Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 255
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2017 - 3508
Forslag
til
Lov om ændring af skatteforvaltningsloven
(Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver
og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
§1
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november 2015, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1665 af 20. december 2016, § 3 i lov nr. 710 af 8. juni 2017, § 6 i lov nr. 683 af 8.
juni 2017 og § 1 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 25, stk. 2, 3. pkt.,
ophæves.
2.
Efter § 49 indsættes i
kapitel 17:
Ȥ 50.
En sag, der indbringes for domstolene efter §§ 48 eller 49, anlægges ved den retskreds, hvor
Skatteministeriets modpart har hjemting ved sagens anlæg, hvis modparten har hjemting i
Danmark.«
3.
I
§ 51, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »eller § 61 A«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, har virkning for bindende svar, der afgives den 1. januar 2018 eller senere.
Stk. 3.
§ 1, nr. 2, har virkning for sager, der anlægges efter lovens ikrafttræden.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen har stor fokus på at forbedre retssikkerheden på skatteområdet og ønsker derfor, at
borgere og virksomheder skal stå stærkt i mødet med skattesystemet.
Med nærværende lovforslag ophæves SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar om
værdiansættelse af aktiver, når forudsætningerne for svaret er korrekte. Derved skabes der større
vished om de tilsagn, som SKAT giver til borgere og virksomheder.
Lovforslaget har derudover til formål at strømline reglerne for værneting ved borgeres indbringelse
af afgørelser for domstolene, som er truffet af en klagemyndighed på Skatteministeriets område.
Forslaget indebærer, at disse sager som udgangspunkt skal indbringes i den retskreds, hvor borgeren
har hjemting. Dermed styrkes borgerens retssikkerhed, idet det i geografisk henseende bliver lettere
at indbringe en administrativ afgørelse på skatteområdet for domstolene.
2. Lovforslagets formål og baggrund
2.1. Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af
aktiver
Borgere og virksomheder skal kunne stole på de tilsagn, som de får fra skattemyndighederne. I
modsat fald svækkes borgernes og virksomhedernes retssikkerhed og tilliden til
skattemyndighederne.
Med nærværende lovforslag ønsker regeringen at give borgere og virksomheder større vished for, at
bindende svar om værdiansættelse af aktiver, der bygger på korrekte forudsætninger, ikke
efterfølgende kan tilbagekaldes af SKAT.
2.2. Ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager for domstolene
Med nærværende forslag til ændring af skatteforvaltningsloven søges der at rette op på en
uhensigtsmæssighed i den nuværende klagestruktur på Skatteministeriets område. Formålet med
lovforslaget er, at alle sager om skatte-, told- og afgiftsspørgsmål, der indbringes for domstolene som
udgangspunkt, skal anlægges ved den retskreds, hvor Skatteministeriets modpart har hjemting.
Forslaget sikrer dermed ensartethed og klare regler for, hvor en retssag på Skatteministeriets område
skal anlægges.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
3
Derudover styrkes borgerens retssikkerhed som følge af lovforslaget, idet det i geografisk henseende
bliver lettere at indbringe en administrativ afgørelse på skatteområdet for domstolene, fordi sagen
som udgangspunkt vil skulle indbringes for borgerens hjemting.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af
aktiver
Borgere såvel som virksomheder kan efter skatteforvaltningslovens § 21 anmode SKAT om et
såkaldt bindende svar om den skattemæssige virkning af dispositioner, når SKAT i øvrigt har
kompetencen til at afgøre spørgsmålet. Det kan f.eks. være om de skattemæssige konsekvenser ved
et påtænkt frasalg af dele af en virksomhed, ved gennemførelse af generationsskifter eller om
værdien af et aktiv. De bindende svar kan således give borgere såvel som virksomheder større
forudberegnelighed for skattemæssige dispositioner og kan dermed bruges som grundlag for at
træffe beslutninger, som kan have stor økonomisk betydning for den pågældende.
