for at fremme ligebehandling. Bestemmelsen har til formål at styrke muligheden for at fremme ligebe-
handling af personer med handicap.
Bestemmelsen gælder såvel offentlige myndigheder som private virksomheder. Bestemmelsen giver ikke en
pligt, men en adgang til at iværksætte specifikke foranstaltninger.
Bestemmelsen indebærer, at der uanset forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap kan
iværksættes specifikke foranstaltninger for at medvirke til at sikre fuld ligebehandling i praksis. Det betyder,
at forskelsbehandling er lovlig, hvis forskelsbehandlingen har til formål at forebygge eller afhjælpe faktiske
uligheder knyttet til handicap.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
De specifikke foranstaltninger kan eksempelvis være længere forberedelsestid for personer med handicap
ved eksaminer eller særskilt adgang for personer i kørestol til en stor koncert, så de kan komme ind før
andre. Specifikke foranstaltninger kan også omfatte økonomiske tilskud, som eksempelvis løntilskudsord-
ningen for nyuddannede (isbryderordningen), som har til formål at give nyuddannede med handicap en
mulighed for at få erhvervserfaring inden for det område, som uddannelsen har kvalificeret til og at bidrage
til indslusning på arbejdsmarkedet. Også specialpædagogisk støtte (SPS) på uddannelsesområdet kan be-
tragtes som specifikke foranstaltninger. Sådanne og lignende foranstaltninger kan fortsat opretholdes uan-
set forbuddet mod forskelsbehandling.
Det er en betingelse for, at de specifikke foranstaltninger er lovlige, at der er et rimeligt forhold mellem det
ønskede formål, og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for den eller de, som bliver stillet dårligere.
Der skal således anlægges en proportionalitetsbetragtning, hvor det vil bero på en konkret vurdering, om
der er tale om et rimeligt forhold.
I bestemmelsens
§ 8, stk. 2,
foreslås det, at de specifikke foranstaltninger skal ophøre, når formålet med
dem er opnået.
Det betyder, at de specifikke foranstaltninger således er af midlertidig karakter og skal ophøre, når der er
opnået ligebehandling.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 9
I dansk ret er udgangspunktet ligefrem bevisbyrde. Det vil sige, at den, der påstår at have et krav, skal
godtgøre, at kravet består.
I
§ 9
foreslås det, at bevisbyrden er delt, således at det kun påhviler den, der anser sig for krænket, at påvi-
se faktiske omstændigheder, som giver anledning til at formode, at der er udøvet direkte eller indirekte
forskelsbehandling. Det påhviler derefter modparten at bevise, at forbuddet mod forskelsbehandling ikke
er blevet overtrådt. Dette svarer til bevisbyrdereglerne i bl.a. lov om etnisk ligebehandling og forskelsbe-
handlingsloven.
Det indebærer, at den person, der anser sig for krænket, skal kunne påvise, at der foreligger forskelsbe-
handling på grund af handicap og underbygge sin påstand herom, med f.eks. skriftligt bevismateriale eller
egne og tredjemands udsagn.
Hvis der ikke foreligger et sådant bevismateriale, vidneforklaringer m.v., men alene en forklaring fra den
person, der anser sig for krænket, og en modstridende forklaring fra den person, som beskyldningen rettes
imod, må Ligebehandlingsnævnet ud fra den almindelige frie bevisbedømmelse tage stilling til, om der er
tale om omstændigheder, som giver anledning til at formode, at der er udøvet forskelsbehandling. Hvis der
foreligger sådanne omstændigheder, går bevisbyrden over på modparten, dvs. den som anklages for for-
skelsbehandlingen. Det påhviler herefter modparten at bevise, at forbuddet mod forskelsbehandling ikke er
blevet overtrådt.
Den delte bevisbyrde foreslås at gælde i alle sager om forskelsbehandling efter lovforslagets §§ 5 og 6.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
I § 10 foreslås, at ingen må udsættes for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger som reaktion på
en klage eller nogen form for retsforfølgning, der iværksættes med det formål at sikre, at princippet om
ligebehandling iagttages.
Bestemmelsen har til formål at bidrage til en effektiv gennemførelse af forbuddet mod forskelsbehandling
på grund af handicap i lovforslagets §§ 5 og 6 ved at forbyde iværksættelse af repressalier over for den, der
klager over, at forbuddet mod forskelsbehandling er overtrådt.
