Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1716016_0001.png
Fra:
Mike Axdal [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. januar 2017 22:22
Til:
Nanna Elm Bille Adamsen <[email protected]>;
[email protected];
Folketingets Oplysning <[email protected]>;
Søren Søndergaard (EL) <[email protected]>; Lisbeth Bech Poulsen <[email protected]>; Peter
Kofod Poulsen <[email protected]>
Cc:
[email protected];
Oluf Husted <[email protected]>
Emne:
Scandinavian Star- VIGTIGT.
Søfartsstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Att.: Nanna Bille Adamsen
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
NINA LIDMAN BORGSMIDT
Specialkonsulent
Folketingets Reusudvalg
Folketinget
1216 København K
Sag.: Scandinavian Star. Søfartsstyrelsens svar af den 23 ds.
Sagen påklages herved.- Krav om aktindsigt opretholdes.
Sagens ankende part.
Scandinavian Stars Danske Støtteforening.
v.Mike Axdal
Kjærsvej 106
4220 Korsør
312255000
Klagen.
Søfartsstyrelsen henholder sig ikke til, de i mine skrivelser af den 22 samt 28 december få, anførte forhold,
og dette er problematisk, i forhold til at også Folketingets retsudvalg, har et juridisk behov, for at, at få alle
relevante og så korrekte som muligt, i dette tilfælde fra Søfartsstyrelsen.
Jeg anfører til støtte for min klage. At.
25 Januar 2017
Søfartsstyrelsen ikke, vil eller ikke agter at svare på en række spørgsmål.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 142: Henvendelse af 25/1-17 fra Mike Axdal, Korsør, om klage ifm. Scandinavian Star
1. Omstændighederne omkring lovgivningen samt vejledninger, omhandlende søfartsstyrelsens pligt
til at skulle have fortaget syn eller kontrol af skibet ”Scandinavian Star” før branden 7 april 1990
2. Søfartsstyrelsen har ikke ønsket at bidrage til belysningen omkring PSC listerne omkring skibet.
3. Søfartsstyrelsen har flere gange forholdt sig til, at ingen i søfartsstyrelsen, havde kendskab til
”Scandinavian Stars” ankomst eller tilstedeværelse, i Frederikshavn, forud for branden, til trods for
at, at kontorleder fra Frederikshavn, i en afhøring, netop oplyste om, at både Flemming Thue
Jensen og Valter Merril Hansen fra samme Frederikshavn kontor, havde haft denne kundskab.
Tilsvarende er det underligt at regionschef Bendix Jensen i eget brev til direktionen i
søfartsstyrelsen, at han ikke var bekendt med ”Scandinavian Stars” eksistens forud for branden 7
april 1990, når der er notater, fra leder af Frederikshavnkontoret Allan Hessing Simonsen hvoraf
det fremgår, at Bendix Jensen modtog besked om skibets ankomst og tilstedeværelse i
Frederikshavn, forud for branden 7 april 1990 af samme notat fremgår det at Simonsen bad Bendix
Jensen om at tage ansvaret for et PSC syn.
4. Overskibsinspektør Knud Skaarberg Eriksen har til egen afhøring oplyst, at han og direktøren
(Thorkild Funder) Lørdag den 7 april 1990 kørte hjem til ministeren på dennes private adresse, for
at orientere ministeren, om sagen. Men søfartsstyrelsen har i sin seneste skrivelse, ikke ønsket at
indgå i en dialog omkring belysningen, af dette møde, hvorfra der efter det oplyste er blevet
skrevet notater og referater, kan man pludselig ikke finde materiale omkring dette.!!! Dette falder
ikke i tråd med de oplysninger som både Norge og Sverige har bidraget med, idet der både den 7 og
8 april 1990 blev gennemført en del møder fysisk men også telefonmøder, mellem de i norden
berørte respektive myndigheder. Det er påfaldende at første bilag, der kan præsenteres fra
søfartsstyrelsen, er et skriv dateret den 17 april 1990, altså 10 dage efter branden
5. Søfartsstyrelsen svarer heller ikke på spørgsmål, om hvorfor at det er samme personer Flemming T
Jensen og V Merril Hansen, der havde ansvaret for syn og kontrol af skibet via, kontoret i
Frederikshavn, og som efter vores klare opfattelse, skulle have udført syn og kontrol af
”Scandinavian Star” forud for branden, pludselig optræder, som ”brandefterforskere” ombord på
skibet den 8-10 april 1990, efter det oplyste, var begge inspektører underlagt synsenheden, og ikke
kontrol og opklaringsenheden. Og hvorfor faldt valget netop på disse to inspektører, ud af 100
inspektører i søfartsstyrelsen. Vi har den klare opfattelse, af at man her forsøger at dække over det
manglende og lovpligtige syn, inden branden.
6. Inddragelse af medarbejderviden, omkring ”Scandinavian Star” Søfartsstyrelsen har udsendt breve
til 14 personer som nuværende og tidligere ansatte, mens at ansatte vi har kontakt med, og som
besidder viden om sagen, er ikke blevet kontaktet, og det kan undre at kontorchefer fra berørte
afdelinger og kontorer anno 1990, ikke er kontaktet, det må søfartsstyrelsen forholde sig til, frem
for at tilskrive os, med anmodning om at være behjælplig, med at finde frem, til ansatte og tidligere
ansatte fra søfartsstyrelsen, der kan bidrage med viden. Det er helt og alene Søfartsstyrelsens
ansvar, hvilket også, blev af ministeren i åbent samråd i udvalget.
7. Når det gælder forståelse af regler og lovvalg, ud fra, søfartsstyrelsens pligt til at fortage kontrol og
syn af ”Scandinavian Star” skal vi fra denne side op lyse om at vi er uenige i forståelsen og
tolkningen, og søfartsstyrelsen inhabil, i en mulig udredning af disse spørgsmål, idet
søfartsstyrelsen har et eget ansvar, som smitter af på, ordlyden af besvarelserne fra styrelsen.
Derfor håber jeg at vi kan være enige i at lade disse spørgsmål udmønte, sig i en høring og eller at
lade domstolene afgøre disse spørgsmål.
Min påstand er at Søfartsstyrelsen bærer et medansvar, for at skibet ”MV Scandinavian Star” uden
en lovbefalede pligt, undlod at kontrollere skibet, forud for branden 7 april 1990 hvorved at 159
personer blev dræbt, der er således ikke alene tale om, svigt i tjenesten hos de ansatte i
Søfartsstyrelsen, men også at man administrativt, siden 1990 har søgt at dække over dette svigt.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 142: Henvendelse af 25/1-17 fra Mike Axdal, Korsør, om klage ifm. Scandinavian Star
1716016_0003.png
Når dette er sagt, er det ikke vores påstand at søfartsstyrelsen bærer ansvaret for brandstiftelsen,
men ud fra den betragtning, at en kontrol ville have afdækket de fejl og mangler, der var på skibet,
herunder manglende certifikater, samt en ikke trænet besætning. Havde en sådan kontrol som
også foreskrevet i loven været gennemført, så havde skibet ikke fået tilladelse, til at sejle, før disse
fejl og mangler var blevet udbedret.
Med forbehold for øvrige påstande samt anbringder.
Regards
The Danish Office (Scandinavian Stars Danske Støtteforening.)
Mike Axdal
Kjersvej 106
4220 Korsoer Denmark.
45-31225500