Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1711413_0001.png
Lovforslag nr.
L 0
Folketinget 2016 - 17
Fremsat den X. marts 2017 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier
Formål
§ 1.
Loven har til formål at sikre, at visse kommunale og regionale døgntilbud kan tilbyde tilkøb
af socialpædagogisk ledsagelse til ferie til døgntilbuddets beboere over 18 år.
Anvendelsesområde
§ 2.
Kommunale og regionale døgntilbud for voksne, som er omfattet af lov om socialtilsyn, jf. §
4, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om socialtilsyn, kan tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til bebo-
ere til ferier. En ferie skal indeholde mindst én overnatning. Ferien kan finde sted her i landet eller
i udlandet.
Stk. 2.
Tilkøb efter stk. 1. kan tilbydes til beboere, der har en betydeligt nedsat psykisk funktions-
evne. Beboeren skal på eget initiativ ønske at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferien.
§ 3.
Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier skal ligge ud over den indsats efter § 85 i lov
om social service, som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet.
Øvrige bestemmelser
§ 4.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter § 2, skal være ansat i det døgntilbud,
der tilbyder den socialpædagogiske ledsagelse som tilkøb.
§ 5.
Kommunale og regionale døgntilbuds indtægter fra og omkostninger til tilkøb, jf. § 2, skal
holdes adskilt fra døgntilbuddets øvrige indtægter og omkostninger.
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0002.png
2
§ 6.
Der kan efter bestemmelserne i §§ 8-10 anvendes magt og andre indgreb i selvbestemmel-
sesretten af det personale, som er tilkøbt til at yde socialpædagogisk ledsagelse under en ferie, jf.
§ 2.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 8-10 gælder for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne, som ikke samtykker i en foranstaltning efter §§ 8-10. Det er en forudsætning, at
der foreligger den fornødne faglige dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne.
§ 7.
Formålet med §§ 6-13 er at begrænse magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmel-
sesretten til det absolut nødvendige. Disse indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpæ-
dagogisk bistand.
Stk. 2.
Forud for enhver form for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
efter §§ 8-10 skal personalet foretage, hvad der er muligt for at opnå personens frivillige medvi r-
ken til en nødvendig foranstaltning.
Stk. 3.
Anvendelse af magt skal stå i rimeligt forhold til det, der søges opnået. Er mindre indgri-
bende foranstaltninger tilstrækkelige, skal disse anvendes.
Stk. 4.
Magtanvendelse skal udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt og med størst mulig
hensyntagen til den pågældende og andre tilstedeværende, således at der ikke forvoldes unødig
krænkelse eller ulempe.
§ 8.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne lov, kan anvende fysisk magt i
form af at fastholde en person eller føre denne til et andet opholdsrum, når
1) der er nærliggende risiko for, at personen udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig per-
sonskade, og
2) forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet.
§ 9.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne lov, kan undtagelsesvis for en
afgrænset periode anvende fysisk magt i form af at fastholde en person, hvis dette må anses for
en absolut nødvendighed for at varetage omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer.
§ 10.
Personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter denne lov, kan anvende fastspæn-
ding med stofseler til kørestol eller andet hjælpemiddel, seng, stol eller toilet for at hindre fald,
når der er nærliggende risiko for, at en person udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade,
og forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet.
Stk. 2.
Personalet skal beslutte, for hvilken periode de beskyttelsesmidler, som er omfattet af stk.
1, kan anvendes, og skal løbende vurdere, om en mindre indgribende foranstaltning kan anvendes.
§ 11.
Klager over anvendelsen af magt eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter regler-
ne i denne lov kan indbringes for kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
En ægtefælle, en pårørende, en værge eller en anden repræsentant for den person, som
foranstaltningen vedrører, kan klage over personalets anvendelse af magt eller andre indgreb i
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0003.png
3
selvbestemmelsesretten, når den person, som indgrebet er anvendt overfor, ikke selv er i stand til
at klage.
§ 12.
Indgreb efter §§ 8-10 skal registreres og indberettes af personalet til den kommunalbesty-
relse, der har ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, og til kommunalbestyrelsen i den kommune, der fører det
driftsorienterede tilsyn med tilbuddet, jf. § 148 a i lov om social service eller § 2 i lov om socialtil-
syn. Personalet skal desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre om magtanven-
delsen.
§ 13.
Børne- og socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om iværksættelse af for-
anstaltninger, registrering og indberetning, jf. §§ 8-10 og 12.
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 14.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 15.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0004.png
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at indføre en mulighed for, at visse kommunale og regionale døgntilbud for
voksne kan tilbyde beboere at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferie, hvis beboerne efter eget initia-
tiv ønsker dette, så beboerne kan få det personale, de kender, med på ferie.
Baggrunden er, at der tidligere har været en praksis i nogle kommuner, som gjorde det muligt for beboere i
døgntilbud at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferie af en kommunal eller regional leveranddør. Be-
boere i kommunale tilbud kunne således købe det kendte personale fra deres døgntilbud med som ledsager
på ferie. Denne praksis var imidlertid ulovlig, da der ikke var hjemmel hertil. Det er således ikke muligt at
komme på ferie med kendt personale udover det, som stilles til rådighed på baggrund af, hvad beboeren er
visiteret til i døgntilbuddet.
Hvis en beboer i et regionalt eller kommunalt døgntilbud i dag efterspørger socialpædagogisk ledsagelse til
ferier udover, hvad beboeren er visiteret til, kan beboeren vælge at indgå aftale med private leverandører
om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse på ferier. Det betyder, at beboeren skal tage på ferie med en le d-
sager, som den pågældende ikke kender, hvilket mange beboere me d psykiske funktionsnedsættelser -
typisk borgere med udviklingshæmning eller hjerneskade – vil have begrænset mulighed for.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0005.png
5
Derfor blev der som en del af aftale om revision af servicelovens voksenbestemmelser indgået aftale om at
indføre mulighed for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse. Aftalen blev indgået den 4. november 2016
mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternati-
vet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Det er afgørende for aftalepartierne, at indførelse af tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie ikke i sig
selv må medføre forringelser, reduktioner eller manglende visitation af den socialpædagogiske bistand ef-
ter servicelovens § 85, herunder ledsagelse, som kommunerne er forpligtet til at levere til målgruppen på
baggrund af en konkret og individuel vurdering.
