Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 280
Offentligt
1794951_0001.png
Europaudvalget og Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Det Internationale Sekretariat
Offentlig
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
28. september 2017
Kontaktperson:
Morten Knudsen (3695)
EU-Kommissionen foreslår nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt
(PEPP)
Sammenfatning
Ifølge et nyt forslag fra EU-Kommissionen skal finansielle virksomhe-
der fremover kunne udbyde et særligt fælleseuropæisk pensionspro-
dukt, som pensionskunder let kan tage med sig til andre lande i EU.
Kommissionen begrunder bl.a. sit forslag med behovet for at udvikle et
stort konkurrencedygtigt marked for individuelle pensionsopsparinger
på EU-plan. Forslaget er på Europaudvalgets liste over prioriterede
EU-forslag i 2017, som skal gennemgå et nærhedstjek. Folketinget
kan påtale eventuelle krænkelser af nærhedsprincippet i forslaget,
over for Kommissionen indtil den 27. oktober 2017.
Ifølge et nyt forslag fra EU-Kommissionen skal finansielle virksomheder frem-
over kunne udbyde et særligt fælleseuropæisk pensionsprodukt, som pensi-
onskunder let kan tage med sig til andre lande i EU
1
. Det nye pensionspro-
dukt, der lanceres under det fængende navn PEPP
2
, er en frivillig individuel
Kommissionens forslag til forordning om PEPP blev offentliggjort den 29. juni 2017 i
Kom(2017)0343. Det forelå dog først i en dansk sprogudgave den 1. august 2017, hvilket pga.
EU-institutionernes sommerferie betyder, at 8-ugersfristen for gennemførelsen af et nærheds-
tjek af forslag først begynder den 1. september.
2
PEPP står for paneuropæisk personligt pensionsprodukt.
1
1/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
1794951_0002.png
pensionsopsparing, som finansielle virksomheder skal kunne markedsføre i
alle EU-lande på en gang. PEPP-produkter skal kunne udbydes af en bred
vifte af virksomheder såsom banker, forsikringsselskaber, arbejdsmarkedsre-
laterede pensionskasser, investeringsvirksomheder og formueforvaltere
3
.
PEPP-produkter er ifølge Kommissionen alene tænkt som et supplement til
borgernes eksisterende statslige eller arbejdsmarkedsbaserede pensioner og
ikke som en erstatning. Men i hvilket omfang en vækst i de europæiske pensi-
onskunders brug af
PEPP’er kan ske, uden at det går ud over nationalt base-
rede individuelle pensionsordninger, siger Kommissionen ikke noget om i
hverken forslaget eller i sin konsekvensanalyse. Kommissionen mangler
ifølge Kommissionens eget udvalg for forskriftskontrol
4
også at forklare, hvor-
for PEPP vil være en mere attraktiv investering end individuelle nationale pen-
sionsopsparinger
5
.
Kommissionen begrunder bl.a. sit forslag med behovet for at udvikle et stort
konkurrencedygtigt marked for individuelle pensionsopsparinger på EU-plan.
Ifølge Kommissionen er markedet for individuelle pensionsprodukter i dag
stort set nationalt baseret, hvilket betyder, at konkurrencen er begrænset til
nationale udbydere. Der er samtidig store nationale forskelle på lovgivningen,
og på, hvor veludviklet udbuddet af individuelle pensionsprodukter er i de en-
kelte EU-lande
6
. Kommissionens forslag lægger dog ikke op til at harmonisere
EU-landenes regler for eksisterende nationale produkter. De nye EU-regler
skal alene gøre det muligt for virksomheder at udvikle og sælge de nye fæl-
leseuropæiske produkter i alle EU-lande. Finansielle virksomheder skal kunne
samle deres aktiver mere effektivt for at skærpe konkurrencen på det europæ-
iske marked og dermed opnå stordriftsfordele, som gør det muligt for dem at
reducere deres omkostninger og udbyde pensionsprodukter til lavere priser.
For at blive udbyder af PEPP skal en finansiel virksomhed have en autorisation i overensstem-
melse med eksisterende EU-regler. Det vil for forsikringsselskaber sige Solvens II og UCITS
for investeringsvirksomheder.
4
Udvalget for Forskriftskontrol er et uafhængigt organ under Kommissionen, som rådgiver Kom-
missionen. Det fører en central kvalitetskontrol og giver støtte i forbindelse med Kommissio-
nens konsekvensanalyser og evalueringer. Udvalget gennemgår og afgiver udtalelser og frem-
sætter henstillinger om alle Kommissionens udkast til konsekvensanalyser og omfattende eva-
lueringer og kvalitetskontroller af gældende lovgivning.
