Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 159
Offentligt
1735167_0001.png
Notat
6. februar 2016
J.nr. 11-0296295
Selskab, Aktionær og
Erhverv
JLV & RIG
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag,
KOM(2016) 685 af 25. oktober 2016 (CCTB). Notatet oversendes også til Folketingets
Skatteudvalg.
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 9. november 2016. Nye afsnit eller afsnit,
hvor der er foretaget ændringer, er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 25. oktober 2016 fremlagt et direktivforslag om et fælles selskabsskattegrundlag,
KOM(2016) 685 (Common Corporate Tax Base - CCTB). Forslaget vil indebære, at der skabes et
fælles regelsæt for beregningen af den skattepligtige indkomst. Regelsættet vil være obligatorisk for store
koncerner med en omsætning på mere end 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.) og frivilligt for øvrige selska-
ber i EU.
Selskaber, der ikke omfattes af CCTB, fortsætter med at følge de respektive nationale selskabsskattereg-
ler. Skattesatserne i EU bliver ikke berørt. EU-landene vil stadig kunne fastsætte deres egne selskabs-
skattesatser.
Forslaget skal ses i sammenhæng med direktivforslaget om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag,
KOM(2016) 683 (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB). Kommissionen anser de to
direktiver for at være et samlet initiativ. De to direktivforslag erstatter det direktivforslag, som Kommissi-
onen fremsatte den 16. marts 2011 om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag, KOM(2011) 121
(Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB).
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for væsentlige ændringer af den danske selskabsskattelovgiv-
ning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 16. marts 2011 et direktivforslag om en fælles konsolideret
selskabsskattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base, CCCTB). Forslaget ville
medføre, at koncerner (eller enkeltstående selskaber) med aktivitet i flere EU-lande ville
kunne vælge at opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Ind-
komsten skulle herefter fordeles til beskatning mellem de berørte EU-lande efter en for-
delingsnøgle. Hvert land skulle herefter kunne beskatte den del af indkomsten, som hen-
førtes til det pågældende land, med sine egne selskabsskattesatser. Det var således kun
metoden til beregning af den skattepligtige indkomst, skattebasen, der var fælles, ikke skat-
tesatsen.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0002.png
CCCTB-forslaget fra 2011 har været drøftet i Rådet siden fremsættelsen, men det har ikke
været muligt at finde enighed. Drøftelserne har været koncentreret om selskabsskatte-
grundlaget. Der har alene kunnet opnås enighed om de elementer, som skulle modvirke
aggressiv skatteplanlægning, herunder skatteudhuling og indkomstflytning (Base Erosion
and Profit Shifting (BEPS)) og som blev udskilt i det såkaldte skatteundgåelsesdirektiv
(anti tax avoidance directive – ATAD)
1
.
Kommissionen har den 25. oktober 2016 fremsat CCCTB-forslaget i en fornyet udgave.
Forslaget er oversendt til Rådet den 7. november 2016 i dansk sprogversion. Den væsent-
ligste forskel er, at det nye initiativ består af en trinvis tilgang. Kommissionen foreslår
således to direktiver – dels et direktivforslag om et fælles selskabsskattegrundlag, dels et
direktivforslag om konsolidering og fordelingsnøgle. Kommissionen forestiller sig, at
medlemslandene først forhandler om et fælles selskabsskattegrundlag, og først forhandler
konsolideringsforslaget, når der er enighed om det fælles selskabsskattegrundlag.
I første omgang skal der således alene opnås enighed om det ene direktivforslag, som
indebærer en
fælles
selskabsskattebase (Common Corporate Tax Base, CCTB).
En anden væsentlig forskel i forhold til det oprindelige forslag er, at det fælles selskabs-
skattegrundlag skal være obligatorisk for koncerner, der regnskabsmæssigt har en konso-
lideret omsætning på mere end 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.) i det forudgående regn-
skabsår. Disse koncerner skal opgøre deres skattepligtige indkomst efter CCTB-reglerne,
dvs. med samme fradrag mv., uanset i hvilke EU-lande koncernens aktiviteter foregår.
Selskaberne vil således fortsat skulle opgøre deres skattepligtige indkomster separat i
hvert enkelt land, som det har aktiviteter i, men altså efter samme opgørelsesregler.
CCTB-reglerne vil være frivillige for andre selskaber og koncerner. De selskaber og kon-
cerner, der ikke vælger CCTB-reglerne, vil skulle opgøre indkomsten efter de nationale
selskabsskatteregler.
