Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1770088_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
vandrammedirektivet?
Samråd om råderum i Kattegat
Samrådsspørgsmål AZ
Ministeren bedes redegøre for den videnskabelige
dokumentation og de politiske prioriteringer, som
begrunder ministerens vurdering af, at der i Kattegat
findes et ”miljømæssigt råderum”, der gør det muligt at
udlede 800 t kvælstof og 96 t fosfor uden, at det
påvirker havmiljøet negativt.
Samrådsspørgsmål AÆ
Hvilke antagelser baserer ministeren sig på, når han
udtaler, at en ekstra udledning af 800 t kvælstof og 96 t
fosfor kan udledes til Kattegat uden det vil være i strid
med havstrategidirektivet, når Kattegat er langt fra at
opnå god miljøtilstand?
Samrådsspørgsmål AØ
Hvorledes og med hvilke konkrete tiltag vil ministeren
sikre, at den ekstra udledning på 800 t kvælstof og 96 t
fosfor i den åbne del af Kattegat ikke via havstrømme
kan ende tættere på kysten og dermed forringer den
økologiske kvalitet af vandet i vandrammedirektivets
område og dermed vil være i strid med
1
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om råderum
til etablering af havbrug i Kattegat
Regeringen har et mål om at skabe vækst i
akvakulturerhvervet på et bæredygtigt grundlag.
Dette er baggrunden for, at regeringen og Dansk
Folkeparti som en del af Fødevare- og
landbrugspakken har udarbejdet en vækstplan
for akvakultur.
Af vækstplanen for akvakultur fremgår det bl.a.,
at der fremsættes et lovforslag, der skal give
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at der ved
miljøgodkendelse af havbrug kan fastsættes
vilkår om etablering og drift af kompenserende
foranstaltninger med marine virkemidler til
fjernelse af kvælstof og fosfor, f.eks.
muslingeopdræt.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det åbne samråd 14/6 om det miljømæssige råderum i Kattegat, til miljø- og fødevareministeren
1770088_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Sådanne vilkår skal kunne fastsættes, hvis der i
det område, hvor havbruget ønskes etableret eller
udvidet, ikke inden for det eksisterende
miljømæssige råderum kan tillades en
merudledning af næringssalte.
L 111 [Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Kompenserende marine virkemidler ved
etablering eller udvidelse af havbrug)] blev d. 1.
juni vedtaget af et bredt flertal bestående af
Regeringen, Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti.
I forbindelse med Fødevare- og landbrugspakken
blev der identificeret et miljømæssigt råderum
svarende til 800 tons kvælstof i havområdet uden
for vandområdeplanerne.
Dette er således baggrunden for, at der peges på,
at placering af havbrug i Kattegat giver mulighed
for en øget havbrugsproduktion på ca. 16.000
tons fisk.
Som jeg tidligere har præciseret, skal hvert enkelt
havbrug have en miljøgodkendelse og forud for
miljøgodkendelsen skal der som udgangspunkt
foretages en vurdering af påvirkningen af miljøet.
Hvis en sådan forudgående vurdering viser, at
etablering af havbrug (med eller uden
kompenserende marine virkemidler) ikke kan
foretages indenfor rammerne af vores EU-retlige
forpligtelser, vil der naturligvis ikke kunne gives
en miljøgodkendelse.
I forbindelse med vækstplanen for akvakultur og
lovbehandlingen af førnævnte lovforslag, har der
været rejst flere spørgsmål om råderum,
forståelse af evt. brug af kompenserende
virkemidler samt om de EU-retlige
forpligtigelser.
Jeg vil gerne understrege, at etablering af
havbrug naturligvis kun kan tillades, såfremt
dette sker indenfor rammerne af gældende
lovgivning, herunder lovgivning om
vandplanlægning og havstrategi.
Dette har muligheden for kompenserende
virkemidler eller forståelsen af råderum i
vækstplanen for akvakultur ikke ændret ved.
4
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det åbne samråd 14/6 om det miljømæssige råderum i Kattegat, til miljø- og fødevareministeren
1770088_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Jeg har modtaget tre spørgsmål til dagens
samråd. Jeg vil gerne starte med at besvare
spørgsmål AÆ og AZ under et.
Samrådsspørgsmål AÆ og AZ
Jeg er blevet bedt om at svare på, hvilke
antagelser jeg lægger til grund for, at det ikke vil
være i strid med havstrategidirektivet at udnytte
det miljømæssige råderum i Kattegat til
havbrugsproduktion samt om at redegøre for
hvilken videnskabelig dokumentation og politiske
prioriteringer, der ligger til grund for
beregningen af råderummet.
Jeg vil gerne starte med at forklare, hvordan jeg
forstår begrebet miljømæssigt råderum.
Efter havstrategidirektivet er det op til de enkelte
medlemslande at definere god miljøtilstand,
fastsætte miljømål og efterfølgende at
gennemføre de indsatser, der er nødvendige for
at opfylde målene. Dette sker bl.a. efter
forudgående regional koordinering og på
baggrund af en række EU fastsatte rammer.
På nogle områder, herunder eutrofiering, vil det
tage længere tid for havmiljøet at komme i god
miljøtilstand, uanset at de menneskelige
påvirkninger er nedbragt.
