Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1719903_0001.png
NOTAT
Registrering af kontantbetaling i Sverige og Norge
Skatteudvalget afgav den 25. august 2016 beretning om initiativer mod sort arbejde. I
beretningen indgår et forslag om krav til forretningsdrivende om registrering af
kontantbetalinger. I indeværende notat beskrives hovedlinjerne i reglerne for registrering
af kontantbetalinger i henholdsvis Sverige og Norge. En nærmere detaljeret gennemgang
af reglerne – herunder de tekniske krav, vil kræve yderligere undersøgelse. Afslutningsvis
er reglerne sammenfattet i tabelform.
Kontant registrering i Sverige
I 2010 indførte de svenske skattemyndigheder tvungen brug af certificerede
kasseapparater med tilhørende kontrolbokse, der opsamler data om kontantbetalinger,
som hurtigt kan aflæses og bruges til standardiseret kontrol. Målet med reglerne om
kasseapparater med kontrolbokse er at beskytte de regelrette foretagender mod illoyal
konkurrence, ved at det bliver sværere at snyde med skatte- og momsindbetalinger.
Kravet gælder ved salg af varer og tjenester, som kunden betaler kontant eller med
kontokort. Kravet gælder hovedoparten af salg mod kontant betaling, dog er eks.
taxibranchen undtaget, og der er en omsætningsgrænse på minimum 177.200 svenske kr.
(gældende beløb for 2016) for hele virksomheden, før end kravet er gældende.
Den forretningsdrivende kan oprette en kontantfaktura i stedet for at registrere den
kontante betaling elektronisk. Forudsætningen for at anvende en kontantfaktura er, at
fakturaen indeholder oplysninger om kunden, så kunden kan identificeres (normalt navn
og adresse). Fakturaen skal have løbenummer og skal bogføres efter de gældende regler
om bogføring
1
.
Der stilles bl.a. krav til kasseapparaternes udskrivning af kvittering og dagsrapporter. Som
forretningsdrivende skal man altid aktivt tilbyde kunden en kvittering, uanset om der
betales kontant eller med kort. Hvis det ikke sker, kan den forretningsdrivende straffes
med en bøde. Kvitteringen kan være i papirform eller i elektronisk form.
2. februar 2017
Ref.: Udvalgskonsulenterne, tlf.:
33 37 55 74
1
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foretagare/kassaregister/undantagfrankravpakassaregis
ter.4.6efe6285127ab4f1d2580005105.html
1/5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Notat om registrering af kontantregistreringer i Sverige og Norge
1719903_0002.png
Kasseapparatet skal enten være certificeret, eller det skal fremgå af varedeklarationen, at
kasseapparatet opfylder kravene og fungerer sammen med en kontrolenhed
2
. Det er
producentens ansvar, at kasseapparatet opfylder reglerne. Kontrolenheden skal være
certificeret. Dens funktion er at bevare data sikkert, så de er tilgængelige for
skattemyndighedernes kontrol. De data som lagres i kontrolenheden er ikke tilgængelige
for virksomheden, som anvender kasseapparatet. Den forretningsdrivende skal anmelde
sit kasseapparat elektronisk til skattemyndighederne inden for en frist. Hvis det ikke sker,
kan virksomheden pålægges en bøde. Derudover skal der foretages en årlig teknisk
kontrol af kasseapparatet på den forretningsdrivendes initiativ.
Skattemyndighederne kan når som helst føre tilsyn og kontrol med, at de
forretningsdrivende har certificerede kasseapparater med kontrolbokse. Tilsyn sker på
skattemyndighedernes initiativ og er begrænset til de kasseapparater, som er anmeldt.
Skattemyndighederne kan endvidere foretage anonyme kontroller, hvor en medarbejder
fra skattemyndighederne uanmeldt og anonymt kan undersøge den forretningsdrivendes
kassehåndtering
3
.
I et notat fra SKAT, der er vedlagt skatteministerens svar på spørgsmål 278 (alm. del,
2015/2016) til Skatteudvalget, oplyses det, at i relation til den umiddelbare effekt på
skatteunddragelse af kravet om brug af certificeret kasseapparater i Sverige vurderes den
til i alt 15 mia. svenske kr., hvoraf de 10 pct. eller ca. 1,6 mia. svenske kr. vurderes at
stamme fra restaurationsbranchen, men effekten vurderes også at mindskes med tiden.
Den varige effekt for det, der under ét betegnes ”kontantbranchen”, vurderes til mindst 3
mia. svenske kr. om året, og dermed kan restaurationsbranchens andel på 10 pct. skønnes
til mindst 0,3 mia. svenske kr.