5
I to udtalelser fra den 2. maj og den 16. maj 2017 udtrykte Kommissionens eget Udvalg for For-
skriftskontrol forbehold over for Kommissionens konsekvensanalyse af PEPP. Bl.a. mangler
Kommissionen at forklare, hvorfor PEPP vil være en mere attraktiv investering end nationale
PPP’er.
Udvalget sagde også, at Kommissionen overvurderer størrelsen af den ekstra pensi-
onsopsparing, PEPP vil føre til, og dermed også PEPPs bidrag til udviklingen af kapitalmar-
kedsunionen.
6
3
Det kan f.eks. give problemer for borgere, som ønsker at tage deres pension med til et andet
EU-land.
2/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
1794951_0003.png
Forslaget er samtidig et vigtigt led i skabelsen af EU’s såkaldte
kapitalmar-
kedsunion, som Junckerkommissionen lancerede i februar 2015 med henblik
på at skaffe europæiske små og mellemstore virksomheder bedre adgang til
risikovillig kapital fra kapitalmarkederne. Kommissionen håber, at PEPP kan
Underudviklede kapitalmarkeder i EU
Ifølge Kommissionen er kapitalmarkederne i EU underudviklede og opsplit-
tede i nationale kapitalmarkeder i forhold til bl.a. USA. I USA modtager
mellemstore virksomheder, som i mange lande er drivkræfterne bag vækst,
fem gange så mange penge fra kapitalmarkederne, som de gør i EU. I USA
spiller bl.a. pensionsfonde en stor rolle som institutionelle investorer. Ifølge
Kommissionens plan skal kapitalmarkedsunionen i EU være fuldt gennem-
ført i 2019.
være med til at få flere europæere til at spare op til alderdommen og bidrage
til opbygningen af store puljer af kapital i paneuropæiske finansielle virksom-
heder, som kan kanaliseres over i langsigtede investeringer i
SMV’er,
infra-
struktur eller andre bæredygtige projekter, som har behov for kapital for at ek-
spandere. Kommissionens udvalg for forskriftskontrol stiller dog spørgsmåls-
tegn ved dette.
7
Udvalget påpeger, at Kommissionen i sin konsekvensanalyse
ikke har dokumenteret, at PEPP for alvor kan gøre noget ved den lave opspa-
ring i individuelle pensionsprodukter i EU.
Et andet vigtigt formål med Kommissionens udspil er at få flere europæere til
at spare op til alderdommen, i takt med at befolkningerne bliver ældre end tid-
ligere. Ifølge Kommissionen har kun 27 pct. af europæerne i alderen 25-59 år
i dag en frivillig individuel pensionsordning. Hertil kommer selvfølgelig borger-
nes eksisterende statslige og arbejdsmarkedsbaserede pensionsopsparinger.
EU-landene står over for betydelige demografiske udfordringer. Ifølge Kom-
missionen går fire personer i dag på arbejde for hver person på pension,
mens der om 50 år kun vil være to arbejdende personer for hver person på
pension.
EIOPA godkender PEPP
7
Udvalget for Forskriftskontrol vedtog en negativ udtalelse om Kommissionens konsekvensana-
lyse af PEPP den 2. maj 2017. Den 16. maj vedtog udvalget dog en positiv udtalelse om kon-
sekvensanalysen efter, at Kommissionen havde foretaget visse justeringer. Men udvalget
havde fortsat betydelige forbehold. Bl.a. mangler Kommissionen fortsat at forklare, hvorfor
PEPP vil være en mere attraktiv investering end nationale individuelle pensionsopsparinger.
Udvalget sagde også, at Kommissionen overvurderer størrelsen af den ekstra pensionsopspa-
ring, PEPP vil føre til, og dermed også PEPPs bidrag til udviklingen af kapitalmarkedsunionen.
3/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
1794951_0004.png
Hvis en virksomhed ønsker at udbyde en fælleseuropæisk individuel pensi-
onsopsparing, skal den søge om tilladelse hos Den Europæiske Tilsynsmyn-
dighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA)
8
. Tilla-
delser gives på baggrund af et fælles regelsæt. Bl.a. skal EIOPA undersøge,
om virksomheden overholder reglerne i PEPP-forordningen, og om det fore-
slåede PEPP-produkt bygger på en investeringsstrategi, som giver mulighed
for den pensionsindkomst, som fremgår af de kontraktmæssige bestemmel-
ser.