Derfor ønsker aftalepartierne, at tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie skal ligge ud over den indsats
efter servicelovens § 85, som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet. Dette betyder, at tilkøbet skal ligge
ud over den kerneydelse, som det kommunale eller regionale døgntilbud i forvejen skal levere.
Lovforslaget er blandt andet udarbejdet på baggrund af erfaringerne fra Gentofte Kommune, der som led i
frikommuneforsøg I har haft mulighed for at tilbyde beboere på døgntilbud tilkøb af kommunens medar-
bejdere med som ledsagere på ferier. Lovforslaget betyder, at frikommuneforsøget ”Beboere i botilbuds
mulighed for at holde ferie med kendte ledsagere” vil kunne udbredes til alle landets kommuner.
Aftalepartierne er enige om, at der skal foretages en evaluering i 2019 af tilkøbsordningen. Der er i satspul-
jeaftalen for 2017 afsat 1 mio. kr. hertil.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Der er ikke hjemmel til, at en kommunalbestyrelse kan opkræve betaling fra beboere i døgntilbud for kom-
munalbestyrelsens udgifter til løn, billetter, rejser og ophold m.v. til det personale, som yder støtte og soci-
alpædagogisk bistand til beboerne, herunder ledsagelse, under sædvanlige ferier og udflugter.
Det følger af § 85 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 24. oktober 2016 med senere
ændringer (herefter benævnt serviceloven), at kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte
samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til borgere, der har behov herfor på grund af betyd e-
ligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Socialpædagogisk bistand kan
efter en konkret og individuel vurdering bestå af ledsagelse, både når der er tale om individuelle og fælles
aktiviteter, herunder fritids- og kulturtilbud, aktiviteter af social karakter, aktivitets- og samværstilbud, be-
skyttet beskæftigelse og lignende.
Det fremgår af Ankestyrelsens principafgørelse nr. 60-15, at man kan have ret til at modtage socialpædago-
gisk støtte under kortere ophold uden for hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om borgeren alle-
rede er kompenseret i forhold til ansøgning om støtte uden for hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal i de n-
ne vurdering inddrage, om borgeren modtager socialpædagogisk støtte til ophold uden for boligen som en
integreret del af et døgntilbud, eller om borgeren modtager anden støtte i forbindelse med ophold uden for
hjemmet. Ankestyrelsens principafgørelse er baseret på afgørelser i to konkrete sager. I den ene sag fandt
Ankestyrelsen, at borgeren var berettiget til at få socialpædagogisk støtte med under oph old uden for
hjemmet, da støtten var nødvendig for, at borgeren kunne komme på et kortere ophold af 4-5 dages varig-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0006.png
6
hed i Danmark uden for borgerens døgntilbud. Kommunalbestyrelsen havde henvist til, at kommunalbest y-
relsen ikke havde en servicestandard, der gav mulighed for socialpædagogisk støtte uden for hjemmet i
forbindelse med ferieophold. Kommunalbestyrelsen kan ikke undlade at opfylde servicelovens bestemme l-
ser om hjælp og støtte til borgere med betydelig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller s ærlige pro-
blemer med henvisning til, at kommunalbestyrelsen ikke har en servicestandard, der giver mulighed for
ferieophold. I den anden sag fandt Ankestyrelsen, at borgeren var tilstrækkeligt kompenseret, da borgeren
som følge af kommunalbestyrelsens afgørelse var bevilliget socialpædagogisk støtte til 10 feriedage. Borge-
ren havde derfor ikke ret til flere dages socialpædagogisk støtte. Ankestyrelsen nævner i begrundelsen for
afgørelsen blandt andet, at kompensationsprincippet om, at hjælpen skal kompensere for borgers nedsatte
funktionsevne, gælder inden for serviceloven, og at kompensationsbehovet er forskelligt fra borger til bo r-
ger og fra funktionsnedsættelse til funktionsnedsættelse.
Det fremgår af servicelovens § 174 med tilhørende bekendtgørelse nr. 9 af 12. januar 2015 om beregning af
takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven, at kommunale, regionale og private drift s-
herrer skal fastsætte takster for ydelser. Driftsherren skal fastsætte takster for de enkelte ydelser, som
driftsherren leverer. Driftsherrerne kan derudover fastsætte takster for ydelsespakker, som består af to
eller flere ydelser, som driftsherren leverer. Taksten for ydelsespakken beregnes på baggrund af taksten for
de enkelte ydelser.
Det følger af servicelovens § 138, at kommunalbestyrelsen inden for lovens rammer kan træffe beslutning
om at fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter servicel o-
ven. Det er frivilligt for kommunerne, om de vil fastsætte et serviceni veau for socialpædagogisk bistand
efter servicelovens § 85. Et serviceniveau er ikke ensbetydende med, at alle borgere i målgruppen får tildelt
det fastsatte niveau. Det vejledende serviceniveau skal således fraviges, hvis borgerens behov tilsiger det,
og kommunalbestyrelsen skal altid foretage en konkret vurdering af den enkelte borgers behov for f.eks.
socialpædagogisk bistand.
2.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Folketinget vedtog den 3. juni 2016 beslutningsforslag B 190 om klarere regler og nye forslag til ledsage-
ordning. I beslutningsforslaget blev den daværende regering pålagt at udarbejde løsninger på udfordringe r-
ne med at få bevilliget ledsagelse efter serviceloven til mennesker med handicap , herunder bl.a. opstille
forslag om muligheden for at indføre tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse. Der blev nedsat en arbejds-
gruppe, som bestod af det tidligere Social- og Indenrigsministerium, det tidligere Erhvervs- og Vækstmini-
sterium, Sundheds- og Ældreministeriet og Finansministeriet, som udarbejdede en rapport om forbedret
mulighed for ledsagelse efter serviceloven, som blev sendt til Folketingets Social- og Indenrigsudvalg.
I forbindelse med aftalen om revision af servicelovens voksenbestemmelser blev aftalepartierne på bag-
grund af rapporten enige om at indføre mulighed for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse.