CCTB-forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 115 og kan vedtages med en-
stemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Formål
Kommissionen begrunder forslaget med, at de mange forskellige selskabsskatteregler i
EU-28 udgør en væsentlig skattemæssig hæmsko for væksten på det indre marked. Mang-
len på fælles EU-regler fører ifølge Kommissionen ofte til både overbeskatning (dobbelt-
beskatning) og dobbelt-ikke-beskatning samt tunge administrative byrder for virksomhe-
derne i forbindelse med efterlevelsen af de mange forskellige skatteregler. Desuden vil en
vedtagelse af CCTB-forslaget være første trin i den trinvise vedtagelse af CCCTB.
1
Rådets direktiv (EU) 2016/1164 af 12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte
indvirker på det indre markeds funktion
Side 2 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0003.png
Det andet trin (CCCTB-forslaget) vil gøre det muligt for et selskab at sende en samlet
selvangivelse for selskabets aktiviteter til skattemyndighederne i kun ét EU-land. Selska-
bets samlede skattegrundlag vil derefter blive fordelt mellem de EU-lande, hvor det driver
virksomhed. Det sker efter en særlig formel, hvori der indgår tre faktorer:
aktiver, arbejds-
kraft og omsætning.
Efter at skattegrundlaget er fordelt, kan EU-landene beskatte hver deres
andel efter deres respektive nationale selskabsskattesatser. CCCTB-forslaget medfører, at
det ikke er nødvendigt at anvende armslængdeprincippet (transfer pricing) mellem de
koncernselskaber, hvis indkomster konsolideres. I det eksisterende regelsæt anvendes
transfer pricing reglerne til at forhindre, at multinationale koncerner flytter indkomst til
lavskattelande ved at fastsætte priserne på koncerninterne transaktioner kunstigt, dvs.
anvender priser, som koncernen ikke ville anvende ved transaktioner med uafhængige
selskaber. Armslængdeprincippet medfører, at de koncerninterne transaktioner skal pris-
fastsættes til markedspriserne.
Indhold
I det følgende gennemgås alene de regler, der fremgår af direktivforslaget om det fælles
selskabsskattegrundlag (CCTB).
CCTB–forslaget vedrører alene skattegrundlaget. Medlemslandene vil fortsat selv kunne
fastsætte selskabsskattesatsen, herunder fastsætte forskellige satser afhængigt af f.eks.
indkomstarten (f.eks. højere satser på kulbrinteindkomst eller lavere satser på patentind-
komst) eller størrelsen af selskabet (f.eks. lavere satser for små- og mellemstore selska-
ber), så længe det sker i respekt for bestemmelserne i Traktaten om den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF) om de frie bevægeligheder og statsstøtte.
Direktivet vil som nævnt være obligatorisk for koncerner med en omsætning på mere end
750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.).
Det vil være frivilligt for øvrige selskaber og koncerner i EU. For at undgå, at virksomhe-
der træder ind og ud af det fælles EU selskabsskattegrundlag i skatteplanlægningsøjemed,
forpligter de sig dog til at bruge det i mindst fem år. Efterfølgende er valget af CCTB
bindende for perioder på 5 år. Reglerne vil ikke finde anvendelse på selskaber, der er
omfattet af tonnagebeskatningsregler. Danske rederier vil dermed fortsat kunne opgøre
den skattepligtige indkomst efter tonnagebeskatningslovens regler, hvorved der sker be-
skatning på baggrund af skibenes tonnagekapacitet.
Selskabsskattegrundlaget beregnes på baggrund af alle selskabets indtægter, bortset fra
indtægter, der udtrykkeligt er skattefritaget. De skattefritagne indtægter omfatter bl.a.
modtagende udbytter og aktieavancer på datterselskabsaktier samt indkomst fra faste
driftssteder i udlandet, idet CCTB-forslaget dog indeholder værnsregler for datterselska-
ber eller faste driftssteder i lavskattelande.
Fradragsberettigede udgifter er alle erhvervsmæssige udgifter. Omkostninger til rejsning
af egenkapital eller gæld i forretningsøjemed er også fradragsberettigede. Omkostninger til
forskning og udvikling er ligeledes fradragsberettigede. Forslaget indebærer et såkaldt
Side 3 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0004.png
”super-fradrag”, hvor virksomheder kan få fradrag for
mere
end 100 pct. af deres udgifter
til forskning og udvikling
2
. Det skal tilskynde virksomhederne til at investere i forskning
og udvikling.
Forslaget indebærer endvidere et fradrag for egenkapitalfinansiering af nye investeringer,
når der sker en forøgelse af egenkapitalen (dog maksimeret til forøgelserne i de seneste 10
år). Tilsvarende skal der ske beskatning, hvis egenkapitalen mindskes. Det skal sikre en
mere lige skattemæssig behandling af investeringer finansieret med egenkapital (som i dag
generelt ikke giver adgang til skattefradrag) og gældsfinansierede investeringer (som i dag
typisk giver adgang til skattefradrag i form af rentefradrag).
