Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 175
Offentligt
1742848_0001.png
Notat
J.nr.
17-0579900
Inddriv else
Offentlige restancer
status pr. december 2016
samt
særlig orientering om aktiviteter til genopretning af
inddrivelsen
Kvartalsredegørelsen for fjerde kvartal 2016 indeholder den faste rapportering om de of-
fentlige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. ultimo december 2016.
Det har siden andet kvartal 2016 igen været muligt at opgøre restancerne i inddrivelig og
ikke inddrivelig gæld.
1
Skatteministeriet arbejder på at udvikle en ny opgørelsesmetode,
der bl.a. følger anerkendte internationale standarder for kursværdiansættelse, mhp. at
kunne fastsætte et mere retvisende billede af, hvad gælden til det offentlige reelt er værd
på baggrund af, hvor stor en del af gælden staten kan forventes at kunne inddrive over
tid.
Herudover indeholder redegørelsen en særlig orientering om status på aktiviteterne på
inddrivelsesområdet i forlængelse af regeringens handleplan
”SKAT ud af krisen”, som
blev sendt til Skatteudvalget og Finansudvalget den 25. september 2015 samt den brede
politiske
”Aftale
om et
nyt skattevæsen”,
der blev indgået den 18. november 2016.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at nedlukke de fejlslagne
it-systemer EFI/DMI medførte i efteråret 2015 et behov for hurtigt at etablere et organi-
satorisk set-up, som kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, ud-
vikling af en ny inddrivelsesorganisation og et nyt it-system samt forenkling af lovgivnin-
gen. Varetagelsen af disse opgaver er fordelt mellem:
Implementeringscenter for inddrivelse (ICI), som er placeret i Skatteministeriets
departement, og som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny organisation, ny it-
understøttelse og lovændringer.
SKATs midlertidige inddrivelse (SMI), som er placeret i SKAT, og som varetager
driftssiden af inddrivelsen og oprydningsaktiviteterne.
1
Opdelingen i inddrivelige og ikke inddrivelige restancer er nødvendig for at kunne sondre mellem restancemassens nomi-
nelle værdi og værdien af de reelt inddrivelige restancer. Dvs. hvor stor en andel af restancernes pålydende værdi, det aktu-
elt vurderes muligt at få inddrevet. Forskellige elementer, dels i forhold til skyldneren, fx betalingsevne, dels i forhold til
den pågældende gældspost, fx fordringer med særlige inddrivelsesmuligheder, er afgørende for, om restancerne på opgø-
relsestidspunktet (ultimo måneden) kategoriseres som inddrivelige eller ikke inddrivelige.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
Systemudvikling
I september 2016 blev der indgået kontrakt med Netcompany om udviklingen af et nyt
inddrivelsessystem. Systemet planlægges udviklet i tre udviklingsfaser (releases), og efter-
følgende løbende videreudviklet med henblik på forbedringer og effektiviseringer. Udvik-
lingen af første release er på nuværende tidspunkt forløbet som planlagt, og første udgave
af systemet med få basisfunktioner og få fordringstyper forventes idriftsat ultimo april
2017.
Til at forestå videreudviklingen af systemets release 2 og 3, samt efterfølgende mindre vi-
dereudvikling, blev der i november 2016 udbudt en rammeaftale. Der optages tre leveran-
dører på rammeaftalen, der fremadrettet vil have mulighed for at byde på enkeltstående
opgaver i udviklingsprocessen
i modsætning til udbudsstrategien for 1. release, hvor Net-
company har været eneste leverandør på alle opgaver. Formålet med at optage flere leve-
randører er primært at mindske it-systemets leverandørafhængighed. Skatteministeriet
modtog i januar 2017 fire tilbud på udbuddet af rammeaftalen og har netop underskrevet
rammeaftalen med tre leverandører
Netcompany, Visma og Cgi.
Lovgivning
Der gennemføres som nævnt i tidligere redegørelser en forenkling af inddrivelseslovgiv-
ningen med henblik på at støtte op om udviklingen og en succesfuld implementering af et
nyt inddrivelsessystem. Der er tale om at fjerne en række særregler og forenkle og harmo-
nisere inddrivelsesreglerne, så flest mulige fordringer kan underkastes samme behandling.
