Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 254
Offentligt
1747487_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
1.2.
Ved lov nr. 614 af 14. juni 2011 om ændring af retsplejeloven og lov
om retsafgifter (Forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassopro-
ces m.v.) blev beløbsgrænsen for sager om betalingspåkrav, der kan be-
handles efter den forenklede inkassoproces, forhøjet fra 50.000 kr. til
100.000 kr. Endvidere blev retsafgiftslovens §§ 1 og 15 a-15 c ændret,
således at de gældende regler om retsafgifter fastholdes for betalingspå-
krav, der angår højst 50.000 kr., mens betalingspåkrav, som angår mere
end 50.000 kr., pålægges samme afgift som ved indlevering af en stævning
i en almindelig civil sag.
Loven trådte i kraft den 1. oktober 2011.
Lovændringen havde til formål at gøre retsplejelovens regler om beta-
lingspåkrav i retsplejelovens kapitel 44 a (den forenklede inkassoproces)
anvendelige i flere sager og dermed lempe advokaters møderetsmonopol
for at bidrage til øget konkurrence på området.
1.3.
Det fremgår af den kommenterede høringsoversigt vedrørende lov-
forslaget (nr. L 201), som blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 29.
april 2011, at forhøjelsen af beløbsgrænsen for sager, der kan behandles i
den forenklede inkassoproces, vil være omfattet af lovovervågning, og at
Justitsministeriet tre år efter lovforslagets ikrafttræden vil udarbejde en
redegørelse til Folketingets Retsudvalg om de praktiske erfaringer med
den nye beløbsgrænse.
Af Justitsministeriets besvarelse af 23. maj 2011 af spørgsmål nr. 5 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget fremgår endvidere, at
Justitsministeriet i forbindelse med lovovervågningen af forhøjelsen af
beløbsgrænsen for betalingspåkrav vil inddrage erfaringerne med reglerne
om retsafgifter for betalingspåkrav.
1.4.
Justitsministeriet har på den baggrund anmodet en række myndigheder
og organisationer mv. om at belyse deres eventuelle erfaringer med den
forhøjede beløbsgrænse på 100.000 kr. samt om erfaringer med ændringen
af reglerne i retsafgiftsloven siden lovens ikrafttræden den 1. oktober
2011.
Ministeriet anmodede herunder om oplysninger om følgende:
-
-
Omfanget af anvendelsen af den forenklede inkassoproces.
Fordele og ulemper ved, at beløbsgrænsen er blevet hævet.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
-
Mulige problemer i forbindelse med et repræsentantskifte i sa-
ger med en værdi over 50.000 kr., der er overgået til retssags-
behandling som følge af, at skyldneren har haft indsigelser.
1.5.
Følgende myndigheder og organisationer mv. er blevet hørt til brug
for udarbejdelsen af denne redegørelse:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige by-
retter, Domstolsstyrelsen, Dommerforeningen, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Advokatrådet, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk InkassoBrancheforening, Dansk Retspolitisk For-
ening, Dansk Told & Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Re-
gioner, Domstolenes Tjenestemandsforening, Finans & Leasing, Fi-
nansrådet (der siden er blevet en del af Finans Danmark), Forbruger-
ombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Inkassoad-
vokater, Foreningen af Interne Revisorer, Foreningen Danske Reviso-
rer, Forsikring & Pension, FSR
danske revisorer, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettig-
heder, Kommunernes Landsforening, Liberale Erhvervs Råd,
Realkreditrådet (der siden er blevet en del af Finans Danmark)
og
Retssikkerhedsfonden.
Under pkt. 2 nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne
høringssvar og Justitsministeriets bemærkninger hertil.
2. Høring over lovens virkninger
2.1. Forhøjelse af beløbsgrænsen
2.1.1. Høringssvar
2.1.1.1. Omfanget af anvendelsen af den forenklede inkassoproces
Domstolsstyrelsen
har oplyst, at det ser ud til, at lovændringen har haft
den effekt, at flere civile sager er blevet til sager om betalingspåkrav, men
at det ikke er muligt at angive et konkret tal på grund af et generelt falden-
de sagstal ved byretterne.
