Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 943
Offentligt
1794086_0001.png
Komitèsager
MFVM 376
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens udkast til anerkendelse af det norske miljøledelsessystem Eco
Lighthouse under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1221/2009
(EMAS) (Komitésag)
Resumé
Der er skriftlig afstemning i komiteen den 6. oktober 2017 om Kommissionens udkast til forslag om
anerkendelse af et eksisterende nationalt miljøledelsessystem (det norske Eco-Lighthouse) eller dele
heraf.
Forslaget kan påvirke miljøbeskyttelsesniveauet positivt, såfremt virksomheder med en Eco
Lighthouse certificering vælger at ansøge om EMAS certifikat.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Regeringen agter at stemme for.
Baggrund
Kommissionen har den 21. september 2017 fremsendt forslag om, at dele af det norske
miljøledelsessystem Eco-Lighthouse (på norsk: Miljøfyrtårn) anerkendes som værende på linje med
EU’s
miljøledelsesordning, EMAS. Beslutningsforslaget skal behandles ved skriftlig afstemning den 6.
oktober 2017 i Kommissionens forskriftudvalg.
Forslaget har hjemmel i EU's EMAS forordning (nr.
1221 af 25. november 2009 om organisationers
frivillige deltagelse i en fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision),
artikel 45.
Forslaget behandles i en rådgivningsprocedure i EMAS-Komitéen. Når rådgivningsproceduren finder
anvendelse afgiver Komitéen udtalelse, om nødvendigt ved afstemning. Hvis Komitéen stemmer,
afgives udtalelsen med simpelt flertal blandt Komitéens medlemmer. Kommissionen træffer afgørelse
om det udkast til retsakt, der skal vedtages under størst mulig hensynstagen til konklusionerne af
Komitéens drøftelser og Komitéens udtalelse, jf. art. 49, stk. 2 i EMAS forordningen.
Formål og indhold
Virksomheder eller organisationer, der ønsker at opnå EMAS certificering, skal implementere et
miljøledelsessystem og udarbejde en miljøredegørelse. Det udarbejdede miljøledelsessystem og
miljøredegørelsen skal leve op til en række krav og verificeres af en akkrediteret EMAS verifikator.
Kravene i EMAS foreskriver bl.a., at
1) ansøgere har kortlagt alle relevante miljøforhold.
2) der er etableret interne strukturer, som sikrer, at der løbende arbejdes med forbedring af
virksomhedens miljøforhold.
3) der er udarbejdet en miljøpolitik og at denne indeholder konkrete mål, der skal indarbejdes i
en miljøredegørelse.
Nærværende forslag har udspring i EMAS forordningens artikel 45 om gensidig anerkendelse af
nationale miljøledelsessystemer. Norge ansøgte i januar 2017 om at få deres nationale
miljøledelsessystem Eco Lighthouse anerkendt under EMAS. I første omgang vil det ikke medføre
ændringer for de norske certificerede virksomheder, men det vil på sigt gøre det nemmere for dem at
opnå fuld EMAS certificering, hvis de skulle ønske det.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 943: Notat om komitésag om anerkendelse af det norske miljøledelsessystem Eco Lighthouse
1794086_0002.png
Kommissionen har gennemgået Eco Lighthouse i forhold til EMAS forordningens krav. Nedenstående
oversigt viser, hvor der er fuld overensstemmelse med EMAS, og hvor der delvist er overensstemmelse.
Følgende dele af Eco Lighthouse opfylder de tilsvarende EMAS-krav:
Forpligtelse og engagement på ledelsesniveau
Etablering af en miljøpolitik
Mål og miljøprogram etableret for at sikre løbende forbedringer
Organisationsstruktur, træning og medarbejderinddragelse
Dokumentation og dokumentstyring
Driftsstyring
Nødberedskab og afværgeforanstaltninger
Kontrol, intern revision og korrigerende handling
Ledelsens evaluering
Nedenstående dele af Eco Lighthouse opfylder kun delvist de tilsvarende EMAS-krav. Det vil sige, at
en Eco Lighthouse certificeret virksomhed, der ønsker at opnå EMAS certifikat, skal gennemføre
følgende trin:
Etablere en miljøvurdering
Dokumentere at lovbestemte miljøkrav er overholdt
Kommunikationsindsats (intern og ekstern)
Desuden er det Kommissions vurdering, at en Eco Lighthouse certificeret virksomhed, der måtte ønske
at opgradere til en EMAS certificering, skal benytte sig af en EMAS-akkrediteret verifikator.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
EMAS-forordningen er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. EMAS-
forordningen er frivillig at anvende og henvender sig til virksomheder og organisationer, der ønsker at
implementere et miljøledelsessystem.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Jf. afsnit om gældende dansk ret, er Kommissionens EMAS ordning direkte gældende i EU
medlemslandene og indebærer ingen ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser af Kommissionsbeslutningen, men
forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 943: Notat om komitésag om anerkendelse af det norske miljøledelsessystem Eco Lighthouse
1794086_0003.png
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget kan påvirke miljøbeskyttelsesniveauet positivt, såfremt virksomheder med en Eco
Lighthouse certificering vælger at ansøge om EMAS certifikat.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 25.
26. september. Der er indkommet et
høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening, der ikke mener, at Danmark skal stemme for en
forhåndsgodkendelse af en delvis opfyldelse af EMAS-kravene. Danmarks Naturfredningsforening
mener, at en delvis godkendelse af ECO Lighthouse, vil åbne op for en mulighed for trinvis registrering
under EMAS, hvilket Danmarks Naturfredningsforening ikke støtter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen agter at støtte Kommissionens forslag om, at der gives gensidig anerkendelse til
miljøledelsesstandarden Eco Lighthouse.
Kommissionen fremlagde den 30. juni 2017 en evaluering af forordningen og planlægger snarest en
høring af medlemsstater for at kortlægge opbakningen til EMAS. Danmark har endnu ikke taget
stilling hertil.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3