Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 226
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast 1
J.nr. 2017 - 2325
Forslag
til
Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven
(Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
§1
I pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015, som ændret
senest ved § 14 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 22 B indsættes:
Ӥ
22 C.
Bidrag og præmier indbetalt af en arbejdsgiver, jf. § 19, kan udbetales fra ordningen til
brug for modregning i arbejdsgiverens senere bidrag og præmier til arbejdsgiverens øvrige ansattes
pensionsordninger i samme pensionsinstitut, uden at dette betragtes som en afgiftspligtig udbeta-
ling. Det er en betingelse, at de indbetalte bidrag og præmier er sket ved en fejl i forhold til aftale-
grundlaget for pensionsordningen.”
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018
Stk. 2.
Loven har virkning for korrektioner, der foretages den 1. januar 2018 og senere.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Regeringen arbejder for, at reglerne på skatteområdet generelt skal være så enkle og let administrer-
bare som muligt. Reglerne bør være tidssvarende, samtidigt med at de i et retssikkerhedsmæssigt
perspektiv tilgodeser borgernes og virksomhedernes behov. Lovforslaget skal ses i dette lys.
Hver måned indbetaler landets arbejdsgivere pensionsbidrag til over 2 mio. ansatte. I denne proces
sker der af og til fejl. Nogle gange indbetaler den enkelte arbejdsgiver for meget, og andre gange
indbetales der for lidt. Nogle gange opdages fejlene med det samme, og andre gange går der nogen
tid.
Det skattemæssige udgangspunkt er, at foretagne indbetalinger skal anses for indbetalt med det rig-
tige beløb på den rigtige pensionsordning. Er der indbetalt for meget, kan udbetaling derfor kun ske
til ejeren af ordningen mod betaling af pensionsafgift eller i form af en overførsel til en anden pen-
sionsordning med samme ejer.
SKAT tillader dog efter praksis korrektion af fejlagtige indbetalinger i tilfælde, hvor der er sket en
åbenbar fejldisposition. Det er en administrativt tung proces både for pensionsinstitutterne og for
SKAT.
Det foreslås derfor, at en arbejdsgivers fejlagtige pensionsindbetalinger vil kunne udbetales fra ord-
ningen til brug for modregning i arbejdsgiverens senere pensionsindbetalinger til de øvrige ansattes
pensionsordninger i samme pensionsinstitut, uden at dette betragtes som en afgiftspligtig udbeta-
ling. Det er en enkel løsning på et simpelt, men meget hyppigt forekommende problem i den dag-
lige håndtering af landets arbejdsgiveradministrerede pensioner.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Når en arbejdsgiver foretager en indbetaling til en ansats pensionsordning i medfør af en pensions-
aftale mellem arbejdsgiveren, den ansatte og pensionsinstituttet, giver det normalt ikke anledning til
problemer. Efter pensionsaftalen er den ansatte typisk berettiget til en pensionsindbetaling svarende
til en procentandel af den ansattes løn.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
3
Ofte opstår der ikke desto mindre fejl. Hvis der indbetales for lidt, eller indbetaling slet ikke sker,
kompenserer arbejdsgiveren herfor ved at foretage en efterindbetaling på ordningen, når fejlen op-
dages. Det giver ikke nævneværdige administrative udfordringer.
Indbetaler den enkelte arbejdsgiver derimod for meget, eller endda foretager indbetalinger, der slet
ikke skulle være sket, vil fejlen efterfølgende skulle rettes.
Fejl, der er små nok til at kunne rummes i den ansattes førstkommende pensionsindbetaling, kan al-
lerede i dag rettes uden nævneværdige problemer. I dette tilfælde indbetales blot tilsvarende mindre
i den følgende måned.
Imidlertid sker det, at arbejdsgiverne - såvel offentlige som private - pga. én større eller flere gen-
tagne fejl indbetaler så meget for meget i pensionsbidrag for en ansat, at arbejdsgiveren ikke kan
rette fejlen ved blot at modregne i indbetalingen til den samme ansatte i den følgende måned.
Arbejdsgiveren vil i disse tilfælde have interesse i at give pensionsselskabet besked om at trække
forskelsbeløbet ud af medarbejderens pensionsdepot
– i form af en såkaldt ”negativ korrektion”.