Funktionscheferne for landets fogedretter
har oplyst, at en ikke ubety-
delig del af de sager, der modtages af landets fogedretschefer, er beta-
lingspåkrav. Det er dog generelt ikke oplevelsen, at der som følge af forhø-
jelsen af beløbsgrænsen er sket en iøjnefaldende stigning i antallet af sa-
ger, der fortsat især koncentrerer sig om krav betydeligt under 50.000 kr.
vedrørende navnlig ubetalte telefon- og TV-abonnementer, parkeringsaf-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
gifter samt kontokortregninger. Forhøjelsen af beløbsgrænsen har dog
medført, at navnlig fraflytningskrav fra lejemål, misligholdte kassekredit-
ter og anden bankgæld, for hvilken der ikke findes et gyldigt tvangsfuld-
byrdelsesgrundlag, samt større forbrugslån nu også slutter sig til de typer
af sager, som indleveres til tvangsinddrivelse i form af et betalingspåkrav.
Det er ikke funktionschefernes indtryk, at der samtidig er sket en stigning i
antallet af indsigelser og dermed eventuelle henvisninger af sager til civil-
retten.
Danske Advokater
har anført, at den ændrede beløbsgrænse som forven-
tet har medført en stigning i antallet af inkassosager, der behandles under
den forenklede inkassoproces.
Det er
Finansrådets
erfaring, at bankerne anvender den forenklede inkas-
soproces i væsentligt omfang, og at anvendelsen er steget efter forhøjelsen
af beløbsgrænsen. Således har en væsentlig andel af de betalingspåkrav,
som bankerne har fremsendt til retterne efter lovens ikrafttræden den 1.
oktober 2011, været omfattet af den forhøjede beløbsgrænse. Hvis ikke
den forhøjede beløbsgrænse var trådt i kraft, ville disse i stedet være blevet
fremsendt som stævninger.
2.1.1.2. Fordele og ulemper ved den forhøjede beløbsgrænse
Funktionscheferne for landets fogedretter
har anført, at det har været
formålstjenligt at udvide den forenklede inkassoproces til at omfatte krav
op til 100.000 kr., og at ordningen efter funktionschefernes opfattelse bør
fortsætte i sin nuværende udformning.
Forsikring og Pension
har anført, at brancheorganisationen generelt har
haft positive erfaringer med den forhøjede beløbsgrænse og muligheden
for overgang til civilretten ved indsigelser fra skyldneren.
Dansk Told & Skatteforbunds Inddrivelsesudvalg
har anført, at beløbs-
grænsen på 100.000 kr. er passende.
Finansrådet
har meget gode erfaringer med forhøjelsen af beløbsgrænsen
til 100.000 kr. Rådet finder det endvidere positivt, at det er blevet muligt at
anvende de effektive og enkle processer i videre omfang, herunder at det
ikke er nødvendigt at medsende bilag og/eller dokumentation, og at det er
blevet muligt at fremsende betalingspåkrav digitalt. Finansrådet har anført,
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
at det på dette samlede meget positive grundlag kunne overvejes at under-
søge muligheden for en yderligere forhøjelse af beløbsgrænsen.
Finans og Leasing
er tilfreds med, at beløbsgrænsen er hævet til 100.000
kr. Organisationen finder imidlertid, at beløbsgrænsen for småsager ligele-
des bør hæves til 100.000 kr., således at sagen forbliver en småsag, selv
om kravet, eksklusive renter og omkostninger, overstiger 50.000 kr. Det
giver ifølge organisationen ikke mening, at beløbsgrænsen for henholdsvis
den forenklede inkassoproces og småsagsprocessen ikke følges ad.
Ifølge
Danske Advokater
er der ikke en naturlig eller nødvendig sam-
menhæng mellem den beløbsmæssige grænse for den forenklede inkasso-
proces og den beløbsmæssige grænse for småsagsprocessen i kapitel 39,
og Danske Advokater mener således ikke, at beløbsgrænsen for små-
sagsprocessen bør forhøjes med det mulige formål at skabe overensstem-
melse med beløbsgrænsen for den forenklede inkassoproces.
Danske Advokater anfører endelig, at den gennemførte ændring af beløbs-
grænsen i forhold til sager efter den forenklede inkassoproces på det fore-
liggende grundlag isoleret set ikke har været problematisk ud fra en rets-
sikkerhedsmæssig betragtning.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Som anført i afsnit 1.2 var formålet med lov nr. 614 af 14. juni 2011 at
gøre retsplejelovens regler om betalingspåkrav i retsplejelovens kapitel 44
a anvendelige i flere sager og dermed lempe advokaters møderetsmonopol
for at bidrage til øget konkurrence på området.