Aftalepartierne ønsker, at indførelsen af mulighed for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse ikke i sig selv
må medføre forringelser af den socialpædagogiske bistand, herunder ledsage lse, som kommunerne er for-
pligtet til at levere til målgruppen på baggrund af en konkret og individuel vurdering. På den baggrund er
det afgørende for aftalepartierne, at det kommer til at fremgå tydeligt, at tilkøb af socialpædagogisk leds a-
gelse skal ligge ud over den indsats efter servicelovens § 85, som borgeren er visiteret til i døgntilbuddet.
Denne ydelse defineres på baggrund af en samlet vurdering af 1) borgerens afgørelse, hvis der foreligger et
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0007.png
7
skriftligt grundlag, der viser, i hvilket omfang den pågældende kan forvente at modtage socialpædagogisk
ledsagelse til ferier af døgntilbuddet, 2) om ferie indgår i den takst, borgerens handlekommune betaler for
døgntilbuddet og 3) serviceniveau i borgerens handlekommune, hvis der er fastlagt et sådant. Kommunal-
bestyrelsen må derfor ikke i forbindelse med vurderingen af borgerens behov for hjælp og støtte efter se r-
viceloven inddrage, at borgeren har en tilkøbsmulighed vedrørende socialpædagogisk ledsagelse.
Ydermere er aftalepartierne enige om, at tilkøbet af ledsagelse skal tilrettelægges så fleksibelt som muligt.
Det betyder, at tilkøbet både kan blive leveret individuelt til den enkelte beboer og i grupper. Dette for dels
at sikre, at de kommunale og regionale døgntilbud kan tilbyde den enkelte beboer at tilkøbe socialpædago-
gisk ledsagelse, men dels også kan tilbyde en gruppe af beboere at tage på en weekendtur eller ferie sa m-
men, hvis beboerne ønsker det. Muligheden for at kunne købe socialpædagogisk ledsagelse i grupper vil
betyde, at beboerne kan deles om tilkøbsudgiften. Ferie skal forstås bredt, således at det også bliver muligt
at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til weekendture, landsstævner og festivaler m.v. Derudover skal
ferier både kunne foregå i ind- eller udlandet afhængigt af den enkelte beboers ønsker.
Aftalepartierne er desuden enige om, at det er vigtigt, at tilkøb bliver leveret personalemæssigt forsvarligt.
Derfor skal det enkelte døgntilbud have ansvaret for at sikre, at tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til
ferier bliver leveret forsvarligt, herunder at personalet er dækket af en arbejdsgiverforsikring, og at de er
dækket af de løn- og ansættelsesvilkår, der følger af deres ansættelse, også når de leverer tilkøb til ferie.
Børne- og Socialministeriet finder, at det ligeledes er vigtigt at sikre, at døgntilbuddene generelt set har den
fornødne faglige kvalitet. Dette betyder blandt andet, at personalet har de relevante faglige kompetencer,
samt at døgntilbuddet fagligt og økonomisk drives forsvarligt. Det bør derfor kun være de kommunale og
regionale døgntilbud, som socialtilsynet godkender og fører tilsyn med, der kan levere socialpædagogisk
tilkøb til ferier. Herved bemærkes, at private døgntilbud allerede i dag har muligheden for at levere tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse, fordi de private tilbud tilrettelægger, hvilke ydelser der indgår i tilbuddet, og
hvilke ydelser den enkelte beboer herudover kan tilkøbe. Ministeriet finder dog, at der ikke skal fastsættes
særlige krav om godkendelse af døgntilbuddets levering af tilkøb i forbindelse med socialtilsynets generelle
godkendelse af døgntilbuddet for ikke at påføre døgntilbuddene yderligere godkendelseskrav.
Ministeriet vurderer, at den relevante målgruppe for lovforslaget er beboere over 18 år, der har en betyde-
lig nedsat psykisk funktionsevne, som allerede i dag er visiteret til socialpædagogisk bistand efter servicel o-
vens § 85. Det er en forudsætning for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie, at det skal være beboe-
rens eget ønske, og at dette ønske både kan tilkendegives enten verbalt, non-verbalt eller gennem adfærd i
øvrigt. Dette for at sikre, at tilkøb kun finder sted efter beboerens eget ønske om at tilkøbe socialpædago-
gisk ledsagelse til ferier, men samtidigt tager højde for, at nogle beboe re efter eget initiativ f.eks. ikke ver-
balt kan udtrykke et ønske om at tilkøbe ferie. Ministeriet skønner, at ca. 7.900 borgere vil være i målgru p-
pen for at kunne tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferier.
Ministeriet finder, at kommunale og regionale døgntilbuds indtægter fra og omkostninger til tilkøb skal
holdes adskilt fra døgntilbuddets øvrige indtægter og omkostninger. Døgntilbuddene må ikke generere
overskud som følge af tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier. Samtidig må indførelsen af tilkøb ikke
føre til konkurrenceforvridning. Det er derfor væsentligt, at de kommunale og regionale døgntilbud fas t-
sætter prisen for tilkøb, så prisen ikke er lavere end de samlede omkostninger forbundet med ydelsen .
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0008.png
8
Det har været en forudsætning for aftalepartierne, at borgeren får den samme pleje og omsorg i forbindel-
se med tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier, som borgeren får indenfor døgntilbuddets fysiske
rammer. Det er derfor efter ministeriets vurdering nødvendigt, at der også i forbindelse med tilkøb af soci-
alpædagogisk ledsagelse til ferier kan gøres brug af magtanvendelsesreglerne som en del af personalets
udøvelse af omsorgspligten overfor borgeren. Det vil derfor være nødvendigt, at det personale, som yder
socialpædagogisk ledsagelse efter denne lov, har mulighed for at anvende magt og andre indgreb i selvb e-
stemmelsesretten svarende til kommunalbestyrelsens muligheder efter servicelovens §§ 126, 126 a og 128
i forbindelse med ferier. Således vil der kunne opstå situationer, hvor det er nødvendigt for personalet at
anvende fysisk magt i form af at fastholde en person eller føre denne til et andet opholdsrum. Ligeledes vil
der kunne opstå situationer, hvor det er nødvendigt for personalet for en afgrænset periode at anvende
fysisk magt i form af at fastholde en person, hvis dette må anses for en absolut nødvendighed for at varet a-
ge omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer. Endeligt vil der kunne opstå situationer, hvor det er
nødvendigt for personalet at anvende fastspænding med stofseler til kørestol eller andet hjælpemiddel,
seng, stol eller toilet for at hindre fald. De øvrige indgrebsmuligheder i servicelovens kapitel 24 er ikke rel e-
vante i forbindelse med tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier, da disse indgrebsmuligheder knytter
sig til borgerens ophold på botilbuddet, og da borgeren i de af denne lov omfattede situationer opholder sig
uden for botilbuddet.
