Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1728323_0001.png
Skatteministeriet
Udkast 20-02-2017
J.nr. 2017-737
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter
1)
(Tilretning af elpatronordningen)
§1
I lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 321 af 4. april
2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 5 i lov nr. 1564 af 21. december 2010 og
senest ved § 1 i lov nr. 1558 af 13. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 6, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
2.
I
§ 7, stk. 6, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
3.
I
§ 7 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
4.
To steder i
§ 7 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
§2
I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af 1. september 2016, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1564 af 21. december 2010, § 3 i lov nr. 903 af 4. juli 2013 og senest ved §
2 i lov nr. 1558 af 13. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 11, stk. 17, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
2
2.
I
§ 11, stk. 17, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
3.
I
§ 11 f, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
4.
To steder i
§ 11 f, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
§3
I lov om afgift af naturgas og bygas m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 312 af 1. april 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1564 af 21. december 2010 og senest ved § 3 i lov nr. 1558 af 13. december
2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
2.
I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
3.
I
§ 8 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
4.
To steder i
§ 8 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
§4
I lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1080 af 3.
september 2015, som ændret ved § 3 i lov nr. 1564 af 21. december 2010, § 7 i lov nr. 1893 af 29.
december 2015 og ved § 4 i lov nr. 1558 af 13. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
2.
I
§ 7, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
3.
I
§ 7 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
4.
To steder i
§ 7 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
3
§5
I lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26.
september 2014, som ændret ved § 4 i lov nr. 1564 af 21. december 2010 og senest ved § 7 i lov nr.
1558 af 13. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
2.
I
§ 9, stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
3.
I
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”Momsregistrerede varmeproducenter” til: ”Varmeproducenter”.
4.
To steder i
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”den momsregistrerede virksomhed” til: ”virksomheden”.
§6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2.
Loven har virkning fra den 1. november 2011.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det foreslås at rette fejl i energiafgiftsreglerne om elpatronordningen for varmeproducenter.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Forslaget indeholder rettelse af fejl vedrørende afgiftslempelsen ifølge elpatronordningen i
energiafgiftslovene og CO
2
-afgiftsloven. Der er tale om begunstigende lovgivning, der sikrer, at
ikke-momsregistrerede varmeproducenter også kan anvende afgiftslempelsen i elpatronordningen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Elpatronordningen
2.1.1. Gældende ret
Den såkaldte elpatronordning indebærer, at varmeproducenter på visse betingelser kan anvende
lempede energiafgifter for fjernvarmeproduktion, herunder for el-patroner (store eldrevne
dyppekogere) og varmeanlæg til fossile brændsler. Det er bl.a. en betingelse, at varmeproducenten
har kraftvarmekapacitet. Ordningen har især til formål at give incitamenter til en fornuftig
indenlandsk anvendelse af dansk produceret el, herunder klimavenlig el fra vindmøller, frem for
uøkonomisk eksport af billig dansk el. Ordningen fremgår af bestemmelser i lov om afgift af
elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.,
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (herefter energiafgiftslovene) og lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter (herefter CO
2
-afgiftsloven). Ordningen trådte i kraft den 1.
januar 2008.
Ved ikrafttrædelsen var det bl.a. en betingelse, at varmen skulle leveres til ”kollektive
fjernvarmenet”, men det viste sig, at dette udtryk fra energilovene ikke omfattede ”lignende
fjernvarmenet”, dvs. separate fjernvarmenet i forbindelse med større bebyggelser. Det var ikke
hensigtsmæssigt, at disse separate varmenet ikke var omfattet af elpatronordningen. Der blev derfor
efterfølgende i 2010 lovgivet om, at de også skulle omfattes.
I den forbindelse blev der også lovgivet om, at elpatronordningen tillige skulle gælde for de
omfattede varmeproducenters fremstilling af varme til deres eget forbrug (”in house”).
Disse nye regler trådte i kraft den 1. november 2011.