EIOPA’s tilladelse
giver finansielle virksomheder ret til at udbyde et
PEPP-produkt i alle EU-lande. Pensionsproduktet må godt distribueres af en
anden virksomhed end den, som har udviklet det, men også det kræver tilla-
delse fra EIOPA. EIOPA opretter et centralt offentligt tilgængeligt register over
alle godkendte PEPP’er.
Betegnelserne PEPP-produkt og paneuropæisk personligt pensionsprodukt
må kun anvendes af en finansiel virksomhed efter tilladelse fra EIOPA.
Nationale myndigheder overvåger PEPP
Hvor EIOPA har ansvaret for godkendelsen af
PEPP’er,
er det de nationale
tilsynsmyndigheder, som står for det løbende tilsyn med PEPP-udbyderne og
med, om de overholder forpligtelserne i PEPP-forordningen. I Danmark vil det
være Finanstilsynet, som står for tilsynet med danske virksomheder
også
selv om de udbyder produkter i andre EU-lande. EIOPA sørger dog for en vis
tilsynsmæssig ensartethed ved at holde øje med markedet og de nationale
myndigheders årlige tilsynsplaner.
Hvis en virksomhed ikke overholder de krav, der gælder for PEPP-produkter,
kan EIOPA beslutte at tilbagetrække tilladelsen.
Hvad er fidusen ved PEPP?
PEPP-produktet giver ifølge Kommissionen flere fordele for pensionsopspa-
rerne. Bl.a. kan et PEPP-produkt indeholde op til fem forskellige investerings-
muligheder for deres pensionsindbetalinger. En af investeringsmulighederne
skal være en standardløsning, der er så tilpas sikker, at opsparerne som mini-
mum får deres investerede kapital tilbage. Pensionsopsparerne vil desuden
have ret til omkostningsfrit at vælge en anden investeringsmulighed én gang
hvert 5. år.
8
EIOPA, som er en del af Det Europæiske Finanstilsyn, er et uafhængigt organ, som rådgiver
Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet.
4/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
1794951_0005.png
Pensionsopsparerne får også mulighed for at skifte til en anden pensionsud-
byder i EU. Det kan også højst ske én gang hvert 5. år, men mod betaling af
et gebyr, som ikke må overstige 1,5 pct. af den positive saldo på forbrugerens
PEPP-konto.
Endelig gælder der fuld portabilitet i hele EU for PEPP-produkter. Det betyder
bl.a., at en pensionsopsparer kan tage sin opsparede pension med uden at
skifte udbyder, hvis han flytter til et andet EU-land, og samtidig beholde de
fordele og incitamenter, som var forbundet med aftalen. Alle virksomheder,
som ønsker at udbyde PEPP-produkter, vil efter en 3-årig indfasningsperiode
være forpligtede til at levere PEPP-produkter gennem særskilte afdelinger i
alle EU-lande.
Investering af PEPP-midler
Udbyderne af PEPP’er bør, ifølge Kommissionen, have frihed til at investere
pensionsmidler fra PEPP’er. Men de skal også bestræbe sig på at varetage
deres kunders investeringer på ansvarlig vis.
Investeringerne skal derfor foretages i overensstemmelse med det såkaldte
prudent person-princip , som i dag allerede bruges i de eksisterende regler på
pensions- og forsikringsområdet
9
. Pensionsmidler skal bl.a. investeres, så det
er i forbrugernes langsigtede interesse som helhed, ligesom investeringerne
overvejende skal ske på regulerede markeder. For så vidt angår investeringer
i aktiver, som ikke er optaget til handel på et reguleret marked, skal udbyde-
ren udvise forsigtighed. Investeringer i derivater skal være muligt, men kun
hvis det bidrager til at reducere investeringsrisici eller letter en effektiv porte-
føljeforvaltning.
Kommissionen lægger desuden op til at tilskynde udbydere til at investere
bæredygtigt i infrastrukturprojekter og selskaber. Det sker ved at stille krav
om, at virksomhederne i deres produktinformation skal oplyse om tilgængelige
oplysninger vedrørende investeringspolitikkens resultater for så vidt angår mil-
jømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold.