Disse forslag er vigtige i forhold til at udvikle et mere enkelt it-system til understøttelse af
inddrivelsen og sikrer, at inddrivelsesopgaven fremadrettet kan håndteres mere effektivt
og gennemsigtigt.
Et lovforslag, som udmønter disse regelforenklinger på inddrivelsesområdet, blev vedta-
get den 23. marts 2017 med ikrafttrædelse den 1. april 2017. Herudover følges lovændrin-
gerne op med en revideret bekendtgørelse på området, som også indeholder forenklinger,
bl.a. om renteharmonisering også med ikrafttrædelse 1. april 2017.
Der er behov for yderligere regelforenklinger på inddrivelsesområdet for at sikre under-
støttelse af det nye inddrivelsessystem, i takt med at det udvikles. Der igangsættes derfor
et arbejde med at afdække dette med sigte på, at en ny lovpakke med regelforenklinger på
inddrivelsesområdet kan fremsættes i foråret 2018.
Aftale mellem regeringen og KL
Den 12. april 2016 indgik regeringen og KL en fælles forståelse om at sætte fokus på tiltag
vedrørende inddrivelse af kommunale restancer. Dette som konsekvens af, at nedlukningen
af den automatiserede inddrivelse i EFI/DMI har medført en nedsat og aktuelt begrænset
inddrivelsesaktivitet, idet de krav, som kommunerne har til gode hos borgere og virksom-
heder, som er sendt til inddrivelse hos SKAT, kun i begrænset omfang inddrives.
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
Som led i aftalen blev der fremsat et lovforslag om kommunernes overtagelse af inddri-
velsesopgaven vedrørende fortrinsberettigede krav. Lovforslaget er trådt i kraft, og kom-
munerne har fra den 2. februar 2017 overtaget inddrivelsen af ejendomsskatter mv. Der-
udover analyseres der fortsat på mulighederne for forbedring af inddrivelsen af kommu-
nale civilretslige krav, ligesom der er igangsat en analyse vedrørende optimering af op-
krævningen af de kommunale krav.
Det fremgår af aftale om kommunernes økonomi for 2017, at den daværende V-regering
og KL gennemfører en analyse af de økonomiske konsekvenser for kommunerne af den
nedsatte inddrivelse i SKAT, samt muligheden for at kompensere kommunerne herfor
eventuelt ved et afkøb. Analysen forventes færdiggjort i foråret 2017.
Driftsopgaver
SKATs inddrivelse er fortsat præget af suspenderingen af den automatiserede inddrivelse
i EFI og DMI i september 2015. Hovedparten af driftsopgaverne omfatter dataopryd-
ningsopgaver, håndtering af frivillige indbetalinger, modregning i tilgodehavender som
skyldneren har hos det offentlige samt initiativer over for virksomhedsrestancer, hvor risi-
koen for tab vurderes høj. SKAT prioriterer også nye krav, der sendes til inddrivelse i
SKAT, og i øvrigt udvalgte restancer baseret på væsentlighed og risiko, i det omfang, der
er ressourcer til rådighed. Det drejer sig bl.a. om privatretlige underholdsbidrag og de til-
bageværende fortrinsberettigede kommunale krav.
Som
en del af aftalen om ”SKAT ud af krisen”
er der afsat ressourcer til varetagelsen af
driftsopgaverne mv., herunder udarbejdelse af vejledninger til nye processer, der kan er-
statte den automatiserede inddrivelse i EFI. Der er bl.a. udarbejdet vejledninger til rets-
kraftvurdering af gældsposter, placering af indbetalinger, modregning, rykning, telefonin-
kasso, screening og udlægshåndtering af visse virksomheder og særlig udlægshåndtering af
civilretlige underholdsbidrag.
Med aftalen om ”Et nyt skattevæsen”
blev der afsat yderli-
gere ca. 350 årsværk til inddrivelsesområdet, som efter planen skal indgå i oprydningsar-
bejdet (behandling af genoptagelsessager og validering af de gældsposter, hvor der er tvivl
om gyldighed) og siden til løsning af inddrivelsesopgaven. Den konkrete prioritering og
fordeling mellem eksisterende og nye medarbejdere til aktiviteterne på inddrivelsesområ-
det vil blive foretaget i driften, hvor hensynet til en effektiv varetagelse af oprydnings- og
inddrivelsesopgaverne, herunder opbygningen af en ny organisation i en selvstændig ind-
drivelsesstyrelse, vil indgå.