Med virkning for bindende svar, der er afgivet den 1. juli 2015 eller senere, blev bestemmelserne der
omhandler situationer, hvor et afgivet bindende svar alligevel ikke er bindende, udvidet. Med
ændringen fik SKAT således mulighed for i visse tilfælde at se bort fra tilsagn i form af bindende
svar ved værdiansættelser. Reglen indebærer, at et bindende svar fra SKAT om værdiansættelse af
aktiver kan bortfalde, hvis det efterfølgende kan konstateres, at værdien af aktivet afviger væsentligt
fra den værdi, der fremgår af det bindende svar. Det følger af de almindelige bemærkninger til
ovennævnte lovændring, at
begrebet ”væsentligt”
i den forbindelse er defineret som en kombination
af en procent- og en beløbsgrænse, således at værdien skal være både mindst 30 pct. og mindst 1 mio.
kr. højere eller lavere end den angivne værdi i det bindende svar.
Ifølge de almindelige bemærkninger om ovennævnte bestemmelse, jf. Folketingstidende 2014-15,
tillæg A, L 167 som fremsat den 20. marts 2015, var det vurderingen, at de daværende regler ikke var
fuldt tilstrækkelige i forhold til at kunne imødegå udfordringen med værdiansættelser, som ikke var
retvisende. Der foreligger imidlertid ikke eksempler på, at SKAT har tilbagekaldt bindende svar efter
den pågældende bestemmelse. Behovet for den pågældende udbygning af SKATs muligheder for at
tilbagekalde bindende svar, synes derfor ikke underbygget i praksis. Til trods for bestemmelsens
manglende aktualitet kan den blotte risiko for, at et bindende svar kan tilbagekaldes efter den
pågældende bestemmelse, i sig selv være med til at skabe usikkerhed om helt almindelige
skattemæssige dispositioner hos borgere og virksomheder. Dette kan svække retssikkerheden og
dermed tilliden til skattemyndighederne.
Med forslaget til en ændring af skatteforvaltningsloven foreslås SKATs mulighed for at
tilbagekalde et bindende svar i forbindelse med en værdiansættelse af aktivers værdi, ændret. På den
måde styrkes forudsigeligheden og klarheden for borgere og virksomheder, som modtager bindende
svar fra SKAT om værdiansættelse af aktiver.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
4
3.2. Ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager for domstolene
Med virkning fra den 1. januar 2014 blev klagestrukturen på Skatteministeriets område ændret
således, at muligheden for at få en klagesag på skatteområdet behandlet ved to administrative
klageinstanser blev fjernet.
Siden lovændringen har det således kun været muligt at få prøvet en afgørelse ved én administrativ
klageinstans. Afgørelser truffet af et skatteankenævn, vurderingsankenævn eller motorankenævn har
derfor siden den 1. januar 2014 ikke længere kunne påklages til Landsskatteretten, hvorfor
ankenævnenes afgørelser i administrativ henseende er endelige. En prøvelse af disse afgørelser skal
derfor ske på baggrund af et civilt sagsanlæg mod skattemyndighederne ved domstolene.
Efter retsplejelovens § 235, stk. 1, skal retssager som udgangspunkt anlægges ved sagsøgtes hjemting.
I de tilfælde, hvor det er en borger, der anlægger en sag ved domstolene vedrørende prøvelse af en
administrativ afgørelse, vil staten have hjemting i den retskreds, hvor den myndighed, der indstævnes
på statens vegne, har kontor. Dette følger af retsplejelovens § 240, stk. 1. Det er i den forbindelse
fastslået i retspraksis, at domstolsprøvelse af administrative afgørelser i skattesager skal ske ved
sagsanlæg mod Skatteministeriet, der har kontor i København. Afgørelser truffet af et
skatteankenævn, vurderingsankenævn eller motorankenævn skal derfor anlægges ved Københavns
Byret.
Der gælder en særlig værnetingsregel i retsplejelovens § 240, stk. 2, hvorefter afgørelser truffet af en
central statslig myndighed skal anlægges ved sagsøgerens hjemting. Retssager, som en borger
anlægger til prøvelse af Landsskatterettens afgørelser, skal derfor anlægges ved den pågældende
borgers hjemting, idet Landsskatteretten er en central statslig myndighed. Hvis borgeren anlægger en
retssag til prøvelse af en afgørelse truffet af et skatteankenævn, vurderingsankenævn eller
motorankenævn, finder den særlige værnetingsregel i retsplejelovens § 240, stk. 2, imidlertid ikke
anvendelse, idet disse ankenævn - i modsætning til Landsskatteretten - er decentrale myndigheder.