Fra ordningens begyndelse i 2008 har det været betingelse for adgang til ordningen, at
varmeproducenten var momsregistreret som varmeproducent. Denne betingelse fremgår fortsat af
lovbestemmelserne.
Erhvervsmæssige leverancer af varme er som udgangspunkt almindelig momspligtig virksomhed.
Det er dog ikke alle varmeleverandører, som er momsregistrerede. Virksomheder, herunder
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
5
boligorganisationer, med momsfritaget udlejning af almindelige boliger er således fritaget for moms
af levering af varme som led i udlejningen, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 8.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at bestemmelserne om elpatronordningen i energiafgiftslovene og CO
2
-afgiftsloven
ændres, således at betingelsen om momsregistrering af varmeproducenten for dennes adgang til
elpatronordningen ophæves. Det foreslås i den forbindelse, at ændringen får virkning tilbage i tid
fra den 1. november 2011.
Dermed tilrettes lovene, da det var hensigten med lovændringerne, der trådte i kraft den 1.
november 2011, at de skulle kunne omfatte ikke-momsregistrerede varmeproducenter, herunder
boligorganisationer, med levering af varme som led i momsfritaget udlejning.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Med forslaget rettes alene fejl i lovene. De økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige er allerede medtaget i det af skatteministeren den 17. marts 2010 fremsatte lovforslag om
ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og
forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen og afgift på
andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med forslaget rettes alene fejl i lovene. De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. er allerede medtaget i det af skatteministeren den 17. marts 2010 fremsatte
lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af
solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
Forslaget sendes i høring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik på
vurdering af de løbende administrative byrder for erhvervslivet som følge af lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
De miljømæssige konsekvenser er allerede medtaget i det af skatteministeren den 17. marts 2010
fremsatte lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af
solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
6
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget i sin helhed notificeres for Europa Kommissionen ifølge
informationsproceduredirektivet.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. marts 2017 til den 29. marts 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Affald Plus,
Aluminium Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ARI, Biobrændselsforeningen, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for Flaskegenbrug,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Bryggeriforeningen, Business Danmark,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Metal,
Dansk Methanolforening, Dansk Retursystem A/S, Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Halmleverandører, DANVA, Det Økologiske Råd, DI,
Eksportrådet, EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energi- og Olieforum, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energistyrelsen, Energitilsynet, Erhvervsstyrelsen – Team
Effektiv Regulering, Finansforbundet, Finansrådet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Danske Biogasanlæg, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, Frie Funktionærer, FSE, FSR - danske revisorer, FTF, Grafisk
Arbejdsgiverforening, Greenpeace Danmark, HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR, HORESTA,
Håndværksrådet, InvesteringsFondsBranchen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka,
Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, LO, Lokale Pengeinstitutter, Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen,
Moderniseringsstyrelsen, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Nationalt Center for
Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi,
Nærbutikkernes Landsforening, Partnerskabet for brint og brændselsceller, Plastindustrien,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rejsearbejdere.dk, Rejsearrangører i Danmark,
Restaurationsbranchen.dk, Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, SEGES, Serviceforbundet, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteankestyrelsen, SRF
Skattefaglig Forening, Søfartens Ledere, Søfartsstyrelsen, Vedvarende Energi, VELTEK, Vin og
Spiritus Organisationen i Danmark, Vindmølleindustrien, VisitDenmark, WWF, Ældresagen,
Økologisk Landsforening.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
1728323_0007.png
7
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget notificeres ifølge informationsproceduredirektivet.
JA
NEJ
X
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
8
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Den såkaldte elpatronordning indebærer, at momsregistrerede varmeproducenter kan anvende
lempede energiafgifter for fjernvarmeproduktion, herunder for el-patroner (store eldrevne
dyppekogere) og varmeanlæg til fossile brændsler. En af betingelserne er, at varmeproducenten har
kraftvarmekapacitet. Der er dermed tale virksomheder af en vis størrelse. Ordningen trådte i kraft
den 1. januar 2008.
