Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1718976_0001.png
3. februar 2017
J.nr. 16-1430826
Til Folketinget – Skatteudvalget
Som led i aftale mellem V-regeringen, S, DF, LA, RV og KF om
Retssikkerhedspakke II
af
3. maj 2016 blev det besluttet at skabe større synlighed og åbenhed om SKATs Borger-
og retssikkerhedschefs arbejde. På den baggrund vedlægges til Skatteudvalgets orientering
Borger- og retssikkerhedschefens redegørelse vedrørende evalueringen af initiativer fra
projektet ”Afgørelser i Kundeservice”.
Projektet ”Afgørelser i Kundeservice” har bl.a. haft fokus på at komme med en række
anbefalinger til sagsbehandling af afgørelser i Kundeservice med henblik på at optimere
interne sagsprocesser i SKAT.
Formålet med Borger- og retssikkerhedschefens undersøgelse har været på baggrund af
40 tilfældigt udvalgte afsluttede sager i Kundeservice om ekstraordinær genoptagelse at
undersøge betydningen af implementeringen af projektets initiativer for afgørelsernes
kvalitet.
Samlet set er det Borger- og retssikkerhedschefens vurdering, at projektets initiativer har
positiv virkning på borgeres og virksomheders retssikkerhed. Redegørelsen indeholder en
række anbefalinger til de interne sagsgange, som kan være med til at give et kvalitetsløft i
afgørelser. Fx rejses spørgsmålet om, at der for at sikre ensartethed i afgørelserne bør
være fælles interne arbejdsbeskrivelser vedrørende anmodninger om ekstraordinær gen-
optagelse i stedet for, at hver enkelt driftsenhed udarbejder sin egen.
SKAT har oplyst, at SKAT følger op på samtlige af undersøgelses anbefalinger.
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas