Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1765815_0001.png
f-Cnivt’t
FrCe’ Cnptpùtde-r
F-CAMPING
OFF. 000KENOT
(III (t)kI ‘W
Odense 1. juni 2017
Borger- og retssikkerhedschefen
Østbanegade 123
2100 København
Ø
Mail: [email protected]
Att. Margrethe Nørgaard
Vedr.: Fejl I den juridiske vejledning, H.A.2.2.1.2.8
Link: http://www.skat.dk/skat.aspx?old=2112988&vld=214126
-
Campingpladser
samt
Fejl I den juridiske vejledning, H.A.3.2.5.2 Særlige forhold om jordarealer i landzone
Link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?olD=2113037&chk=214126
Kære Margrethe Nørgaard
Ved gennemgang af den juridiske vejledning har F-Camping og Frie campingpladser fundet en for os
graverende fejl i SKAT!s juridiske vejledning.
Der bruges en privat forenings vurderinger og krav og vildledninger af offentlige myndigheder til at foretage
skattetekniske vurderinger. Dette burde ikke kunne lade sig gøre.
Der har i mange år været en tro om at Foreningen Campingrådet er en offentlig institution underlagt statslig
indflydelse. Dette er IKKE korrekt. Helt aktuelt er foreningen Campingrådet nærmest i opløsning pga. en
verserende sag i Konkurrencestyrelsen.
Nedenstående skal man som offentlig myndighed være opmærksom på.
Campingrådet er en privat forening, hvor campingpladsejere altid har bestemmende indflydelse på
beslutninger, som tages på vegne af foreningen. Dette i henhold til deres egne love/vedtægter.
Såfremt der siden 1990 har været foretaget vurderinger på baggrund af den private forening Campingrådet’s
anbefalinger bedes disse tages til overvejelse om de er korrekte i henhold til dansk lovgivning.
Den lovmæssige jurisdiktion hører under Erhvervsministeriet/Erhvervsstyrelsen, som her har en oversigt over
de love der gælder for campingpladser. Til info bemærkes det at Campingrådet specifikt er nævnt, som en
forening hvis regler der IKKE må tages hensyn til, i forbindelse med offentlig administration/sagsbehandling
/gennemgang af campingpladser.
Til en start vil vi dog gerne bede Jer om at rette de største og mest gravende fejl, som vi hermed lister:
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 211: Henvendelse af 1/6-17 fra F-Camping/Frie Campingpladser vedrørende klage over SKATs juridiske vejledninger
1765815_0002.png
SCd.-2
F-Ca.vnp(-vt-t free’
Ca%npCvpZa44er
kÄl
OFF GODKENDT
I
KGl
XIII
F-CAt’I PING
Odense 1. juni 2017
Den juridiske vejledning H.A.2.2.1.2.8 Campingpladser
A.
‘Generelt om campingpladser. Der er
Ca.
500 campingpladser i Danmark godkendt af Campingrådet.
Campingpladserne tildeles fra i til5 stjerner, hvor kategori 5 er den bedste. Hovedparten af campingpladserne
er tildelt 3 stjerner.’
Fejl Al. Campingpladser godkendes IKKE af foreningen campingrådet. Godkendelser sker af den enkelte
kommune, hvori campingpladsen er placeret i henhold til campingreglementet. Det lovgivende ministerium for
campingpladser, har her en oversigt over love om camping. https://erhvervsstyrelsen.dk/campingpladser
Fejl A2.
Det er kun campingpladser, der har underlagt sig foreningen Campingrådets stjernekategorisering, der
kan blive tildelt stjerner. Dette er IKKE et for hele branchen gældende krav.
(jf.
Vejledningen om Campingreglementet 2010)
Fejl A3.
Den sidste linje skal slettes da dette er et skøn i henhold til den ovenstående fejlfortolkning.
B. ‘Campinghytter. På langt de fleste godkendte campingpladser kan man leje campinghytter, hvor hytternes
kategorisering ikke har sammenhæng med campingpladsens stjerneklassifikation.’
Fejl Bl.
Alle campingpladser er godkendt af bopælskommunen. “Godkendte” bedes slettet.
Fejl B2.
Teksten: Hvor hytternes kategorisering
ejeren af hytterne.”
ændres til : “hvor hytternes kategorisering har været
op til
C.
‘Trestjernet campingplads. Da hovedparten af landets campingpladser er tildelt tre stjerner, vil det være
formålstjenligt at tage udgangspunkt i en ansættelse af en sådan campingplads. For at en campingplads skal
være rentabel, skal den for tiden indeholde ca. 300 campingenheder, svarende til ca. 1.000 overnatninger pr.
døgn.’
Fejl Cl.
Trestjernet campingplads. Da stjernemarkeringer for campingpladser gives af en privat forening skal
dette slettes og ændres til en anden tekst der ikke indeholder krav fra en privat forening.