Efter retningslinjerne i SKATs Juridiske Vejledning vil denne negative korrektion kunne ske af-
giftsfrit. Det kræver umiddelbart en tilladelse fra SKAT. Der er dog i pensionsinstitutterne tvivl om
rækkevidden af muligheden for negativ korrektion, bl.a. set i lyset af, at små fejl kan rettes ved blot
at indbetale tilsvarende mindre i den følgende måned. Processen er desuden administrativt tung,
både for pensionsinstitutterne og for SKAT, og den giver anledning til en lang sagsbehandlingstid.
2.2. Lovforslaget
Den enkelte arbejdsgiver har en berettiget forventning om, at fejl kan rettes, hvis fejlen har resulte-
ret i, at der er blevet indbetalt for meget i pensionsbidrag. Arbejdsgiverens aftale med pensionsinsti-
tuttet giver kun den ansatte ret til bidrag og præmier, som følger af pensionsaftalen mellem arbejds-
tageren, arbejdsgiveren og pensionsinstituttet.
Arbejdsgiveren vil derfor have et ønske om kunne foretage en negativ korrektion i den samlede af-
regning for alle arbejdsgiverens ansatte med pensionsordning i det pågældende pensionsinstitut den
efterfølgende måned. Pensionsinstituttet vil herefter skulle trække beløbet på det konkrete pensions-
depot, dvs. det depot, hvor den fejlagtige indbetaling er indgået på, således at de øvrige medarbejde-
res depoter kan godskrives med det korrekte beløb for den pågældende måned.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
4
Det foreslås herefter, at sådanne fejlagtige arbejdsgiverindbetalinger vil kunne udbetales fra den en-
kelte ordning til brug for modregning i arbejdsgiverens senere bidrag og præmier til arbejdsgiverens
øvrige ansattes pensionsordninger i samme pensionsinstitut, uden at det betragtes som en afgifts-
pligtig udbetaling fra ordningen.
Det vil være en betingelse, at de indbetalte bidrag og præmier er sket ved en fejl i forhold til aftale-
grundlaget for pensionsordningen. Pensionsinstituttet vil således løbende skulle vurdere, om fejl ret-
tes på korrekt grundlag. Foretages udbetaling på uberettiget grundlag, vil udbetalingen være afgifts-
pligtig, og pensionsinstituttet vil efter gældende regler hæfte for betalingen af afgiften over for sta-
ten.
Det bemærkes, at arbejdsgiveren ikke i medfør af den foreslåede regel vil kunne få tilbagebetalt for
meget betalt pensionsbidrag. En egentlig tilbagebetaling vil fortsat skulle ske efter indhentelse af
tilladelse fra SKAT.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen provenumæssige konsekvenser.
Lovforslaget vil mindske antallet af korrektionsanmodninger i SKAT.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive administrative konsekvenser for pensionsinstitutterne, fordi
korrektion i videre omfang end i dag vil kunne ske uden anmodning til SKAT.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 26. juni til den 7. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, ATP, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, BUPL, Børne- og Kulturchef-
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
1772592_0005.png
5
foreningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Ad-
vokater, Danske Produktionsskolers Lærerforening, Danske Regioner, DI, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, Finans Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA, Forenin-
gen af Socialchefer i Danmark, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, FTF, HK-Privat,
Justitia, KL, Kraka, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, LO, Moderniseringsstyrelsen,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Skatteankestyrelsen, Skolelederforenin-
gen, SRF Skattefaglig Forening, Sundhedskartellet og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Forslaget vil mindske antallet
af korrektionsanmodninger i
SKAT.
Ingen
Forslaget vurderes at have po-
sitive administrative konse-
kvenser for pensionsinstitut-
terne, fordi korrektion i videre
omfang end i dag vil kunne ske
uden anmodning til SKAT.
Ingen
Ingen
JA
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
NEJ
X
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Når en arbejdsgiver foretager en pensionsindbetaling til en ansats pensionsordning, vil det normalt
ikke give anledning til fejl. Indbetalingen er sket i fuld overensstemmelse med den relevante over-
enskomst, firmaaftale eller pensionsaftale i øvrigt.
I de tilfælde, hvor en arbejdsgiver foretager indbetalinger, der ikke skulle være sket, vil fejl, der er
små nok til at kunne rummes i den ansattes førstkommende pensionsindbetaling, allerede under
gældende ret kunne håndteres uden nævneværdige problemer. I dette tilfælde indbetaler arbejdsgi-
veren blot tilsvarende mindre i den følgende måned.
