Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 226
Offentligt
1793558_0001.png
Fra:
Anders Lassen <[email protected]>
Dato:
26. september 2017 kl. 18.05.33 GMT+8
Til:
Mogens Jensen <[email protected]>
Cc:
John Robert Gjørup Kristensen <[email protected]>
Emne: Teracoms forkerte udsagn om Koda og Gramex som "snubletråde for udviklingen af kommerciel
radio"
Kære Mogens,
Du deltog for nylig på konferencen Radio Days, og overhørte ved den lejlighed sandsynligvis den
overraskende negative italesættelse af Koda og Gramex, som ordstyreren ved flere lejligheder gjorde sig til
eksponent for.
”De væse tligste s u letråd for ko
er iel radio”, lød det la dt a det fra Ole Mølgaard.
Når vi føler trang til at reagere på dette, er det fordi der bag det udsagn gemmer sig en lidt bekymrende
udvikling i Teracoms håndtering af opgaven med at skaffe kunder til det nye DAB+ sendenet
en
håndtering, der sætter rettighedshaverne under pres på en måde, vi ikke anser for rimelig.
Vi hæfter os i den forbindelse ved, at netop Ole Mølgaard, der var ordstyrer på konferencen, er hyret af
Teracom, og der arbejder som konsulent for udviklingen af kundegrundlaget til DAB+
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi fra Koda og Gramex side ikke har haft tiltro til hverken værdien af
eller behovet for den nye DAB+ teknologi. Men upåagtet dette, har vi faktisk gjort hvad vi kunne for at
medvirke positivt. Vi vil gerne udvikle radiomarkedet med både eksisterende og nye aktører. Vi vil gerne
medvirke til et radiolandskab i vækst. Men vi vil og kan ikke medvirke til en skævvridning af markedet, hvor
der ikke er lige vilkår for sidestillede aktører. Og det er faktisk præcis det, vi lige nu er vidne til.
Teracom vandt som bekendt udbuddet som gatekeeper på det landsdækkende DAB+ sendenet. Aktører på
nettet skal pr. 1. oktober 2017 betale Teracom for leje af sendekapacitet. Teracom har i forbindelse med
udbuddet garanteret, at nettet vil blive udnyttet med 25 % inden 1. oktober 2017 og med 60 % inden 1.
januar 2019.
For at indfri dette har Teracom aktivt forsøgt at få aktører ind på nettet, som ikke er i radiobranchen i dag.
Det er positivt og kan være med til at vækste radiomarkedet. For at få de nye aktører ind på DAB+ har
Teracom imidlertid valgt at udbyde deres sendekapacitet enten gratis eller til meget lave priser.
En afledt effekt af Teracoms prisdumping er, at de kunder, der lige er blevet stillet en særdeles billig egen
radiokanal i udsigt, naturligt nok bliver frustrerede, når de efterfølgende bliver klar over, at der ikke kan
føres samme prispolitik på musikrettighederne. I den seneste forhandling med en af Teracoms nye kunder
lev Koda ødt ed ”trusle ” o , at KUM og det politiske iveau i øvrigt vil live i ddraget, hvis
ikke
prisen på rettigheder dumpes betydeligt.
Teracoms prisstrategi lægger dermed et urimeligt pres på rettighedshaverne, der igen bliver sat i en både
ufrivillig og uø sket positio , so det ” esværlige” led, der spæ der e for udvikli ge .
Det er selvfølgelig helt uholdbart, hvis ansvaret for, at DAB+ ikke ser ud til at have den attraktionsværdi i
markedet, som det er blevet stillet politikere og andre i udsigt, ender hos rettighedshaverne. Men det er
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 226: Henvendelse af 26/9-17 fra Koda vedr. udviklingen af kommerciel radio
1793558_0002.png
efter vores vurdering - også tankevækkende, at Teracom kan slippe afsted med at dumpe prisen for adgang
til sendenettet for nye aktører så drastisk, som det er tilfældet, når eksisterende radioformater, som f.eks.
Bauer Radio, der er forpligtet til at sende på DAB+, skal betale 1,2 mio. kr. om året pr. format til Teracom.
Hvis vi vil sikre et sundt og bæredygtigt kommercielt radiomarked, kan det ikke nytte noget, at en
la dsdække de ” ra di g radio” skal ku e få si e rettigheder æste gratis, hvorefter de ka tage
lyttere fra de kommercielle aktører, der har betalt for præcis de samme rettigheder. Hvis det er prisen for
at få nye aktører på markedet, så er prisen for høj.
Vi kan alle tage fejl. Men en fiasko bliver først for alvor uskøn, når aben skal placeres og bliver anbragt et
sted, hvor den ikke hører hjemme.
Med venlig hilsen
John R. Kristensen, Gramex
og
Anders Lassen, Koda
Venlig hilsen / Best regards
Anders Lassen
Direktør
Managing Director
M: +45 23 68 42 30
[email protected]
Lautrupsgade 9
2100 København Ø
T: +45 33 30 63 00
www.koda.dk