På baggrund af de indkomne høringssvar er det Justitsministeriets vurde-
ring, at hensigten om at udbrede anvendelsen af den forenklede inkasso-
proces synes at være slået igennem. Det kan derimod ikke entydigt kon-
kluderes, om lovændringen har medført en stigning i antallet af sager, der
søges fremmet efter den forenklede inkassoproces ved fogedretterne. Der
henvises i den forbindelse til afsnit 2.1.1.1 ovenfor.
Justitsministeriet har noteret sig, at høringsparterne har udtalt sig positivt i
forhold til forhøjelsen af beløbsgrænsen fra 50.000 kr. til 100.000 kr. for
sager, der kan behandles efter den forenklede inkassoproces.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
For så vidt angår spørgsmålet om tilsvarende at forhøje beløbsgrænsen for
småsager til 100.000 kr. skal Justitsministeriet bemærke, at ministeriet,
som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, jf. pkt. 2.2.2 i lovforslag
nr. L 201, der blev fremsat den 29. april 2011, ikke fandt anledning til
samtidig at foreslå en ændring af beløbsgrænsen i småsagsprocessen.
Justitsministeriet bemærkede i den forbindelse, at reglerne i den forenklede
inkassoproces er udformet således, at varetagelsen af parternes interesser
under sagen ikke forudsætter, at vedkommende er repræsenteret ved en
advokat. Endvidere er de sager, der iværksættes efter den forenklede in-
kassoproces (som altovervejende hovedregel) ikke-tvistige, og de opgaver,
som en repræsentant for en part skal udføre i forbindelse med gennemfø-
relsen af et betalingspåkrav efter den forenklede inkassoproces, er relativt
begrænsede. Justitsministeriet bemærkede endvidere i den kommenterede
høringsoversigt vedrørende lovforslaget, at opgaverne navnlig ikke omfat-
ter møde i retten, som det er tilfældet i småsagsprocessen. På denne bag-
grund fandt Justitsministeriet det ubetænkeligt at lempe advokaters møde-
retsmonopol som foreslået og fandt på det foreliggende grundlag ikke an-
ledning til samtidig at hæve beløbsgrænsen for småsagsprocessen.
Justitsministeriet finder fortsat ikke anledning til at foreslå en forhøjelse af
beløbsgrænsen for småsagsprocessen. Justitsministeriet lægger i den for-
bindelse endvidere vægt på, at en ændring af beløbsgrænsen for små-
sagsprocessen ville kræve en selvstændig undersøgelse af bl.a. erfaringer-
ne med den nuværende beløbsgrænse for småsagsprocessen.
I lyset af de indkomne høringssvar finder Justitsministeriet heller ikke an-
ledning til på nuværende tidspunkt at foreslå yderligere ændringer af be-
løbsgrænsen i den forenklede inkassoproces.
2.2. Lempelse af møderetsmonopolet
2.2.1. Høringssvar
Advokatrådet
finder generelt, at man bør undgå at lempe på advokaters
møderetsmonopol i retten, idet ulemperne overstiger fordelene herved.
Rådet har henvist til, at Copenhagen Economics i rapporten ”Konkurrence
og regulering i advokatbranchen” fra november 2014 har konkluderet, at
fordelen ved møderetsmonopolet er, at møderetsreglerne er med til at sikre
en høj sagsbehandlingskvalitet og en effektiv proces i retten, hvilket er til
stor fordel for den enkelte forbruger, som dermed sikres adgang til kvalifi-
ceret rådgivning på trods af, at markedet er karakteriseret ved en asymme-
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
trisk information. Copenhagen Economics har konkluderet, at en fjernelse
eller yderligere lempelse
af møderetsmonopolet på den baggrund kan
give en mindre effektiv proces ved domstolene og skade både klienten og
samfundet, hvis der træffes forkerte afgørelser på grund af dårlig håndte-
ring af retssagen. Dette vil særligt være tilfældet, hvis der gives adgang til
aktører ved domstolene, som ikke er tilstrækkeligt kvalificerede. Det kan
resultere i forlænget retssagsarbejde, højere omkostninger og afgørelser,
som baserer sig på ufuldstændig indbringelse af relevante informationer.