Bestemmelsen omfatter både perioden fra forbuddet mod forskelsbehandling er overtrådt, og indtil der
indgives en formel klage til Ligebehandlingsnævnet, anlægges sag ved domstolene eller klages til Folketin-
gets Ombudsmand og perioden herefter. Det betyder, at såfremt den forurettede først retter henvendelse
til den, der har overtrådt forbuddet mod forskelsbehandling, gælder forbuddet mod repressalier også i
denne situation. På denne måde bidrager bestemmelsen til, at enhver kan gøre sine rettigheder gældende
uden frygt for repressalier. Udtrykket repressalier omfatter enhver form for behandling eller følge, hvorved
den pågældende klager stilles ringere på grund af klagen m.v. over, at forbuddet mod forskelsbehandling er
overtrådt.
Bestemmelsen omfatter også personer, der udsættes for repressalier, fordi de nægter at følge instrukser,
som er fremsat i strid med lovforslagets § 5, stk. 5.
Forbuddet mod repressalier adskiller sig fra forbuddet mod forskelsbehandling ved, at den ufordelagtige
behandling iværksættes på grund af kravet om ligebehandling og ikke på grund af forskelsbehandling af en
person med handicap. Repressalier betragtes derfor ikke som en form for forskelsbehandling efter lov-
forslagets §§ 5 eller 6. Dette indebærer navnlig, at bestemmelsen i lovforslagets § 9 om delt bevisbyrde ikke
finder anvendelse i klager vedrørende overtrædelse af forbuddet mod repressalier, som indbringes for Li-
gebehandlingsnævnet. Her gælder de almindelige bevisbyrderegler.
Ved repressalier forstås ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger som reaktion på et krav om lige-
behandling. Udtrykket ufordelagtig behandling eller følge omfatter enhver form for behandling eller følge,
hvorved den pågældende stilles ringere på grund af kravet om ligebehandling. Også adfærd, der har karak-
ter af chikane, kan indebære en overtrædelse af forbuddet mod repressalier. Chikane kan eksempelvis væ-
re gentagne drillerier eller nedværdigende vittigheder om personer med handicap.
Der foreligger alene repressalier, såfremt den ufordelagtige behandling eller følge sker som reaktion på et
krav om ligebehandling der er fremsat med det formål at sikre, at personer med handicap ikke udsættes for
forskelsbehandling. Det pågældende krav skal således vedrøre overtrædelse af forbuddet mod forskelsbe-
handling, jf. lovforslagets §§ 5 og 6.
Forbuddet mod repressalier gælder for enhver, der er omfattet af lovens anvendelsesområde, uanset om
kravet om ligebehandling er rettet mod den pågældende offentlige myndighed eller private virksomhed
m.v. Der vil således også være tale om repressalier i strid med bestemmelsen, såfremt den pågældende
myndighed eller private virksomhed nægter at levere en ydelse til en person, fordi den pågældende har
klaget over, at en anden myndighed eller privat virksomhed har udøvet forskelsbehandling.
Beskyttelsen mod repressalier finder anvendelse, uanset om den, der har rejst krav om ligebehandling, får
medhold i sit krav eller ej.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 11
I
§ 11, stk. 1,
foreslås, at personer, der er krænket ved overtrædelse af lovforslagets §§ 5 og 6, kan tilkendes
en godtgørelse.
I bestemmelsens
stk. 2
foreslås, at personer, der er krænket ved overtrædelse af lovforslagets § 10 om re-
pressalier, kan tilkendes en godtgørelse.
Adgangen til godtgørelse for ikke-økonomisk skade omfatter som udgangspunkt enhver overtrædelse af
forbuddet mod forskelsbehandling og forbuddet mod repressalier. Ved den nærmere vurdering af, om der
kan tilkendes godtgørelse, kan der særligt lægges vægt på den krænkelse, som må antages at være påført
den pågældende person, og på karakteren af krænkerens handling. Er der tale om en krænkelse af meget
mild karakter, vil der efter omstændighederne ikke være adgang til godtgørelse.
Der foreslås ikke fastsat bestemmelser om godtgørelsens størrelse, idet denne må fastsættes ud fra en
samlet vurdering af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag. Det kan bl.a. indgå i udmålingen af
godtgørelsens størrelse, om den, der har udøvet forskelsbehandlingen, har været motiveret af et ønske om
at udøve forskelsbehandling.
Der kan ved udmåling af godtgørelsens størrelse også tages hensyn til, hvad der på andre og lignende om-
råder må anses for en rimelig og passende godtgørelse, herunder særligt med hensyn til den praksis, der
følges i sager ved tilkendelse af godtgørelse for overtrædelse af lovgivningen om forskelsbehandling i øv-
rigt.
Bestemmelsen regulerer ikke, hvem der hæfter for et krav om godtgørelse. Dette skal afgøres i overens-
stemmelse med dansk rets almindelige regler om hæftelse for erstatningsretlige krav.