Anlægsaktiver skal afskrives. Det er således obligatorisk for selskabet at afskrive (en del
af) værdien af anlægsaktiver og tage fradrage for den årlige afskrivning. Aktiver med en
anskaffelsessum på mindre end 1.000 EUR (ca. 7.500 kr.) straksafskrives. Aktiver med en
lang eller mellemlang tidshorisont,
såsom bygninger, skibe og fly, afskrives selvstændigt, mens
aktiver med
kort tidshorisont
afskrives samlet i et saldoafskrivningssystem. Bygninger af-
skrives over enten 25 år (driftsbygninger) eller 40 år (kontorbygninger m.v.), mens andre
materielle aktiver med mellemlang eller lang tidshorisont afskrives over hhv. 8 år og 15 år.
Immaterielle aktiver afskrives som udgangspunkt over restløbetiden. Saldoafskrivninger
foretages med en sats på 25 pct. om året.
Underskud kan fremføres uendeligt til modregning i fremtidige overskud. Der er ingen
mulighed for at tilbageføre underskuddene til modregning i tidligere års overskud.
Moderselskaber kan endvidere modregne underskud, der er opstået i direkte ejede kon-
cernselskaber og faste driftssteder i andre EU-lande. Sådanne modregnede underskud skal
dog genbeskattes (dvs. et beløb svarende til underskuddet medregnes som positiv ind-
komst), når der opstår overskud i de pågældende koncernselskaber og faste driftssteder,
som har haft underskud, eller senest fem år efter modregningen, i det omfang der ikke
allerede er sket genbeskatning. Det bemærkes, at denne regel vil bortfalde, hvis CCCTB-
forslaget om konsolidering vedtages.
CCTB-forslaget indeholder derimod ingen regler om sambeskatning eller lignende regler
om underskudsoverførsel mellem koncernselskaber i samme land.
CCTB-forslaget indeholder transfer pricing regler. Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst skal associerede selskaber således anvende de priser og vilkår for interne trans-
aktioner, som uafhængige selskaber ville have anvendt. Det bemærkes, at denne regel vil
bortfalde mellem selskaber i konsolideringen, hvis CCCTB-forslaget om konsolidering
vedtages.
2
150 pct. af udgifterne for de første 20 mio. euro (ca. 150 mio. kr.) og 125 pct. for udgifter derudover. Opstartsvirksomhe-
der med færre end 50 ansatte og en årlig omsætning og/eller årlig balance på maksimalt 10.000 euro (ca. 75.000 kr.) vil
dog kunne fradrage 200 pct. af alle deres udgifter til forskning og udvikling.
Side 4 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0005.png
CCTB-forslaget indeholder desuden en række værnsregler, der i store træk svarer til de
regler, der med skatteundgåelsesdirektivet er vedtaget som minimumsstandard i EU. Det
gælder således rentefradragsbegrænsningsreglen, omgåelsesklausulen, CFC-beskatning,
exit-beskatning og regler om hybride mismatches. CCTB-forslaget indeholder desuden de
regler om hybride mismatches, som Kommissionen ligeledes har foreslået 25. oktober
2016 som en ændring af skatteundgåelsesdirektivet.
Ifølge CCTB-forslaget tillægges Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsak-
ter, således at den f.eks. fastlægge nærmere afskrivningsregler for leasede aktiver. Delega-
tionen er tidsubestemt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”Selv om problematikkerne og bevæggrundene for at gribe ind […] kan tilskrives forskel-
lige omstændigheder, synes deres skadelige virkninger kun at kunne håndteres effektivt
gennem fælles tiltag, dvs. at en tilnærmelse af selskabsskattesystemerne i Unionen vil fjer-
ne forvridningerne i markedet ved at skabe mere fair og sammenhængende skatteforhold
for virksomhedernes aktivitet. Det er indlysende, at dette mål ikke kan nås ved ensidige
og ukoordinerede tiltag i medlemsstaterne, men kun kan opfyldes ved tiltag på EU-plan.
Initiativer, der planlægges og implementeres enkeltvis af medlemsstaterne, vil blot fast-
holde og måske selv forværre den nuværende situation, eftersom skattesubjekterne stadig
vil skulle håndtere 28 forskellige og ind imellem modstridende skattesystemer.