Af særligt aktuelle driftsområder kan nævnes:
Håndtering af frivillige indbetalinger
I forlængelse af nedlukningen af de automatiserede processer i EFI/DMI pr. 8. sep-
tember 2015 har det siden været nødvendigt at placere alle indbetalinger via en manuel
behandling. En forudsætning for indplacering er samtidig, at gældsposterne, som ind-
betalingerne skal placeres på, efter en manuel gennemgang er vurderet som retskraf-
tige og dermed er dækningsparate. Det har i markant grad gjort opgaven tidsmæssigt
tungere at løfte i forhold til tiden før 8. september 2015. Pr. 31. december 2016 er der
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
placeret 2,75 mia. kr., mens godt 230 mio. kr. endnu ikke er placeret på retskraftige
fordringer.
Inddrivelse af fortrinsberettigede kommunale fordringer
Som nævnt er der gennemført lovgivning om kommunernes overtagelse af inddrivel-
sesopgaven vedrørende fortrinsberettigede krav. Efter lovændringen inddriver kom-
munerne selv de fortrinsberettigede krav (kommunale ejendomsskatter mv.), der pr. 2.
februar 2017 endnu ikke er sendt til inddrivelse i SKAT.
Efter loven skal SKAT afslutte sagsbehandlingen af de fordringer, der er oversendt til
SKAT indtil 1. februar 2017. SKAT inddriver således fortsat de fortrinsberettigede
krav, som kommunerne allerede har sendt til inddrivelse i SKAT. SKAT forventer at
have færdigbehandlet de sager, hvor der skal tilsiges til udlægsforretning med henblik
på bevarelse af fortrinsretten, primo 2018.
Der er enighed mellem KL og Skatteministeriet om en overordnet arbejdsbeskrivelse,
der i videst mulige omfang skal følges for at sikre bedst mulig koordinering af sagsbe-
handlingen i overgangsperioden. Dette er blandt andet for at sikre, at kommunerne og
SKAT i perioden med dobbelt myndighedsinddrivelse ikke samtidig begærer samme
ejendom på tvangsauktion.
Modregning i EU-støtte og offentlige udbetalinger
Ultimo november 2016 har SKAT genetableret den automatiske modregning i udbeta-
linger af bl.a. landbrugsstøtte og fiskeristøtte fra EU. Modregningen foretages i samar-
bejde med NaturErhvervstyrelsen.
Genetableringen af den automatiske modregning i EU-støtten har resulteret i et mod-
regningsprovenu på ca. 47 mio. kr. ultimo december 2016.
I januar 2017 har SKAT genetableret den automatiske modregning i de sidste udbeta-
lingstyper fra SKATs egne systemer. Det drejer sig hovedsageligt om udbetalinger af
virksomhedsskatter, afgifter og visse personskatter. Dermed er funktionaliteten for
den automatiske modregning i offentlige udbetalinger nu fuldt genetableret og over-
gået til almindelig drift.
Modregning i offentlige udbetalinger til dækning af fordringer under opkrævning og
inddrivelsesfordringer er for 2016 opgjort til et totalt modregningsprovenu på 3,5 mia.
kr.
Screening af kapitalselskaber
Efter nedlukningen af den automatiske inddrivelse i efteråret 2015 har et fokusområde
været initiativer over for virksomhedsrestancer, hvor risikoen for tab vurderes høj.
SKAT har gennemført inddrivelsessager over for kapitalselskaber (alle tilfælde hvor
debitor er et selskab med begrænset ansvar, herunder aktieselskaber og anpartsselska-
ber) med henblik på at indgive konkursbegæring over for selskaber, hvor risikoen for
tab er høj, således at yderligere restancer ikke opstår.
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
I alt er der udsøgt 7.258 selskaber med restancer over 200.000 kr. med en samlet re-
stancesum på ca. 5,0 mia. kr. til nærmere vurdering mv.