Danske Advokater
henviser til sit høringssvar af 28. april 2011 vedrøren-
de forhøjelsen af beløbsgrænsen, hvor Danske Advokater anførte, at over-
vejelser om eventuelle lempelser af advokaternes møderetsmonopol bør
ske på et oplyst og nøje afbalanceret grundlag, hvori indgår en afvejning af
konkurrencehensyn over for de vægtige hensyn, der ligger bag reglerne
inden for et givent område. Isoleret set fandt Danske Advokater ikke, at
den foreslåede ændring af beløbsgrænsen i den forenklede inkassoproces
var problematisk ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtning.
Hverken
Finansrådet
eller
Danske Advokater
har oplevet problemer i
forbindelse med repræsentantskifte i sager med en værdi over 50.000 kr.,
der er overgået til retssagsbehandling som følge af, at skyldneren har haft
indsigelser.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Ved lov nr. 520 af 6. juni 2007 om ændring af retsplejeloven (Revision af
regler om advokaters virksomhed) blev møderetsmonopolet for advokater
lempet, så andre end advokater kan repræsentere parterne i form af at mø-
de i retten og underskrive processkrifter bl.a. i den forenklede inkassopro-
ces, jf. retsplejelovens § 260, stk. 5.
Sager om betalingspåkrav, der behandles efter den forenklede inkassopro-
ces, er således undtaget fra hovedreglen om, at alene advokater kan repræ-
sentere parter i en retssag ved møde i retten og ved at underskrive proces-
skrifter. Med lovens ikrafttræden kan bl.a. inkassobureauer således repræ-
sentere deres klienter i et større antal sager ved domstolene.
Justitsministeriet har noteret sig det indkomne høringssvar vedrørende
uhensigtsmæssigheden af yderligere lempelser af advokaters møderetsmo-
nopol i retten.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
1747487_0008.png
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at reglerne i den forenklede inkas-
soproces er udformet således, at varetagelsen af parternes interesser under
sagen ikke forudsætter, at vedkommende er repræsenteret ved en advokat.
Endvidere er de sager, der iværksættes efter den forenklede inkassoproces
(som altovervejende hovedregel) ikke-tvistige, og de opgaver, som en re-
præsentant for en part skal udføre i forbindelse med gennemførelsen af et
betalingspåkrav efter den forenklede inkassoproces, er relativt begrænsede.
Det er på baggrund af de indkomne høringssvar Justitsministeriets samlede
vurdering, at der ikke forekommer at være problemer i forbindelse med
behandlingen af sager efter den forenklede inkassoproces efter forhøjelsen
af beløbsgrænsen til 100.000 kr. Det samme gælder i forhold til repræsen-
tantskifte i sager med en værdi over 50.000 kr., der er overgået til rets-
sagsbehandling som følge af, at skyldneren har haft indsigelser.
2.3. Ændring af retsafgiftsloven
2.3.1. Høringssvar
Byretterne
har oplyst, at der ved retterne bliver anvendt en del tid på at
kontrollere og opkræve korrekt retsafgift i forbindelse med betalingspå-
krav, og foreslår på baggrund heraf, at der indføres en fast retsafgift for
behandlingen af betalingspåkrav, som angår mere end 50.000 kr.
Funktionscheferne for landets fogedretter
har anført, at reglerne i rets-
afgiftsloven er vanskelige at administrere, og at reglerne i praksis giver
anledning til tvivl for mange af de kreditorer, som fører deres sager selv,
ligesom de generelt medfører mere arbejde for fogedretterne med at kon-
trollere, efteropkræve eller tilbagebetale retsafgift. Med hensyn til retsaf-
giftsberegningen har funktionscheferne for landets fogedretter derfor fore-
slået, at retsafgiftslovens § 15 b, stk. 1, ændres, så der også for krav, der
angår mere end 50.000 kr., indføres en fast retsafgift for at få en påtegning
af betalingspåkravet, så sagsbehandlingen også på dette område opleves
som en forenkling af processen. Da der kort efter lovændringens ikrafttræ-
den opstod tvivl om, hvordan tilbagebetalingsbestemmelsen i § 15 b, stk.