Det betyder, at retssager i disse situationer skal indbringes for Københavns Byret.
Hvis en borger med hjemting i Aalborg ønsker at få prøvet en afgørelse fra SKAT af en administrativ
klagemyndighed, skal vedkommende sende sin klage til Skatteankestyrelsen, som derefter beslutter,
om klagen skal henvises til et ankenævn eller til Landsskatteretten. Hvis Skatteankestyrelsen henviser
sagen til det lokale skatteankenævn, i Aalborg, skal en evt. efterfølgende retssag anlagt af borgeren
med henblik på at få prøvet nævnets afgørelse af domstolene betyde, retssagen skal anlægges ved
Københavns Byret. Hvis Skatteankestyrelsen derimod henviser sagen til Landsskatteretten, som
derefter træffer afgørelse i sagen, skal en evt. retssag med henblik på at få prøvet Landsskatterettens
afgørelse anlægges ved Retten i Aalborg, idet Landsskatteretten, som nævnt ovenfor er en central
administrativ klagemyndighed, jf. retsplejelovens § 240, stk. 2.
Forskellen i de nævnte værnetingsregler udspringer således af den tidligere omtalte ændring af
klagestrukturen på Skatteministeriets område. Da Landsskatteretten dermed ikke længere er den
eneste endelige administrative klageinstans i sager om skatte-, told- og afgiftsspørgsmål, vil
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
5
spørgsmålet om, hvor borgerens retssag skal behandles, som udgangspunkt være afhængig af, hvilken
administrativ klagemyndighed der har truffet afgørelse i sagen.
Med nærværende forslag til ændring af skatteforvaltningsloven søges ovennævnte utilsigtede
konsekvens af den nuværende klagestruktur på Skatteministeriets område ændret. Forslaget vil
medføre, at alle sager om skatte-, told- og afgiftsspørgsmål, der indbringes for domstolene, som
udgangspunkt skal anlægges ved retten i den retskreds, hvor Skatteministeriets modpart har hjemting.
Forslaget vil dermed sikre ensartethed og klare regler for, hvor en retssag på Skatteministeriets
område skal anlægges. Derudover styrkes borgerens retssikkerhed som følge af lovforslaget, idet det
i geografisk henseende bliver lettere at indbringe en administrativ afgørelse på skatteområdet for
domstolene, fordi sagen som udgangspunkt vil skulle indbringes for borgerens hjemting. I de tilfælde,
hvor det er Skatteministeriet, der indbringer sagen for domstolene, vil sagen
ligesom i dag
også
skulle anlægges ved borgerens hjemting.
Lovforslaget indeholder desuden en konsekvensrettelse af skatteforvaltningsloven § 51, stk. 2, idet
henvisningen til kildeskattelovens § 61 A ved en fejl ikke blev ophævet som en konsekvens af
ophævelsen af kildeskattelovens § 61 A ved § 109, nr. 4, i lov nr. 1336 af 19. december 2008.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede fjernelse af SKATs mulighed for at tilbagekalde et bindende svar om
værdiansættelse i nogle situationer kan bevirke, at reglerne om beskatning ved flytning ind og ud af
landet bliver mindre robuste.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[Udestår]
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Med forslaget om at fjerne SKATs mulighed for at tilbagekalde et bindende svar om
værdiansættelse skabes en større forudsigelighed i forhold til SKATs bindende svar om
værdiansættelse af aktiver, når forudsætningerne for svaret er korrekte. Borgere såvel som
virksomheder vil dermed få større vished om, at et afgivet bindende svar ikke efterfølgende kan
tilbagekaldes af SKAT. Dette vil styrke borgere og virksomheder, når de skal træffe beslutninger af
økonomisk betydning, idet de skattemæssige konsekvenser af en given disposition er kendt på
forhånd.