Dette særlige fokusområde har ultimo december 2016 indbragt ca. 788 mio. kr. i pro-
venu enten fordi restancen blev fuldt indbetalt eller som følge af indgåede afdragsord-
ninger og rekonstruktion/kreditorordning. 523 virksomheder er erklæret konkurs, så-
ledes at yderligere gældsstiftelse undgås.
Der er fortsat 1.029 sager under behandling under dette fokusområde.
Derudover anmelder SKAT krav i de konkursboer, hvor selskabet selv eller en frem-
med kreditor indgiver konkursbegæring.
2. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven.
Måltallet for 2016 udgør 110 i inddrivelsesprocent for øvrige restancer beregnet som et
simpelt gennemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre
fordringshavere end SKAT.
I Kammeradvokatens legalitetsanalyse fra september 2015 er det bl.a. konkluderet, at
SKAT ikke har hjemmel til at indhente og opbevare de indhentede oplysninger om for-
sørgere til brug ved opgørelse af nettoindkomst og betalingsevne som grundlag for opde-
ling af restancer i aktuelt inddrivelige og aktuelt ikke inddrivelige. Uden disse data har det
ikke været muligt at opgøre en inddrivelsesprocent for inddrivelige restancer.
Ved lov nr. 298 af 22. marts 2016 er der etableret hjemmel til at indsamle og anvende op-
lysninger til brug ved beregning af personers nettoindkomst og betalingsevne. SKATs sta-
tistikdatabase og beregninger er under tilpasning hertil. Det har således været muligt fra
april måned at beregne en inddrivelsesprocent. Inddrivelsesprocenten for april til decem-
ber er beregnet til 31,5 pct. Måltallet for 2016 er som anført i finansloven for 2016 ikke
realiseret.
Der arbejdes som led i hele genopbygningen af inddrivelsessystemet på et bedre og mere
retvisende finanslovsmål, der fokuserer på de samlede offentlige restancer, som i praksis
er inddrivelige, og som SKAT derfor har mulighed for at påvirke gennem en optimering
af inddrivelsen, når forholdene på inddrivelsesområdet er normaliseret. Et sådant nyt ind-
drivelsesmål forventes at kunne indgå på FFL 19.
3. Samlede offentlige restancer
De samlede offentlige restancer er ved udgangen af december 2016 opgjort til 98,1 mia.
kr., jf.
tabel 1
nedenfor. De reelt inddrivelige restancer er dog markant lavere. Det vurde-
res, at ca. 1/3 af de samlede restancer er aktuelt inddrivelige, når der tages højde for
skyldnernes betalingsevne mv. efter den
”grovmaskede”
metode for opdeling af gælden i
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
1742848_0006.png
aktuelt inddrivelig og ikke-inddrivelig, som SKAT anvender. De reelt inddrivelige restan-
cer er ifølge SKATs restancestatistik vurderet til at udgøre ca. 32,6 mia. kr., jf. tabel 2 i af-
snit 4.
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2016)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-15
55.224
3.540
22.463
2.028
83.255
mar-16
58.112
3.705
23.141
2.240
87.198
jun-16
61.350
3.800
24.250
2.338
91.738
sep-16
64.133
3.855
24.986
2.408
95.382
dec-16
65.945
3.904
25.709
2.545
98.102
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For så vidt angår restan cer for
tidligere år henvises til tidligere fremsendte redegørelser. Det bemærkes, at restanceopgørelser for før 2013 er opgjort efter en
anden opgørelsesmetode og kan derfor ikke direkte sammenlignes med opgørelserne fra 2013 og senere.
December 2015 tallene er ændret i forhold til redegørelserne afgivet for første og andet kvartal 2016, idet omregningsfaktoren fra
PL-2015 til PL 2016 er ændret fra 1,01 til 1,007.
Det fremgår af
tabel 1,
at restancerne er steget med ca. 14,8 mia. kr. (2016 priser) siden ul-
timo 2015. Stigningen er fordelt bredt over de forskellige restancearter, jf. tabellerne 3-6,
men kan især henføres til skatte- og afgiftsrestancer samt inddrivelsesrenter, som alene
tegner sig for en stigning på ca. 3,8 mia. kr. fra ultimo december 2015 til ultimo december
2016.