1, 2. pkt., skulle forstås, har funktionscheferne for landets fogedretter end-
videre foreslået, at det, som intentionen har været, kommer til at fremgå
klart af loven, at grundafgiften alene bortfalder i det tilfælde, hvor kredito-
rer ikke opnår anden påtegning på betalingspåkravet, og sagen sluttes uden
retssagsbehandling. For ligeledes at minimere antallet af tilbagebetalinger
og efteropkrævninger har funktionscheferne for landets fogedretter endelig
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
foreslået, at § 15 b, stk. 2, ændres, så der fremover
som for krav op til
50.000 kr.
opkræves en fast retsafgift for iværksættelse af udlæg.
Både
Domstolsstyrelsen
og
Finansrådet
har foreslået, at reglerne i rets-
afgiftsloven vedrørende betalingspåkrav mellem 50.000 kr. og 100.000 kr.
forenkles.
Domstolsstyrelsen
har herudover bemærket, at rettens medarbejdere bru-
ger mange ressourcer på at håndtere modtagelse og tilbagebetaling af rets-
afgifter i forbindelse med betalingspåkrav, hvilket både skyldes, at selve
beregningen af retsafgift er omstændelig, og at afgiftspligten i mange til-
fælde bortfalder, jf. bestemmelsen i retsafgiftslovens § 15 b, således at der
ofte skal ske tilbagebetaling af mindre beløb.
Finansrådet
har desuden bemærket, at det kunne overvejes at undersøge
muligheden for en ordning, hvorefter der ikke sker tilbagebetaling af alle-
rede erlagt retsafgift, idet tilbagebetalingen ofte drejer sig om relativt små
beløb.
Finans og Leasing
har bl.a. anført, at retsgebyrerne for sager over 50.000
kr. umiddelbart synes at være for høje, idet der ikke synes at være et større
arbejde forbundet med disse sager (for så vidt angår fogedrettens forkyn-
delse og behandling, såfremt det forudsættes, at der ikke kommer indsigel-
ser).
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Ved lov nr. 614 af 14. juni 2011 om ændring af retsplejeloven og lov om
retsafgifter (Forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces
m.v.) blev retsafgiftslovens §§ 1 og 15 a-15 c ændret som følge af forhø-
jelsen af beløbsgrænsen i den forenklede inkassoproces fra 50.000 kr. til
100.000 kr.
Ved lovændringen blev de gældende regler om retsafgifter for betalings-
påkrav i § 15 a i lov om retsafgifter fastholdt for betalingspåkrav, der an-
går højst 50.000 kr. Retsafgiften for betalingspåkrav, som angår mere end
50.000 kr., fastsættes, så den svarer til den retsafgift, der skal betales, hvis
sagen ikke føres efter den forenklede inkassoproces. Indlevering af et beta-
lingspåkrav, som angår mere end 50.000 kr., sidestilles således med indle-
vering af en stævning med hensyn til retsafgifter.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
Afgiften for rettens behandling af selve betalingspåkravet og i givet fald en
retssagsbehandling i én samlet sagsgang er 750 kr. med tillæg af 1,2 pct. af
den del af kravet, der overstiger 50.000 kr.
I forhold til det indkomne høringssvar om, at retsafgifterne umiddelbart
synes at være for høje i forhold til udgifterne for betalingspåkrav over
50.000 kr., skal Justitsministeriet bemærke, at det fremgår af de almindeli-
ge bemærkninger, jf. pkt. 3.2.1 og 3.2.2, til lovforslag nr. L 201 af 29. april
2011, at formålet med det fremsatte lovforslag ikke var billigere inddrivel-
se, men at lempe advokaters møderetsmonopol i sager, der kan behandles
efter den forenklede inkassoproces, og som angår krav på op til 100.000
kr., for dermed at øge konkurrencen blandt de personer, der efter retspleje-
lovens § 260 kan repræsentere parterne i disse sager. Det blev derfor ved-
taget, at indlevering af et betalingspåkrav, som angår mere end 50.000 kr.,
skal sidestilles med indlevering af en stævning med hensyn til retsafgifter.
Justitsministeriet skal endvidere henvise til ministeriets besvarelse af
spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslag nr. L
201 af 29. april 2011.
