Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1775793_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. juli 2017
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Henrik Skovgaard-Peter-
sen
2017-750-0562
2359725
Kommissorium for en undersøgelseskommission om SKAT
1.
Justitsministeren nedsætter herved i medfør af § 1, stk. 1, i lov om un-
dersøgelseskommissioner en kommission til undersøgelse af SKAT.
Undersøgelseskommissionen har efter lov om undersøgelseskommissioner
§ 4, stk. 2, til opgave at undersøge og redegøre for det samlede begiven-
hedsforløb, som knytter sig til
- forvaltningen af inddrivelsesområdet og planlægningen, udviklingen,
idriftsættelsen og nedlukningen af det digitale inddrivelsessystem EFI
(Et Fælles Inddrivelsessystem),
- sammenlægningen af den statslige og kommunale inddrivelsesmyn-
dighed i SKAT og
- beslutningsgrundlaget for, implementeringen af og opfølgningen på de
generelle effektiviseringstiltag i SKAT.
Undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte perioden fra 2002 til tids-
punktet for kommissionens nedsættelse. Undersøgelseskommissionen kan,
i det omfang den finder det relevant, også inddrage forhold, der tidsmæs-
sigt ligger uden for den angivne periode.
Fremkommer der i forbindelse med kommissionens undersøgelse andre
forhold, som er af en sådan karakter, at de ud fra kommissoriet må anses
for nærliggende at undersøge, men som ikke umiddelbart skønnes at være
omfattet af kommissoriet, kan undersøgelseskommissionen rette henven-
delse til Justitsministeriet med henblik på en drøftelse heraf.
2.
Den 1. november 2005 blev der gennemført en sammenlægning af den
statslige og kommunale inddrivelsesforvaltning. Til grund for sammenlæg-
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 244: Orienteirng om et endeligt kommissorium for en undersøgelseskommission om SKAT, fra justitsministeren
1775793_0002.png
ningen lå bl.a. lovforslag nr. L 110 af 24. februar 2005 til skatteforvalt-
ningsloven og lovforslag nr. L 112 af 24. februar 2005 om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer, der sammen med en række øvrige lovfor-
slag udgjorde første trin i bestræbelserne på at skabe et ensartet inddrivel-
sessystem, som skulle sikre en ensartet og retssikker inddrivelse. Lovfor-
slagene, der blev vedtaget af Folketinget den 31. maj 2005, var et led i
aftalen om en strukturreform fra juni 2004.
Undersøgelseskommissionen skal beskrive baggrunden for beslutningen
om centraliseringen af inddrivelsesforvaltningen hos staten. Endvidere skal
kommissionen bl.a. undersøge og redegøre for planlægningen og imple-
menteringen af samt opfølgningen på denne centralisering. Undersøgelses-
kommissionen skal i den forbindelse inddrage lovgrundlaget, de økonomi-
ske og personalemæssige rammer, ledelsesmæssig forankring og ansvar,
styring af centraliseringsopgaven, it-understøttelsen af forvaltningen og
sammenhængen mellem organisatoriske ændringer og den fysiske place-
ring af den sammenlagte inddrivelsesforvaltning samt samspillet mellem
disse forhold.
3.
Undersøgelseskommissionen skal endvidere undersøge og redegøre for
forvaltningen af inddrivelsesområdet. Kommissionens undersøgelse og
redegørelse skal bl.a. omfatte organiseringen, it-understøttelsen og styrin-
gen af inddrivelsesforvaltningen, de bevillingsmæssige rammer, personale-
mæssige rammer og personalesammensætningen på området, ledelsesmæs-
sig forankring og ansvar, udviklingen i skatterestancerne samt samspillet
mellem disse forhold.
