Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1779880_0001.png
Side
1
af
2
I
BT kunne man læse at Autoforhandler Kasper Aaskov mistede over 30.000 kr. og muligheden for at drive
sin forretning i tre måneder, fordi han fik hjælp af sin far til at hente en bil i Tyskland
Link til den fulde historie:
http://www.bt.dk/danmark/absurd-sag-kasper-bad-sin-far-om-hjaelp-til-at-
hente-en-bil-men-det-opdagede-skat
Historien er kaldt
for ”bølle etoder” af e advokat for autoforha dlere .
Forhandleren skal hente 4 biler i
tyskland, men har kun plads til 3 på hans ladbil, så han beder sin far om at hjælpe med at køre bil nr 4 på
forhandlerens prøveplader. Faderen kører sammen med sønnen, men ved grænsen forlanger toldbetjenten
at se en faktura på bilen, som faderen ikke har, men som sønnen har, der er 10 minutter bagved i køen.
Toldbetjenten kontakter Skat, hvorefter der er kaos. Skat forlanger at se en ansættelseskontrakt på
faderen, for ellers må han ikke køre bilen. Forhandleren har ikke en kontrakt på faderen der hjælper til
uden løn et par timer om måneden.
Men medarbejderen fra Skat holder fast i, at Ernst Aaskov ikke må køre bilen for sin søn. Han kræver
derfor, at Kasper Aaskov stiller en sikkerhed på 200.000 kr. for registreringsafgiften. Bagefter får faderen
dog lov at køre bilen til politistationen i Padborg, hvor den står, indtil Kasper Aaskov henter den et par
timer senere på ladvognen. 14 dage senere afleverer Kasper Aaskov en redegørelse til Skat, men de næste
to måneder kan hverken Kasper Aaskov eller hans advokat Claus Bach Christensen få fat i Skat. Da Skat ikke
bare har forlangt fuld registreringsafgift, men også har inddraget hans prøveplader, hindrer Skat
forhandlerens forretning idet der blev givet tre måneders karantæne, som betyder stop for at hente biler i
tyskland i perioden. Skats afgørelse kommer 2 måneder senere, så det i alt er 5 mdr uden prøveplader, som
han ydmygt skal søge om at få på ny.
Da Skat har forlangt registreringsafgiften indbetalt for ikke at beslaglægge bilen, mister forhandleren
muligheden for at benytte flex leasing, hvilket giver ham et tab på bilen, så overskuddet forsvinder. Da der
ikke er kunder til en dyr bil med registreringsafgift, er han nødsaget til at sælge bilen tilbage til tyskland,
betale for transport og får kun 85% af registreringsafgiften tilbage, hvorefter han kan transportere bilen
tilbage til Danmark og sælge bilen på flexleasing.
Denne helt horrible behandling af en erhvervsdrivende, der bidrager til samfundet med indtægter og
lønninger der giver stort provenu til fælles kassen, er skandaløs, og helt uden konsekvenser for de
medarbejdere, der ødelægger mandens virksomhed.
Der er ingen mening i håndhævelsen af loven i denne sammenhæng, og den rigtige løsning er her at
lovgive, så medarbejderne kan sagsøges for uhensigtsmæssig belastning af en borger eller en virksomhed.
Skatteministeren har i en mail tilkendegivet, at reglerne omkring prøveplader bør lempes, men det er på
ingen måde tilstrækkeligt. Der skal sættes en stopper for mishandling og absurde skattesager.
Vi har i Danmark en super høj registreringsafgift, som får en vanvittig høj betydning for kriminalisering af
borgere og virksomheder, idet de strikte regler for anvendelse af køretøjer med mere eller mindre afgift
bliver genstand for mistænkeliggørelse, og når skatte medarbejdere bliver diabolske, er det oplagte emner
til absurde sager. Da det er med stor risiko for unødvendig kriminalisering, bør registreringsafgiften
overvejes fjernet. Afgiften er i forvejen forkert, og denne dokumenterede helt uhensigtsmæssige
konsekvens af afgiften, bør være nok til at afskaffe afgiften. Mange ressourcer ved politiet bliver frigivet,
danskerne kan i højere grad selv bestemme hvilken bil de vil bruge deres liv sammen med (frihed til valg af
bil)
bilparken bliver nyere med færre uheld og skader til følge, dvs mange flere gladere danskere. Det
mindre problem med afgiftens provenu kan nemt komme ind med større aktivitet gennem lavere skatte
procent, som giver flere penge i den fælles kasse. Andre lande har ingen registreringsafgift, og bruger flere
penge på velfærd. Vi har ikke brug for registreringsafgiften.
Næste historie er ligeledes fra BT, hvor endnu en autoforhandler Thomas Brix, blev afkrævet 600.000
kroner, fordi han benyttede ventetiden ved færgen til at købe seks rammer øl og lidt vin i forbindelse med
en biltransport på prøveplader, d 16 januar 2017. Han har før fået lov til at køre videre, når han har
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Henvendelse af 8/8-17 fra Ronnie Hofs vedrørende problemer med SKAT fra foreningen Rimelig SKAT
1779880_0002.png
Side
2
af
2
forklaret at han har hentet bilen i tyskland, og at han allerede næste dag har aftale med toldsyn og
indregistrering af bilen. Denne gang kontakter toldbetjenten Skat, og kaos bryder løs. Forhandleren skal
betale 400.000 kr i registreringsafgift på stedet, og 200.000 kr i bøde, for at få lov til at køre videre i bilen.
Dette afvises af forhandleren, og bilen bliver beslaglagt, sammen med prøvepladerne. Sigtet for snyd med
registreringsafgiften, og ulovlig godstransport, afgør retten i Nykøbing Falster en måned senere, at
forhandleren skal frikendes. Men Skat vælger at anke til Landsretten, som 2-3-2017 ligeledes frikender
forhandleren. Her stopper det dog ikke, idet Skat på trods af frikendelse, selv kan afgøre karantæne af
prøveplader, og ”blokeri g” af bil, so hi drer forha dlere i at aflevere bile til ku de , og forhi drer
forhandleren i at hente biler i karantæne perioden. Da der er faldet dom, og Skat ikke retter sig efter
dommen, kan det kun forklares som ondsindet chikane mod forhandleren. Medarbejderen ved Skat er
naturligvis klar over, at der ingen konsekvenser er for vedkommende, som her ikke retter sig landets
dømmende magt, hvilket kun kan være ulovligt.
Der skal naturligvis kunne stævnes mod medarbejderen, som har forbrudt sig mod afsagt dom i
Landsretten. Kun på denne måde kan vi være lige for loven. Omvendt er retssikkerheden ikke eksisterende,
når medarbejderen fra Skat kan undlade at rette sig efter den dømmende magt.
I en mail til BT skriver Skatteministeren, at der naturligvis er en sanktion, hvis man overtræder reglerne for
anvendelse af prøveplader. Det skal naturligvis også gælde at der er sanktioner, når Skats medarbejder
trodser Landsrettens dom. Borgerens rettigheder kan kun håndhæves ved en politianmeldelse af
medarbejderen, som skal pålægges at ophæve karantænen af prøvepladerne, og fjerne blokeringen af
bilen, samt have straf for at forbryde sig mod landets dømmende magt. Uden sanktion for
skattemedarbejderen er vi
ikke
lige for loven.
Den fulde tekst findes på dette link:
http://www.bt.dk/danmark/skat-konfiskerede-thomas-bil-paa-grund-af-seks-rammer-oel-jeg-troede-ikke-
det