For at styrke borgerens retssikkerhed findes det hensigtsmæssigt, at de betingelser m.v., der følger af ser-
vicelovens §§ 124, 124 a, 130, 133, 136 og § 137, stk. 1, om anvendelsesområde, målgruppe, sagsbehand-
ling, administration, klageadgang, registrering, indberetning og bemyndigelse gælder tilsvarende for den
magt, der anvendes af personalet efter denne lov.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget at indføre mulighed for, at kommunale og regionale døgntilbud for voksne,
kan tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier til beboere over 18 år.
Det foreslås, at det fastsættes i § 2, at kommunale og regionale døgntilbud, som er omfattet af lov om soci-
altilsyn, jf. § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om socialtilsyn, kan tilbyde socialpædagogisk ledsagelse til ferier til
beboere. En ferie skal indeholde mindst én overnatning, og den kan finde sted her i landet eller i udlandet.
Tilkøb foreslås at kunne tilbydes til beboere, der har en betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Det er des-
uden en forudsætning, at beboerne efter eget initiativ ønsker at tilkøbe socialpædagogisk leds agelse til
ferier.
Desuden foreslås det, at tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier skal ligge ud over den indsats efter §
85 i lov om social service, som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet. Det foreslås med henblik på at sikre,
at borgeren kan få kendt personale med på ferie, at personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse efter
den foreslåede § 2, skal være ansat i det døgntilbud, der tilbyder den socialpædagogiske ledsagelse som
tilkøb.
Kommunale og regionale døgntilbuds tilkøbsindtægter og -udgifter skal efter forslaget være adskilt fra
døgntilbuddets driftsindtægter og udgifter efter serviceloven.
Lovforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen ikke skal visitere borgerne eller træffe afgørelse om tilkøb
af socialpædagogisk ledsagelse, ligesom der ikke vil være klageadgang for beboerne over tilkøb af social-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0009.png
9
pædagogisk ledsagelse. Der vil dog være adgang til at indbringe klager over anvendelsen af magt og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten efter reglerne i lovens §§ 8-10 for kommunalbestyrelsen.
Endeligt foreslås det med lovforslagets §§ 6-13, at det personale, som yder socialpædagogisk ledsagelse
efter denne lov, kan anvende magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten svarende til kommunalb e-
styrelsens muligheder efter servicelovens §§ 126, 126 a og 128. Således foreslås det, at personalet kan an-
vende fysisk magt i form af at fastholde en person eller føre denne til et andet opholdsrum, når der er næ r-
liggende risiko for, at personen udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig personskade, og forholde-
ne i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Derudover foreslås det, at personalet for en afgrænset
periode kan anvende fysisk magt i form af at fastholde en person, hvis dette må anses for en absolut nød-
vendighed for at varetage omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer. Endeligt foreslås det, at persona-
let kan anvende fastspænding med stofseler til kørestol eller andet hjælpemiddel, seng, stol eller toilet for
at hindre fald, når der er nærliggende risiko for, at en person udsætter sig selv for at lide væsentlig person-
skade, og forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. I alle tilfælde skal mindsteindgreb s-
princippet og skånsomhedsprincippet være opfyldt. Det foreslås, at der i loven fastsættes krav om registre-
ring og indberetning af alle tilfælde af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter loven. Det
foreslås også, at klager over indgreb efter reglerne i loven kan indbringes for kommunalbestyrelsen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige, da der er tale om, at
de kommunale og regionale døgntilbud bliver givet en mulighed for at tilbyde tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferier til beboere over 18 år og ikke en forpligtelse hertil. Det er forudsat, at omkostningerne
forbundet med ledsagelsen afholdes af borgeren selv.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne .
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx. xx 2017 til den xx. xx 2017 været sendt i høring hos følgen-
de myndigheder, organisationer mv.: xxxxxx, xxxxxx, xxxxxxx
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0010.png
10
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/ mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang)
Negative konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv om-
fang)
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Ja
(sæt X)
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der er i dag ikke hjemmel til, at en kommunalbestyrelse kan opkræve betaling fra beboere i døgntilbud for
kommunalbestyrelsens udgifter til løn, billetter, rejser, ophold mv. til det personale, som yder støtte og
socialpædagogisk bistand, herunder ledsagelse, under sædvanlige ferier og udflugter.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i lovens
§ 1,
at formålet med loven er at sikre, at de kommunale
og regionale døgntilbud kan tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie til døgntilbuddets beboe-
re over 18 år.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0011.png
11
Lovforslaget har dermed til formål at skabe et supplement til den socialpædagogiske bistand, herunder
ledsagelse, som kommunalbestyrelsen har ansvaret for at levere efter servicelovens § 85. Hensigten med
loven er, at beboeren i de kommunale og regionale døgntilbud på eget initiativ, og hvis det enkelte døgntil-
bud ønsker at levere tilkøb, kan ønske at komme på ferie med personale, de allerede kender, som social-
pædagogisk ledsagelse.
Det er derimod ikke hensigten, at kommunalbestyrelsen på baggrund af denne lov kan eller skal reducere
eller give afslag på ansøgninger om socialpædagogisk bistand, herunder ledsagelse, efter servicelovens §
85, som den enkelte beboer i målgruppen for socialpædagogisk bistand på baggrund af en konkret og indi-
viduel vurdering har behov for.
Det er frivilligt for det enkelte døgntilbud, om det ønsker at tilbyde beboerne tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse til ferie. I en kommune vil der derfor kunne være forskelle fra døgntilbud til døgntilbud på, om
der leveres tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse. Det enkelte døgntilbud kan med fordel vælge at tage
principiel stilling til, hvorvidt døgntilbuddet ønsker at levere tilkøb til ferie og fastlægge nogle lokale ret-
ningslinjer herfor. Det enkelte døgntilbud kan også vælge at udarbejde en kontrakt, som beskriver omfan-
get, prisen og præmisserne for tilkøbet. Men det enkelte døgntilbud vil fra gang til gang skulle vurdere,
hvorvidt der vil kunne leveres tilkøb til ferie under hensyntagen til samtlige af døgntilbuddets beboere og
personale. Disse hensyn er beskrevet i bemærkningerne til § 4.
