Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del EU-note E 22
Offentligt
1731953_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Offentlig
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
13. marts 2017
Kontaktperson:
Morten Knudsen (3695)
Quo vadis Europa?
Sammenfatning
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 1. marts en hvidbog om
EU's fremtid efter Brexit, som skal sætte gang i en bred debat om,
hvordan EU-samarbejdet skal se ud i 2025. Kommissionen opstiller
fem mulige scenarier.
1. Status Quo (Uændret kurs)
2. Frihandelsområde (Intet andet end det indre marked)
3. EU i flere hastigheder – (yderligere integration for de EU-lande
som gerne vil gøre mere)
4. Mindre men mere effektivt
5. Europas forenede stater (Meget mere sammen)
.
EU-Kommissionens formand, Jean Claude Juncker, offentliggjorde den 1.
marts en hvidbog om EU's fremtid. Formålet med hvidbogen er at sætte gang
i en bred debat om, hvordan EU efter Brexit skal håndtere en række af tidens
største udfordringer såsom migrationspres, terrortrusler, sikkerhedstruslen fra
Rusland, eftervirkninger af finanskrisen og manglende borgertillid.
1/8
EU-note - 2016-17 - E 22: EU-note om Kommissionens hvidbog om EU's fremtid
1731953_0002.png
Kommissionen overdrager officielt hvidbogen til de 27 EU-landes stats- og re-
geringschefer den 25. marts i Rom i forbindelse med fejringen af Romtrakta-
tens 60 års jubilæum, hvor de forventes at vedtage en højtidelig erklæring om
EU’s fremtid efter Brexit.
Kommissionen opstiller i hvidbogen ikke ét samlet bud på, hvad vej EU skal
gå, men fem mulige scenarier for, hvad EU skal være for et samarbejde i år
2025.
1) Status Quo (Uændret kurs)
2) Frihandelsområde (Intet andet end det indre marked)
3) EU i flere hastigheder – (yderligere integration for de EU-lande som
gerne vil gøre mere)
4) Mindre men mere effektivt
5) Europas forenede stater (Meget mere sammen)
Hvert af de fem scenarier ser på, hvordan EU kan udvikle sig inden for fem
centrale politikområder, nemlig det indre marked og handel, den økonomisk
monetære union, migration og sikkerhed, fælles udenrigs- og forsvarspolitik
og EU’s finansiering.
Ifølge Juncker er tiden ikke til revision af traktaterne eller EU-institutionernes
beføjelser. Kommissionen gør derfor i hvidbogen ikke rede for de nærmere ju-
ridiske, proceduremæssige og institutionelle implikationer af de fem forskellige
scenarier, men holder generelt beskrivelsen af scenarierne i mere overord-
nede vendinger. Det må dog antages, at navnlig scenarierne 4 og 5 vil kræve
visse ændringer af beslutningsprocedurer og institutionelle bestemmelser.
I.
De fem scenarier
Scenarie 1: Status Quo -
I det første scenarie ser Kommissionen EU fortsætte ad det nuværende spor.
EU følger den reformkurs, som er sat af Det Europæiske Råd i Bratislava-
erklæringen fra september 2016 og Junckerkommissionens tiltrædelsespro-
gram ”En ny start for Europa” fra 2014.
EU fokuserer på vækst, beskæftigelse og investeringer. EU skal levere kon-
krete resultater ved at styrke det indre marked og øge investeringerne i infra-
struktur inden for især energi, transport og det digitale område.
2/8
EU-note - 2016-17 - E 22: EU-note om Kommissionens hvidbog om EU's fremtid
EU vil gradvis skulle forbedre euroens funktion, så det finansielle tilsyn med
de europæiske banker styrkes og landene får bæredygtige offentlige budget-
ter, mv
EU vil øge kampen mod terrorisme, men kun i det omfang de nationale myn-
digheder vil dele information. Der sker en gradvis styrkelse af samarbejdet om
kontrollen med EU’s ydre grænser, men ansvaret vil primært ligge hos EU-
landene med støtte fra den Europæiske Grænse og Kystvagt.
EU vil styrke forsvarssamarbejdet mellem EU-landene især inden for forsk-
ning, industri og udbud.
Kommissionen forventer, at EU-landene vil nå til enighed om en delvis moder-
nisering af EU’s budget i tråd med Rådets og Kommissionens reformdagsor-
den, så EU’s midler i højere grad går til understøtte denne.
