Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1742594_0001.png
BØRN OG UNGES MEDIEVANER
DENNIS CHRISTENSEN. LEDER AF DR MEDIEFORSKNING
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0002.png
SÅDAN FORDELER DANSKERNES MEDIEBRUG SIG
37 %
Tv
11 %
Streaming af levende billeder
6%
Streaming af radio og musik
5%
Spil og gaming
5%
Trykte medier
22 %
Radio
4%
Læse nyheder
9%
Sociale medier
Periode: 2016, Målgruppe: 15-75 år, Kilde: Kantar Gallup
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0003.png
SÅDAN FORDELER DE UNGES MEDIEBRUG SIG
18 %
Tv
24 %
Streaming af levende billeder
11 %
Streaming af radio og musik
9%
Spil og gaming
3%
Trykte medier
12 %
Radio
4%
Læse nyheder
19 %
Sociale medier
Periode: 2016, Målgruppe: 15-29 år, Kilde: Kantar Gallup
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0004.png
GENERATIONSKLØFTEN
Hvor mange bruger Snapchat dagligt?
56 %
Unge
2%
Ældre
Periode: 2016, Kilde: Kantar Gallup Social Media Life
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0005.png
GENERATIONSKLØFTEN
Dagligt tidsforbrug på traditionelt tv
1 t 22 min
Unge
3 t 50 min
Ældre
Periode: 2016, Kilde: Kantar Gallup TV-Meter
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0006.png
GENERATIONSKLØFTEN
Dagligt tidsforbrug på streaming af billeder og lyd
2 t 56 min
Unge
34 min
Ældre
Periode: 2016, Kilde: Kantar Gallup
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0007.png
GENERATIONSKLØFTEN
Bruger dagligt nyheder via aviser og dagblade
16 %
Unge
56 %
Ældre
Periode: 2016, Kilde: Megafon for DR Medieforskning
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0008.png
FORSKELLE INDEN FOR ALDERSGRUPPER
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0009.png
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0010.png
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0011.png
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0012.png
3-6: DE TRADITIONELLE KILDER TIL BØRNEINDHOLD UNDER PRES
Daglig brug af brands
70%
60%
60%
50%
49%
40%
33%
31%
2014
2016
30%
27%
20%
19%
17%
17%
11%
11%
10%
0%
YouTube
Netflix
Ramasjang
Disney
Kanaler fra Turner Nickelodeon og Nick
Jr
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0013.png
7-12: YOUTUBE OG NETFLIX I EKSPLOSIV VÆKST
Daglig brug af brands
80%
70%
70%
60%
50%
40%
38%
36%
28%
2014
2016
30%
25%
22%
20%
26%
24%
13%
10%
12%
11%
8%
0%
YouTube
Netflix
DR Ultra
Kanaler fra
Disney
DR1
TV 2
TV3
DR1 eller Ultra
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0014.png
DANSKE TILBUD ER SMÅ SPILLERE PÅ MARKEDET
Ville savne mest
29%
19%
12%
9%
7%
5%
5%
5%
4%
2%
2%
0%
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 129: Meddelelse om oplæg fra besøg i DR Børn og Unge, onsdag den 5. april 2017
1742594_0015.png
FRA DANMARKSMESTERSKAB TIL
VERDENSMESTERSKAB
05-04-2017
Børn og unges medievaner
15