Formålet med den påtænkte relancering af det fælles konsoliderede selskabsskattegrund-
lag er at imødegå behovet for øget vækst og jobskabelse i det indre marked og at bekæm-
pe aggressiv skatteplanlægning. I bund og grund vil opfyldelsen af disse mål bidrage til at
løse problemer, der dækker bredere end de enkelte medlemsstater og derfor i sagens natur
kræver en fælles tilgang. Enhver foranstaltning vil således kun kunne give resultater, hvis
reglerne anvendes på samme måde i hele det indre marked. I modsat fald vil selskabsskat-
telandskabet forblive opdelt med rig mulighed for den videre udbredelse af skattehindrin-
ger og illoyal skattekonkurrence.
De forskellige metoder til skatteundgåelse foregår desuden i dag primært på tværs af
grænserne. Det er netop samspillet mellem forskellige skattesystemer, der giver mulighed
for misbrug eller gør det lettere at udnytte uoverensstemmelser i samspillet mellem natio-
nale selskabsskatteregler. Det forhold, at EU er et indre marked med en høj grad af inte-
gration, indebærer øget aktivitet på tværs af grænserne, hvilket understreger betydningen
af at nå til enighed om fælles løsninger.
Side 5 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0006.png
I betragtning af det påtænkte initiativs omfang og virkninger kan dets mål, nemlig at
mindske de markedsforvridninger, som skyldes samspillet mellem 28 nationale skatteord-
ninger, og at skabe mere gunstige investeringsvilkår i det indre marked, bedre nås på EU-
plan.
Størsteparten af hovedelementerne af det fælles konsoliderede selskabsskattegrundlag kan
kun håndteres gennem fælles tiltag. For eksempel vil uoverensstemmelserne i den retlige
kvalificering af enheder eller betalinger, som fører til dobbeltbeskatning eller dobbelt
ikke-beskatning, blive udryddet i forhold mellem selskaber, som anvender de fælles sel-
skabsskatteregler. Særskilte tiltag fra medlemsstaternes side vil i bedste fald kun kunne
løse problemerne bilateralt. Grænseoverskridende udligning af overskud vil pr. definition
fungere bedst, hvis alle medlemsstaterne giver mulighed herfor, selv om den bilaterale
tilgang ikke børe udelukkes som den næstebedste metode. Skattefrie koncernomstruktu-
reringer, udryddelsen af komplekse koncerninterne afregningspriser og fordelingen af
indtægter på koncernplan ved hjælp af en fast formel har et grænseoverskridende udsæt
og kan alene håndteres inden for rammerne af fælles lovgivning.”
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
”De påtænkte foranstaltninger er både egnede til og nødvendige for at nå det ønskede
mål. De går ikke videre end at ensrette selskabsskattegrundlaget, hvilket er en forudsæt-
ning for at få nedbrudt de identificerede hindringer, som forvrider det indre marked.
Relanceringen af det fælles konsoliderede selskabsskattegrundlag begrænser ikke med-
lemsstaternes beføjelser til selv at bestemme omfanget af deres skatteindtægter for at nå
deres budgetpolitiske mål. Det påvirker således ikke medlemsstaternes ret til at fastlægge
deres egne selskabsskattesatser.
Til trods for at Kommissionen gentagne gange har slået til lyd for behovet for at koordi-
nere national skattepraksis, er det tydeligt, at koordinering alene ikke er tilstrækkeligt til at
fjerne de skatterelaterede forvridninger i det indre marked. Erfaringerne har vist, at koor-
dinering er en langsommelig proces, og resultaterne af tidligere forsøg har indtil videre
været beskedne. Koordineringen på skatteområdet vedrører desuden som oftest specifik-
ke spørgsmål og kan ikke bruges til at løse de mange forskellige problemer, som selska-
berne står over for i det indre marked, og som kræver en helhedsløsning.
Tanken er, at de områder under det fælles konsoliderede selskabsskattegrundlag, som vil
være obligatoriske, opdeles således, at det kun vil gælde de nødvendige kategorier af skat-
tesubjekter, nemlig selskabskoncerner over en vis størrelse. Det er typisk koncerner med
høje indtægter, der råder over tilstrækkelige ressourcer til at give sig af med forskellige
metoder til aggressiv skatteplanlægning.
Det følger heraf, at de påtænkte regler ikke vil gå videre, end hvad der er nødvendigt for
at nå traktatens mål om et mere velfungerende indre marked.”
Side 6 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0007.png
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet. De administrative lempelser for erhvervslivet i form af et
fælles regelsæt kan alene opnås ved fælles regulering. Desuden medfører den fælles regu-
lering, at visse former for dobbeltbeskatning vil blive undgået.
