Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1715191_0001.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Chefkonsulent Nicky Valbjørn Trebbien
E-mail: [email protected]
København, den 17. januar 2017
Redegørelse til Kulturministeriet vedrørende status på håndhævelse af rettigheder
RettighedsAlliancen arbejder for et reguleret marked på internettet. Et reguleret marked er
nødvendigt for, at virksomheder er villige til at investere i at drive forretninger online, og det er
nødvendigt for at sikre, at forbrugerne kan færdes trygt og sikkert.
En stor del af arbejdet med at opnå et reguleret marked handler om at stoppe kriminelle
aktiviteter. Kriminelle aktiviteter har i dag et omfang, der er så dominerende, at det reelt presser
vilkårene for de lovlige aktører. Det, i en sådan grad, at det er de kriminelle aktiviteter, der
sætter dagsordenen for vores samfund på internettet.
I dag bruger kriminelle i stigende grad film, musik og andre rettighedsbeskyttede produkter til
at trække brugere til deres platforme for derigennem at begå andre kriminalitetsformer, som
eksempelvis via malware og virus at stjæle personlige oplysninger, nøgenbilleder,
kreditkortoplysninger og så videre
1
.
1
https://media.gractions.com/314A5A5A9ABBBBC5E3BD824CF47C46EF4B9D3A76/0f03d298-aedf-49a5-84dc-9bf6a27d91ff.pdf
RettighedsAlliancen ▪ c/o Dansk Skuespillerforbund, Tagensvej 85, 3. sal ▪ 2200 København N ▪
[email protected]
1
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Henvendelse af 24/1-17 fra RettighedsAlliancen vedr. redegørelse om håndhævelse af digital IP-kriminalitet
1715191_0002.png
Problematikken om håndhævelse af rettigheder på internettet handler altså om den generelle
håndhævelse på internettet. Ophavsretten er på den måde blot en case, der eksponerer og
tydeliggør en generel problematik, som vi som samfund står overfor; at vores nuværende
retssystem er ude af stand til at håndhæve loven på internettet.
Vi har være i dialog med Rigsadvokaten og SØIK gennem flere omgange, og vi er løbende blevet
imødekommet med intentioner og indsatser.
På trods af det, og alle initiativer, blandt andet også det fra Rigsadvokaten, der blev sat i søen
2013 for at styrke håndhævelsen på internettet, kan vi i dag konstatere, at det ikke har haft den
ønskede effekt.
Så status er, at vi i Danmark stadig ikke er blevet bedre til at beskytte det danske marked mod
digitale kriminelle. Og de digitale kriminelle er fortsat i en rivende udvikling med deres
aktiviteter.
Hvad er det vi efterspørger, som vi ikke får
Vi er ganske klar over, at den danske politistyrke er i knæ, lastet med opgaver, og at de derfor
har svært med ressourcer på alle områder. Men det er heller ikke politiet, vi sigter på, når vi
efterspørger udvikling. Det er anklagemyndigheden. For det er anklagemyndigheden, der
definerer de rammer, som politiet kan agere indenfor. Vi efterspørger en øget indsats, i form af
en omprioritering af de allerede afsatte ressourcer i anklagemyndighed og politi.
Hvorfor er det anklagemyndigheden der er i fokus
Vi har op til nu samarbejdet om at udvikle håndhævelse inden for de eksisterende rammer. Vi
har efter aftale anmeldt sager, holdt møder, og tilbudt vores tekniske og juridiske ekspertise, for
at de anmeldte sager kunne blive håndteret. De anmeldte sager er udvalgt nøje, og
repræsenterer alle en potentiel prøvesag indenfor nyudvikling. Med andre ord udfordrer alle
sagerne barrierer og begrænsninger i den nuværende håndtering af sager i anklagemyndighed
og politi.
Men det er desværre vores erfaring, at vi møder en usynlig mur, når vi prøver at udvikle
håndhævelsen ”indefra”, selvom der, efter vores opfattelse, på basis af samtaler, møder og
breve, er en fælles intention om at udvikle på håndteringen - for derved bedre at imødegå den
digitale kriminalitet.
Hvad er udfordringen ved at ønske udvikling i en organisering, der frasorterer udvikling før den
er kommet i gang
Som sagt, er det en aftale, at vi i samarbejde med anklagemyndighed og politi om konkrete
projekter og sager, skal forsøge at udvikle nye tilgange og måder, som er nødvendige hvis
RettighedsAlliancen ▪ c/o Dansk Skuespillerforbund, Tagensvej 85, 3. sal ▪ 2200 København N ▪
[email protected]
2
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Henvendelse af 24/1-17 fra RettighedsAlliancen vedr. redegørelse om håndhævelse af digital IP-kriminalitet
1715191_0003.png
indsatserne skal have en effekt – men i realiteten bliver vi mødt af før-digitale, fastlåste
principper og af en organisation, som ikke kan flyttes.