Der er i tidligere redegørelser orienteret om, at den aktuelle situation betyder, at inddrivel-
sesprovenuet er reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-500 mio. kr., som må-
nedligt blev inddrevet, før automatiseret inddrivelse via EFI blev standset I månederne
januar 2016 til december 2016 er inddrivelsesprovenuet imidlertid opgjort til ca. 5,1 mia.
kr. svarende til 430 mio. kr. i gennemsnit pr. måned.
Inddrivelsesprovenuet nærmer sig dermed det niveau, som provenuet lå på før nedluknin-
gen af de automatiske inddrivelsesindsatser i EFI/DMI i september 2015.
Det bemærkes endelig, at det igangværende oprydningsarbejde i inddrivelsesdata og ud-
fordringer med blandt andre SKATs egne opkrævningssystemer, hvor data skabes inden
oversendelse til inddrivelsen, vil påvirke restanceopgørelserne i tabel 1 og de efterføl-
gende tabeller, herunder fordi der som i tidligere år må forventes identificeret et potentielt
betydeligt antal fordringer, der er forældet utilsigtet.
SKAT er i gang med at afdække antal og størrelse af de utilsigtet forældede fordringer,
samt
i samarbejde med ICI
i gang med at sikre, at opkrævningssystemerne fremadret-
tet har funktionalitet, herunder til renteberegning, og indeholder tilstrækkelige og korrekte
data, som lever op til nødvendige standarder og datakvalitet for at kunne modtages og
inddrives via det nye it-inddrivelsessystem. Skatteministeriet vil redegøre nærmere herfor
over for Folketinget, når der foreligger et grundlag herfor.
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
1742848_0007.png
4. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Af hjemmelsmæssige årsager har det som nævnt i perioden september 2015 til andet kvar-
tal 2016 ikke været muligt at opgøre restancerne i inddrivelige restancer og ikke inddrive-
lige restancer. De nødvendige hjemler er etableret, og tabellerne 2-6 indeholder derfor
igen denne opdeling. 1/3 af totalrestancen er opgjort som aktuelt inddrivelig, hvilket er
opgjort på baggrund af skyldnernes betalingsevne og status i øvrigt. De inddrivelige re-
stancer er opgjort til 32,6 mia. kr. og de ikke inddrivelige restancer til 65,5 mia. kr. Som
følge af den igangværende vurdering af gældsposternes retskraft kan denne vurdering æn-
dres.
Der arbejdes som nævnt i øjeblikket på at udvikle en ny metode til opgørelse af en mere
retvisende værdi af de offentlige restancer.
Tabel 2
viser restancerne opgjort på hovedgrupper i lighed med tabel 1, mens tabel 3-6 er
opgjort på restancearter.
Tabel 2. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
dec-15
Mio. kr. (PL-2016)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Inddrivelige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
55.224
3.540
22.463
2.028
83.255
Inddrivelige
24.371
1.433
5.278
1.520
32.602
dec-16
Ikke inddri-
velige
41.574
2.471
20.431
1.025
65.501
Total
65.945
3.904
25.709
2.545
98.102
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For en nærmere redegørelse
om baggrunden for, at SKAT siden september 2015 ikke har kunnet opgøre og afrapportere om inddrivelige og ikke inddrivelige
restancer, henvises til kvartalsredegørelsen om offentlige restancer for fjerde kvartal 2015, jf. SAU alm. del
bilag 163. Det er fra
andet kvartal 2016 igen muligt at opdele restancer i inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.
December 2015 tallene er ændret i forhold til redegørelserne afgivet for første og andet kvartal 2016, idet omregningsfaktoren fra
PL-2015 til PL 2016 er ændret fra 1,01 til 1,007.
SKATs krav
Tabel 3
viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med ca. 10,7 mia. kr. fra
december 2015 til december 2016 og udgør 65,9 mia. kr. Stigningen knytter sig især til
virksomheders restancer. Dels er virksomhedsrestancerne steget med ca. 4,8 mia. kr. til
ca. 26,5 mia. kr., dels er B-skatterestancerne steget med ca. 1,1 mia. kr. til ca. 4,9 mia. kr.
Herudover er inddrivelsesrenterne steget med ca. 2,7 mia. kr. til ca. 7,7 mia. kr. Vægtaf-
giftsrestancer er mere end fordoblet, hvilket skyldes stor tilgang af ophobede krav i
SKATs opkrævningssystem, som manuelt er sendt til inddrivelse i første halvår af 2016.