Herudover skal undersøgelseskommissionen undersøge og redegøre for
digitaliseringen af inddrivelsesforvaltningen, herunder navnlig inddrivel-
sessystemet EFI. Undersøgelseskommissionen skal i den forbindelse ind-
drage beslutningsprocesserne i forbindelse med planlægningen og udvik-
lingen af systemet, tilvejebringelsen af det nødvendige datagrundlag for
systemet og tidsplanen for udviklingen og implementeringen af EFI, idrift-
sættelsen af EFI samt samspillet mellem disse forhold. Kommissionen skal
endvidere inddrage risikostyringen i forløbet, herunder i forbindelse med
de opståede forsinkelser af idriftsættelsen og håndteringen heraf med hen-
blik på opretholdelse af driften, styring af sagsbehandlingstider og afbry-
delse af forældelsesfrister. Undersøgelsen og redegørelsen skal desuden
omfatte konsekvenserne af forløbet for borgernes retssikkerhed og lovlig-
heden af forvaltningen på inddrivelsesområdet.
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 244: Orienteirng om et endeligt kommissorium for en undersøgelseskommission om SKAT, fra justitsministeren
1775793_0003.png
4.
Undersøgelseskommissionen har desuden til opgave at undersøge og re-
degøre for beslutningsgrundlaget for, implementeringen af og opfølgnin-
gen på de generelle effektiviseringstiltag i SKAT i den undersøgte periode.
Ved undersøgelsen skal kommissionen inddrage de økonomiske og sty-
ringsmæssige rammer, herunder for så vidt angår bevillinger, effektivise-
ringskrav og personalemæssige rammer, som SKAT har ageret inden for i
kraft af politiske og økonomiske rammer mv.
Undersøgelseskommissionen skal endvidere belyse betydningen af de ge-
nerelle effektiviseringstiltag i den undersøgte periode for de forhold, der er
beskrevet under pkt. 2 og 3.
5.
I sammenhæng med undersøgelsen af de under pkt. 1-4 beskrevne for-
hold skal undersøgelseskommissionen belyse skiftende skatteministres og
Skatteministeriets koncerns og eventuelle andre ministres og ministeriers,
herunder Finansministeriets, rolle i de trufne beslutninger.
Desuden skal undersøgelseskommissionen inddrage beslutningsgrundlag
og rådgivning udarbejdet af eksterne aktører, herunder konsulentrapporter
mv. af betydning for de under pkt. 1-4 beskrevne forhold.
Undersøgelseskommissionen skal endvidere undersøge og redegøre for,
om der i Skatteministeriets koncern eller fra eksterne eksperter mv. blev
gjort opmærksom på muligt kritisable forhold mv. i forbindelse med de un-
der pkt. 1-4 beskrevne forløb. I det omfang kommissionens undersøgelse
måtte vise, at der forelå sådanne oplysninger, skal kommissionen undersø-
ge og redegøre for, hvordan og i hvilket omfang skiftende skatteministre
og andre ministre har haft kendskab hertil, og om og i givet fald hvornår
der blev reageret og fulgt op herpå. Desuden skal kommissionen undersø-
ge og redegøre for, hvornår og i hvilket omfang Folketinget er blevet ori-
enteret herom, og om oplysningerne har været korrekte og fyldestgørende.
6.
Der er i begyndelsen af 2017 iværksat en advokatundersøgelse af forhol-
dene vedrørende SKAT’s udbetaling af refusion af udbytteskat. Advoka-
tundersøgelsen skal bl.a. beskrive det administrative ansvar i SKAT og
Skatteministeriet og de siddende ministres eventuelle rolle i sagen. Advo-
katundersøgelsen forventes afsluttet med udgangen af 2017. Der verserer
endvidere en strafferetlig efterforskning ved Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet.
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 244: Orienteirng om et endeligt kommissorium for en undersøgelseskommission om SKAT, fra justitsministeren
Når advokatundersøgelsen er afsluttet, vil der blive taget endelig stilling til
en udvidelse af kommissoriet, for så vidt angår sagen om refusion af ud-
bytteskat, og i hvilken form. I den forbindelse vil hensynet til at undgå at
kompromittere den strafferetlige efterforskning skulle indgå.
7.