Større fejl er derimod sværere at håndtere. Udgangspunktet er, at foretagne indbetalinger anses for
indbetalt på den korrekte pensionsordning. Det betyder, at der først kan ske udbetaling af pensions-
ordningen i overensstemmelse med ordningens regler for udbetaling, dvs. ved lønmodtagernes pen-
sionering, død eller i anledning af invaliditet m.v. Ellers vil udbetaling umiddelbart kun kunne ske
mod betaling af pensionsafgift, ved overførsel til en anden pensionsordning efter reglerne i pensi-
onsbeskatningslovens § 41 eller efter de særlige regler, hvorefter der kan ske udbetaling bl.a. af ind-
betalinger, der overstiger loftet for indbetaling til ratepension.
Efter retningslinjerne i SKATs Juridiske Vejledning vil der dog afgiftsfrit kunne ske såkaldt negativ
korrektion
dvs. at det for meget indbetalte beløb hæves på lønmodtagernes pensionsdepot efter
indhentelse af tilladelse fra SKAT. SKAT tillader således efter praksis korrektion i tilfælde, hvor
der er sket en åbenbar fejldisposition. Korrektionsmuligheden er som hovedregel forbeholdt til-
fælde, hvor pensionsordningen er oprettet i ansættelsesforhold, idet den ansatte i denne situation of-
test er uden indflydelse på den opståede fejl.
Hvis der er indbetalt beløb til en pensionsordning, som arbejdstageren ikke har retligt krav på efter
pensionsaftalen, er pensionsbeskatningslovens regler således ikke til hinder for, at der kan tillades
korrektion af den stedfundne fejl uden skattemæssige konsekvenser.
Der kan eksempelvis være tale om, at en ansats pensionsbidrag indbetales på en anden ansats pensi-
onsordning, eller der anvendes en for høj pensionsbidragsprocent. En arbejdsgiver, som beskæftiger
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
7
forskellige medarbejdergrupper, kan også ved en fejl sende pensionsbidrag til en tværgående pensi-
onskasse, der ikke omfatter medlemmer med den ansattes uddannelse.
Efter tilladelse fra SKAT kan der fejlagtigt indbetalte beløb hæves skatte- og afgiftsfrit på kontoen
med henblik på enten tilbagebetaling til arbejdsgiveren eller godskrivning på andre ansattes pensi-
onskonti.
Det foreslås, at negativ korrektion kan foretages uden tilladelse fra SKAT, således at en arbejdsgi-
vers pensionsindbetalinger kan udbetales fra en ansats pensionsordning til brug for modregning i
arbejdsgiverens senere pensionsindbetalinger til arbejdsgiverens øvrige ansatte med pensionsord-
ning i samme pensionsinstitut, uden at dette betragtes som en afgiftspligtig udbetaling. Det er en be-
tingelse, at de indbetalte bidrag og præmier, der anvendes til modregning, er sket ved en fejl i for-
hold til aftalegrundlaget for pensionsordningen.
Følgende hyppigt forekommende eksempler på fejltyper vil kunne håndteres på denne måde, idet
det bemærkes, at eksemplerne ikke er udtømmende. Ofte vil fejlene være små nok til at kunne rum-
mes i den ansattes førstkommende pensionsindbetaling, men dels vil fejlene kunne være store, dels
vil små fejl akkumuleret gennem flere måneder kunne overstige én korrekt opgjort måneds bidrag. I
disse tilfælde vil der kunne foretages negativ korrektion efter den foreslåede regel.
Timelønsansatte
For timelønsansatte baseres lønnen ofte på arbejdssedler eller lignende, som indleveres til lønkonto-
ret. Er lønnen blevet afregnet forkert pga. fejl i timesedler, bliver pensionsindbetalingen forkert og
rettet i den efterfølgende måned.
Vanskeligheder ved begrebet ”pensionsgivende
løn"
Ofte er løn sammensat af flere komponenter, hvor af ikke alle er pensionsgivende, f.eks. visse til-
læg. Det forekommer, at pensionsbidraget ikke desto mindre beregnes også af de ikke pensionsgi-
vende komponenter.
Ændrede pensionsforhold under orlov og ferie
Pensionsforhold kan ændres i forbindelse med orlovsperioder både med og uden løn. Dette får ar-
bejdsgiveren ikke altid taget højde for, inden der indbetales.