Ved ikrafttrædelsen var det bl.a. en betingelse, at varmen skulle leveres til ”kollektive
fjernvarmenet”, men det viste sig, at dette udtryk fra energilovene ikke omfattede ”lignende
fjernvarmenet”, dvs. separate fjernvarmenet, der ikke er en del af de ”kollektive fjernvarmenet”, i
forbindelse med større bebyggelser. Det var ikke hensigtsmæssigt, at disse separate varmenet ikke
var omfattet af elpatronordningen. Der blev derfor efterfølgende stillet lovforslag om, at de skulle
omfattes.
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til således også at kunne omfatte
varmeproducenter med varmeleverancer til ”lignende fjernvarmenet” fremsatte skatteministeren den
17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af
solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162). Lovforslaget
som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes i den forbindelse til at sætte ovennævnte udvidelse af
elpatronordningen i kraft. Den blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af
25. oktober 2011 (Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov
om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love
(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre
klimagasser end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Det fremgik derefter af bestemmelsen i CO
2
-afgiftslovens § 7, stk. 6, 1. pkt., at varmeproducenter,
der leverer varme til kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet på de sædvanlige
betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret, kan anvende
elpatronordningen.
Det foreslås, at bestemmelsen i CO
2
-afgiftsloven ændres, således at betingelsen om
momsregistrering af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte
varmeproducenter, der ikke er momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede
varmeproducenter, der i øvrigt lever op til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen,
som det var hensigten med lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Baggrunden for forslaget er især, at ovennævnte ”lignende fjernvarmenet” primært findes i
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
9
forbindelse med større bebyggelser. Der er dermed tale om situationer, hvori boligorganisationer og
andre udlejere af boliger er varmeproducenter, som leverer varme til interne fjernvarmenet - dvs.
”lignende fjernvarmenet” - og videre til lejerne.
Ved en fejl omfatter ovennævnte bestemmelses nuværende ordlyd imidlertid ikke f.eks.
boligorganisationer med varmeanlæg, som leverer varme til ”lignende fjernvarmenet” og videre til
deres lejere som led i udlejningen. Det skyldes, at boligorganisationernes varmeproduktion ikke kan
opfylde bestemmelsens krav om momsregistrering for varmeleverancerne for, at der kan ske
anvendelse af elpatronordningen. Boligorganisationerne kan nemlig ikke momsregistreres for disse
varmeleverancer, da det er fastsat i momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, at udlejning af almindelige
boliger, herunder levering af varme som led i udlejningen, er momsfritaget. Erhvervsmæssig
varmeproduktion er ellers som udgangspunkt momspligtig virksomhed.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeleverancer til ”kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet”.
Til nr. 3 og 4
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til også at gælde for de omfattede
varmeproducenters fremstilling af varme til deres eget forbrug (”in house”) fremsatte
skatteministeren den 17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
Lovforslaget som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes til at sætte ovennævnte udvidelse af elpatronordningen i kraft. Den
blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af 25. oktober 2011
(Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i
elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser
end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Udvidelsen af elpatronordningen indsattes i en ny § 7 b i CO
2
-afgiftsloven, som altså trådte i kraft
den 1. november 2011. Ifølge bestemmelsen i § 7 b, stk. 1, 1. pkt., kan momsregistrerede
varmeproducenters fremstilling af varme til eget forbrug omfattes af elpatronordningen på de
sædvanlige betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret.