Endelig forventer Kommissionen en reform af statsstøttereglerne, så det er
nationale, regionale og lokale myndigheder, som tager sig af 90 pct. af kon-
trollen med statsstøttereglerne.
Scenarie 2: frihandelsområde
I scenarie 2 ser Kommissionen EU reduceret til et begrænset frihandelsom-
råde med fri bevægelighed for varer og kapital. EU vil ikke længere kunne ga-
rantere fri bevægelighed for personer og tjenesteydelser, da det vil være for
svært at enes om fælles regler her.
EU vil gennemføre en massiv deregulering på EU-niveau inden for bl.a. for-
bruger-, miljø- og socialpolitik. Kommissionen taler om at tilbagetrække to for-
slag for hvert nyt forslag, der fremsættes. Kommissionen forventer, at deregu-
leringen vil skabe en række forskelle mellem EU-landenes standarder inden
for forbrugerbeskyttelse, miljø, det sociale område, beskatning og offentlige
subsidier, som ifølge Kommissionen risikere at skabe et kapløb mod bunden.
I det begrænsede frihandelsområde er euroen med til at lette samhandelen
mellem eurolandene, men ellers sker der ikke nogen nærmere tilnærmelse af
EU-landenes økonomiske politikker.
EU vil ikke længere samarbejde om migration, sikkerhed og forsvar.
Der vil derfor være mere national kontrol med de indre grænser, ligesom
udenrigspolitikken vi være mere national. Humanitær støtte og u-landsstøtte
håndteres nationalt og EU er ikke længere repræsenteret i internationale fora.
3/8
EU-note - 2016-17 - E 22: EU-note om Kommissionens hvidbog om EU's fremtid
1731953_0004.png
Scenarie 3: EU i flere hastigheder
I scenarie 3 ser Kommissionen EU som et samarbejde i flere hastigheder,
hvor grupper af EU-landene, som ønsker mere integration skal kunne bevæge
sig fremad sammen. F.eks. skal en gruppe lande kunne gå sammen om at
udveksle efterretninger som led i bekæmpelsen af terror eller oprette et egent-
ligt asylsystem. Et andet eksempel kunne være, at eurolandene går sammen
og harmoniserer deres skatteregler og -satser for at bekæmpe skatteundgå-
else eller vedtager mere ens arbejdstagerrettigheder og social beskyttelse.
Desuden kunne en gruppe EU-lande gå sammen om en fælles drone til mili-
tære formål.
1
EU-lande, som ønsker at gå videre på disse områder, vil kunne anvende de
eksisterende traktatbestemmelser i TEU art. 20 og TEUF art. 329, som tillader
en gruppe af EU-lande på mindst ni at etablere et sådant forstærket samar-
bejde
2
. Hvis en gruppe EU-lande ønsker et tættere samarbejde på forsvars-
området, skal de dog benytte reglerne i TEU art. 46 om permanent strukture-
ret samarbejde, som tillader EU-lande at gå sammen om udvikling af militær
kapacitet.
EU-lande kan også etablere et forstærket samarbejde uden for traktaterne,
hvis det ikke strider imod samme traktater. Mest kendte eksempler på dette er
Schengensamarbejdet om fri bevægelighed for personer og grænsekontrol og
forsvarssamarbejdet i WEU. Begge samarbejder er dog efterfølgende blev
traktatfæstet. Hertil kommer den såkaldte Prüm-aftale om udveksling af oplys-
ninger mellem politimyndigheder, hvoraf dele senere er blevet til EU-lovgiv-
ning. Endelig fungerer eurosamarbejdet også som et EU i flere hastigheder.
Finansieringen af forstærket samarbejde mellem EU-lande skal ifølge EU-
traktaterne afholdes af de deltagende lande selv
3
. EU-budgettet kan således
ikke benyttes til dette formål.
1
Indtil nu er bestemmelserne om forstærket samarbejde ikke blevet anvendt inden for den fælles
udenrigspolitik. Heller ikke bestemmelserne om permanent struktureret samarbejde er benyt-
tet.
2
Etableringen af et forstærket samarbejde kræver en bemyndigelse vedtaget af Rådet med et
kvalificeret flertal og efterfølgende godkendelse i Europa-Parlamentet. Dog gælder der en-
stemmighed i Rådet på det udenrigs- og sikkerhedspolitiske område.
3
EU-institutionernes administrationsomkostninger i forbindelse med forstærket samarbejde kan
dog afholdes over EU-budgettet.