Tilsvarende kan den ansatte efter aftale have holdt ”ferie for egen regning”, som ikke er
kommet
med i lønkørslen. Dette medfører også fejl i pensionsindbetalingen.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
8
Forhøjede bidrag
Pensionsordningen kan give mulighed for, at den ansatte kan indbetale forhøjede pensionsbidrag via
arbejdsgiveren.
Har en medarbejder meddelt arbejdsgiver, at de forhøjede bidrag nu kan stoppes, sker det, at denne
meddelelse ikke registreres hos lønkontoret, før det er for sent, og indbetalingen er sendt.
Forskellige satser i overenskomster
Overenskomster angiver af og til forskellige indbetalingssatser på ansatte med forskellig anciennitet
eller alder. Fejl opstår, hvis arbejdsgiver ikke er opmærksom og anvender standardsats på unge an-
satte eller ansatte, der ikke har optjent anciennitet til den fulde sats.
Tilsvarende kan en arbejdsgiver have ansatte på forskellige overenskomster. Måske indbetales der
til samme pensionsselskab efter flere af overenskomsterne, men satserne i overenskomsterne er for-
skellige. Dermed kan arbejdsgiveren ved en fejl have afregnet pension til en ansat efter en for høj
bidragssats.
Lærling og elever oprettes som almindeligt pensionskassemedlem
Lærlinge og elever har ofte krav på en forsikringspakke, men ikke krav på indbetaling til pension.
Er arbejdsgiveren ikke opmærksom, kan arbejdsgiveren komme til at trække et beløb til den fulde
pensionspakke (inkl. betydeligt dyrere forsikringsdækninger end lærlingetaksten) - og ikke blot ek-
sempelvis de 30 kr., som en lærlingeforsikringspakke koster.
Indbetaling på pension efter medarbejderens fratrædelse mv.
Der kan opstå situationer, hvor pensionsindbetalinger ved en fejl fortsætter efter medarbejderens
fratrædelse. Beslægtet hermed er situationer, hvor der på et tidspunkt eller gennem en periode er
indbetalt for meget på en medarbejders pensionsordning, hvorefter vedkommende fratræder inden
den for store indbetaling er blevet korrigeret.
”Menneskelige fejl”
Hertil kommer en række blandede fejltyper, som beror på tastefejl og andre menneskelige fejl.
Kategorien dækker bl.a. over:
Hele lønnen indbetales til pension.
Der indbetales pension to gange for den samme måned.
Der kommer et eller flere ekstra nuller på.
Den ansattes pension indbetales på en kollegas pensionsordning.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
9
I de nævnte eksempler
som ikke er udtømmende
vil udbetalingen være uden skattemæssige kon-
sekvenser for den ansatte, jf. de tilsvarende regler i pensionsbeskatningslovens §§ 21 A, 22, 22 A og
22 B, hvorefter der kan ske udbetaling bl.a. af indbetalinger, der overstiger loftet for indbetaling til
ratepension, og udbetaling fra en pensionsordning, som pensionsopspareren træder tilbage fra i med-
før af lov om forbrugeraftaler § 18 eller lov om forsikringsaftaler § 34 i.
Det er forventningen, at den foreslåede regel som udgangspunkt vil blive anvendt, når den negative
korrektion kan rummes i arbejdsgiverens samlede indbetaling for alle de ansatte i den efterfølge nde
periode, dvs. typisk den efterfølgende måned. Der er dog ikke noget til hinder for, at en meget stor
fejlindbetaling vil kunne dække hele den følgende periodes samlede arbejdsgiverindbetaling, således
at arbejdsgiveren ikke foretager indbetaling på dette tidspunkt, og således at den endelige korrekt ion
først sker i perioden efter. Reglen vil også kunne anvendes på fejl, der er sket i tidligere år. Har en
arbejdsgiver eksempelvis indbetalt et for stort beløb på en lønmodtagers pensionsordning før årsskif-
tet, vil der således uden skattemæssige konsekvenser kunne ske udbetaling fra den pågældendes ord-
ning til brug for modregning i arbejdsgiverens senere bidrag og præmier til arbejdsgiverens øvrige
ansatte.
Med forslaget sker der ikke ændringer i reglerne for rettelsesindberetning til SKAT i forbindelse med
korrektioner, hverken når tilladelse fra SKAT er påkrævet, eller efter den foreslåede regel uden tilla-
delse fra SKAT.
