Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Forslag fra
LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
til
Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år,
der oplever sig som tilhørende det andet køn)
§1
I lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013, som ændret ved
§ 10 i lov nr. 494 af 21. maj 2013, § 1 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, lov nr. 311 af 29. marts 2014,
lov nr. 752 af 25. juni 2014, § 15 i lov nr. 252 af 2. juni 2014, § 3 i lov nr. 1488 af 23. december
2014, lov nr. 545 af 29. april 2015 og § 12 i lov nr. 742 af 1. juni 2015
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 6
slettes ”Det er endvidere en betingelse, at den pågældende på ansøgningstidspunktet er
fyldt 18 år.”
2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
”Stk. 7. En person, der er fyldt 15 år kan selvstændigt ansøge om juridisk kønsskifte. Er personen
ikke fyldt 15 år, indgives ansøgningen af myndighedsindehaveren.”
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 8 og 9.
3.
I
§ 26, stk. 4,
ændres ”§ 3, stk. 8” til: ”§ 3, stk. 9”.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formålet med lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt, at personer under 18 år,
som oplever et misforhold
mellem det biologiske køn og det køn, som de pågældende oplever at tilhøre og identificerer sig
med,
kan
opnå juridisk kønsskifte. Det foreslås således, at juridisk kønsskifte kan opnås ved
indgivelse af skriftlig ansøgning om nyt personnummer, hvoraf det fremgår, at ansøgningen er
begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn.
2. Lovforslagets baggrund
Forslagsstillerne ønsker med lovforslaget at gøre det muligt, at børn og unge under 18 år kan opnå
juridisk kønsskifte på samme måde, som personer over 18 år i dag har mulighed for.
Dette foreslås gennemført med sletning af sidste sætning i § 3, stk. 6, der lyder: ”Det er endvidere
en betingelse, at den pågældende på ansøgningstidspunktet er fyldt 18 år.”
Juridisk kønsskifte for personer over 18 år blev indført med vedtagelsen af lovforslag L 182 den 11.
juni 2014 og udmøntet ved lov nr. 752 af 25. juni 2014 om ændring af lov om Det Centrale
Personregister med ikrafttrædelse den 1. september 2014.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-2016 fra LGBT Danmark om juridisk kønsskifte for unge under 18 år
Side 2 af 6.
Gennem de senere år har der været stigende opmærksomhed på og erkendelse af, at også børn og
unge – ja helt ned til omkring 3-års alderen – oplever sig som tilhørende det modsatte køn i forhold
til det køn, de fik tildelt ved fødslen. Det ses bl.a. af det stadig stigende antal af unge under 18 år,
som frekventerer Sexologisk Klinik.
Disse børn og unge lider meget i dagligdagen på grund af uoverensstemmelse mellem deres officielt
registrerede køn, fornavn og personnummer, og det køn, som de identificerer sig som, og deres
kønsudtryk.
Den hjælp og støtte, de kan få på Sexologisk Klinik, kan hjælpe dem til at blive afklarede om deres
kønsidentitet, men hjælper ikke på de daglige problemer uoverensstemmelsen medfører.
Uoverensstemmelsen mellem den officielle registrering af disse børn og unge og deres kønsudtryk
medfører mange problemer og ydmygelser i dagligdagen både for børnene og de unge og for deres
forældre. Igen og igen er de nødsaget til at forklare, hvorfor der er denne uoverensstemmelse. Det
gælder f.eks. ved indmeldelse i sports- og ungdomsklubber, ved lægebesøg, biblioteksbesøg, rejser
til udlandet m.v.
Forældrene, der jo er voksne, kan forklare om grunden til uoverensstemmelsen, men for børn og
unge kan det svært og nærmest traumatisk igen og igen at skulle forklare derom. Og i mange
tilfælde sker det offentligt omgivet af andre (i denne sammenhæng uvedkommende) personer.
Både hos disse børn og unge og deres forældre er det juridiske kønsskifte et stort ønske.
At det juridiske kønsskifte er en stor hjælp, synes dokumenteret alene ved, at 426 voksne pr. 31.
august 2016 har fået juridisk kønsskifte siden mulighedens start den 1. september 2014.
Det juridiske kønsskifte vil forhindre mange problemer for disse børn og unge og for deres
forældre, idet der vil blive overensstemmelse mellem disse børn og de unges kønsidentitet og
kønsudtryk og oplysningerne på deres sundhedskort, pas og legitimationskort for unge under 18 år.
Tilsvarende vil der også blive overensstemmelse mellem registreringerne i børnehaver og skoler,
hvilket også vil medvirke til at give disse udsatte børn og unge en lettere dagligdag.
Da det juridiske kønsskifte er uafhængigt af udredningen og behandlingen af disse børn og unge på
Sexologisk Klinik, er det uden betydning hvor megen viden, der aktuelt er om børns og unges
kønsidentitetsproblemer.
Hvis et barn eller en ung i løbet af barndommen, ungdommen og puberteten skulle fortryde det
juridiske kønsskifte, er der ingen skade sket.