Det foreslås, at bestemmelsen i CO
2
-afgiftsloven ændres, således at betingelsen om
momsregistrering af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte
varmeproducenter, der ikke er momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede
varmeproducenter, der i øvrigt lever op til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen,
som det var hensigten med lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Ved en fejl omfatter bestemmelsens nuværende ordlyd ikke f.eks. ikke-momsregistrerede
boligorganisationers varmefremstilling til eget forbrug, selv om de - bortset fra betingelsen om
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
10
momsregistrering - opfylder betingelserne for at kunne benytte elpatronordningen.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeproducentens varmefremstilling til eget forbrug.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Den såkaldte elpatronordning indebærer, at momsregistrerede varmeproducenter kan anvende
lempede energiafgifter for fjernvarmeproduktion, herunder for el-patroner (store eldrevne
dyppekogere) og varmeanlæg til fossile brændsler. En af betingelserne er, at varmeproducenten har
kraftvarmekapacitet. Der er dermed tale virksomheder af en vis størrelse. Ordningen trådte i kraft
den 1. januar 2008.
Ved ikrafttrædelsen var det bl.a. en betingelse, at varmen skulle leveres til ”kollektive
fjernvarmenet”, men det viste sig, at dette udtryk fra energilovene ikke omfattede ”lignende
fjernvarmenet”, dvs. separate fjernvarmenet, der ikke er en del af de ”kollektive fjernvarmenet”, i
forbindelse med større bebyggelser. Det var ikke hensigtsmæssigt, at disse separate varmenet ikke
var omfattet af elpatronordningen. Der blev derfor efterfølgende stillet lovforslag om, at de skulle
omfattes.
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til således også at kunne omfatte
varmeproducenter med varmeleverancer til ”lignende fjernvarmenet” fremsatte skatteministeren den
17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af
solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162). Lovforslaget
som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes i den forbindelse til at sætte ovennævnte udvidelse af
elpatronordningen i kraft. Den blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af
25. oktober 2011 (Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov
om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love
(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre
klimagasser end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Det fremgik derefter af bestemmelsen i elafgiftslovens § 11, stk. 16, 1. pkt., at varmeproducenter,
der leverer varme til kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet på de sædvanlige
betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret, kan anvende
elpatronordningen.
Det foreslås, at bestemmelsen i elafgiftsloven ændres, således at betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte varmeproducenter, der ikke er
momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede varmeproducenter, der i øvrigt lever op
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
11
til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen, som det var hensigten med lov nr. 722 af
25. juni 2010.
Baggrunden for forslaget er især, at ovennævnte ”lignende fjernvarmenet” primært findes i
forbindelse med større bebyggelser. Der er dermed tale om situationer, hvori boligorganisationer og
andre udlejere af boliger er varmeproducenter, som leverer varme til interne fjernvarmenet - dvs.
”lignende fjernvarmenet” - og videre til lejerne.
Ved en fejl omfatter ovennævnte bestemmelses nuværende ordlyd imidlertid ikke f.eks.
boligorganisationer med varmeanlæg, som leverer varme til ”lignende fjernvarmenet” og videre til
deres lejere som led i udlejningen. Det skyldes, at boligorganisationernes varmeproduktion ikke kan
opfylde bestemmelsens krav om momsregistrering for varmeleverancerne for, at der kan ske
anvendelse af elpatronordningen. Boligorganisationerne kan nemlig ikke momsregistreres for disse
varmeleverancer, da det er fastsat i momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, at udlejning af almindelige
boliger, herunder levering af varme som led i udlejningen, er momsfritaget. Erhvervsmæssig
varmeproduktion er ellers som udgangspunkt momspligtig virksomhed.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeleverancer til ”kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet”.
Til nr. 3 og 4
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til også at gælde for de omfattede
varmeproducenters fremstilling af varme til deres eget forbrug (”in house”) fremsatte
skatteministeren den 17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
Lovforslaget som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes til at sætte ovennævnte udvidelse af elpatronordningen i kraft. Den
blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af 25. oktober 2011
(Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i
elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser
end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Udvidelsen af elpatronordningen indsattes i en ny § 11 f i elafgiftsloven, som altså trådte i kraft den
1. november 2011. Ifølge bestemmelsen i § 11 f, stk. 1, 1. pkt., kan momsregistrerede
varmeproducenters fremstilling af varme til eget forbrug omfattes af elpatronordningen på de
sædvanlige betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret.