6. Gældende dansk ret
Det danske selskabsskattegrundlag afviger på en række punkter betydeligt fra Kommissi-
onens forslag til et fælles selskabsskattegrundlag (CCTB). De væsentligste forskelle på
CCTB og det danske selskabsskattegrundlag er følgende:
Afskrivningsregler
Grundlæggende minder afskrivningsreglerne i forslaget om de danske regler. Der er dog
enkelte væsentlige forskelle, som overordnet set medfører, at afskrivningsreglerne i
CCTB-forslaget må vurderes som værende mere restriktive end de gældende danske reg-
ler.
-
-
-
-
Grænsen for straksafskrivninger er højere efter de danske regler (12.900 kr.
(2016-niveau)) end efter CCTB-forslaget (ca. 7.500 kr.).
Kontorbygninger kan ikke afskrives efter de danske regler, mens de efter CCTB-
forslaget kan afskrives over 40 år.
Immaterielle aktiver afskrives efter de danske regler maksimalt over 7 år, efter
CCTB-forslaget over restløbetiden eller 15 år.
Efter de danske regler er det frivilligt, om der foretages afskrivninger. Efter
CCTB-forslaget er afskrivninger obligatoriske.
Fradrag for egenkapitalfinansiering
Efter gældende dansk skattelovgivning gives der ikke som i CCTB-forslaget fradrag for
egenkapitalfinansiering. Den tidligere regering foreslog i forbindelse med sin 2025-plan, at
der indførtes et fradrag for egenkapitalforrentning (kaldet ACE-fradrag (allowance for
corporate equity)).
Super-fradrag for forskning- og udvikling
I Danmark gives der fradrag for forsknings- og udviklingsomkostninger, men der er ikke
adgang til at få fradrag for mere end 100 pct. af udgifterne til forskning og udvikling som
i CCTB-forslaget. Regeringen har som led i helhedsplanen foreslået et midlertidigt ekstra
fradrag for merinvesteringer i forskning og udvikling på 50 pct. for små og mellemstore
virksomheder (i alt 150 pct.) og 25 pct. for store virksomheder (i alt 125 pct.) frem til
2025. Regeringens forslag er dog mindre favorabelt for virksomhederne.
Kulbrinteindkomst
Der er ingen særlige kulbrinteindkomstregler i CCTB-forslaget svarende til den danske
kulbrintebeskatning. Indkomsten vil derfor skulle opgøres efter de almindelige regler i
CCTB-forslaget.
Side 7 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0008.png
Der gælder i dag en særlig skattesats for kulbrinteindkomst. Det antages, at der stadig kan
fastsættes en særlig skattesats for kulbrinteindkomst, idet direktivet overlader det til med-
lemsstaterne at fastsætte selskabsskattesatsen.
Beskatning af avance og udbytte på porteføljeaktier
Efter dansk lovgivning er selskaber skattefrie af avancer på unoterede porteføljeaktier,
mens alene 70 pct. af udbytterne medregnes i den skattepligtige indkomst. Efter CCTB-
forslaget er alle avancer og udbytter på porteføljeaktier skattepligtige, uanset om der er
tale om noterede eller unoterede aktier. CCTB-forslaget vil på dette punkt være en stram-
ning i forhold til gældende danske regler.
Underskud
Efter dansk skattelovgivning er der uendelig fremførsel af underskud ligesom i CCTB-
forslaget. Fremført underskud skal som udgangspunkt modregnes i selskabets overskud i
efterfølgende indkomstår. De danske regler indeholder en bestemmelse om, at underskud
fra tidligere indkomstår kan fradrages fuldt ud i et efterfølgende indkomstår, når under-
skuddet ikke overstiger et grundbeløb på 7.852.500 kr. (2016-niveau). Resterende under-
skud kan alene fradrages i 60 pct. af den del af årets skattepligtige indkomst, der oversti-
ger grundbeløbet. CCTB-forslaget er således mere lempeligt end de gældende danske
regler.
National sambeskatning
Efter dansk skattelovgivning sambeskattes danske koncernselskaber og udenlandske kon-
cernselskabers faste driftssteder i Danmark. Selskaber anses for at være koncernselskaber,
når et selskab direkte eller indirekte har bestemmende indflydelse (dvs. som udgangs-
punkt flertallet af stemmerne) i det andet selskab. Sambeskatningen medfører, at over-
skudsgivende koncernselskaber kan modregne evt. underskud, der er opstået i andre kon-
cernselskaber. Efter de danske regler kan koncernen endvidere vælge international sam-
beskatning, hvorved det også sker sambeskatning med alle koncernens udenlandske sel-
skaber.