Der kan foruden godtgørelse for ikke-økonomisk skade kræves erstatning for økonomisk tab efter dansk
rets almindelige erstatningsregler. Der er således ikke i loven fastsat særlige regler om adgang til erstatning
for økonomisk tab.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 12
Der er efter gældende ret adgang til at klage over forskelsbehandling til Ligebehandlingsnævnet på en ræk-
ke områder, jf. afsnit 3.1.
I
§ 12
foreslås, at klager over overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap, jf.
§§ 5 og 6, og klager over overtrædelse af forbuddet mod repressalier, jf. § 10, ligeledes kan indbringes for
Ligebehandlingsnævnet.
Der indføres hermed den samme klageadgang, som der allerede er for bl.a. klager over overtrædelser af
forbuddet mod forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse,
seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Det er den, der har en retlig interesse i sagen, som kan klage til Ligebehandlingsnævnet. Sekretariatet for
Ligebehandlingsnævnet rådgiver med hensyn til, hvor og hvorledes en sag om forskelsbehandling kan ind-
bringes.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 13
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Det indebærer, at overtrædelser af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap, der finder
sted efter den 1. januar 2018, kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet.
Til § 14
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 1, stk. 1, i lov om Ligebehandlingsnævnet, behandler nævnet klager
over forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politiske anskuelse, seksuel ori-
entering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse i henhold til konkret lovgivning om
ligestilling og ligebehandling, som er nævnt i bestemmelsens stk. 2-5.
Ved lovforslagets § 12 foreslås indført klageadgang til Ligebehandlingsnævnet for så vidt angår klager over
forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet.
Den foreslås på denne baggrund, at Ligebehandlingsnævnets kompetence til at behandle klager udvides til
også at omfatte klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 1, stk. 4, i lov om Ligebehandlingsnævnet, behandler nævnet endvide-
re klager over forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse efter lov om etnisk ligebehand-
ling.
Det foreslås, at slette ordet
”e dvidere” i
§ 1, stk. 4.
Det betyder, at nævnet kan behandle klager over for-
skelsbehandling på grund af handicap efter lov om forslag mod forskelsbehandling på grund af handicap.
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 14, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i § 1 i lov om Ligebehandlingsnævnet, behandler nævnte klager over
forskelsbehandling på grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politiske anskuelse, seksuel oriente-
ring, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse i henhold til national lovgivning om ligestil-
ling og ligebehandling, som er nævnt i bestemmelsens stk. 2-5.
Ved lovforslagets § 12 foreslås indført klageadgang til Ligebehandlingsnævnet for så vidt angår klager over
forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 326: Lovudkast - udkast til forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap som er sendt i høring den 25/8-17, fra børne- og socialministeren
Det foreslås på denne baggrund, at der i § 1 i lov om Ligebehandlingsnævnet indsættes et nyt stk. 5, således
at klager efter lov om forslag mod forskelsbehandling på grund af handicap kan indbringes for Ligebehand-
lingsnævnet. Ligebehandlingsnævnets kompetence til at behandle klager udvides således til også at omfat-
te klager over forskelsbehandling på grund af handicap uden for arbejdsmarkedet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i § 2, stk. 1, i lov om Ligebehandlingsnævnet, kan nævnet tilkende godt-
gørelse og underkende afskedigelse, i det omfang det følger af de love og kollektive overenskomster, der er
nævnt i den gældende lovs § 1, stk. 2-5.
Den
foreslås at æ dre he vis i ge til ”stk. 2- ” til ”stk. 2- ”.
Ændringen af bestemmelsen indebærer, at Ligebehandlingsnævnets adgang til at idømme sanktion udvides
til også at omfatte overtrædelser af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af handicap for derved at
sikre effektiv håndhævelse af forbuddet.
Forslaget er en konsekvens af, at der indføres et nyt stk. 5, jf. lovforslagets § 14, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i § 2, stk. 2, i lov om Ligebehandlingsnævnet, kan nævnet træffe afgørel-
se om, at der sket ulovlig forskelsbehandling i sager efter lovens § 1, stk. 2-4, som er indbragt for nævnet af
Institut for Menneskerettigheder.
Det foreslås at
æ dre he vis i ge til ”stk. 2- ” til ”stk. 2- ”.
Forslaget indebærer, at bestemmelsen udvides til også at omfatte sager om forskelsbehandling på grund af
handicap uden for arbejdsmarkedet.
Forslaget er en konsekvens af, at der indføres et nyt stk. 5, jf. lovforslagets § 14, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.3.
Til § 15
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.