Klager og sanktioner
Hvis en finansiel virksomhed handler i strid med reglerne for PEPP kan en
pensionsopsparer klage, og virksomheden kan pålægges sanktioner.
9
Det
såkaldte Prudent person”-princip
er bl.a. beskrevet
i EU’s forordning 2009/138 (Solvens II) i
artikel 132.
5/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
1794951_0006.png
I første omgang kan pensionsopspareren klage til udbyderen eller distributø-
ren af PEPP
10
. Normalt skal udbyderen og distributøren svare senest 15 ar-
bejdsdage efter klagens modtagelse. Men hvis der foreligger usædvanlige for-
hold, hvor svaret ikke kan gives inden for de 15 dage, sendes et foreløbigt
svar. Fristen for at modtage det endelige svar må under ingen omstændighe-
der overskride 35 dage.
Hvis pensionskunden ikke er tilfreds med svaret, skal sagen kunne behandles
af en tvistbilæggelsesinstans nedsat af medlemsstaten. Denne tvistbilæggel-
sesinstans skal være uafhængig, upartisk, gennemsigtig og effektiv.
Hvis det viser sig, at en finansiel virksomhed har overtrådt reglerne, kan de
kompetente myndigheder pålægge den administrative sanktioner eller så-
kaldte afhjælpende foranstaltninger, som er effektive, forholdsmæssige, og
som har afskrækkende virkning. Eksempelvis kan virksomheden pålægges
administrative bøder på mindst 5 mio. euro eller bøder på mindst det dobbelte
af den fortjeneste, der er opnået ved overtrædelsen.
Henstilling om skattefradrag til PEPP
En vigtig forudsætning for at gøre PEPP attraktiv for de europæiske pensions-
opsparere er, at de får samme skattelettelser, som hvis de laver en national
pensionsopsparing. Selv om EU-landene har vidt forskellige regler for brugen
af skatteincitamenter til at fremme individuelle pensionsordninger, lægger
Kommissionen ikke op til en harmonisering af landenes skatteregler
11
.
I stedet har Kommissionen vedtaget en henstilling til EU-landene om
12
, at de
giver PEPP de samme skattemæssige fradrag, som de giver tilsvarende nati-
onale pensionsprodukter i den nationale lovgivning
det sker også selvom
PEPP ikke opfylder alle nationale kriterier, som det pågældende EU-land kræ-
ver overholdt for at få en skattefordel i forbindelse med den nationale skatte-
ordning. Hvis et EU-land har mere end en type individuel pensionsordning,
henstiller Kommissionen, at
PEPP’en indrømmes den mest favorable skatte-
behandling.
Kommissionen forsøger også at sætte skub i et fælles marked for frivillige in-
dividuelle pensioner ved at opfordre EU-landene til at udveksle bedste praksis
10
11
Det kan ske på et af de officielle sprog i det pågældende EU-land.
I nogle lande er det de indbetalte bidrag til individuelle pensionsopsparinger, som berettiger til
en form for skattelettelse. I andre lande er det investeringsafkastet, som er fritaget fra skat, li-
gesom der kan være skatteincitamenter i udbetalingsfasen.
12
Se Kommissionens henstilling i C(2017)4393 af 29/6 2017.
6/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
1794951_0007.png
for beskatningen af individuelle pensionsprodukter. Hensigten er bl.a. at få af-
stemt EU-landenes forskellige nationale kriterier for indrømmelse af skattein-
citamenter mest muligt.
Regeringens holdning til PEPP
Regeringen oversendte sit grund- og nærhedsnotat om PEPP-forslaget til Fol-
ketinget den 27. september 2017
13
. Ifølge dette notat støtter regeringen gene-
relt formålet med forslaget. Regeringen understreger dog samtidig, at det er
vigtigt, at forslaget ikke resulterer i mindre attraktive pensioner på markeder
som f.eks. det danske, hvor systemet allerede i dag virker godt. Regeringen
ser samtidigt ansvaret for at opbygge passende og effektive pensionssyste-
mer som et rent nationalt anliggende.
For så vidt angår den skattemæssige behandling af PEPP-produkter vil rege-
ringen fastholde de eksisterende danske skatteregler på området, idet en lem-
pelse af godkendelsesreglerne vil sætte Danmarks skatteindtægter fra pensi-
onsordninger under pres.