CCTB-forslaget indeholder alene en bestemmelse om midlertidig modregning af under-
skud i direkte ejede udenlandske koncernselskaber og faste driftssteder.
Mindre robuste værnsregler
Både CCTB-forslaget og de danske selskabsskatteregler indeholder en række værnsregler.
Der er f.eks. regler om CFC-beskatning, rentefradragsbegrænsning og regler mod dob-
beltfradrag og forskellige kvalifikationer (hybride mismatches) i begge regelsæt.
CCTB-forslaget indeholder en CFC-beskatningsregel, hvorefter der skal ske beskatning af
mobile indkomster i lavt beskattede datterselskaber (CFC-beskatning). Reglen gælder dog
som udgangspunkt alene i forhold til datterselskaber uden for EU/EØS. Den danske
CFC-beskatning finder derimod anvendelse, uanset hvor datterselskabet er hjemmehø-
rende. Den danske regel finder således også anvendelse i forhold til danske moderselska-
ber med datterselskaber i andre EU-lande.
Side 8 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0009.png
CCTB-forslaget indeholder en rentefradragsbegrænsningsregel, der i store træk svarer til
den minimumsbestemmelse, der indgår i skatteundgåelsesdirektivet. Det indeholder ikke
en regel svarende til selskabsskattelovens § 11 B, hvorefter koncerner maksimalt kan fra-
drage nettorenteudgifter m.v., der svarer til en normalforrentning af koncernens skatte-
pligtige aktiver. Ved indførelsen af selskabsskattelovens § 11 B blev det skønnet, at den
varige provenugevinst af bestemmelsen ville være i størrelsesordenen af 2,5 mia. kr.
CCTB-forslaget indeholder også bestemmelser, der skal forhindre dobbelt-ikke-
beskatning som følge af hybride mismatches. De foreslåede regler dækker imidlertid ikke
alle de situationer, der er dækket af de gældende danske regler. De gældende danske regler
indeholder f.eks. en bestemmelse i selskabsskattelovens § 2 C, hvorefter kommanditsel-
skab, der er transparent efter danske skatteregler, skal anses for at være et skattepligtigt
selskab, hvis de udenlandske ejere anser kommanditselskabet for at være et skattepligtigt
selskab. Uden bestemmelsen ville koncernen kunne have selskaber, der hverken er skat-
tepligtige i Danmark eller i udlandet. Disse skattefri selskab ville dermed kunne modtage
indkomster fra patenter eller lignende uden beskatning nogetsteds. Dette er forhindret
med selskabsskattelovens § 2 C. Dette forhindres ikke i CCTB-forslaget.
Samlet set vil de værnsregler, der er medtaget i forslaget, ikke i tilstrækkelig grad sikre, at
det nuværende danske selskabsskattegrundlag kan opretholdes.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for væsentlige ændringer af den danske sel-
skabsskattelovgivning. Dette gælder meget store dele af selskabsskatteloven samt væsent-
lige dele af f.eks. afskrivningsloven, aktieavancebeskatningsloven, kulbrinteskatteloven,
kursgevinstloven og ligningsloven.
Herudover kan ændringerne som følge af CCTB medføre betydelige afledte ændringer af
den øvrige indkomstbeskatning. Dette gælder f.eks. aktieavancebeskatningen af personer,
fondsbeskatningen og beskatningen af personligt drevne virksomheder.
Vurderingen af de lovgivningsmæssige konsekvenser forudsætter en omfattende analyse,
der ikke er foretaget på nuværende tidspunkt.
Statsfinansielle konsekvenser
Indførelsen af CCTB vil medføre en betydelig omlægning af reglerne for opgørelse af den
danske selskabsskattebase, og en kvantitativ vurdering af de provenumæssige konsekven-
ser vil kræve en nærmere analyse.
Mere restriktive afskrivningsregler og øget beskatning af selskabernes indtægter fra unote-
rede porteføljeaktier vil isoleret set trække retning af et merprovenu. I modsat retning
trækker en række elementer herunder:
Superfradrag for forskning og udvikling.
Side 9 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0010.png
Kulbrinteindkomst medregnes i den almindelige selskabsskattebase.
Fuld ret til fremførelse af tidligere års underskud
Fradrag for egenkapitalfinansiering (indgik også i den tidligere regerings forslag til
en 2025-plan)
Mindre virksomheder vil frit kunne vælge at opgøre deres selskabsskattebase efter
CCTB fremfor efter de danske regler. Dette giver dem mulighed for at vælge det
regelsæt, der minimerer beskatning.
Lempeligere værnsregler og dermed øget risiko for profit shifting.