4/8
EU-note - 2016-17 - E 22: EU-note om Kommissionens hvidbog om EU's fremtid
Scenarie 4: Mindre men mere effektivt -
I scenarie nr. 4 ser Kommissionen et EU, som arbejder sammen på færre om-
råder end i dag. Til gengæld skal EU have stærkere beføjelser på disse områ-
der, både hvad angår beslutningsevne og håndhævelsesbeføjelser.
EU skal især samarbejde tættere om innovation, handel, sikkerhed, forsvar og
migration, så EU kan sætte meget hurtigere og mere beslutsomt ind på disse
områder. Bl.a. skal EU oprette en fælles forsvarskapacitet og den Europæiske
grænse- og kystvagt skal stå for al kontrol med EU’s ydre grænser. EU skal
desuden oprette en række forskellige europæiske agenturer for at sikre en
stærkere håndhævelse af de fælles EU-regler. Kommissionen foreslår bl.a. en
telekommunikationsmyndighed, som kan stå for at frigøre frekvenser til græn-
seoverskridende kommunikationstjenester og et antiterroragentur, som kan bi-
drage til at forhindre angreb i de europæiske byer gennem sporing af mis-
tænkte.
Til gengæld skal EU overveje at tilbageføre samarbejdsområder til EU-lan-
dene. Det kan ifølge Kommissionen f.eks. ske på regional udvikling, sundhed
og de dele af beskæftigelses- og socialpolitikken som ikke er direkte knyttet til
det indre marked. Også kontrollen med statsstøtte lægges i dette scenarie i
højere grad ud til EU-landene. Endelig skal EU begrænse sig til minimums-
regler om forbrugerbeskyttelse, miljø, sundhed og sikkerhed.
EU tager en række skridt for at konsolidere euroområdet og sikre dets stabili-
tet, men Kommissionen kommer ellers ikke nærmere ind på, hvordan det skal
ske.
Endelig skal EU have et væsentligt ændret, men ikke større EU-budget, så
det passer til nye prioriteter med europæisk merværdi.
Scenarie 5: Europas forenede stater –
I scenarie nr. 5 ser Kommissionen et EU, hvor samarbejdet går videre end no-
gensinde på alle områder. EU skal have både stærkere beslutningsevne og
håndhævelsesbeføjelser på alle samarbejdsområder.
Det gælder bl.a. det indre marked, hvor EU prioriterer en harmonisering af
reglerne inden for energi, digitalisering og tjenesteydelser, innovation, forsk-
ning. Også stærkere håndhævelse skal der til på det indre marked, hvor Kom-
missionen bl.a. foreslår, at EU opretter et særligt håndhævelsesagentur, som
kan sikre bedre overholdelse af EU-reglerne.
5/8
EU-note - 2016-17 - E 22: EU-note om Kommissionens hvidbog om EU's fremtid
1731953_0006.png
Handelspolitik over for tredjelande varetages alene af EU. EU forhandler, ind-
går og ratificerer hurtigt internationale handelsaftaler på vegne af EU-27. Eu-
ropa-Parlamentet har det sidste ord i forbindelse med handelsaftalerne.
EU skal have en vidtrækkende udenrigspolitik og etablere en fælles Europæi-
ske forsvarsunion. EU fører an i kampen mod klimaforandringer og styrker sin
rolle som verdens førende donor af humanitær bistand.
Også inden for eurosamarbejdet skal EU styrkes. Det skal ske gennem større
koordination af finanspolitikken, sociale- og skatteanliggender og finansielle
tjenesteydelser. Særlige EU-midler skal sætte gang i økonomien som svar på
bl.a. regionale eller nationale shock.
Samarbejdet om EU-landenes interne sikkerhed er rutine.
Endelig skal EU have et væsentligt moderniseret og ikke mindst større EU-
budget til at finansiere det meget udbyggede fælles europæiske samarbejde.
II.
Reaktioner på Kommissionens hvidbog om EU’s fremtid?
Især et af scenarierne i Kommissionens hvidbog har allerede afstedkommet
kommentarer fra en række toneangivende EU-lande. Det er den gamle ide om
et EU i flere hastigheder, som tillader grupper af integrationsvillige EU-lande
at gå foran de øvrige lande og etablere et tættere samarbejde inden for be-
stemte områder
4
. Ideen har dog altid delt EU-landene, fordi den lægger op til
en inddeling af landene i a- og b-hold. Samtidig har den allerede været en
mulighed siden 1999, uden at blive brugt mere end nogle få gange
5
.