Fejl C2.
Stjernemarkeringer må ikke være udslagsgivende for en værdiansættelse hvorfor dette skal ændres.
Fejl C3.
“For at en campingplads skal være rentabel
Medmindre SKAT har regnskabsoplysninger på samtlige
campingpladser og derfra kan udlede at alle campingpladser med mindre end 300 aktive enheder giver
underskud er dette en påstand som skal fjernes omgående. Rentabilitet er ikke et spørgsmål om ‘antal
enheder’, men et spørgsmål om kØbmandskab fra den enkelte pladsejers side.
“.
D. ‘Eksempel i på vurdering af en trestjernet campingplads. Følgende oplysninger ligger til grundforforslag
til en vurdering af en trestjernet campingplads:’
Fejl Dl.
Trestjernet skal fjernes begge steder i teksten iht. fejl Al
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 211: Henvendelse af 1/6-17 fra F-Camping/Frie Campingpladser vedrørende klage over SKATs juridiske vejledninger
1765815_0003.png
siae’
3
f-CaM’lp(v’/
frCe’ CmpCvuplo4%er
F-CAMPING
OFF. GODKENDT
I ODKI
\I)I
Odense 1. juni 2017
E. ‘For firestjernede campingpladser gives et tillæg på 15 pct. pt. campingenhed, ogforfemstjernede
campingpladser et yderligere tillæg på 20 pct. pt. campingenhed, idet det skønnes, at disse pladser har en
højere belægningsprocent.’
Fejl El.
Denne tekst skal helt fjernes, iht. fejl Al
F.
‘For tostjernede campingpladser gives et nedslag på 5 pct. pr. campingenhed, og for énstjernede
campingpladser gives et yderligere nedslag på 5 pct.’
Fejl
El.
Denne tekst skal helt fjernes, iht. fejl Al
G. ‘Eksempel 2 på vurdering af en trestjernet campingplads. Følgende oplysninger ligger til grund for forslag
til en vurdering af en trestjernet campingplads:’
Fejl
Gi. Trestjernet skal fjernes begge steder i teksten iht. fejl Al
Fortsættes
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 211: Henvendelse af 1/6-17 fra F-Camping/Frie Campingpladser vedrørende klage over SKATs juridiske vejledninger
1765815_0004.png
scae14
F-Ca-mptrc’t frie’
Cmpplo%r
L!PINJ
OFF GODKENDT
fUI)KI \I)I
Odense 1. juni 2017
H.A.3.2.5.2 Særlige forhold om jordarealer i landzone
A. ‘Campingpladser. For campingpladser ansættes grundværdien efter VUL § 16, dvs, til handelsværdien. Ved
grundværdiansættelsen tages der hensyn til, at der som udgangspunkt hører et brutto areal på 200 m2 til pt.
campingenhed. Derfor er det nødvendigt at søge oplysning om, hvor mange campingenheder der er meddelt
tilladelse til. Denne oplysning kan man få ved kommunen, der er godkendelsesmyndighed, eller eventuelt
Campingrådet’
Fejl Al. Oplysning om antal enheder skal udelukkende hentes hos kommunen, som er godkendelsesmyndighed
og har dokumentationen. Teksten
“,
eller eventuelt Campingrådet.” skal SLEHES.
B. ‘En campingplads skalfor at blive rentabel først og fremmest være velbeliggende enten som bynær eller i
naturskønne omgivelser, og dernæst skal pladsen være let tilgængelig og synlig for trafikanterne.’
Fejl Bl. Da SKAT ikke bestemmer hvad der er rentabelt for den enkelte campingpladsejer, men dette er op til
den enkelte campingpladsejers købmandskab, bedes denne tekst fjernes helt.
Ovenstående fejl, mener vi at SKAT bør tage sig af at få fjernet hurtigst muligt og derefter
offentliggøre ændringerne, så der ikke længere er tvivl om, hvorvidt SKAT lader sig influere af en
privat forenings vedtægter, men udelukkende foretager vurderinger uafhængigt af
interesseorgan isationer.
Kopi af dette sendes til orientering til: Skatteministeren, Folketingets Skatteudvalg, Erhvervsstyrelsen, de
danske Kommuner og Pressen.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående kan vores sekretær kontaktes på telefon eller mail
Jimmy Henriksen Tlf.
22 82 16 83
Mail [email protected]
www. F-Camping.dk
Med venlig hilsen
Sekr. F-Camping/Frie Campingpladser
Jimmy Henriksen, Odense
Løkkemarken 5, 5000 Odense C
Stifter af F-Camping
/
Frie Campingpladser
Anette Tracz Knudsen
Sdr. Højrupvejen 78A, 5750
Ringe