Det foreslås, at bestemmelsen i elafgiftsloven ændres, således at betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte varmeproducenter, der ikke er
momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede varmeproducenter, der i øvrigt lever op
til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen, som det var hensigten med lov nr. 722 af
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
12
25. juni 2010.
Ved en fejl omfatter bestemmelsens nuværende ordlyd ikke f.eks. ikke-momsregistrerede
boligorganisationers varmefremstilling til eget forbrug, selv om de - bortset fra betingelsen om
momsregistrering - opfylder betingelserne for at kunne benytte elpatronordningen.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeproducentens varmefremstilling til eget forbrug.
Til § 3
Til nr. 1 og 2
Den såkaldte elpatronordning indebærer, at momsregistrerede varmeproducenter kan anvende
lempede energiafgifter for fjernvarmeproduktion, herunder for el-patroner (store eldrevne
dyppekogere) og varmeanlæg til fossile brændsler. En af betingelserne er, at varmeproducenten har
kraftvarmekapacitet. Der er dermed tale virksomheder af en vis størrelse. Ordningen trådte i kraft
den 1. januar 2008.
Ved ikrafttrædelsen var det bl.a. en betingelse, at varmen skulle leveres til ”kollektive
fjernvarmenet”, men det viste sig, at dette udtryk fra energilovene ikke omfattede ”lignende
fjernvarmenet”, dvs. separate fjernvarmenet, der ikke er en del af de ”kollektive fjernvarmenet”, i
forbindelse med større bebyggelser. Det var ikke hensigtsmæssigt, at disse separate varmenet ikke
var omfattet af elpatronordningen. Der blev derfor efterfølgende stillet lovforslag om, at de skulle
omfattes.
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til således også at kunne omfatte
varmeproducenter med varmeleverancer til ”lignende fjernvarmenet” fremsatte skatteministeren den
17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af
solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162). Lovforslaget
som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes i den forbindelse til at sætte ovennævnte udvidelse af
elpatronordningen i kraft. Den blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af
25. oktober 2011 (Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov
om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love
(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre
klimagasser end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Det fremgik derefter af bestemmelsen i gasafgiftslovens § 8, stk. 4, 1. pkt., at varmeproducenter, der
leverer varme til kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet på de sædvanlige
betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret, kan anvende
elpatronordningen.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
13
Det foreslås, at bestemmelsen i gasafgiftsloven ændres, således at betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte varmeproducenter, der ikke er
momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede varmeproducenter, der i øvrigt lever op
til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen, som det var hensigten med lov nr. 722 af
25. juni 2010.
Baggrunden for forslaget er især, at ovennævnte ”lignende fjernvarmenet” primært findes i
forbindelse med større bebyggelser. Der er dermed tale om situationer, hvori boligorganisationer og
andre udlejere af boliger er varmeproducenter, som leverer varme til interne fjernvarmenet - dvs.
”lignende fjernvarmenet” - og videre til lejerne.
Ved en fejl omfatter ovennævnte bestemmelses nuværende ordlyd imidlertid ikke f.eks.
boligorganisationer med varmeanlæg, som leverer varme til ”lignende fjernvarmenet” og videre til
deres lejere som led i udlejningen. Det skyldes, at boligorganisationernes varmeproduktion ikke kan
opfylde bestemmelsens krav om momsregistrering for varmeleverancerne for, at der kan ske
anvendelse af elpatronordningen. Boligorganisationerne kan nemlig ikke momsregistreres for disse
varmeleverancer, da det er fastsat i momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, at udlejning af almindelige
boliger, herunder levering af varme som led i udlejningen, er momsfritaget. Erhvervsmæssig
varmeproduktion er ellers som udgangspunkt momspligtig virksomhed.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeleverancer til ”kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet”.
