Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 358
Offentligt
1791744_0001.png
Høringsudkast
Udkast
til
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i
slutforbruget
§1
I bekendtgørelse nr. 1358 af 3. december 2013 om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet
i slutforbruget foretages følgende ændringer:
1.
Indledningen
affattes således:
»I medfør af § 20, stk. 2, § 22, stk. 4, § 28, stk. 3, og § 69, stk. 5, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret ved lov nr. 1755 af 27. december 2016 og
lov nr. 662 af 8. juni 2017, og efter forelæggelse for Folketingets Klima-, Energi- og
Bygningsudvalg fastsættes:«
2.
§ 9
affattes således:
§ 9.
Energitilsynet kan efter ansøgning forhøje omkostningsrammen midlertidigt for
netvirksomheder, jf. § 26 i bekendtgørelse nr. x af y om indtægtsrammer for netvirksomheder, der
har dokumenterede meromkostninger som følge krav om udskiftning og opgradering af elmålere til
fjernaflæste elmålere, fremskyndelse af investeringer i fjernaflæste elmålere og indsendelse af
timemålte forbrugsdata til datahubben.
Stk. 2.
Omkostningsrammen kan forhøjes med dokumenterede meromkostninger ved
fremskyndelse af investeringer som følge af tidsfristen i § 2, stk. 1.
Stk. 3.
Omkostningsrammen kan forhøjes med dokumenterede meromkostninger til udskiftning
eller opgradering af elmålere til fjernaflæste elmålere, der opfylder kravene i §§ 4-7, jf. § 2, stk. 1.
Stk. 4.
Omkostningsrammen kan forhøjes med øgede driftsomkostninger som følge af forskrifter
udstedt af Energinet.dk om indsendelse af timemålte forbrugsdata, jf. § 8, stk. 1.
Stk. 5.
Energitilsynet anvender standardiserede forudsætninger for forhøjelse af
omkostningsrammen som følge af øgede driftsomkostninger efter stk. 4. Energitilsynet kan anvende
standardiserede forudsætninger for forhøjelse af omkostningsrammen som følge af dokumenterede
meromkostninger efter stk. 2 og 3. Ved udarbejdelse af standardiserede forudsætninger i forhold til
stk. 2 og 3 tager Energitilsynet bl.a. hensyn til en forventet levetid på 15 år for elmålerne og
netvirksomhedernes sparede omkostninger til den relevante alternative investering, der indtil den
31. december 2020 vil være en elektronisk ikke-fjernaflæst elmåler.
Stk. 6.
En netvirksomhed kan efter reglerne i § 37 i bekendtgørelse nr. x af y om indtægtsrammer
for netvirksomheder én gang årligt ansøge Energitilsynet om en midlertidig forhøjelse af
omkostningsrammen for det år, hvor de dokumenterede meromkostninger er afholdt, jf. stk. 1-4.
Retten til at få godkendt en forhøjelse af omkostningsrammen bortfalder, såfremt Energitilsynet
ikke har modtaget en ansøgning rettidigt.
§2
Stk. 1.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 358: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og bekendtgørelse om forrentningssats for netvirksomheders fremadrettede aktivbase samt ændringer af bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget og bekendtgørelse om it-beredskab for el- og naturgassektorerne
1791744_0002.png
Høringsudkast
Stk. 2.
Ansøgning om forhøjelse af reguleringsprisen for omkostninger afholdt i 2017 sker efter
de hidtil gældende regler.
Energistyrelsen,
den x. y 2017