Det bemærkes, at arbejdsgiveren ikke i medfør af den foreslåede regel vil kunne få tilbagebetalt for
meget betalt pensionsbidrag. Det udbetalte beløb vil i forbindelse med en modregning alene kunne
anvendes til godskrivning på arbejdsgiverens øvrige ansattes depoter i samme pensionsinstitut. Den
foreslåede regel kan heller ikke anvendes således, at arbejdsgiveren anmoder pensionsinstituttet om
at hæve en fejlagtig pensionsindbetaling og sende til et andet pensionsinstitut, uanset om det er med
henblik på godskrivning af den samme ansattes depot dér, eller den ansattes kollegers depoter dér.
En egentlig tilbagebetaling til arbejdsgiveren eller overførsel til et andet pensionsinstitut, jf. dog ne-
denfor, vil fortsat alene kunne ske efter indhentelse af tilladelse fra SKAT efter praksis som beskre-
vet i SKATs Juridiske Vejledning. Arbejdsgiveren vil dermed ikke kunne anvende reglen til at
hæve beløb på de ansattes pensionsordninger blot ved anmode pensionsinstituttet herom.
Det bemærkes, at den foreslåede regel også kan finde anvendelse i situationer, hvor beløb, der
skulle have været udbetalt som løn i stedet er blev indbetalt på den ansattes pensionsordning, såle-
des at det fejlagtigt indbetalte pensionsbidrag modregnes i arbejdsgiverens senere pensionsindbeta-
linger til arbejdsgiverens øvrige ansatte med pensionsordning i samme pensionsinstitut. Det medfø-
rer samtidigt, at arbejdsgiveren må udrede den løn, den pågældende tilsvarende har betalt for lidt til
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
10
den ansatte, og i forbindelse hermed foretage indeholdelse af AM-bidrag og A-skat af lønudbetalin-
gen til den ansatte.
Den foreslåede regel ikke er til hinder for, at der på anmodning fra en ansat sker overførsel efter
pensionsbeskatningslovens § 41, når der alene er tale om, at den ansattes bidrag er indbetalt til et
forkert pensionsinstitut, men med det korrekte beløb. Det kan forsikringsmæssigt være en fordel for
den ansatte, at beløbet overføres efter pensionsbeskatningslovens § 41. Ellers risikerer den ansatte
ikke at være dækket af en forsikring i en periode, fordi der har været indbetalt til et forkert pensi-
onsinstitut.
Viser det sig, at indbetalingen ikke er sket ved en fejl, vil udbetalingen være afgiftspligtig for den
ansatte efter pensionsbeskatningsloven, ligesom det udbetalte beløb i sagens natur vil mangle på
den pågældendes pensionsdepot. Pensionsinstituttet og arbejdsgiveren vil efter pensionsaftalen dog
skulle retablere det fejlagtigt hævede beløb på den ansattes depot, ligesom pensionsselskabet vil
være ansvarlig for betaling af pensionsafgiften, jf. pensionsbeskatningsloves § 38, stk. 5. Afhængigt
af situationen vil pensionsinstituttet også kunne søge regres hos arbejdsgiveren for den betalte pen-
sionsafgift.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018, og at den har virkning for korrektioner, der
foretages den 1. januar 2018 og senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgø-
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven (Korrektion af fejlagtige indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger)
11
relse nr. 1088 af 3. september 2015, som æn-
dret ved § 4 i lov nr. 1883 af 29. december
2015, § 5 i lov nr. 1884 af 29. december 2015,
§ 9 i lov nr. 1888 af 29. december 2015 og §
6 i lov nr. 1554 af 13. december 2016, foreta-
ges følgende ændring:
1.
Efter § 22 B indsættes:
Ӥ
22 C.
Bidrag og præmier indbetalt af en
arbejdsgiver, jf. § 19, kan udbetales fra ord-
ningen til brug for modregning i arbejdsgive-
rens senere bidrag og præmier til arbejdsgi-
verens øvrige ansatte med pensionsordning i
samme pensionsinstitut, uden at dette betrag-
tes som en afgiftspligtig udbetaling. Det er
en betingelse, at de indbetalte bidrag og præ-
mier er sket ved en fejl i forhold til aftale-
grundlaget for pensionsordningen.”