Allerede i oktober 2016 udtalte regeringen sig om ideen om, at EU skulle ved-
tage lovgivning, som kan fremme udviklingen af individuelle pensionsproduk-
ter på EU-plan
14
. Det skete i et høringssvar til Kommissionen i forbindelse
med en konsultation, som Kommissionen afholdt i perioden 27. juli til 31. okto-
ber i 2016
15
.
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Ifølge
EU’s nærhedsprincip
skal EU kun handle, hvis og i det omfang de en-
kelte EU-lande ikke i tilstrækkelig grad kan opfylde de med lovgivningsforsla-
get påtænkte mål
16
.
Det centrale spørgsmål, som Folketinget skal undersøge i forbindelse med
PEPP-forslaget, er derfor, om forslagets mål om at gennemføre et indre mar-
ked for individuelle pensionsprodukter og få flere europæere til at spare op til
For en fuldstændig gengivelse af regeringens holdning til PEPP-forslaget henvises til grund- og
nærhedsnotatet, som blev oversendt til Folketinget den 27. september 2017.
14
Høringssvaret fra daværende erhvervsminister, Troels Lund Poulsen, blev sendt til Kommissio-
nen den 24. oktober 2016.
15
Se høringen her:
http://ec.europa.eu/finance/consultations/2016/personal-pension-
framework/docs/consultation-document_en.pdf
16
Se TEU artikel 5, stk. 1.
13
7/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
1794951_0008.png
alderdommen
”i tilstrækkelig grad” kan
opnås gennem national lovgivning i
stedet for at vedtage EU-lovgivning?
Ifølge Kommissionen er dette ikke tilfældet. EU-landene kan ikke selv fjerne
den eksisterende fragmentering af markedet for individuelle pensionsproduk-
ter. Opsplitningen i nationale markeder fører ifølge Kommissionen til merom-
kostninger for pensionsudbyderne og modvirker handel med individuelle pen-
sionsprodukter
på tværs af EU’s
landegrænser. Ifølge Kommissionen gør de
nuværende nationale regler det samtidig vanskeligt for personer, som flytter til
et andet EU-land at beholde deres pensionsprodukter og udbydere.
Fælles EU-regler om PEPP skal være med til at afhjælpe følgerne af denne
markedsfragmentering. Bl.a. kan de ifølge Kommissionen reducere virksom-
hedernes omkostninger som følge af stordriftsfordele, særlig i forhold til inve-
stering og administration. En EU-ramme vil gøre det nemmere for udbydere at
operere på tværs af EU’s landegrænser og centralisere visse funktioner på
EU-plan. PEPP vil også føre til et større udbud af individuelle pensionspro-
dukter i EU og lavere priser for kunderne. Endelig forudsiger Kommissionen,
at PEPP kan være med til at øge opsparingen i individuelle pensioner som et
supplement til pensionsopsparernes statslige og arbejdsmarkedsrelaterede
pensioner, hvilket kan bidrage til at sikre tilstrækkelige dækningsgrader i frem-
tiden.
Kommissionens såkaldte udvalg for forskriftskontrol stiller dog spørgsmåls-
tegn ved et af forslaget formål, nemlig om PEPP, for alvor kan gøre noget ved
den lave opsparing i individuelle pensionsprodukter i EU
17
. Ifølge udvalget
overvurderer Kommissionen størrelsen af den ekstra pensionsopsparing,
PEPP vil føre til, og dermed også PEPPs bidrag til udviklingen af kapitalmar-
kedsunionen. Kommissionen mangler også i den forbindelse at forklare, hvor-
for PEPP skulle være en mere attraktiv investering end nationale pensionsop-
sparinger, og i hvilket omfang investeringer i PEPP kommer til at ske på be-
kostning af opsparingen i nationale pensionsprodukter.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Regeringen vurderer, at det vil være et væsentligt bidrag til øget pensi-
onsopsparing på tværs af EU, herunder at forbedre udbuddet af tilgængelige,
robuste pensionsprodukter på det europæiske marked. Det formål opnås
bedst ved EU-regulering.
17
Se udvalgets udtalelser fra den 2. maj og den 16. maj 2017, som også nævnes ovenfor i fod-
note 5.
8/9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 280: EU-note om nyt fælleseuropæisk pensionsprodukt (PEPP)
Fristen for gennemførelsen af et nærhedstjek af Kommissionens forslag er
den 27. oktober 2017. Folketinget kan senest her påtale eventuelle krænkel-
ser af nærhedsprincippet, hvilket skal ske gennem vedtagelsen af en begrun-
det udtalelse til Kommissionen.
9/9