Samlet set vurderes CCTB-forslaget umiddelbart at medføre en væsentlig smallere og
mindre robust selskabsskattebase end efter de gældende danske regler. Dette vil isoleret
set trække i retning af en betydelig reduktion i selskabsskatteprovenuet. Hvis den danske
stat skal opretholde det nuværende selskabsskatteprovenu, må det derfor forventes at
være nødvendigt med en forhøjelse af satsen fra det nuværende niveau på 22 pct.-point
(25 pct.-point for kulbrintevirksomhed).
Samfundsøkonomisk og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Indførelse af CCTB vil medføre en administrativ lettelse for multinationale selskaber med
aktiviteter i mange EU-lande, da de fremadrettet vil kunne opgøre deres selskabsskatte-
grundlag efter ét fælles regelsæt.
For de fleste virksomheder vurderes omlægningen at føre til en lempeligere opgørelse af
deres skattepligtige indkomst og dermed en lavere effektiv beskatning, hvis de nuværende
selskabsskattesatser fastholdes (jf. afsnit om de statsfinansielle konsekvenser).
Den lempeligere effektive beskatning vil isoleret set trække i retning af øgede investerin-
ger, hvilket bl.a. vil styrke produktiviteten og virksomhedernes konkurrenceevne.
Det bemærkes dog, at en del af lempelsen består i mindre robuste værnsregler, hvilket vil
gøre det lettere for virksomhederne at kanalisere profit fra Danmark til lande med lempe-
ligere beskatning (profit shifting). Dette trækker isoleret i retning af, at de positive dyna-
miske effekter bliver mindre pr. provenukrone ved indførelse af CCTB end ved lempelser
af de nuværende danske selskabsskatteregler fx via en nedsættelse af selskabsskattesatsen
eller indførelse af en ACE. Heri ligger også, at en evt. neutralisering af mindreprovenuet
ved indførelse af en CCTB ved en forhøjelse af de danske selskabsskattesatser kan føre til
en øget effektiv selskabsbeskatning ift. i dag – det vil have en negativ effekt på investerin-
gerne og væksten i samfundsøkonomien.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at CCCTB-forslaget vil betyde administrative lettelser for erhvervslivet.
Dette vil primært være en følge af, at koncernerne alene skal anvende ét fælles regelsæt
for beregningen af dets skattepligtige indkomst i hele EU.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at direktivet medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret
Side 10 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0011.png
yderligere. TER vil i forbindelse med implementering af direktivet foretage en nærmere
vurdering af de administrative konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Direktivforslaget blev den 8. november 2016 sendt i høring hos Advokatsamfundet, Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og Retssikkerhedschefen, CEPOS, Cevea, Dan-
marks Rederiforening, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske
Advokater, DI, DVCA, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Finansrådet, For-
sikring & Pension, FSR – danske revisorer, IBIS, Kraka, KL, Landsskatteretten, Mellem-
folkeligt Samvirke, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Skatteankestyrelsen og SRF
Skattefaglig Forening. Der blev anmodet om bemærkninger senest den 7. december 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Advokatsamfundet, Danmarks Rederiforening, DI, FSR
– danske revisorer, Landbrug & Fødevarer, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig For-
ening. Der henvises til vedlagte høringsskema.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det var ikke muligt at opnå enighed om Kommissionens oprindelige CCCTB-forslag fra
2011. De elementer, der kunne opnås enighed om på kort sigt, og som i øvrigt også var
omhandlet af de efterfølgende BEPS-anbefalinger, blev sat sammen til et nyt direktiv,
nemlig skatteundgåelsesdirektivet. Det må forventes fortsat at være vanskeligt at opnå
enighed om en fælles selskabsskattebase (CCTB) og en konsolideret base (CCCTB).
De første tilkendegivelser fra medlemslandene indikerer, at der vil være lande, der princi-
pielt støtter formålet med CCTB-forslag, herunder opsplitningen i to forslag, og at det er
gjort obligatorisk for større koncerner, men som har visse problemer med den konkrete
udformning af selskabsskattegrundlaget. Der vil på den anden side være lande, der er
betænkelige ved, at de enkelte medlemsstater ikke længere vil kunne tilpasse selskabsskat-
tegrundlaget af hensyn til den overordnede økonomiske politik eller af hensyn til at be-
skytte mod aggressiv skatteplanlægning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for tiltag, der kan dæmme op for skatte-
undgåelse og udvanding af de enkelte landes skattegrundlag samt sikre fair selskabsbe-
skatning og lige konkurrencevilkår for virksomheder i EU. Direkte beskatning henhører
imidlertid under medlemslandenes kompetence, og man bør på EU-plan være tilbagehol-
dende med harmoniseringsbestræbelser i forhold til, hvordan medlemslandenes skatte-
lovgivning indrettes. Det gælder særligt tiltag, som ligger udover, hvad der er nødvendigt
for en effektiv bekæmpelse af skatteundgåelse og skatteunddragelse.