For så vidt angår de høringssvar, hvori det bemærkes, at reglerne i retsaf-
giftsloven om betalingspåkrav er vanskelige at administrere, kan Justits-
ministeriet oplyse, at ministeriet har anmodet Retsplejerådet om at se på
retsafgiftsområdet med henblik på at vurdere, om de nuværende regler om
retsafgifter, herunder reglerne om retsafgift i sager, der behandles efter den
forenklede inkassoproces, fungerer efter hensigten. Retsplejerådet påbe-
gyndte arbejdet hermed i efteråret 2016.
2.4. Andre emner
2.4.1. Høringssvar
Danske Advokater
har bemærket, at der ikke kan konstateres en nævne-
værdig tidsmæssig besparelse i fogedretternes behandling af inkassosager-
ne i forhold til den almindelige proces. I en del sager oplever rekvirenterne
tilmed den forenklede inkassoproces som direkte forsinkende, komplice-
rende og fordyrende i forhold til den almindelige proces, hvilket ifølge
Danske Advokater synes at bero på navnlig fire forhold:
-
-
Antallet af sager i den forenklede inkassoproces i forhold til fo-
gedretternes ressourcer til sagsbehandling.
Reglerne om ”dobbelt” forkyndelse.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
-
-
Tvivl om anvendelse af betalingspåkravsblanketten i atypiske
situationer.
Fogedretternes prøvelse ex officio af indleverede betalingspå-
krav.
Danske Advokater har til belysning af sidstnævnte forhold bemærket, at
fogedretterne erfaringsmæssigt har et ønske og en ambition om at sikre det
bedst mulige grundlag for berammelse af en fogedsag. Som følge af, at der
ikke sker en retlig prøvelse af kravet i fogedsager, mødes rekvirenten der-
for ikke sjældent med et krav om supplerende oplysninger eller dokumen-
tation som betingelse for, at fogedretten afgiver første påtegning og lader
sagen gå videre til forkyndelse og derefter til anden påtegning, hvilket i alt
væsentligt svarer til en udeblivelsesdom. Danske Advokater henviser i den
forbindelse til, at der findes trykt landsretspraksis, som giver rekvirenten
medhold i, at fogedretten skal lade sagen fremme på grundlag af de
spar-
somme
oplysninger, der er givet i betalingspåkravet.
Finans og Leasing
har bemærket, at betalingspåkravet ikke ses at være
videre velegnet til sager, hvorpå der er sket en delvis afvikling af tilgode-
havendet (efter overførslen til inkasso), og at det havde været hensigts-
mæssigt med en mulighed for at registrere eventuelle betalinger.
Finans og Leasing har endvidere oplyst, at nogle medlemmer oplever, at
enkelte fogedretter ikke længere vil acceptere deres standardsagsfremstil-
ling, hvilket Finans og Leasing finder utilfredsstillende.
Finans og Leasing har herudover anført, at det er for nemt for debitorer at
komme med indsigelser. Ifølge organisationen kunne en løsning være dels
et minimumskrav til indsigelser, dels krav om, at retten skal vurdere, om
indsigelsen har en reel substans.
Finans og Leasing har endvidere bemærket, at der bør strammes op i for-
hold til overholdelse af frister, idet det er organisationens erfaring, at der
bruges mange ressourcer på sager, der trækker i langdrag, fordi skyldneren
kommer med indsigelser og ikke følger dem op med nogen form for do-
kumentation eller uddybning. Retten bør ifølge Finans og Leasing altid
skrive til sagsøgte, at hvis fristen ikke overholdes, tillægges det udeblivel-
sesvirkning.
Finans og Leasing har yderligere foreslået, at kreditorerne får mulighed for
at deltage ved domsforhandlingen pr. telefon.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
Endelig har Finans og Leasing anført, at retterne bør være mere kritiske
med de indleverede fuldmagter, som de modtager fra sagsøgte.
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
For så vidt angår de anførte bemærkninger om fogedrettens sagsbehand-
ling og prøvelse af de indleverede betalingspåkrav bemærkes, at det frem-
går af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 219 af 31. marts
2004 om ændring af retsplejeloven og lov om retsafgifter (Forenklet inkas-
soproces), jf. pkt. 1.1, der bl.a. bygger på Retsplejerådets betænkning nr.