Det juridiske kønsskifte er jo fuldt reversibelt, idet de efter ansøgning kan få gentildelt deres
oprindelige personnummer.
Der er derfor ikke nogen betænkeligheder ved at
gøre det muligt, at personer under 18 år,
som
oplever et misforhold mellem det biologiske køn og det køn, som de pågældende oplever at tilhøre
og identificerer sig med,
kan
opnå juridisk kønsskifte.
Da det er almindeligt, at børn i Danmark inden skolestart er i børnehave, og at skolestarten
begynder i 5 års alderen, bør det være muligt for få juridisk kønsskifte inden børnene starter i
børnehaven og inden deres skolestart, således at der er overensstemmelse mellem deres kønsudtryk
og kønsidentitet og deres officielt registrerede fornavn, køn og personnummer. Der bør derfor ikke
være nogen nedre aldersgrænse for juridisk kønsskifte.
Unge bør fra de er fyldt 15 år selv kunne ansøge om juridisk kønsskifte.
15 år er alderen, hvor unge jf. sundhedsloven skal inddrages i deres behandling og give informeret
samtykke til en behandling. Derfor synes det rimeligt, at de også selv kan ansøge om juridisk
kønsskifte.
LGBT Danmarks forslag af 3. oktober 2016 til Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister.
(Tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år, der oplever sig som tilhørende det andet køn).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-2016 fra LGBT Danmark om juridisk kønsskifte for unge under 18 år
1673530_0003.png
Side 3 af 6.
Børn og unge under 15 år skal kunne få juridisk kønsskifte, idet myndighedsindehaveren indgiver
ansøgningen.
Der henvises yderligere til, at Malta og Norge, som det fremgår herunder, i henholdsvis 2015 og
2016 indførte juridisk kønsskifte for børn og unge.
Malta vedtog den 1. april 2015 en lov om kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika uden en
nedre grænse for juridisk kønsskifte:
”3. Alle personer, der borgere i Malta, har ret til
(a) anerkendelse af deres kønsidentitet,
(b) fri udvikling af deres person i henhold til deres kønsidentitet,
Mindreårige
7. De personer, der har forældremyndigheden over den mindreårige eller er vejleder for den
mindreårige, kan indgive en ansøgning til civilretten (Voluntary Jurisdiction Section) med
anmodning om, at retten ændrer den registrerede kønsbetegnelse og fornavnet på den
mindreårige, således at de svarer til den mindreåriges kønsidentitet.”
(Oversat fra TGEU’s gengivelse af loven).
http://tgeu.org/wp-content/uploads/2015/04/Final-Gender-Identity-Gender-Expression-and-Sex-
Characteristics-Act.doc
Norge vedtog den 6. juni 2016 en lov om juridisk kønsskifte med en nedre aldersgrænse 6 år, der er
begrundet med, at de unge så kunne få overensstemmelse mellem deres officielle registrering og
deres kønsidentitet og kønsudtryk inden de begyndte i skolen:
”§ 4 Endring av juridisk kjønn for barn
Barn som har fylt 16 år kan selv søke om endring av juridisk kjønn.
Barn mellom 6 og 16 år må søke om endring av juridisk kjønn sammen med den eller de som
har foreldreansvar for barnet. Dersom foreldre har felles foreldreansvar, men søknaden
fremmes sammen med bare en av dem, kan det juridiske kjønnet likevel endres dersom dette
er til barnets beste.
Søknad om endring av juridisk kjønn for barn under 6 år fremmes av den eller de som har
foreldreansvar for barnet. Barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter om det saken
gjelder, skal informeres og gis mulighet til å uttale seg før søknaden fremmes. Det er et vilkår
for endring at barnet har en medfødt usikker somatisk kjønnsutvikling. Søker må legge frem
dokumentasjon på tilstanden fra helsepersonell.”
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Vedtak/Beslutninger/Lovvedtak/2015-
2016/vedtak-201516-071/
3. Forslaget om tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år, der oplever at tilhøre
det andet køn
3.1. Gældende ret
Juridisk kønsskifte for personer over 18 år blev indført med vedtagelsen af lovforslag L 182 den 11.
juni 2014 og udmøntet ved lov nr. 752 af 25. juni 2014 om ændring af lov om Det Centrale
Personregister med ikrafttrædelse den 1. september 2014.
”§ 3, stk. 6. Økonomi- og Indenrigsministeriet tildeler efter skriftlig ansøgning nyt
personnummer til en person, som oplever sig som tilhørende det andet køn. Tildeling af nyt
personnummer er betinget af, at den pågældende afgiver en skriftlig erklæring om, at ønsket
om nyt personnummer er begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn, og at den
pågældende efter en refleksionsperiode på 6 måneder fra ansøgningstidspunktet skriftligt
bekræfter sin ansøgning. Det er endvidere en betingelse, at den pågældende på
ansøgningstidspunktet er fyldt 18 år.”