Til nr. 3 og 4
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til også at gælde for de omfattede
varmeproducenters fremstilling af varme til deres eget forbrug (”in house”) fremsatte
skatteministeren den 17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
Lovforslaget som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes til at sætte ovennævnte udvidelse af elpatronordningen i kraft. Den
blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af 25. oktober 2011
(Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i
elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser
end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Udvidelsen af elpatronordningen indsattes i en ny § 8 a i gasafgiftsloven, som altså trådte i kraft den
1. november 2011. Ifølge bestemmelsen i § 8 a, stk. 1, 1. pkt., kan momsregistrerede
varmeproducenters fremstilling af varme til eget forbrug omfattes af elpatronordningen på de
sædvanlige betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret.
Det foreslås, at bestemmelsen i gasafgiftsloven ændres, således at betingelsen om momsregistrering
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
14
af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte varmeproducenter, der ikke er
momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede varmeproducenter, der i øvrigt lever op
til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen, som det var hensigten med lov nr. 722 af
25. juni 2010.
Ved en fejl omfatter bestemmelsens nuværende ordlyd ikke f.eks. ikke-momsregistrerede
boligorganisationers varmefremstilling til eget forbrug, selv om de - bortset fra betingelsen om
momsregistrering - opfylder betingelserne for at kunne benytte elpatronordningen.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeproducentens varmefremstilling til eget forbrug.
Til § 4
Til nr. 1 og 2
Den såkaldte elpatronordning indebærer, at momsregistrerede varmeproducenter kan anvende
lempede energiafgifter for fjernvarmeproduktion, herunder for el-patroner (store eldrevne
dyppekogere) og varmeanlæg til fossile brændsler. En af betingelserne er, at varmeproducenten har
kraftvarmekapacitet. Der er dermed tale virksomheder af en vis størrelse. Ordningen trådte i kraft
den 1. januar 2008.
Ved ikrafttrædelsen var det bl.a. en betingelse, at varmen skulle leveres til ”kollektive
fjernvarmenet”, men det viste sig, at dette udtryk fra energilovene ikke omfattede ”lignende
fjernvarmenet”, dvs. separate fjernvarmenet, der ikke er en del af de ”kollektive fjernvarmenet”, i
forbindelse med større bebyggelser. Det var ikke hensigtsmæssigt, at disse separate varmenet ikke
var omfattet af elpatronordningen. Der blev derfor efterfølgende stillet lovforslag om, at de skulle
omfattes.
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til således også at kunne omfatte
varmeproducenter med varmeleverancer til ”lignende fjernvarmenet” fremsatte skatteministeren den
17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af
solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162). Lovforslaget
som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes i den forbindelse til at sætte ovennævnte udvidelse af
elpatronordningen i kraft. Den blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af
25. oktober 2011 (Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov
om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love
(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre
klimagasser end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Det fremgik derefter af bestemmelsen i kulafgiftslovens § 7, stk. 3, 1. pkt. at varmeproducenter, der
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
15
leverer varme til kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, på de sædvanlige
betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret, kan anvende
elpatronordningen.
Det foreslås, at bestemmelsen i kulafgiftsloven ændres, således at betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte varmeproducenter, der ikke er
momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede varmeproducenter, der i øvrigt lever op
til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen, som det var hensigten med lov nr. 722 af
25. juni 2010.
Baggrunden for forslaget er især, at ovennævnte ”lignende fjernvarmenet” findes primært i
forbindelse med større bebyggelser. Der er dermed tale om situationer, hvori boligorganisationer og
andre udlejere af boliger er varmeproducenter, som leverer varme til interne fjernvarmenet - dvs.
”lignende fjernvarmenet” - og videre til lejerne.