Med den foreslåede nye lov vil kommunalbestyrelsen ikke skulle visitere borgerne eller træffe afgørelse om
tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse, ligesom der ikke vil være klageadgang for beboerne over en beslut-
ning om ikke at give mulighed for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse. Dette skyldes, at det er afgørende
for aftalepartierne, at mulighed for tilkøb besluttes og tilrettelægges i beboerens døgntilbud, fordi døgntil-
buddet har de bedste forudsætninger for at tage stilling til, hvorvidt et ønske om tilkøb af ledsagelse til
ferier vil kunne imødekommes, og såfremt ønsket kan imødekommes, hvordan tilkøbet af ferie kan organi-
seres. Hvis en beboer enten er utilfreds med døgntilbuddets levering af tilkøb til ferie eller mangel på sam-
me, vurderes det mest hensigtsmæssigt, at dette afklares gennem dialog med døgntilbuddet.
Som nævnt ovenfor kan de kommunale og regionale døgntilbud med fordel tage principiel stilling til tilkøb
og eventuelt fastlægge nogle lokale retningslinjer for døgntilbuddets levering af socialpædagogisk tilkøb .
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om den foreslåede ordning.
Til § 2
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at en kommunalbestyrelse kan opkræve betaling fra beboere i
døgntilbud for kommunalbestyrelsens udgifter til løn, billetter, rejser, ophold mv. til det personale, som
yder støtte og socialpædagogisk bistand, herunder ledsagelse, under sædvanlige ferier og udflugter.
Efter den foreslåede
§ 2
stilles det som en betingelse for, at døgntilbuddene kan levere socialpædagogisk
ledsagelse til ferier, at døgntilbuddet skal være omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2 og 3 for at
sikre, at socialtilsynet godkender og fører det driftsorienterede tilsyn med døgntilbuddet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0012.png
12
Dette krav bliver både stillet for at afgrænse målgruppen i forhold til andre type r af tilbud og betyder, at
beboere, som f.eks. bor i plejeboliger, plejehjem eller botilbud, som ikke er omfattet af socialtilsynet, ikke
er omfattet af muligheden for at kunne tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse til ferier.
Kravet bliver ligeledes stillet for at sikre, at det er de medarbejdere, som i forvejen er ansat til bl.a. at yde
socialpædagogisk bistand i beboerens døgntilbud, som også har mulighed for at levere tilkøb til ferier. Det
sikrer, at borgeren kan få en kendt ledsager med på ferie. Desuden bliver det sikret, at de døgntilbud, som
har mulighed for at tilbyde beboeren tilkøb, løbende bliver godkendt af socialtilsynet. Dette betyder derfor,
at tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet. Dette medfører blandt andet, at døgnti l-
bud, som kan levere tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie, løbende bliver vurderet generelt i for-
hold til blandt andet personalets kompetencer, samt hvorvidt døgntilbuddet drives fagligt og økonomisk
forsvarligt. Men socialtilsynet skal ikke særskilt godkende de kommunale og regionale døgntilbuds levering
af socialpædagogisk ledsagelse til ferie, da dette ligger uden for døgntilbuddenes daglige drift.
Kommunale og regionale døgntilbud kan tilbyde tilkøb af ferier i ind- og udland med mindst én overnatning.
Tilkøbsmuligheden kan tilrettelægges både individuelt såvel som i grupper. Der vil være forskelle på, hvi l-
ken ydelse beboerne har behov for at tilkøbe. Ydelsen vil således afhænge af borgerens funktionsniveau og
kan variere fra begrænset hjælp fra én ledsager til massiv hjælp fra flere ledsage re.
Det foreslås, at ferien kan foregå i Danmark eller i udlandet og kan bestå af en enkelt eller flere overnatni n-
ger. Der er ikke sat en øvre grænse for, hvor længe ferien vil kunne vare, men de kommunale og regionale
døgntilbud har ansvaret for, at de øvrige beboere, som ikke er med på ferie, fortsat tilbydes den rette hjælp
og støtte. Muligheden for tilkøb vil f.eks. kunne bruges på en weekendtur i sommerhus, en påskeferie i
udlandet eller en tur på en festival med én eller flere overnatninger. Ferien vil både kunne foregå individu-
elt eller i grupper, hvis beboerne ønsker dette og er enige om, hvor ferien skal gå hen.
Det foreslås med lovforslagets
§ 2, stk. 2,
at målgruppen for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse er voksne
(fra 18 år og op efter) beboere i døgntilbud med betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Dette vil ofte være
en kognitiv funktionsnedsættelse som f.eks. udviklingshæmning eller en hjerneskade. Beboere med f.eks.
udviklingshæmning er ofte udfordrede i forhold til kommunikation og dermed også udfordrede i forhold til
interaktionen med andre mennesker. Disse beboere vil også ofte have sproglige og motoriske vanskelighe-
der. Beboere, som f.eks. både har en psykisk funktionsnedsættelse og en fysisk funktionsnedsættelse eller
en sindslidelse, er også i målgruppen for tilkøb, mens beboere, der f.eks. alene har en fysisk funktionsne d-
sættelse, ikke er i målgruppen for at kunne tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse.
Det er vigtigt at understrege, at målgruppen for tilkøb omfatter beboere, som verbalt, non-verbalt eller
gennem adfærd i øvrigt på eget initiativ kan give udtryk for at ønske socialpædagogisk ledsagelse til ferier
ud over, hvad den enkelte borger er visiteret til i døgntilbuddet, og med det personale, som de kender fra
døgntilbuddet. Hermed adskiller muligheden for tilkøb sig fra f.eks. servicelovens § 97 om ledsageordning,
hvor borgeren skal være i stand til verbalt eller nonverbalt at efterspørge individuel ledsagelse.