Et eksempel på det er sagen vedrørende tjenesten Popcorn Time, som vi anmeldte til SØIK i
2015. Det kræver nyudvikling at obstruere brugen af en tjeneste som Popcorn Time, men det
kan godt lade sig gøre. Og der er stor opbakning alle steder fra til at gøre noget ved tjenesten,
sammen. Det kræver dog, at vi 1) kan sige, at tjenesten er ulovlig – og at det offentlige dermed
kan kommunikere, at den er ulovlig, og 2) at det offentlige kan tage sagen, alene fordi den
krænker danske rettigheder, selv om de klassiske (før-digitale) kriterier som ansvarssubjekt og
lignende ikke er til stede. Popcorn Time er i skyen, uden for dansk jurisdiktion, som majoriteten
af de ulovlige tjenester, der dagligt stjæler dansk ejendomsret. SØIK tog sagen ud fra den før-
digitale vinkling og føre sager mod to danskere, der står bag hjemmesider, der øjensynligt
lukrerer på og markedsfører tjenesten. Så, i stedet for at gå efter selve tjenesten, og dermed
stoppe kriminaliteten, valgte man at blive i boksen. Sagens omdrejningspunkt er således blevet,
hvorvidt, der kan statueres et strafferetligt medvirkensansvar i relation til de to personer, der
har markedsført tjenesten, frem for om tjenesten Popcorn Time er ulovlig. Uanset om de to
hjemmesideindehavere har et medvirkensansvar, så kører Popcorn Time stadigvæk, og suger
forretningsgrundlaget væk fra den danske filmbranche.
En anden væsentlig grund til at udvikle håndhævelsen er, at politiet (og andre offentlige
myndigheder) i dag ikke kan oplyse om, hvilke tjenester, der er ulovlige, medmindre de kan
henvise til en dom. Vi vil gerne, at det strafferetslige system kan have en holdning til, hvad der
er ret og vrang, baseret på loven. Det kan de ikke i dag. Det betyder reelt, at ingen offentlig
myndighed kan guide og vejlede i, hvad der er lovligt/ulovligt på internettet. Altså kan politiet i
dag ikke svare en dansker på, om Popcorn Time er ulovlig.
Det er på baggrund af den erfaring, vi nu har fået, at vi er nået til den erkendelse, at digitale
sager ikke kan passes ind i de organisatoriske rammer, som vi kender dem i dag. Udviklingen
spyttes ud af organisationen, inden den overhovedet er gået i gang. Allerede ved visitationen
hos SØIK ryger sagerne ud af systemet, blandt andet fordi der ikke er dansk jurisdiktion. De
organisatoriske rammer forhindrer dermed, at vi udvikler. Med andre ord kan SØIK ikke stoppe
Popcorn Time i de nuværende organisatoriske rammer.
Derfor er det vores erkendelse, at i stedet for at bede anklagemyndigheden om at udvikle
løbende fra sag til sag, så må identificering af målsætning og krav til udviklingen ske i et andet
setup. I stedet for at gøre som i dag, hvor sagerne visiteres efter, hvad retssystemet kan
håndtere – må vi nu fokusere på, hvad det er retssystemet skal kunne håndtere.
For der er masser af muligheder for at ”gøre noget” ved de omfattende kriminelle aktiviteter,
der skader Danmarks forretningsgrundlag og forbrugernes tryghed.
Det, som vi mener, at vores retssystem skal kunne, er at stoppe ulovlige aktiviteter. Det skal vi
kunne, også selv om der ikke er en kriminel, man kan stoppe og stille til ansvar.
RettighedsAlliancen ▪ c/o Dansk Skuespillerforbund, Tagensvej 85, 3. sal ▪ 2200 København N ▪
[email protected]
3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Henvendelse af 24/1-17 fra RettighedsAlliancen vedr. redegørelse om håndhævelse af digital IP-kriminalitet
1715191_0004.png
Vi mener, at det beslutningsforslag, der blev fremsat af Venstre og Dansk Folkeparti, som netop
var et forslag til en rapport, der skal analysere udfordringerne for Danmark, hvis vi skal kunne
håndhæve digital kriminalitet, stadig er dybt relevant.
Der bør nedsættes en gruppe, der arbejder med at undersøge, om vi inden for rammerne af
nugældende lov, kan stoppe ulovlige aktiviteter, der skader det danske marked, eller om det
kræver lovændringer at imødekomme denne målsætning. Samtidig bør det undersøges, hvilke
organisatoriske rammer, der skal til for at løfte opgaven, herunder om der er behov for en
specialiseret enhed hos anklagemyndighed og politi.
Gruppen skal blandt andet definere, hvad det er vores retssystem skal kunne i en digital tidsalder
– og kræve løsningsmodeller, fx svare på, om politiet kan blokere for ulovlige hjemmesider, om
politiet kan lave anden obstruktion af ulovlige aktiviteter, og hvordan politiet kan vise, at noget
er ulovligt.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående, og deltager gerne i det videre
arbejde.
Med venlig hilsen
Maria Fredenslund
Direktør, advokat
RettighedsAlliancen
T: +45 2164 7448
E: [email protected]
www.rettighedsalliancen.dk
RettighedsAlliancen ▪ c/o Dansk Skuespillerforbund, Tagensvej 85, 3. sal ▪ 2200 København N ▪
[email protected]
4