Undersøgelseskommissionen skal efter lov om undersøgelseskommis-
sioner § 4, stk. 4, foretage retlige vurderinger til belysning af, om der fore-
ligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse og redegørelse skal kommis-
sionen efter § 4, stk. 3, i lov om undersøgelseskommissioner komme med
forslag til sådanne ændringer af love, administrative bestemmelser eller
administrativ praksis, som undersøgelsen kan begrunde. Det forudsættes,
at undersøgelseskommissionen i den forbindelse tager højde for de ændrin-
ger i Skatteministeriet og underliggende styrelsers organisering mv., som
gennemføres sideløbende med kommissionens undersøgelse.
Undersøgelseskommissionen kan undlade at komme med forslag til æn-
dringer af love, administrative bestemmelser eller administrativ praksis,
hvis kommissionen vurderer, at dette vil give anledning til en væsentlig
forsinkelse af undersøgelsens afslutning. Det bemærkes i den forbindelse,
at undersøgelseskommissionen vil kunne komme med en mere overordnet
beskrivelse af mulige ændringer af love, administrative bestemmelser eller
administrativ praksis, hvis en mere tilbundsgående beskrivelse heraf vur-
deres at medføre en uforholdsmæssig forlængelse af undersøgelsen.
8.
En række af de under pkt. 1-4 beskrevne forhold har tidligere været
gjort til genstand for undersøgelser mv. Der foreligger bl.a. et antal beret-
ninger fra Rigsrevisionen om en række forhold vedrørende SKAT.
Der foreligger endvidere en række rapporter og handlingsplaner udarbejdet
af Skatteministeriet, SKAT og eksterne konsulenter om bl.a. sammenlæg-
ningen af den kommunale og statslige inddrivelsesforvaltning og om ind-
drivelse af fordringer.
Det forudsættes, at undersøgelseskommissionen inddrager det materiale,
som er tilvejebragt i forbindelse med sådanne undersøgelser mv., i det om-
fang det er relevant for at belyse de forhold, som kommissionen har til op-
gave at undersøge og redegøre for.
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 244: Orienteirng om et endeligt kommissorium for en undersøgelseskommission om SKAT, fra justitsministeren
9.
I overensstemmelse med § 30 i lov om undersøgelseskommissioner er
møderne i undersøgelseskommissionen som udgangspunkt offentlige.
I lighed med tidligere undersøgelseskommissioners praksis kan kommis-
sionen løbende orientere om fremdriften i undersøgelsen og redegøre for
planlagte undersøgelsesskridt på kommissionens hjemmeside mv.
10.
Undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit arbejde således, at
den kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse hurtigst muligt.
Kommissionen vil blive tildelt fuld og omfattende sekretariatsbistand. Ju-
stitsministeriet vil løbende drøfte med kommissionen, om den har tilstræk-
kelige ressourcer, herunder for så vidt angår sekretariatets sagkundskab
(f.eks. inden for offentlig forvaltning eller it) og størrelse, til at sikre, at
undersøgelsen gennemføres hurtigst muligt.
Justitsministeren vil med passende mellemrum og mindst én gang årligt in-
formere Folketingets Udvalg for Forretningsordenen om fremdriften i ar-
bejdet, herunder når advokatundersøgelsen om udbytteskattesagen er af-
sluttet.
Undersøgelseskommissionen opfordres til at tilrettelægge sit arbejde såle-
des, at den undervejs i undersøgelsens forløb kan afgive delberetninger om
et eller flere af de under pkt. 1-4 beskrevne begivenhedsforløb, hvis det ef-
ter undersøgelseskommissionens skøn er forsvarligt at afgive sådanne del-
beretninger. I den forbindelse skal kommissionen tage hensyn til de invol-
veredes retssikkerhed, det samlede tidsforbrug for undersøgelsen samt til
mulighederne for at gennemføre den videre undersøgelse og give en sam-
menhængende fremstilling af et eller flere af de undersøgte begivenheds-
forløb.
5