Endvidere oplyses det i notatet, at disse kvantitative resultater til en vis grad udfordres af
interviewundersøgelser med virksomheder i branchen, der vurderer, at kravet om
kasseapparat har størst effekt på moms-og skatteunddragelse, mens effekten af logbøger
vurderes som noget mindre, men det nævnes dog også, at de to initiativer er
komplementære midler. Det fremhæves dog, at selv om indsatsen har haft en effekt, er
problemet langt fra forsvundet og kræver fortsat indsats, ikke mindst i form af kontrol.
Selv om kun 10-15 pct. af de adspurgte virksomheder mener, at sort arbejde, udeholdt
omsætning og forkert momsangivelse er almindeligt forekommende i branchen, mener
omkring en fjerdedel, at ca. 10 pct. af alle virksomheder i branchen svindler, og en
femtedel mener, at det drejer sig om 20 pct.
SKAT bemærker i øvrigt i notatet, at ifølge rapporten
Krav på kassaregister. Effektvärdering
4
skønner virksomhederne, at det har kostet dem 23.485 svenske kroner i gennemsnit
Ifølge rapporten
Krav på kassaregister. Effektvärdering
var der I 2012 registreret 74000 forretningsdrivende med
kasseregister i Sverige og 5000 der var undtaget kravet.
3
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foretagare/kassaregister/tillsynsochkontrollbesok.4.69
ef368911e1304a62580008738.html
4
https://www.skatteverket.se/download/18.64a656d113f4c759701af0/1372169173144/Rapport2013-02.pdf
2
2/5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Notat om registrering af kontantregistreringer i Sverige og Norge
1719903_0003.png
(median 16.000 svenske kroner)
5
, og virksomhederne har i gennemsnit brugt 24
arbejdstimer (median på 5 arbejdstimer) til installation af kasseapparaterne
6
.
Af skatteministerens svar på spørgsmål 462 (alm. del. 2015/2016) til Skatteudvalget
fremgår det, at de danske skattemyndigheder ikke har de samme muligheder for at
kontrollere kontantbetalinger, som man har i Sverige.
Nye regler for kasseapparater i Norge
I Norge har man vedtaget nye regler for kasseapparater, der skal mindske svindel med
kontantomsætning. Reglerne indebærer, at der fra 1. januar 2017 kun må sælges
kasseapparater, som opfylder bestemte krav til påbudte og forbudte funktioner, bl.a. krav
vedr. kvittering, rapporter og sikring af elektronisk journal. Ved et hvert salg skal der
udskrives en salgskvittering, der skal forelægges kunden i papirform eller sendes
elektronisk
7
.
De fleste forretningsdrivende (bogføringspligtige med kontant salg) skal senest den 1.
januar 2019 have opgraderet eller udskiftet deres kasseapparater. Det står de
forretningsdrivende frit for at vælge teknisk løsning, så længe funktionskravene er
opfyldt.
Det fremgår af lovforslaget
8
med de nye regler for kasseapparater, at der hidtil har været
få krav i Norge til kasseapparaternes funktionalitet og opbygning, og
skattemyndighederne har ved kontroller afdækket, at kasseapparater er sat op på en
måde, som gør det muligt at skjule kontant salg. Det er afdækket, at enkelte leverandører
af kasseapparater aktivt viser kunderne, hvordan det er muligt at undgå, at salg bliver
registreret i kasseapparatet. Manipulation sker ved at bruge skjulte funktioner i
programmerne, ved at eksterne programmer midlertidigt kobles til kasseapparatet eller
ved at misbruge funktioner som eks. returfunktioner. Manglende regulering har gjort det
vanskelligt at udføre kontroller ift. kontant omsætningen.
De nye regler vil give en bedre registrering af kontantbetaling og dermed et bedre
kontrolregime ift. kontant omsætning samtidig med, at kontrolindsatsen bliver styrket.
Reglerne vil gør det vanskelligere at skjule kontant omsætning gennem manipulation af
kasseapparater, bidrage til at færre bliver lønnet sort og dermed forbedre
konkurrencevilkårene for de lovlydige virksomheder.
I Norge blev der i 1998 indført krav til kasseapparater for frisører og skønhedspleje, og
serveringsteder fik krav i 2003. Senere kontrolaktioner i Norge har også vist omfattende
unddragelser i bilværksteder og i bilplejebranchen. De nye regler omfatter langt de fleste
I forbindelse med ændringen af kravene til kassesystemer i Norge oplyses det, at der bliver solgt
kasseapparater i Sverige med kontrolbokse til ca. 10.000 svenske kr. (se note 8 for link til lovforslag)
6
Skatteministerens svar på spørgsmål nr. 278 (alm del) (2015/2016) den 5. april 2016
7
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-12-20-1752
8
Prop 120 LS,
https://www.regjeringen.no/contentassets/16b3b5d852934bc7bb7822e48046d463/nn-
no/pdfs/prp201420150120000dddpdfs.pdf
5
3/5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Notat om registrering af kontantregistreringer i Sverige og Norge
1719903_0004.png
forretningsdrivende, dog er taxabranchen undtaget som I Sverige, da taxaer har krav om
at registrere kontantbetalinger ved brug af taxameter.