Målgruppen for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie kan have meget forskelligartede problemstil-
linger, herunder meget forskelligt behov for støtte. Derfor vil både beboere med betydelig nedsat psykisk
funktionsevne med en stabil rolig adfærd og beboere med betydelig nedsat psykisk funktionsevne med
jævnligt udadreagerende adfærd være omfattet.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0013.png
13
For at være i målgruppen skal beboeren, udover at have en betydelig nedsat psykisk funktionsevne, være
visiteret til socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85, der leveres af det kommunale eller regionale
døgntilbud. Målgruppen for tilkøb er dog afgrænset snævrere end målgruppen for socialpædagogisk leds a-
gelse efter § 85. Det betyder, at personer med særlige sociale problemer, herunder personer med psykiske
lidelser, ikke kan tilbydes at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse, selvom disse beboere er i målgruppen for
socialpædagogisk ledsagelse efter § 85 i serviceloven.
Det er samtidigt også helt afgørende, at det enkelte døgntilbud udover dialogen og kontakten med beboe-
ren har en grundig og tillidsbaseret dialog med beboerens eventuelle pårørende/værge om tilkøb til ferie.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om den foreslåede ordning.
Til § 3
Det følger af § 85 i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støt te samt op-
træning og hjælp til udvikling af færdigheder til borgere, der har behov herfor på grund af betydeligt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Det fremgår desuden af Ankestyrelsens
principafgørelse nr. 60-15, at man kan have ret til at modtage socialpædagogisk støtte under kortere op-
hold uden for hjemmet.
Med lovforslagets
§ 3
foreslås det, at tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier skal ligge ud over den
indsats efter § 85 i lov om social service, som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet. Den ydelse, som
døgntilbuddet skal levere, er den hjælp og støtte, som beboeren er visiteret til i døgntilbuddet, og det vil
sige den afgørelse, som borgerne har fået fra sin kommune, de ydelser, som handlekommunen betaler
døgntilbuddet for at levere, samt det serviceniveau, som borgerens handlekommune eventuelt har fastlagt.
Hvis der er usikkerhed om, hvorvidt den enkelte borger har krav på socialpædagogisk ledsagelse til ferier
og/eller omfanget heraf som en del af den visiterede ydelse, kan det kommunale eller regionale døgntilbud
rette henvendelse til borgerens handlekommune med henblik på en afklaring heraf. En beboer eller værge,
der ønsker spørgsmålet afklaret, har ligeledes mulighed for at rette henvendelse til beboerens handlekom-
mune.
Kommunalbestyrelsen må ikke i forbindelse med vurderingen af borgerens behov for hjælp og støtte efter
serviceloven lægge vægt på, at borgeren har en tilkøbsmulighed vedrørende socialpædagogisk ledsagelse.
Men beboere vil ikke kunne klage over tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier. Borgeren vil kunne
klage til Ankestyrelsen over kommunalbestyrelsens afgørelse om udmåling af hjælp til ledsagelse som en
del af kerneydelsen efter servicelovens § 85.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om den foreslåede ordning.
Til § 4
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at en kommunalbestyrelse kan opkræve betaling fra beboere i
døgntilbud for kommunalbestyrelsens udgifter til løn, billetter, rejser, ophold mv. til det personale, som
yder støtte og socialpædagogisk bistand, herunder ledsagelse, under sædvanlige ferier og udflugter.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0014.png
14
Det følger af den foreslåede
§ 4,
at muligheden for tilkøb kun kan anvendes, hvis det kommunale eller regi-
onale døgntilbud sikrer, at ferien kan gennemføres personalemæssigt forsvarligt. Personalet, som leverer
tilkøb, skal være ansat i døgntilbuddet og skal være dækket af en arbejdsgiverforsikring, ligesom de, mens
de leverer tilkøbet, skal være omfattet af de løn- og ansættelsesvilkår, der følger af deres ansættelsesfor-
hold.
Det kommunale eller regionale døgntilbud har ansvaret for hjælpens udførelse, herunder hvor meget pe r-
sonale der skal til for at yde den rette indsats over for den konkrete borger. De kommunale eller regionale
døgntilbud har derfor også ansvaret for at sikre, at brugen af tilkøbsydelser hverken medfører negative
konsekvenser for beboeren, som tilkøber socialpædagogisk ledsagelse, eller for beboere på døgntilbud, der
ikke benytter sig af tilkøbsmuligheden.
De medarbejdere, som de kommunale eller regionale leverandører kan anvende til at løse tilkøbsopgaven,
afgrænses til medarbejdere, som i forvejen er ansat til bl.a. at yde socialpædagogisk bistand i tilbuddet.
Dette sker for at sikre, at borgeren kan få en kendt ledsager med på ferie. Det sikres samtidig, at tilkøbs-
ydelsen har den fornødne kvalitet, fordi socialtilsynet fører tilsyn med og godkender døgntilbuddet.
Det kommunale eller regionale døgntilbud har ligeledes ansvaret for at sikre, at l everingen af tilkøbsydelser
ikke medfører negative konsekvenser, hverken for de medarbejder, som levere r tilkøb til ferie, eller for de
medarbejdere, der i mellemtiden leverer hjælp og støtte i døgntilbuddet. Det kan f.eks. betyde, at de kom-
munale eller regionale døgntilbud kan kræve, at hvis borgeren ønsker at tilkøbe socialpædagogisk ledsagel-
se til ferie, skal der ske tilkøb af ledsagelse fra to eller flere medarbejdere, hvis dette vurderes nødvendigt
for at kunne gennemføre ferien på forsvarlig vis. Det kan ligeledes betyde, at kommunale eller regionale
døgntilbud helt må afvise eller foreslå tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til en forkortet ferie for at kun-
ne få bemandingen til at gå op. Døgntilbuddet vil også kunne foreslå tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
til en anden feriedestination end den af beboeren ønskede for at få bemandingen til at gå op.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om den foreslåede ordning.
Til § 5
Der er efter gældende ret ikke fastsat regler om levering af socialpædagogiske tilkøbsydelser til ferier.
Med den foreslåede
§ 5
stilles det derfor som betingelse, at kommunale og regionale døgntilbuds indtægter
fra og omkostninger til tilkøb skal holdes adskilt fra døgntilbuddets øvrige indtægter og omkostninger. Soci-
altilsynet skal ikke fører tilsyn med eller godkende regnskaber vedrørende døgntilbuddets tilkøbsydelser.
