Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1712933_0001.png
Safe Harbour
reglerne og digitale
mellemmænd
Koda
Anders Lassen
Kulturudvalget d. 18. januar 2017
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0002.png
Hvorfor ophavsret er vigtigt lige nu
Copyright-reformen
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0003.png
Towards a modern, more European copyright framework
Reformen
Formål:
I. Øget adgang til indhold online på tværs af europæiske
grænser
II. Bedre muligheder for at bruge ophavsretligt beskyttet materiale
ifm. uddannelse, forskning og kulturarv
III. Optimerede forhold på markedet for ophavsret
Udmøntes
via:
− Copyright-direktivet
− Broadcast-forordning
− Implementering af Marrakeshtraktaten (forordning og direktiv)
KODA PRESENTATION
3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0004.png
Agenda
Om
Koda
− Formål og hjemmel
Musik
i hverdagen
− Forbrugeren, markedet og fremtiden
Mål
- Fremtidssikring af en stærk europæisk kreativ industri
Problem
- Ulige konkurrence og urimelig betaling
Løsning
-
En tydelig forpligtelse til at forhandle
KODA PRESENTATION
4
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0005.png
Om Koda
KODA PRESENTATION
5
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0006.png
Om Koda
Musik skaber værdi til store og små øjeblikke i
hverdagen
KODA PRESENTATION
6
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0007.png
Om Koda
Sikrer betaling for brug af musik i
det offentlige rum
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0008.png
Hjemmel
FN’s menneskerettigheder
Artikel 27.
Enhver har ret til beskyttelse af de moralske og materielle interesser, der
hidrører fra en hvilken som helst videnskabelig, litterær eller kunstnerisk
frembringelse, som vedkommende har skabt.
KODA PRESENTATION
8
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0009.png
Hjemmel
Lov om ophavsret
§ 2. Ophavsretten medfører (…) eneret til at råde over værket ved at
fremstille eksemplarer af det og ved at gøre
det tilgængeligt for
almenheden
i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse,
omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik
Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når
1)
eksemplarer af værket
udbydes til salg, udlejning eller udlån eller
på anden måde
spredes til almenheden,
2) eksemplarer af værket vises offentligt, eller
3) værket fremføres offentligt
KODA PRESENTATION
9
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0010.png
Musik i
hverdagen
KODA PRESENTATION
10
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0011.png
Fremtiden er digital og grænseoverskridende
Kilde: Koda analyse
KODA PRESENTATION
11
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0012.png
Streaming-markedet
Mange lytter, få betaler
Kilde: Statista Charts, september 2016
KODA PRESENTATION
12
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0013.png
Mål:
Fremtidssikring af en
stærk europæisk
kreativ industri
KODA PRESENTATION
13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0014.png
De kreative erhverv
De kreative erhverv i EU28
Kilde: EY: Creating Growth – measuring the cultural and creative industries in Europe – december 2014
KODA PRESENTATION
14
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0015.png
De kreative erhverv
De kreative erhverv er Europas tredje største
– målt på arbejdspladser:
Kilde: EY: Creating Growth – measuring the cultural and creative industries in Europe – december 2014
KODA PRESENTATION
15
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0016.png
De kreative erhverv
- og der er tale om væksterhverv og
kriseknusere:
Kilde: EY: Creating Growth – measuring the cultural and creative industries in Europe – december 2014
KODA PRESENTATION
16
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0017.png
Copyrightindustri
Andel af samlet beskæftigelse
6%
5,22%
5%
4,82%
4,81%
5,17%
4%
3,41%
3%
3,54%
2%
1%
0%
2012
Danmark
Gns. EU-28 top 5
Total EU-28
Top 5 EU-28 2015:
1. Sverige, 2. Finland, 3. Danmark, 4. Irland og 5. Holland
Kilde: Koda analyse baseret på EuroStat
2015
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0018.png
Copyrightindustri
Andel af BNP
9%
8,20%
8%
7,62%
7%
6%
5,10%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
2012
Danmark
Gns. EU-28 top 5
Total EU-28
2015
4,70%
4,75%
4,89%
Top 5 EU-28 2015:
1. Malta, 2. Irland, 3. Storbritannien, 4. Rumænien og 5. Slovakiet
Kilde: Koda analyse baseret på EuroStat
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0019.png
Problem:
Ulige konkurrence
mellem digitale platforme
Urimelig betaling
KODA PRESENTATION
19
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0020.png
E-handelsdirektivet
Hvornår kommunikerer man
aktivt til offentligheden?