Alligevel støtter stats- og regeringscheferne fra Tyskland, Frankrig, Italien og
Spanien tilsyneladende et EU i flere hastigheder. Det var i hvert fald den klare
melding, da de fire landes ledere mødtes på minitopmødet i Versailles den 6.
4
Ideen om forstærket samarbejde blev første gang lanceret af den daværende tyske Willy Brandt
i 1974 og er næsten lige så gammel som dansk EU-medlemskab. Det blev dog først traktatfæ-
stet i 1999 med Amsterdamtraktaten. TEU art. 20 og TEUF art. 239 gør det muligt for grupper
på mindst ni EU-lande at gå sammen om et tættere samarbejde, end det alle kan blive enige
om.
5
EU’s forstærkede samarbejde er hidtil benyttet til vedtagelsen af den europæiske Patentdom-
stol og til regler om lovvalg in forbindelse med skilsmisser.
6/8
EU-note - 2016-17 - E 22: EU-note om Kommissionens hvidbog om EU's fremtid
1731953_0007.png
marts. Tidligere har Beneluxlandene tilkendegivet, at heller ikke de er afvi-
sende over denne ide, men at de foretrækker, at EU-landene bevæger sig
fremad i takt med fokus på det indre marked, den social dimension og en
stærk og konkurrencedygtig eurozone.
Til gengæld afviser de fire Visegradlande Polen, Ungarn, Tjekkiet og Slovakiet
blankt ideen om et EU i flere hastigheder, som de mener vil føre til Europæisk
disintegration. De fire lande advarer mod forslaget i en fælles erklæring fra
den 2. marts.
Kommissionen støtter ikke selv officielt nogen af de fem scenarier. Men
Juncker lovede i forbindelse med offentliggørelsen af hvidbogen, at han vil
melde Kommissionens holdning ud til september, når han holder sin tale om
Unionens tilstand. Ifølge det europæiske nyhedsbrev Euractive støtter
Juncker dog scenarie 3 om udviklingen af et EU i flere hastigheder
Flere europæiske aviser spekulerer i, hvorvidt EU i flere hastigheder vil finde
en plads i Romerklæringen, som de 27 EU-landes stats- og regeringschefer
skal vedtage i forbindelse med 60-årsdagen for Romtraktaten. Det afviser de
italienske værter dog. Spørgsmålet er vel også, om det ville være det rigtige
budskab at sende fra EU, eller om der er mere brug for et signal om sammen-
hold?
III.
Hvad skal der ske nu?
Hvidbogen er Kommissionens bidrag til EU-landenes stats- og regeringsche-
fers diskussion om EU’s fremtid, som efter planen skal afsluttes på Det Euro-
pæiske Råds møde til december 2017. Samtidig skal hvidbogen fungere som
oplæg til en række debatter om EU’s fremtid, som Kommissionen, Europa-
Parlamentet og EU-landene vil være værter for i de kommende måneder.
Europa-Parlamentet afholder en stor debat om EU’s fremtid onsdag den 15.
marts som optakt til Det Europæiske Råds drøftelse af EU’s fremtid i forbin-
delse med fejringen af Romtraktatens 60 års jubilæum senere på måneden
6
. I
forbindelse med Kommissionens præsentation af hvidbogen den 1. marts
6
Europa-Parlamentet vedtog i februar 2017 tre betænkninger om EU’s fremtid: Institutionel re-
form Verhofstadt (A8-0390/2016), Drage fordel af Lissabontraktatens potentiale, Bresso/Brok
(A8-0386/2016 og Budgetmæssig kapacitet for euroområdet, Berès/Böge (A8-0038/2017)
7/8
EU-note - 2016-17 - E 22: EU-note om Kommissionens hvidbog om EU's fremtid
støttede S&D-gruppen scenarie 5 om et mere føderalt EU, mens PPE-grup-
pen talte for et helt sjette scenarie. ECR-gruppen støttede scenarie nr. 4,
mens ALDE støttede enten scenarie 4 eller 5.
Endelig planlægger Kommissionen i løbet foråret at sætte yderligere gang i
diskussionen om EU’s fremtid på fem særlige områder, hvor den vil offentlig-
gøre debatoplæg om:
1.
2.
3.
4.
5.
Udvikling af den sociale dimension (ultimo april),
Styre globaliseringen (medio maj)
Forstærket samarbejde om ØMU (ultimo maj)
Europæisk forsvar (primo juni)
Finansieringen af EU (ultimo juni)
Ligesom hvidbogen vil de fem debatoplæg præsentere en række forskellige
ideer og valgmuligheder for EU i 2025.
8/8