1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til domstolene), at
retssikkerhedsniveauet bør opretholdes i en forenklet inkassoproces, og at
anvendelse af statens tvangsfuldbyrdelsessystem mod en borger nødven-
digvis må kræve et sikkert grundlag.
Med den forenklede inkassoproces skal betalingspåkravet indleveres til
fogedretten, der indledningsvis foretager den samme prøvelse, som sker
forud for afsigelse af udeblivelsesdomme i civile retssager. Den indleden-
de prøvelse i fogedretten er blandt andet begrundet i, at når fogedretten så
at sige lægger navn til, bør grundlaget være i orden. Skyldneren, over for
hvem der forkyndes et betalingspåkrav, bør kunne stole på, at fogedretten
har kontrolleret betalingspåkravet, og at dette
ud fra de oplysninger, der
har foreligget for fogedretten
er i orden. Hertil kommer, at det er ar-
bejdsbesparende at samle prøvelsen i én arbejdsgang. Når fogedretten fore-
tager den fornødne prøvelse allerede forud for forkyndelsen af påkravet,
vil fogedrettens senere påtegning om, at skyldneren ikke rettidigt har frem-
sat indsigelser, således kunne ske som en ren kontorekspedition.
Fogedretten kan således bl.a. afvise sagen, hvis fordringshaverens krav er
uklart eller ikke findes begrundet i sagsfremstillingen, eller sagsfremstil-
lingen må antages i væsentlige henseender at være urigtig, jf. retsplejelo-
vens § 477 c.
For så vidt angår spørgsmålet om skyldners indsigelser, fremgår det af
2004-lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. lovforslag nr. L 219,
pkt. 3.7, at
”[d]et er tilstrækkeligt, at skyldneren skriftligt og med forn
ø-
den identifikation af sagen giver fogedretten en ganske kort meddelelse,
hvoraf det fremgår, at skyldneren ikke godkender kravet. Udsagnet »jeg
har indsigelser mod kravet« vil for eksempel være tilstrækkeligt, og med-
delelsen behøver ikke at oplyse, hvad indsigelserne går ud på.”
Det frem-
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
går endvidere, at det i forbindelse med høringen over Retsplejerådets be-
tænkning havde været anført, at der burde stilles krav om, at skyldneren
giver en kort skriftlig begrundelse for sin indsigelse, og at fogedretten bør
kunne forkaste åbenbart ugrundede indsigelser. I lovforslagets bemærk-
ninger henvises til, at Retsplejerådet i sin betænkning om dette spørgsmål
anførte, at
”formålet med den foreslåede ordning er at skabe en hurtig og
enkel inkassoproces for ubestridte krav. En adgang for fogedretten til at
forkaste åbenbart ugrundede indsigelser ville bl.a. medføre, at der i givet
fald skulle medvirke en juridisk foged flere gange under behandlingen af
betalingspåkravet og ikke blot den ene gang, der er lagt op til i den fore-
slåede betalingspåkravsordning.”
Efter Justitsministeriets opfattelse må det efter en samlet vurdering af for-
dringshaverens og skyldnerens interesser samt af den samfundsmæssige
interesse i en hurtig og effektiv inddrivelse af ubestridte pengekrav anses
for mest hensigtsmæssigt, at der ikke stilles krav om, at skyldneren i for-
bindelse med behandlingen af betalingspåkravet skal begrunde sin eventu-
elle indsigelse mod kravet.
Justitsministeriet finder derfor ikke umiddelbart anledning til at foreslå
ændringer af reglerne om skyldnerens indsigelsesadgang.
For så vidt angår spørgsmålet om at tillægge skyldnerens manglende over-
holdelse af fristen udeblivelsesvirkning følger det af bemærkningerne til
retsplejelovens § 477 f i ovennævnte lovforslag, at da betalingspåkravet
allerede er forkyndt, betyder det, at retten
i det omfang skyldneren retti-
digt er fremkommet med indsigelser mod kravet
pålægger skyldneren,
der nu er at anse som sagsøgt, at svare efter reglerne i retsplejelovens §§
351 og 352, og at sagen herefter fortsætter som en civil retssag.
Hvis skyldnerens indsigelser mod betalingspåkravet er udførligt begrundet,
kan retten også behandle indsigelserne som et svarskrift og dermed undla-
de at pålægge skyldneren/sagsøgte at svare efter reglerne i retsplejelovens
§§ 351 og 352. I givet fald meddeler retten skyldneren/sagsøgte, at der nu
er indledt retssag, og at de modtagne indsigelser vil blive anset som sag-
søgtes svarskrift, medmindre sagsøgte inden for en nærmere angiven frist
fremkommer med et supplerende svar.