LGBT Danmarks forslag af 3. oktober 2016 til Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister.
(Tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år, der oplever sig som tilhørende det andet køn).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-2016 fra LGBT Danmark om juridisk kønsskifte for unge under 18 år
1673530_0004.png
Side 4 af 6.
3.2. Lovforslagets indhold
Ved lovforslaget foreslås, at det fremover bliver muligt at tildele nyt personnummer til personer
under 18 år, som oplever sig som tilhørende det andet køn, ligesom personer over 18 år har
mulighed for.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år, som oplever sig selv som
tilhørende det andet køn, har positive konsekvenser for de børn og unge, som ønsker et juridisk
kønsskifte og disses forældre. Mange situationer vil blive lettere for dem, når der er
overensstemmelse mellem disse børns og unges fornavn, køn og personnummer og deres
kønsidentitet og kønsudtryk.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Forslaget har positive administrative
Ingen
konsekvenser både for børn og unge
under 18 år, som ønsker et juridisk
kønsskifte, og for deres forældre. Mange
situationer vil således blive lettere, når
der er overensstemmelse mellem deres
kønsudtryk og kønsidentitet og deres
officielt registrerede fornavn, køn og
personnummer.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
LGBT Danmarks forslag af 3. oktober 2016 til Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister.
(Tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år, der oplever sig som tilhørende det andet køn).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-2016 fra LGBT Danmark om juridisk kønsskifte for unge under 18 år
Side 5 af 6.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Ved sletning af den sidste sætning i § 3, stk. 6 ”Det er endvidere en betingelse, at den pågældende på
ansøgningstidspunktet er fyldt 18 år.” indføres der hjemmel til, at børn og unge under 18 år
, som
oplever sig som tilhørende det andet køn, kan tildeles nyt personnummer på samme måde, som
personer over 18 år i dag kan få tildelt nyt personnummer.
Til nr. 2.
Indsættelse af et nyt stk. 7 giver personer, der er fyldt 15 år, ret til selvstændigt at ansøge om
juridisk kønsskifte, medens det for børn og unge under 15 år kræves, at det er
myndighedsindehaveren, der indgiver ansøgningen.
Til nr. 3.
Ændringen i § 26 stk. 4, at § 3, stk. 8 bliver til § 3, stk. 9, er en konsekvens af indsættelsen af det
nye stk. 7 i § 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2017.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
CPR-loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft
for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
CPR-loven er med virkning fra den 1. januar 2007 sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning
nr. 1198 af 29. november 2006.
Det foreslås derfor, at ændringen af CPR-loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013, som
ændret ved § 10 i lov nr. 494 af 21. maj 2013, §
1 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, lov nr. 311 af 29.
marts 2014, lov nr. 752 af 25. juni 2014, § 15 i
lov nr. 252 af 2. juni 2014, § 3 i lov nr. 1488 af
23. december 2014, lov nr. 545 af 29. april 2015
og § 12 i lov nr. 742 af 1. juni 2015 foretages
følgende ændring:
LGBT Danmarks forslag af 3. oktober 2016 til Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister.
(Tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år, der oplever sig som tilhørende det andet køn).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 6/10-2016 fra LGBT Danmark om juridisk kønsskifte for unge under 18 år
Side 6 af 6.
§ 3.
Stk. 6. Økonomi- og Indenrigsministeriet tildeler
efter skriftlig ansøgning nyt personnummer til
en person, som oplever sig som tilhørende det
andet køn. Tildeling af nyt personnummer er
betinget af, at den pågældende afgiver en
skriftlig erklæring om, at ønsket om nyt
personnummer er begrundet i en oplevelse af at
tilhøre det andet køn, og at den pågældende efter
en refleksionsperiode på 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet skriftligt bekræfter sin
ansøgning. Det er endvidere en betingelse, at
den pågældende på ansøgningstidspunktet er
fyldt 18 år.
§ 3. ---
1.
I
§ 3, stk. 6
slettes:
”Det er endvidere en betingelse, at den
pågældende på ansøgningstidspunktet er fyldt 18
år.”
2.
I
§ 3,
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
”Stk. 7. En person, der er fyldt 15 år kan
selvstændigt ansøge om juridisk kønsskifte. Er
personen ikke fyldt 15 år, indgives ansøgningen
af myndighedsindehaveren.”
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 8 og 9
§ 26.
3.
I
§ 26, stk. 4,
ændres ”§ 3, stk. 8” til: ”§ 3, stk.
Stk. 4. Personer, som er tildelt et personnummer 9”.
efter § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller § 3, stk. 8, har
ret, men ikke pligt til at få registreret en eventuel
kontaktadresse her i landet eller i udlandet,
hvortil offentlige myndigheder og private kan
sende vedkommendes post.
§ 2.
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2017.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
LGBT Danmarks forslag af 3. oktober 2016 til Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister.
(Tildeling af nyt personnummer til personer under 18 år, der oplever sig som tilhørende det andet køn).