Konkurrence og forbrugerstyrelsen har udarbejdet en analyse af ”Offentlige aktiviteter på kommercielle
markeder”, hvor der blandt andet vejledes om prisfastsættelse og omkostningsfordeling. På baggrund heraf
vil prisen, som borgeren skal betale for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse på ferier, afhænger af hjæ l-
pens omfang, herunder f.eks. om borgeren skal have en eller flere ledsagere med. Prisen for tilkøbsydelsen
skal fastsættes ud fra en beregning af de gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved at levere tilkøb s-
ydelsen. Derudover gælder, at de kommunale og regionale døgntilbud ikke må opnå en økonomisk fort je-
neste på tilkøbsydelsen, eller opkræve en lavere pris end omkostningerne til levering af tilkøbsydelsen kan
begrunde. Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse må, som tidligere nævnt, ikke erstatte de ydelser, som
borgeren ellers ville være berettiget til efter serviceloven eller anden lovgivning.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0015.png
15
Beregning af leverandørens omkostninger ved ydelse af tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse omfatter:
1) Direkte omkostninger, der er forbundet med leverance af ydelsen, f.eks. løn til socialpædagogisk leds a-
ger(e) inkl. pensionsbidrag og andre løndele, herunder evt. kolonitillæg, lokale tillæg og kvalificerende ti l-
læg knyttet til de(n) udførende medarbejder(e). Direkte omkostninger omfatter derudover udgifter til re j-
seomkostninger, herunder transport, leje af bolig, kost rengøring, evt. udstyr og forsikringer mv.
2) Indirekte omkostninger, der er forbundet med leverance af ydelsen, som f.eks. administration.
Alle omkostninger, der er forbundet med at levere ydelsen, skal medtages i prisberegningen. For både d i-
rekte og indirekte omkostninger gælder det, at der som udgangspunkt altid skal henføres det faktisk fo r-
brugte beløb. Der skal modregnes væsentlige, identificerbare besparelser i f.eks. personaleressourcer og
kost mv. på døgntilbuddet i den periode, hvor beboeren ikke opholder sig på døgntilbuddet. Der skal være
fuld gennemsigtighed i beregningerne og de data, der indgår heri.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3 om den foreslåede ordning.
Til § 6
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 6, stk. 1,
at der efter bestemmelserne i §§ 8-10 kan anvendes magt og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten af det personale, som er tilkøbt til at yde socialpædagogisk leds a-
gelse under en ferie, jf. lovens § 2.
Det foreslås med bestemmelsen i
§ 6, stk. 2,
at de i §§ 8-10 foreslåede muligheder for at anvende magt og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten under tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse efter denne lov alene
kan finde anvendelse over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne . Målgruppen
for lovens magtanvendelsesregler er således snævrere end målgruppen for resten af loven, jf. § 2, stk. 2,
idet der ved anvendelse af magtanvendelsesreglerne stilles krav om, at funktionsnedsættelsen, udover at
være betydelig, også er varig. Det er en forudsætning for anvendelsen af de foreslåede bestemmelser, at
der foreligger den nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne. Faglig do-
kumentation kan f.eks. være lægefaglig, pædagogisk eller psykologisk dokumentation.
Bestemmelserne foreslås alene at finde anvendelse i de situationer, hvor der ikke foreligger samtykke fra
den person, som foranstaltningen efter §§ 8-10 retter sig mod. Der foreligger samtykke fra en person med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, når personen ved en tilkendegivelse i ord eller handling
klart viser, at han eller hun har forståelse for, at foranstaltningen iværksættes, og personen medvirker her-
til. §§ 8-10 regulerer således alene de situationer, hvor disse betingelser ikke er opfyldt, dvs. hvor der fore-
ligger passivitet, eller hvor den pågældende modsætter sig anvendelsen af foranstaltningen. At den pågæl-
dende forholder sig passivt betyder, at de særlige betingelser for iværksættelse af de enk elte indgreb, som
fastsat i §§ 8-10, skal være opfyldt.
Den foreslåede
§ 6, stk. 2,
svarer til servicelovens § 124 a.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0016.png
16
Til § 7
Med den foreslåede bestemmelses
stk. 1
understreges det, at formålet med de i §§ 6-13 foreslåede be-
stemmelser er at begrænse magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten mest muligt. Ind-
greb må ikke erstatte personalets omsorg og bistand. De meget snævre betingelser for at anvende indgre-
bene fremgår af de enkelte bestemmelser.
Med den foreslåede
stk. 2
fastsættes personalets forpligtelse til kun at anvende magt, når det ikke har væ-
ret muligt på anden måde at opnå personens medvirken til en nødvendig foranstaltning. Personalet skal
således, forinden magt anvendes, have ydet en socialpædagogisk indsats over for borgeren for at opnå det
pågældende mål.
I den foreslåede
stk. 3
beskrives mindsteindgrebsprincippet. Dette princip forpligter personalet til at sørge
for, at anvendelse af magt står i rimeligt forhold til det, der søges opnået, og at mindre indgribende foran-
staltninger anvendes, såfremt disse er tilstrækkelige.
Af den foreslåede
stk. 4
fremgår, at magt skal udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt og med størst
mulig hensyntagen til den pågældende og andre tilstedeværende. Således skal personalet sørge for, at der
ikke forvoldes unødig krænkelse eller ulempe – hverken af den person, som foranstaltningen foretages
overfor, eller af andre tilstedeværende. Der skal bl.a. tages hensyn til, at tilstedeværelsen af andre perso-
ner, der overværer en episode, kan virke forstærkende på den krænkelse, som personen, overfor hvem der
udøves magt, oplever.
Den foreslåede
§ 7
svarer til servicelovens § 124, stk. 1-4.
Til § 8
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 8
foreslås det, at det personale, som yder socialpædagogisk ledsage l-
se som tilkøb efter denne lov, kan anvende fysisk magt i form af at fastholde en person eller føre denne til
et andet opholdsrum. Dette kan alene ske, når der er nærliggende risiko for, at personen udsætter sig selv
eller andre for at lide væsentlig personskade, og forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet.
Som et eksempel på bestemmelsens anvendelse kan nævnes den situation, hvor en person e r truende over
for andre personer. Personen har kort forinden været voldelig og ingen ved, hvornår truslerne går over i
vold. Her vil der med den foreslåede § 8 være hjemmel til at fastholde personen og føre hende eller ham til
et andet lokale.