For civile sager gælder de almindelige regler om udeblivelsesvirkning i
retsplejelovens §§ 352, 360 og 362. Manglende overholdelse af en af ret-
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
ten fastsat frist for indgivelse af svarskrift eller udeblivelse fra et af retten
berammet retsmøde, kan efter disse regler tillægges udeblivelsesvirkning.
Som det fremgår, er der således efter de gældende regler mulighed for at
tillægge skyldnerens manglende overholdelse af frister udeblivelsesvirk-
ning. Det bemærkes i øvrigt, at der er tale om problemstillinger, der ikke
knytter sig til forhøjelsen af beløbsgrænsen i den forenklede inkassopro-
ces, som er genstand for behandling i denne redegørelse.
Med hensyn til reglerne om forkyndelse henvises til bemærkningerne til
lovforslag nr. L 219, jf. pkt. 3.6. Som anført heri blev der i forbindelse
med høringen over Retsplejerådets betænkning peget på, at der burde være
mulighed for, at fogedretten
i de tilfælde, hvor fordringshaveren har an-
modet om at få foretaget udlæg uden fornyet anmodning herom
samtidig
med forkyndelsen af betalingspåkravet forkynder en tilsigelse til møde i
fogedretten, således at dette møde bortfalder, såfremt skyldneren rettidigt
fremsætter indsigelser.
Efter gældende ret kan tilsigelse til møde i fogedretten først ske, når det er
konstateret, at skyldneren ikke har fremsat indsigelser.
Efter Justitsministeriets opfattelse ville en ordning med samtidig forkyn-
delse af en tilsigelse til at møde i fogedretten og forkyndelse af betalings-
påkravet ledsaget af en vejledning om, at en indsigelse indebærer, at mødet
i fogedretten bortfalder, kunne indebære en risiko for flere ubegrundede
indsigelser mod betalingspåkrav. På den baggrund bør reglerne om for-
kyndelse i den forenklede inkassoproces efter Justitsministeriets opfattelse
fastholdes.
For så vidt angår de anførte bemærkninger om den praktiske tilrettelæggel-
se ved fogedretterne af sager, der behandles efter den forenklede inkasso-
proces, herunder anvendelse af betalingspåkravsblanketten, bemærkes, at
der er tale om problemstillinger, der ikke knytter sig til forhøjelsen af be-
løbsgrænsen i den forenklede inkassoproces, som er genstand for behand-
ling i denne redegørelse. Det samme gælder de anførte bemærkninger om,
at retterne bør være mere kritiske med indleverede fuldmagter, som de
modtager fra sagsøgte. Justitsministeriet har imidlertid videregivet hø-
ringssvarene til Domstolsstyrelsen til orientering og eventuelt videre for-
anstaltning.
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 254: Oversendelse af redegørelse vedr. forhøjelse af beløbsgrænse for den forenklede inkassoproces mv. fra justitsministeren
3. Konklusion
På baggrund af de indkomne høringssvar er det samlet set Justitsministeri-
ets opfattelse, at der er gode erfaringer med forhøjelsen af beløbsgrænsen
for den forenklede inkassoproces i retsplejelovens kapitel 44 a.
Den foretagne lovovervågning giver derfor ikke anledning til at foreslå
ændringer i reglerne om den forenklede inkassoproces.
For så vidt angår ændringerne i retsafgiftsloven konstaterer Justitsministe-
riet som nævnt i afsnit 2.3.2, at visse høringsparter finder disse vanskelige
at administrere i praksis. Som anført samme sted påbegyndte Retsplejerå-
det i efteråret 2016 et arbejde med at se på de gældende regler om retsaf-
gift, herunder reglerne om retsafgifter i sager, der behandles efter den for-
enklede inkassoproces, med henblik på at vurdere, om reglerne fungerer
efter hensigten. Når Retsplejerådet har afsluttet sit arbejde, vil Justitsmini-
steriet tage stilling til, om der er behov for at foreslå ændringer af de gæl-
dende regler i retsafgiftsloven på dette område.
15