Den foreslåede ændring om en ensretning af værnetingsreglerne for indbringelse af skattesager for
domstolene vil have positive administrative konsekvenser for borgerne. For det første ensartes og
tydeliggøres reglerne for borgernes adgang til at få prøvet afgørelser truffet af skattemyndighederne
ved domstolene, idet sådanne sager som udgangspunkt skal indbringes for retten i den retskreds,
hvor borgeren har hjemting. Derudover styrkes borgerens retssikkerhed som følge af lovforslaget,
idet det i geografisk henseende bliver letter at indbringe en administrativ afgørelse på skatteområdet
for domstolene.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
1782052_0006.png
6
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. august til den 19. september 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS, Cevea, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, FSR
danske
revisorer, Foreningen af Danske Skattenævn, Forsikring & Pension, Håndværksrådet,
InvesteringsFondsBranchen, Justitia, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Samtlige byretter, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF
Skattefaglig Forening, Vestre Landsret, Vurderingsankenævnsforeningen og Østre Landsret.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Den foreslåede fjernelse af
SKATs mulighed for at
tilbagekalde et bindende svar
om værdiansættelse i nogle
situationer kan bevirke, at
reglerne om beskatning ved
flytning ind og ud af landet
bliver mindre robuste.
[Udestår]
Negative
konsekvenser/merudgifter
[Udestår]
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
[Udestår]
[Udestår]
[Udestår]
Med forslaget om at fjerne
SKATs mulighed for at
tilbagekalde et bindende svar
om værdiansættelse skabes en
større forudsigelighed for
borgere og virksomheder, når
de skal træffe beslutninger af
økonomisk betydning.
[Udestår]
[Udestår]
Ingen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
1782052_0007.png
7
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Den foreslåede ændring om en
ensretning af
værnetingsreglerne for
indbringelse af skattesager for
domstolene vil ensarte og
tydeliggøre reglerne og styrke
borgerens retssikkerhed, idet
det i geografisk henseende
bliver lettere at indbringe en
administrativ afgørelse på
skatteområdet for domstolene.
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2, 3. pkt., kan et bindende svar om et aktivs værdi
bortfalde, hvis en række nærmere opregnede betingelser er opfyldt. Der skal for det første efter, at
det bindende svar er afgivet, foreligge en konstatering af, at aktivet har en værdi, der er mindst 30
pct. højere eller lavere end den værdi, der er indeholdt i det bindende svar, idet det samtidig er et
krav, at værdien ud over de 30 pct. også skal være mindst 1 mio. kr. højere eller lavere. For det
andet skal en revurdering af et bindende svar om et aktivs værdi være baseret på enten et
efterfølgende direkte eller indirekte salg eller på størrelsen af det efterfølgende afkast.
Det foreslås, at ovennævnte regel i skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2, 3. pkt., om, hvornår et
afgivet bindende svar ikke er bindende, ophæves. Bindende svar om et aktivs værdi vil således
fremover ikke
alene med henvisning til den i § 25, stk. 2, 3. pkt., angivne værdinedsættelse -
kunne ophæves af SKAT.
Det bemærkes, at de øvrige bestemmelser i skatteforvaltningslovens kapitel 8 om, hvornår et afgivet
bindende svar ikke er bindende, gælder uændret.
Til nr. 2
Efter retsplejelovens § 235, stk. 1, skal retssager anlægges ved sagsøgtes hjemting. Dette gælder
imidlertid ikke i de tilfælde, hvor retssagen vedrører en afgørelse, der er truffet af en central statslig
myndighed, hvorefter retssagen skal anlægges ved sagsøgerens hjemting, jf. retsplejelovens § 240,
stk. 2. Afgørelser, som ønskes indbragt for domstolene, og hvor Landsskatteretten har været endelig
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
8
administrativ klageinstans, vil derimod skulle indbringes ved borgerens hjemting. Det betyder, at
rette værneting for domstolsprøvelse af en afgørelse truffet af en administrativ myndighed på
skatteområdet afhænger af, om afgørelsen er truffet af en central statslig myndighed
(Landsskatteretten) eller en decentral myndighed (et skatteankenævn, vurderingsankenævn eller
motorankenævn).
Det foreslås, at værnetingsreglerne for indbringelse for domstolene af afgørelser, der er truffet på
Skatteministeriets område, ensrettes således, at stedet for retssagens anlæg bliver uafhængigt af, om
afgørelsen er truffet af Landsskatteretten eller af et skatteankenævn, vurderingsankenævn eller
motorankenævn. Med forslaget vil retssager vedrørende afgørelser truffet på skatteområdet dermed
som altovervejende hovedregel skulle anlægges ved borgerens hjemting. Det vil gælde uanset, om
det er borgeren selv eller skatteministeriet, der anlægger retssagen.