Derfor kan man sagtens komme i en situation
hvor man fx har reduceret tilstrækkeligt i
udledningerne af næringsstoffer, uden at man ser
det afspejlet i den aktuelle miljøtilstand.
Der kan således gå mange år, inden at der opstår
en balance mellem tilførslen af næringsstoffer til
et område og miljøtilstanden i området.
I de tilfælde, hvor fx. udledninger af
næringsstoffer til et område er reduceret mere,
end det vurderes nødvendigt for at man på
længere sigt kan nå god miljøtilstand, kan man
således tale om denne merreduktion som et
”miljømæssigt råderum”, der giver plads til øgede
udledninger.
Det miljømæssige råderum i Kattegat på 800 ton
kvælstof og 97 ton fosfor er identificeret på
baggrund af to rapporter udarbejdet af hhv. den
5
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det åbne samråd 14/6 om det miljømæssige råderum i Kattegat, til miljø- og fødevareministeren
1770088_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
regionale havkonvention, HELCOM, samt Aarhus
Universitet.
I HELCOM-regi, har man ved et omfattende
modelarbejde defineret, hvor meget de samlede
udledninger af kvælstof og fosfor bør reduceres
for at man på sigt kan opnå god miljøtilstand.
Beregningen er foretaget samlet for hele
Østersøen og for de enkelte havområder,
herunder Kattegat.
Efterfølgende har man fordelt den samlede
reduktion mellem landene, således at hvert land
har fået et loft over, hvor meget det maksimalt
bør udlede til et givent havområde.
Danmark har i Kattegat reduceret
næringsstofudledningerne mere end det
definerede loft over udledninger, og det er denne
merreduktion, der ligger til grund for det
identificerede råderum på 97 ton fosfor, der
udnyttet til havbrugsproduktion svarer til en
udledning af kvælstof fra fiskene på 800 ton.
Danmark har altså i øjeblikket løftet mere end sin
del af byrden i forhold til at sikre, at der på sigt
kan opnås god miljøtilstand i Kattegat.
Men jeg vil gerne understrege, at for at der kan
opnås god miljøtilstand, kræver det også, at de
øvrige lande løfter deres del af opgaven med at
reducere udledningerne. Det er ikke en opgave,
Danmark hverken kan eller skal løfte alene.
Jeg mener derfor, at det er både rimeligt og
forsvarligt at øge de danske udledninger til
området.
Jeg påstår således ikke, at der er god
miljøtilstand i Kattegat i dag. Vi må også erkende,
at god miljøtilstand heller ikke vil kunne opnås i
morgen, om et år eller i 2020 eller 2021, uanset
om vi vælger at placere havbrug i Kattegat eller
ej. Og det er netop her, jeg ser årsagen til den
fortsatte råderumsdiskussion, og hvor jeg
oplever, at oppositionen og regeringen taler forbi
hinanden. Oppositionen argumenterer, at fordi
der ikke er god tilstand nu, så kan der ikke
etableres havbrug.
7
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det åbne samråd 14/6 om det miljømæssige råderum i Kattegat, til miljø- og fødevareministeren
1770088_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
For mig er det fuldt forsvarligt og giver god
mening at fokusere på, hvordan vi kan
tilrettelægge en administration, der sikrer, at vi
opnår god miljøtilstand på sigt, og som samtidig
ikke bremser al vækst og udvikling, mens vi
venter på at miljøtilstanden bliver god.
Samrådsspørgsmål AØ
Jeg bliver bedt om at svare på, hvordan det
sikres, at den ekstra udledning af næringsstoffer i
de åbne dele af Kattegat ikke påvirker den
økologiske tilstand i kystvandene og dermed er i
uoverensstemmelse med vandrammedirektivet.
Inden der kan gives miljøgodkendelse til et nyt
havbrug, skal godkendelsesmyndigheden sikre, at
havbruget kan drives på den ønskede lokalitet
indenfor rammerne af de gældende regler. Det
betyder bl.a., at etablering af et nyt havbrug skal
være foreneligt med både vandrammedirektivet
og havstrategidirektivet.
Miljøgodkendelse af havbrug, der indebærer en
direkte eller indirekte påvirkning af et kystvand
eller et havområde, hvor der ikke er et råderum
9
for en merudledning af næringsstoffer, kan kun
gives, hvis der sker en kompensation for de
udledte næringsstoffer.
Den netop vedtagne lov L 111, skal gøre det
muligt, at stille vilkår om kompenserende marine
virkemidler, hvor der måtte være et sådant
behov.
Udledningen af kvælstof og fosfor og en eventuel
videre tilstrømning til nærliggende områder kan
ikke måles direkte. Omfanget af udledningen
eller tilstrømningen må derfor beregnes ved
hjælp af modellering af udledning og spredning
foretaget for det enkelte havbrug og dets
specifikke beliggenhed.
Hvis et havbrug er placeret i et åbent havområde,
kan næringsstoffer blive ført til et eller flere
kystvande via havstrømme. I et sådant tilfælde
kan det komme på tale, at der skal placeres
kompenserende marine virkemidler i det eller de
kystvande, der påvirkes af havbrugets udledning
og ikke i det havområde, hvor selve havbruget
er placeret.
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 851: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det åbne samråd 14/6 om det miljømæssige råderum i Kattegat, til miljø- og fødevareministeren
1770088_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tak for ordet.
11
12