Der er ikke tale om en hjemmel til at føre den pågældende til et lokale med en låst dør. Anvendelse af ad-
gangen til at føre en person til et andet opholdssted skal kombineres med tryghedsskabende initiativer m.v.
Det er en betingelse for anvendelse af indgrebsmuligheden, at mindsteindgrebsprincippet i den foreslåede
§ 7, stk. 3, og skånsomhedsprincippet i den foreslåede § 7, stk. 4, er opfyldt.
Den fysiske magt skal efterfølgende registreres og indberettes i overensstemmelse med den foreslåede §
12.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0017.png
17
Den foreslåede
§ 8
svarer til servicelovens § 126.
Til § 9
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 9
foreslås det, at det personale, som yder socialpædagogisk ledsagel-
se som tilkøb efter denne lov, i en begrænset periode vil kunne anvende fysisk magt i form af fastholdelse i
forbindelse med udøvelsen af omsorgspligten i personlig hygiejne-situationer. Denne mulighed vil kun kun-
ne anvendes, hvis det i den konkrete situation er en absolut nødvendighed, fordi hjælp til hygiejne ikke kan
gennemføres uden brug af fysisk magt.
Det vil i en bekendtgørelse udstedt med hjemmel i lovens § 13, blive nærmere beskrevet, i hvilke hygiejne-
situationer fysisk magt vil kunne anvendes. Det vil endvidere heri blive fastsat, i hvilken begrænset periode
magtanvendelse i forbindelse med udøvelse af omsorgspligten vil kunne finde sted, herunder om en perio-
de vil kunne forlænges eller senere vil kunne afløses af en ny periode m.v.
Det er en betingelse for anvendelse af indgrebsmuligheden, at mindsteindgrebsprincippet i den foreslåede
bestemmelse i § 7, stk. 3, og skånsomhedsprincippet i den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 4, er opfyldt.
Fastholdelsen skal efterfølgende registreres og indberettes i overensstemmelse med den foreslåede § 12.
Den foreslåede
§ 9
svarer til servicelovens § 126 a, stk. 1.
Til § 10
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 10, stk. 1,
foreslås det, at det personale, som yder socialpædagogisk
ledsagelse som tilkøb efter denne lov, kan anvende fastspænding med stofseler til seng, stol, toilet m.v. for
at hindre fald som beskyttelse for stærkt fysisk hæmmede personer. Det samme gælder nødvendig fast-
spænding til kørestol eller andet hjælpemiddel. Bestemmelsen vil navnl ig have praktisk betydning for per-
soner, der, foruden at have en psykisk funktionsnedsættelse, også er fysisk hæmmede.
Ifølge den foreslåede bestemmelse i
stk. 2
skal personalet beslutte, for hvilken periode de beskyttelsesmid-
ler, som er omfattet af stk. 1, kan anvendes. Personalet skal i øvrigt løbende vurdere, om en mindre indgri-
bende foranstaltning kan anvendes.
Det er en betingelse for anvendelse af indgrebsmuligheden, at mindsteindgrebsprincippet i den foreslåede
bestemmelse i § 7, stk. 3, og skånsomhedsprincippet i den foreslåede § 7, stk. 4, er opfyldt.
Fastspændingen skal efterfølgende registreres og indberettes i overensstemmelse med den foreslåede §
12.
Den foreslåede
§ 10
svarer til servicelovens § 128.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0018.png
18
Til § 11
Med den foreslåede bestemmelses
stk. 1
foreslås det, at klager over anvendelsen af magt eller andre ind-
greb i selvbestemmelsesretten efter reglerne i denne lov kan indbringes for kommunalbestyrelsen. Kom-
munalbestyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Med den foreslåede bestemmelses
stk. 2
foreslås det, at en ægtefælle, en pårørende, en værge eller en
anden repræsentant for den person, som foranstaltningen vedrører, kan klage over personalets magtan-
vendelse, når den person, som magten er anvendt overfor, ikke selv er i stand til at klage. Den klageret,
som en ægtefælle, en pårørende eller en værge er tillagt efter bestemmelsen, er ikke en selvstændig klage-
ret, men alene en afledt klageret. Pårørende eller en værge kan derfor kun klage, hvis det kan antages, at
borgeren selv ville have gjort det, hvis vedkommende havde været i stand til at klage.
Den foreslåede
stk. 2
svarer til servicelovens § 133, stk. 3.
Til § 12
Bestemmelsen fastlægger en forpligtelse for personalet til at registrere og indberette ethvert indgreb efter
de foreslåede bestemmelser i §§ 8-10. Indberetningen skal ske periodisk til den kommunalbestyrelse, der
har ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet, jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, og til kommunalbestyrelsen i den kommune, der fører det driftsorienterede tilsyn med
tilbuddet, jf. § 148 a i lov om social service eller § 2 i lov om socialtilsyn. Personalet skal desuden orientere
den kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen. Børne- og socialministeren vil med
hjemmel i § 13 fastsætte regler om tilrettelæggelse af registrering og indberetning.
Den foreslåede
§ 12
svarer til servicelovens § 136, stk. 1.
Til § 13
Den foreslåede bestemmelse er en bemyndigelsesbestemmelse, der giver børne- og socialministeren
hjemmel til i en bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om iværksættelse af foranstaltninger, registre-
ring og indberetning, jf. de foreslåede bestemmelser i §§ 8-10 og 12. Bemyndigelsen skal blandt anvendes
til at fastsætte regler om i hvilke hygiejnesituationer, fastholdelse efter den foreslåede § 9 vil kunne anve n-
des. Den skal også anvendes til at fastsætte regler om, i hvor lang en periode magtanvendelse i forbindelse
med udøvelse af omsorgspligten vil kunne finde sted, herunder om en periode vil kunne forlænges eller
senere vil kunne afløses af en ny periode m.v. Herudover skal den anvendes til at fastsætte regler om tilre t-
telæggelse af registrering og indberetning af magtanvendelse, herunder de tidsmæssige grænser herfo r.
Den foreslåede
§ 13
svarer til servicelovens § 137, stk. 1.
Til § 14
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018. Det betyder, at visse kommunale og regionale døgn-
tilbud kan tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie til døgntilbuddets beboere over 18 år.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Lovudkast -Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.), fra børne- og socialministeren
1711413_0019.png
19
Til § 15
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.