CCTB-forslaget vil medføre, at medlemslandene får ens regler for opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst for store koncerner, der skal anvende reglerne, og for koncerner og
Side 11 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0012.png
selskaber, der vælger at anvende reglerne. Dette kan medføre væsentlige administrative
lettelser for koncernerne og selskaberne. Desuden vil visse dobbeltbeskatningssituationer
formentligt kunne undgås som følge af harmoniseringen. Det er dog væsentligt at være
opmærksom på, at CCTB-forslaget ikke indeholder nogen regler, som medlemsstaterne
ikke selv vil kunne indføre i deres egen lovgivning.
CCTB-forslaget vil endvidere være et nødvendigt første trin i indførslen af CCCTB-
forslaget. Der vil dog ikke være nogen garanti for, at en vedtagelse af CCTB også vil med-
føre, at der kan opnås enighed om CCCTB.
Danmark har en bredere selskabsskattebase end de fleste andre europæiske lande. Den
danske base er som nævnt under de statsfinansielle konsekvenser også bredere, end
CCTB-forslaget lægger op til. Fra dansk side finder man, at en relativt bred base kombi-
neret med relativt lave skattesatser er en mere effektiv måde at skabe et givet provenu end
en smal base med tilsvarende højere skattesatser, og udviklingen i Danmark er i de sene-
ste mange års gået i retning af en bredere selskabsskattebase og lavere skattesatser.
CCTB-forslagets relativt smallere base vil kunne medføre et provenutab for Danmark.
Det er et centralt hensyn for Danmark, at forslaget ikke fører til et betydeligt mindrepro-
venu. Regeringen er dog positivt indstillet over for retningen i tiltagene, som skal fremme
forskning og udvikling, og som skal fremme vækst og investeringer.
Værnsreglerne i CCTB-forslaget svarer til de værnsregler, som medlemsstaterne allerede
er forpligtet til at indføre som følge af skatteundgåelsesdirektivet. CCTB-forslaget vurde-
res derfor ikke i sig selv at bidrage til bekæmpelsen af skatteundgåelse.
En fuld harmonisering af skattebasen vil endog indebære en risiko for, at Danmark ikke
vil kunne opretholde de nuværende værnsregler mod aggressiv skatteplanlægning, som
Danmark ellers vil kunne opretholde, når skatteundgåelsesdirektivet træder i kraft, da
skatteundgåelsesdirektivet bygger på princippet om minimumsharmonisering. Det er
vigtigt for Danmark, at forslaget bidrager til bekæmpelse af skatteundgåelse og ikke øger
risikoen for skatteundgåelse. Danmark vil derfor have fokus rettet imod, at en fælles sel-
skabsskattebase bliver så robust, at mulighederne for uønsket skatteplanlægning minime-
res fx ved, at værnsreglerne gøres til minimumsregler ligesom i skatteundgåelsesdirektivet.
I tilfælde af indførelse af en fælles selskabsskattebase på EU-niveau vil de nationale mu-
ligheder for at indrette selskabsskattebasen blive reduceret. Bliver medlemslandene først
enige om et fælles selskabsskattegrundlag på EU-niveau, vil der efterfølgende ikke kunne
ændres noget i CCTB-selskabsskattegrundlaget, uden at Kommissionen først fremsætter
et ændringsforslag og alle medlemslandene derefter bliver enige om ændringen. Det vil
med CCTB således ikke være muligt for medlemslandene selv at tilrette erhvervsbeskat-
ningen, fx i tilrettelæggelsen af den overordnede økonomiske politik og finanspolitik eller
med sigte på at lukke eventuelle huller i selskabsskattelovgivningen. Det vil dog fortsat
være muligt at lave begunstigende nationale selskabsregler for koncerner med en omsæt-
ning på mindre end 750 mio. euro (ca. 6,5 mia. kr.). Det vil alene gælde begunstigende
regler, idet koncernerne vil kunne fravælge skrappere nationale ved at tilvælge CCTB’en.
Side 12 af 13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Reviderede grund- og nærhedsnotat, høringsskema samt høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 af 25. oktober 2016 (CCTB)
1735167_0013.png
Den endelige stillingtagen til CCTB må afvente resultaterne af drøftelserne i Rådet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Et samlenotat om sagen har den 4. november 2016 været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN-mødet den 8. november 2016.
Side 13 af 13