Ved en fejl omfatter ovennævnte bestemmelses nuværende ordlyd imidlertid ikke fx
boligorganisationer med varmeanlæg, som leverer varme til ”lignende fjernvarmenet” og videre til
deres lejere som led i udlejningen. Det skyldes, at boligorganisationernes varmeproduktion ikke kan
opfylde bestemmelsens krav om momsregistrering for varmeleverancerne for, at der kan ske
anvendelse af elpatronordningen. Boligorganisationerne kan nemlig ikke momsregistreres for disse
varmeleverancer, da det er fastsat i momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, at udlejning af almindelige
boliger, herunder levering af varme som led i udlejningen, er momsfritaget. Erhvervsmæssig
varmeproduktion er ellers som udgangspunkt momspligtig virksomhed.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeleverancer til ”kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet”.
Til nr. 3 og 4
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til også at gælde for de omfattede
varmeproducenters fremstilling af varme til deres eget forbrug (”in house”) fremsatte
skatteministeren den 17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
Lovforslaget som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes til at sætte ovennævnte udvidelse af elpatronordningen i kraft. Den
blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af 25. oktober 2011
(Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i
elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser
end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Udvidelsen af elpatronordningen indsattes i en ny § 7 b i kulafgiftsloven, som altså trådte i kraft den
1. november 2011. Ifølge bestemmelsen i § 7 b, stk. 1, 1. pkt., kan momsregistrerede
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
16
varmeproducenters fremstilling af varme til eget forbrug omfattes af elpatronordningen på de
sædvanlige betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret.
Det foreslås, at bestemmelsen i kulafgiftsloven ændres, således at betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte varmeproducenter, der ikke er
momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede varmeproducenter, der i øvrigt lever op
til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen, som det var hensigten med lov nr. 722 af
25. juni 2010.
Ved en fejl omfatter bestemmelsens nuværende ordlyd ikke f.eks. ikke-momsregistrerede
boligorganisationers varmefremstilling til eget forbrug, selv om de - bortset fra betingelsen om
momsregistrering - opfylder betingelserne for at kunne benytte elpatronordningen.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeproducentens varmefremstilling til eget forbrug.
Til § 5
Til nr. 1 og 2
Den såkaldte elpatronordning indebærer, at momsregistrerede varmeproducenter kan anvende
lempede energiafgifter for fjernvarmeproduktion, herunder for el-patroner (store eldrevne
dyppekogere) og varmeanlæg til fossile brændsler. En af betingelserne er, at varmeproducenten har
kraftvarmekapacitet. Der er dermed tale virksomheder af en vis størrelse. Ordningen trådte i kraft
den 1. januar 2008.
Ved ikrafttrædelsen var det bl.a. en betingelse, at varmen skulle leveres til ”kollektive
fjernvarmenet”, men det viste sig, at dette udtryk fra energilovene ikke omfattede ”lignende
fjernvarmenet”, dvs. separate fjernvarmenet, der ikke er en del af de ”kollektive fjernvarmenet”, i
forbindelse med større bebyggelser. Det var ikke hensigtsmæssigt, at disse separate varmenet ikke
var omfattet af elpatronordningen. Der blev derfor efterfølgende stillet lovforslag om, at de skulle
omfattes.
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til således også at kunne omfatte
varmeproducenter med varmeleverancer til ”lignende fjernvarmenet” fremsatte skatteministeren den
17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af
solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162). Lovforslaget
som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes i den forbindelse til at sætte ovennævnte udvidelse af
elpatronordningen i kraft. Den blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af
25. oktober 2011 (Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov
om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
17
(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre
klimagasser end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Det fremgik derefter af bestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 4, 1. pkt., at
varmeproducenter, der leverer varme til kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet, på
de sædvanlige betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være
momsregistreret, kan anvende elpatronordningen.
Det foreslås, at bestemmelsen i mineralolieafgiftsloven ændres, således at betingelsen om
momsregistrering af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte
varmeproducenter, der ikke er momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede
varmeproducenter, der i øvrigt lever op til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen,
som det var hensigten med lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Baggrunden for forslaget er især, at ovennævnte ”lignende fjernvarmenet” primært findes i
forbindelse med større bebyggelser. Der er dermed tale om situationer, hvori boligorganisationer og
andre udlejere af boliger er varmeproducenter, som leverer varme til interne fjernvarmenet - dvs.