Tre undtagelser:
1. Ren videreformidling ("Mere conduit")
2. Caching
3. Hosting
”Ved levering af en informationssamfundstjeneste i form af transmission på et
kommunikationsnet af information, der leveres af en tjenestemodtager, eller
levering af adgang til et kommunikationsnet sikrer medlemsstaterne, at
tjenesteyderen ikke er ansvarlig for den transmitterede information, forudsat at
tjenesteyderen:
a) ikke selv iværksætter transmissionen
b) ikke udvælger modtageren af transmissionen, og
c) ikke udvælger og ikke ændrer den transmitterede information.”
KODA PRESENTATION
20
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0021.png
Udfordring
E-handelsdirektivet gør det lovligt
ikke at betale for brugen af indhold
År 2000
”Safe
harbour”
skulle
beskytte
webhoteller
Er de digitale
mellemmænd
passive eller
aktive?
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0022.png
Forskellen er…
Brugeren uploader musik
Digitale
mellemmænd
kontra
Global adgang
Aftaler med musikudbydere
Licenserede
musikudbydere
Adgang til abonnenter
Ikke
lovmæssigt
forpligtede
70 %
22
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0023.png
Uden indhold, ingen platform
62% af de digitale mellemmænds omsætning er
knyttet til brugen af kulturelt indhold
€22 mia. i 2014
Kilde: Roland Berger rapport 2015
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0024.png
Bekymringer i omverden vedr. copyright-direktivet
Copyright-direktivet vil udvande e-
handelsdirektivet!
Direktivet vil stoppe innovation & vækst!
Ytringsfriheden er under pres!
Borgerne vil ikke kunne lægge videoer
op!
Det fri internet bliver umuligt!
Det er umuligt at blokere alt
beskyttet indhold
Direktivet vil øge Googles
dominerende position!
Det vil koste små virksomheder 60 mia. at
få nye IT-systemer!
KODA PRESENTATION
24
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0025.png
Løsning:
En tydelig
forpligtelse til at
forhandle
KODA PRESENTATION
25
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0026.png
En præcisering af betragtning 38 og artikel 13 vil betyde:
Lige konkurrencevilkår= rimelig betaling
1. En stærk og
bæredygtig
musikindustri, der er
rustet til den digitale
tidsalder
2. Et rigt og mangfoldigt
musikudbud
KODA PRESENTATION
26
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0027.png
Tak for i
dag
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0028.png
Forslag til konkret tekst
Recital (38):
Where information society service providers store and provide access to the
public to copyright protected works or other subject-matter uploaded by their
users, thereby going beyond the mere provision of physical facilities and
performing an act of communication to the public, they are obliged to
conclude licensing agreements with rightholders, unless they are eligible for
the liability exemption provided in Article 14 of Directive 2000/31/EC of the
European Parliament and of the Council.
In respect of Article 14, it is necessary to verify whether the service provider
plays an active role, including by optimising the presentation of the uploaded
works or subject-matter or promoting them, irrespective of the nature of the
means used therefor,
in which case the liability exemption could not apply.
In
order to ensure the functioning of any licensing agreement, information
society service providers storing and providing access to the public to large
amounts of copyright protected works or other subject-matter uploaded by
their users should take appropriate and proportionate measures to ensure
protection of works or other subject-matter, such as implementing effective
technologies. This obligation should also apply when the information society
service providers are eligible for the liability exemption provided in Article 14
of Directive 2000/31/EC.
KODA PRESENTATION
28
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0029.png
Forslag til konkret tekst
Nuværende artikel 13:
Information society service providers that store and provide to the public
access to large amounts of works or other subject-matter uploaded by their
users shall, in cooperation with rightholders, take measures to ensure the
functioning of agreements concluded with rightholders for the use of their
works or other subject-matter or to prevent the availability on their services of
works or other subject-matter identified by rightholders through the
cooperation with the service providers.
Forslag:
Information society service providers that store and
play an active role in
providing
provide to the public access to large amounts of works or other
subject-matter uploaded by their users,
thereby going beyond the mere
provision of physical facilities and performing an act of communication to the
public, are obliged to conclude licensing agreements with rightholders
KODA PRESENTATION
29
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0030.png
Transfer of value
Digitale mellemmænd omsatte for knap €22
mia. i 2014
88%
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0031.png
Transfer of value
Omsætning genereret på direkte og indirekte
brug af kulturelt indhold
Kilde: Roland Berger Analysis, Report for GESAC, Online Intermediaries, Nov 2015
KODA PRESENTATION
31
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712933_0032.png
Transfer of value
62% af de digitale mellemmænds omsætning er
knyttet til brugen af kulturelt indhold