Den foreslåede bestemmelse skal ses som en særregel for afgørelser truffet på skatteområdet, der
supplerer retsplejelovens almindelige regler om retternes stedlige kompetence i civile sager, jf.
retsplejelovens kapitel 21. I de tilfælde, hvor modparten ikke har hjemting i Danmark, vil
hjemtinget følge af retsplejelovens almindelige regler herom. Det samme gælder for sager, hvor det
er Skatteministeriet, der indbringer sagen for domstolene.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til nr. 3
Efter skatteforvaltningsloven § 51, stk. 1, kan SKAT efter ansøgning give henstand med betaling af
den del af en skat, som en klage over opgørelsen vedrører. Det følger dog af bestemmelsens stk. 2,
at der ikke gives henstand med beløb, der efter kildeskattelovens § 61, stk. 3, eller § 61 A, overføres
som tilsvar for et efterfølgende år.
Det foreslås, at henvisningen til kildeskattelovens § 61 A udgår, idet henvisningen ved en fejl ikke
blev ophævet som en konsekvens af ophævelsen af kildeskattelovens § 61 A ved § 109, nr. 4, i lov
nr. 1336 af 19. december 2008. Der er således alene tale om en redaktionel ændring.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 3.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås i
stk. 2,
at ændringerne vedrørende bindende svar skal have virkning for bindende svar
om et aktivs værdi, der afgives den 1. januar 2018 eller senere.
Det foreslås i
stk. 3,
at den foreslåede bestemmelse om hjemting i sager omfattet af
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
9
skatteforvaltningslovens §§ 48 eller 49, som er anlagt af borgeren, skal finde anvendelse i sager, der
anlægges efter lovens ikrafttræden. Civile søgsmål, der før lovens ikrafttræden er anlagt ved
domstolene af borgeren mod skattemyndighederne vedrørende afgørelser truffet af disse, skal
færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november
2015, som ændret ved § 1 i lov nr. 1665 af
20. december 2016, § 3 i lov nr. 710 af 8.
juni 2017, § 6 i lov nr. 683 af 8. juni 2017 og
§ 1 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 25. ---
Stk. 2.
Et svar er ikke bindende, i det omfang
der er sket ændringer i forudsætninger, som
har været afgørende for indholdet af svaret,
herunder ændringer i love eller
1.
§ 25, stk. 2, 3. pkt.,
ophæves.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
10
bekendtgørelser, der har ligget til grund for
svaret. Det samme gælder, i det omfang
svaret viser sig at være i strid med EU-retten.
Medmindre andet er fastsat af
skattemyndighederne, gælder det derudover
for bindende svar om et aktivs værdi, at
svaret ikke er bindende, hvis det på baggrund
af oplysninger ud fra et efterfølgende direkte
eller indirekte salg af aktivet eller ud fra
størrelsen af det efterfølgende afkast på
aktivet kan begrundes, at aktivets værdi på
tidspunktet for afgivelsen af det bindende
svar afveg mindst 30 pct. og mindst 1 mio.
kr. fra værdien i det bindende svar.
§ 49. ---
2.
Efter § 49 indsættes i
kapitel 17:
Ȥ 50.
En sag, der indbringes for domstolene
efter §§ 48 eller 49, anlægges ved den
retskreds, hvor Skatteministeriets modpart
har hjemting ved sagens anlæg, hvis
modparten har hjemting i Danmark.«
§
51…
Stk. 2.
Det er en betingelse for henstand, at
de beløb, der søges henstand for, opkræves
særskilt. Der gives ikke henstand med beløb,
der efter kildeskattelovens § 61, stk. 3, eller
§ 61 A overføres som tilsvar for et
efterfølgende år (indregnet restskat). Der
gives heller ikke henstand med betaling af
registreringsafgift, i det omfang der efter lob
om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.
skal stilles depositum for
registreringsafgiftens betaling.
3.
I
§ 51, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »eller § 61 A«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2018.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, har virkning for bindende
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Begrænsning af SKATs mulighed for at tilbagekalde bindende svar ved værdiansættelse af aktiver og ensretning af værnetingsregler ved indbringelse af skattesager)
11
svar, der afgives den 1. januar 2018 eller
senere.
Stk. 3.
§ 1, nr. 2, har virkning for sager, der
anlægges efter lovens ikrafttræden.