Systemleverandører skal fremover indsende en produkterklæring for kasseapparatet til
skattemyndighederne for at bekræfte, at kasseapparatet er i overensstemmelse med love
og forskrifter. Hvis man som leverandør ikke leverer en produkterklæring, eller
kasseapparatet ikke opfylder kravene, kan der pålægges et overtrædelsesgebyr. Det
samme gør sig gældende, hvis en forretningsdrivende ikke har et kasseapparat med
produkterklæring. Ved at gøre leverandørerne ansvarlige for at overholde reglerne for
kasseapparater, bliver det mindre attraktivt for leverandørerne at tilbyde de
forretningsdrivende et kasseapparat, som kan bruges til at skjule omsætning.
Produkterklæringen vil ligeledes bidrage til at lette kontrollerne ved, at kontrollørerne har
kendskab til de kassesystemer, der er til salg, og som de kan møde på kontroller.
I lovforslaget er det lagt til grund, at 80 % af de eksisterende kasseapparater
9
kan
opgraderes, og at en opgradering vil koste i omegnen af 5.000 norske kr. En
nyanskaffelse vil koste i omegnen af 20.000-30.000 norske kr. Der er indsat en
omsætningsgrænse på minimum 50.000 norske kr., før man er underlagt reglerne.
Det er vurderet, at et kasseapparat har en levetid på ca. 3 år, og at man med en
indfasningsperiode for de forretningsdrivende på minimum 2 år vil kunne mindske de
erhvervsøkonomiske omkostninger, da der alligevel vil skulle ske en naturlig udskiftning.
Derudover fokuseres der også på, at det kan være muligt at leje sit kasseapparat og
dermed undgå en stor investering
10
.
I lovforslaget er det antaget, at 10 pct. af totalomsætningen bliver unddraget i Norge, og
at effekten af det nye regelværk vil være, at 5 pct. af totalomsætningen unddrages i
fremtiden. Det påpeges, at vurderingen af effekterne er behæftet med usikkerhed.
Sammenfatning af reglerne for registrering af kontantbetaling i Sverige og Norge
Nye regler for kasseapparater i
Norge (2017, 2019)
Funktionskrav til kassesystemer, frit
valg af teknisk løsning
Leverandøren skal indsende en
produkterklæring til
skattemyndighederne
Regler for kasseapparater i Sverige
(2010)
Krav om certificerede kasseapparater med
tilhørende kontrolbokse (i realiteten også
frit valg af teknisk løsning)
Leverandøren skal have certificeret sit
produkt eller det skal fremgå af en
varedeklaration, at det overholder kravene
og fungerer sammen med en kontrolboks
Der er ca. 90.000 kassesystemer i Norge
.
Prop 120 LS,
https://www.regjeringen.no/contentassets/16b3b5d852934bc7bb7822e48046d463/nn-
no/pdfs/prp201420150120000dddpdfs.pdf
9
10
4/5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 114: Notat om registrering af kontantregistreringer i Sverige og Norge
1719903_0005.png
Den forretningsdrivende skal ikke
indmelde valg af kasseapparat og
kontrolsystem til skattemyndighederne.
Skattemyndighederne kommer på
fysisk kontrol
Den forretningsdrivende skal indmelde valg
af kasseapparat og kontrolsystem til
skattemyndighederne.
Skattemyndighederne kommer på fysisk
kontrol
De fleste bogføringspligtige skal
registrere kontant salg i kassesystem
med produkterklæring
Forventede effekt: 5 % af
totalomsætningen vil overgå til hvid
omsætning.
De fleste, som sælger varer og tjenester mod
kontant betaling, skal have et certificeret
kasseapparat med kontrolboks
Vurderet effekt: Mindst 3 mia. svenske kr.
om året (udfordres til en hvis grad af
interviewundersøgelser med virksomheder)
Erhvervsøkonomiske omkostninger:
5.000 norske kr. for en opgradering og
20.000-30.000 norske kr. for et nyt system.
Krav om kvittering til køber
Erhvervsøkonomiske omkostninger:
23.485 svenske kr. i gennemsnit, plus
24 arbejdstimer. (oplyst i rapport fra
2013 (note 5))
Krav om kvittering til køber
Omsætningsgrænse: 50.000 norske kr.
Omsætningsgrænse: 177.200 svenske kr.
5/5