Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1774243_0001.png
Fra:
DBFU Karl-Ove Pedersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. juni 2017 15:05
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>
Emne:
Anmodning om foretræde for Folketingets skatteudvalg
Til Folketingets skatteudvalg
Udvalgssekretær Tina Grønlund
Anmodning om foretræde for at redegøre for brugtvognsbranchens problemer med leasingselskabers
omgåelse af bilafgiftsreglerne.
Landet over oplever medlemmerne af Dansk Bilforhandler Union DBFU nu, at deres marked bliver presset
af leasingselskaber, som omgår de eksisterende afgiftsregler og dermed er i stand til at udøve unfair
konkurrence overfor brugtvognsforhandlerne. Dette påvirker i stigende grad branchens omsætning og
beskæftigelse negativt.
DBFU vil på den baggrund hermed gerne anmode om at komme i foretræde for skatteudvalget med henblik
på at beskrive de konkrete udfordringer, som branchen oplever og præsentere branchens forslag til en
snarlig løsning på problemet.
Hvad er det grundlæggende problem?
Grundproblemet er, at leasingselskaberne har mulighed for at få tilbagebetalt registreringsafgiften for
deres biler, når disse efter endt leasingperiode videresælges. Årsagen til denne tilbagebetaling skal søges i
det faktu at i portører e sælger iler e til leasi gselska er e til ogle ”ku stigt” lave priser, der
bevirker at når bilen sælges, kan leasingselskabet dokumentere overfor Skat at man ikke har haft nogen
værdinedskrivning af køretøjet, hvorefter afgiften tilbagebetales.
En del af denne praksis har tilsyneladende decideret til hensigt at spekulere i uhensigtsmæssighederne i det
nuværende regelsæt. Den førnævnte, og set med vore øjne, noget mærkværdige afregning mellem
interesseforbundne parter resulterer også i at en fabriksny bil kan afgiftsberigtiges til en væsentlig lavere
pris og dermed også mindstebeskatningspris, end en tilsvarende 3 år gammel brugt bil importeret fra f.eks.
Tyskland. Hér går staten altså ikke kun glip af betydelige beløb i registreringsafgift; men også deraf følgende
lavere momsbeløb samt firmabilbeskatning.
Et samfundsøkonomisk problem
Refusionen til leasingselskaberne er på fire år fra 2012 til 2016 steget fra næsten ingenting til i 2016 at
andrage 203 mio. kr. Dette peger på, at leasingselskabernes udnyttelse af det pågældende hul i loven
gradvist er ved at udvikle sig til et alvorligt problem for de offentlige finanser, og dermed for finansieringen
af en lang række offentlige aktiviteter.
En trussel mod vækst og beskæftigelse
Medlemmerne i Dansk Bilforhandler Union står kun for omkring 10% af omregistreringerne i Danmark, men
beskæftiger ikke desto mindre mere end 600 medarbejdere i hele landet. Brugtvognsbranchen som helhed
beskæftiger altså op mod 10 gange flere, og er derfor en betydelig faktor i mange lokalområders økonomi,
hvor de indgår i et naturligt samspil med det øvrige erhvervsliv og engagerer sig i deres lokalmiljøer. I
modsætning hertil befinder hovedparten af leasingselskaberne sig centralt i Hovedstadsområdet og driver
deres virksomhed med et minimum af ansatte.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 231: Tilbagetaget
1774243_0002.png
Mange medlemmer af DBFU oplever på så godt som daglig basis, at gå glip af forretningsmuligheder på
baggrund af de ovennævnte fordele for nyvognsbranchen og deres tilknyttede leasingselskaber. Dette
presser indtjeningen og dermed i sidste ende medlemmernes muligheder for at opretholde deres
virksomhed. Ikke mindst i landets yderområder, hvor hver enkelt arbejdsplads er betydningsfulde for
opretholdelsen af et velfungerende lokalmiljø, giver dette anledning til stor bekymring.
Hvad er løsningen?
DBFU er af den klare opfattelse, at løsningen her og nu er at afskaffe muligheden for, at leasingselskaberne
kan få refunderet registreringsafgiften. Refusionsordningen fungerer kun i teorien og med de store
”ra atter” leasi gselska er e op år, er ord i ge et de fa to dræ i statskasse og å eteg es so et
skattehul. Hvis man vil undgå skævvridningen ved, at nogle biler kører rundt med fuld registreringsafgift, og
andre slet ikke betaler, så er en afskaffelse af refusionsordningen nødvendig.
Samtidig er det nødvendigt at skærpe kontrollen af anvendelsen af afgiftsreglerne for at imødegå de
tilfælde, hvor der åbenlyst er tale om bevidst omgåelse af reglerne fra leasingselskabernes side. Derfor bør
der være langt større fokus på at få undersøgt, om der bliver fastsat kunstigt lave priser for at snyde
statskassen for afgiften.
På længere sigt er DBFU enig med resten af bilbranchen om, at der bør gennemføres en større
afgiftsomlægning, hvor den nuværende værdibaserede afgift omlægges til en teknisk afgift, der tager større
hensyn til samfundsmæssige eksternaliteter som miljøpåvirkning, sikkerhed mv. Med baggrund i de
hidtidige erfaringer med at gennemføre reformer af det danske bilafgiftssystem, vurderer DBFU imidlertid,
at det på kort sigt er er nødvendigt med et straksindgreb overfor de ovennævnte eksempler på udnyttelse
af reglerne fra leasingselskabernes side.
DBFU imødeser en velvillig behandling af vores anmodning om foretræde for Skatteudvalget og ser frem til
at høre nærmere.
Med venlig hilsen
Dansk Bilforhandler Union
Direktør
Karl-Ove Pedersen
Broholmvej 152
4220 Korsør
Tlf. +45 30 30 84 78
Mail:
[email protected]
www.dbfu.dk