”lignende fjernvarmenet” - og videre til lejerne.
Ved en fejl omfatter ovennævnte bestemmelses nuværende ordlyd imidlertid ikke f.eks.
boligorganisationer med varmeanlæg, som leverer varme til ”lignende fjernvarmenet” og videre til
deres lejere som led i udlejningen. Det skyldes, at boligorganisationernes varmeproduktion ikke kan
opfylde bestemmelsens krav om momsregistrering for varmeleverancerne for, at der kan ske
anvendelse af elpatronordningen. Boligorganisationerne kan nemlig ikke momsregistreres for disse
varmeleverancer, da det er fastsat i momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, at udlejning af almindelige
boliger, herunder levering af varme som led i udlejningen, er momsfritaget. Erhvervsmæssig
varmeproduktion er ellers som udgangspunkt momspligtig virksomhed.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeleverancer til ”kollektive fjernvarmenet eller lignende fjernvarmenet”.
Til nr. 3 og 4
Med henblik på bl.a. at udvide elpatronordningen til også at gælde for de omfattede
varmeproducenters fremstilling af varme til deres eget forbrug (”in house”) fremsatte
skatteministeren den 17. marts 2010 lovforslag om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.)(lovforslag nr. L 162).
Lovforslaget som vedtaget er optaget i Lovtidende som lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren bemyndigedes til at sætte ovennævnte udvidelse af elpatronordningen i kraft. Den
blev sat i kraft den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af 25. oktober 2011
(Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i
elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 135: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (tilretning af elpatronordningen)
18
end CO
2
m.v.) og forskellige andre love).
Udvidelsen af elpatronordningen indsattes i en ny § 9 a i mineralolieafgiftsloven, som altså trådte i
kraft den 1. november 2011. Ifølge bestemmelsen i § 9 a, stk. 1, 1. pkt., kan momsregistrerede
varmeproducenters fremstilling af varme til eget forbrug omfattes af elpatronordningen på de
sædvanlige betingelser, herunder betingelsen om at varmeproducenten skal være momsregistreret.
Det foreslås, at bestemmelsen i mineralolieafgiftsloven ændres, således at betingelsen om
momsregistrering af varmeproducenten ophæves, så bestemmelsen også kan omfatte
varmeproducenter, der ikke er momsregistrerede. Herefter vil også ikke-momsregistrerede
varmeproducenter, der i øvrigt lever op til ordningens betingelser, kunne benytte afgiftslempelsen,
som det var hensigten med lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Ved en fejl omfatter bestemmelsens nuværende ordlyd ikke f.eks. ikke-momsregistrerede
boligorganisationers varmefremstilling til eget forbrug, selv om de - bortset fra betingelsen om
momsregistrering - opfylder betingelserne for at kunne benytte elpatronordningen.
Det er på dette grundlag, at det foreslås, at der sker ophævelse af betingelsen om momsregistrering
af varmeproducenten for dennes anvendelse af elpatronordningen i forbindelse med
varmeproducentens varmefremstilling til eget forbrug.
Til § 6
Det foreslås i
stk. 1,
at loven, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning fra den 1. november 2011.
Med lovforslaget rettes fejl i tidligere lovgivning vedrørende elpatronordningen. Der er tale om den
lovgivning, som blev optaget i Lovtidende med lov nr. 722 af 25. juni 2010, og som blev sat i kraft
den 1. november 2011 ved bekendtgørelse nr. 998 af 25. oktober 2011 (Bekendtgørelse om
ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO
2
m.v.) og
forskellige andre love). Der henvises til bemærkningerne til §§ 1-5. Det er på den baggrund, at det
foreslås, at loven gives tilbagevirkende kraft fra den 1. november 2011. Der er tale om
begunstigende lovgivning, der sikrer, at ikke-momsregistrerede varmeproducenter også kan
anvende afgiftslempelsen i elpatronordningen.