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
1742848_0008.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-15
Mio. kr. (PL-2016)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag
aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift mv.
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
dec-16
Total
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
Total
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
13.412
3.754
1.273
350
18.789
3.528
2.505
156
56
6.244
11.451
2.363
1.080
284
15.177
14.978
4.868
1.236
339
21.421
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
11.607
5.023
1.721
611
1.135
62
442
1.129
21.731
6.876
3.237
1.794
362
800
62
78
326
13.535
7.346
2.974
501
410
628
20
354
765
12.996
14.222
6.211
2.295
772
1.428
82
432
1.090
26.532
N/A
N/A
N/A
N/A
183
183
229
229
210
210
440
440
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
8.939
5.045
13.984
2.134
1.949
4.083
7.068
5.799
12.867
9.201
7.748
16.950
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
9
529
537
55.224
6
273
279
24.371
3
321
324
41.574
8
594
603
65.945
Kommunale krav
Tabel 4
viser, at de kommunale restancer er steget fra december 2015 til december 2016
med 363 mio. kr. til ca. 3,9 mia. kr. Stigningen i restancerne kan især henføres til en stig-
ning i daginstitutionsrestancerne, der er steget med 45 mio. kr. til 253 mio. kr., og stigning
i inddrivelsesrenter, der er steget med 177 mio. kr. til 528 mio. kr. Ejendomsskatterne er
faldet med 133 mio. kr. til 232 mio. kr.
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
1742848_0009.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-15
Inddrive-
Ikke ind-
lige restan- drivelige
cer
restancer
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
680
208
366
713
106
598
149
351
150
220
3.541
dec-16
Inddrive-
Ikke ind-
lige restan- drivelige
cer
restancer
174
166
201
212
83
217
42
171
65
102
1.433
524
87
31
586
55
465
111
357
108
147
2.471
Total
698
253
232
798
138
682
153
528
173
249
3.904
Mio. kr. (PL-2016)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
Statslige krav
Tabel 5
viser, at de statslige restancer er steget fra december 2015 til december 2016 med
ca. 3,2 mia. kr. til ca. 25,7 mia. kr. Stigningen kan især henføres til politibøder mv., der er
steget med 935 mio. kr. til ca. 8,4 mia. kr., misligholdte studielån eller for meget udbetalt
studiestøtte, der er steget med 648 mio. kr. til ca. 4,6 mia. kr., og inddrivelsesrenter, der er
steget med 793 mio. kr. til ca. 2,4 mia. kr.
Tabel 5. Statslige krav
dec-15
Inddrive-
lige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke ind-
drivelige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
7.713
7.442
3.912
343
117
5
343
769
1.641
67
110
22.463
Inddrive-
lige
1.164
1.626
1.549
84
8
5
168
224
375
24
49
5.278
dec-16
Ikke ind-
drivelige
7.222
6.750
3.011
279
103
2
261
602
2.059
44
97
20.431
Total
8.386
8.376
4.560
364
111
7
429
827
2.434
68
146
25.709
Mio. kr. (PL-2016)
Underholdsbidrag
Politibøder mv.
Statsgaranteret studielån og for me-
get udbetalt studiestøtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrenter
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 175: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 4. kvartal 2016
1742848_0010.png
Andre offentlige virksomheder
Tabel 6
viser, at restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er steget
fra december 2015 til december 2016 med 518 mio. kr. og udgør ca. 2,5 mia. kr. Stignin-
gen kan især henføres til gæld til DR licens, der er steget med 285 mio. kr. til 991 mio. kr.,
og inddrivelsesrenter, der er steget med 124 mio. kr. til 340 mio. kr.
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-15
Mio. kr. (PL-2015)
Inddrive-
lige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Ikke inddri-
velige
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
Total
706
258
324
4
224
13
117
217
49
116
2.027
Inddrive-
lige
810
73
134
2
122
6
34
190
17
131
1.520
dec-16
Ikke inddri-
velige
182
162
214
4
107
11
92
150
43
60
1.025
Total
991
235
348
6
229
17
126
340
60
191
2.545
Licensgæld fra DR
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
10