Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 250
Offentligt
1763795_0001.png
Redegørelse efter § 6 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund
om tilladelser efter undergrundsloven
Lolland-Falster
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
16. maj 2017
J nr.
2016-9128 og
2016-6350
/bir/ksc/tfu
1 Indledning
Det fremgår af § 6, stk. 1, i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011, som ændret ved lov nr.
535 af 29. april 2015 og ved lov nr. 427 af 18. maj 2016, at energi-,
forsynings- og klimaministeren meddeler tilladelser til efterforskning og
indvinding af råstoffer, efter at sagen har været forelagt for et af Folketinget
nedsat udvalg.
Energistyrelsen modtog den 17. maj 2016 en ansøgning fra Nail Resources
Denmark B.V. om en tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter
og den 1. september 2016 om en tilladelse til efterforskning og indvinding af
geotermisk energi til fjernvarme omfattende det samme område på
hovedparten af Lolland-Falster.
./.
Se vedlagte kortbilag.
2 Kulbrintetilladelse
2.1 Åben dør-procedure
Åben dør-proceduren giver olieselskaberne mulighed for løbende at søge
om tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og naturgas i meget
store dele af Danmark. Ordningen omfatter hele landområdet, de indre
farvande og Nordsøen. Dog er Centralgraven med tilgrænsende områder,
hvor der afholdes udbudsrunder, undtaget. Baggrunden for proceduren er
et ønske om at tiltrække olieselskaber med nye efterforskningsidéer til
områder, hvor efterforskningen ikke hidtil har ført til fund af olie og gas.
For en mere detaljeret beskrivelse af Åben dør-proceduren henvises til
Energistyrelsens redegørelser af november 1996 (Alm. Del
bilag 52) og af
21. januar 1999 (Alm. del
bilag 189), der begge er fremsendt til Det
Energipolitiske Udvalg.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Side 1/8
T: +45 3392 6700
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Tilladelser efter undergrundsloven – Lolland-Falster
1763795_0002.png
Når Energistyrelsen modtager en ansøgning i Åben Dør-proceduren,
offentliggøres modtagelsen på styrelsens hjemmeside. På den måde kan
andre olieselskaber få kendskab til, at det pågældende område må
forventes at blive optaget, hvis ansøgningen imødekommes.
2.2 Ansøgning - kulbrinter
Det ansøgte område omfatter hovedparten af Lolland-Falster indenfor Åben
dør-området, og i følge ansøgningen omfatter det efterforskningsmæssige
mål alene konventionel olie og gas og derved ikke naturgas fra skiferlag i
undergrunden. Der er tale om efterforskningsmål som også inden for de
seneste år har været efterforsket i Sønderjylland og i området syd for den
tysk/danske grænse.
Alle tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter og geotermisk
energi kan føre til behov for frakturering både i efterforskningsfasen og en
eventuelt senere indvindingsfase. Det bemærkes i den forbindelse, at mens
frakturering generelt er en forudsætning for udnyttelse af skifergas,
anvendes teknikken også i et vist omfang i forbindelse med indvinding fra
de mere kendte reservoirtyper i f.eks. sandstenslag og kalkstenslag. Det er
der en række eksempler på både fra Nordsøen og fra en række olie/gas
projekter og nogle geotermiprojekter på land i Europa, jf. klima-, energi- og
bygningsministerens svar på spm. 59, KEB alm. del 2012-13. Det kan
derfor ikke udelukkes, at anvendelse af frakturering kan blive aktuelt, hvis
der gøres fund af kulbrinter. Konkrete arbejder, som eksempelvis
frakturering vil skulle godkendes efter bestemmelser i undergrundloven og
miljølovgivningen, og hvis miljø- og sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan
opfyldes, godkendes aktiviteten ikke, jf. afsnit 4.
Nail Resources Denmark B.V. er et mindre selskab, der ikke tidligere har
haft andele i tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas.
Selskabet ejes af Nail Petroleum B.V. og Danica Resources ApS, hvor
Danica Resources ApS har haft andele i tilladelse 1/08 (omfattende blandt
andet Lolland-Falster), 1/09 og 2/09, der omfattede områder i Midtjylland.
Efter modtagelsen af ansøgningen har Energistyrelsen været i dialog med
selskabet om arbejdsprogrammet.
2.3 Vurdering
Det er Energistyrelsens opfattelse, at gennemførelse af de
efterforskningsarbejder, Nail Resources Denmark B.V. har tilbudt, vil
resultere i ny viden om undergrunden i det pågældende område, hvor
efterforskningen ikke hidtil har ført til kommercielle fund af olie og gas.
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Tilladelser efter undergrundsloven – Lolland-Falster
1763795_0003.png
Energistyrelsen har vurderet ansøgers tekniske og økonomiske kapacitet
og fundet dem tilstrækkelige. Når tilladelsen er givet, skal der løbende
følges op på om den fornødne tekniske og økonomiske kapacitet er til
stede:
forud for overgang til en ny fase i arbejdsprogram,
inden godkendelse af en boring,
inden godkendelse af en plan for indvindingsvirksomhed og
inden iværksættelsen af en plan for afvikling af anlæg.
Energistyrelsen finder, at ansøgningen bør imødekommes.
2.4 Tilladelsen
Det er meddelt selskabet, at tilladelsen ikke vil omfatte tilladelse til
efterforskning og indvinding af skifergas, men alene konventionel olie og
gas.
Tilladelsen vil blive givet til Nail Resources Denmark B.V. med en andel på
80 %. Nordsøfonden vil få tildelt den statslige andel på 20 %, der optræder i
alle olie- og gastilladelser, der gives i Danmark.
Tilladelsen vil blive givet med en efterforskningsperiode på 6 år, som er
opdelt i faser. Rettighedshaveren skal inden for den periode gennemføre
følgende arbejdsprogram:
Fase 1 (år 1-2):
Geologiske/geokemiske/geofysiske studier og en
geokemisk/mikrobiel undersøgelse. Rettighedshaveren skal
herefter enten forpligte sig til fase 2 eller tilbagelevere
tilladelsen.
Fase 2 (år 3-4):
Gennemføre en 2D eller 3D seismisk undersøgelse. Hvis
rettighedshaveren forpligter sig til en 2D seismisk
undersøgelse, skal rettighedshaveren herefter enten forpligte
sig til en 3D seismisk undersøgelse eller tilbagelevere
tilladelsen efter det tredje år. Hvis rettighedshaveren forpligter
sig til en 3D seismisk undersøgelse skal rettighedshaveren
herefter enten forpligte sig til fase 3 eller tilbagelevere
tilladelsen.
Fase 3 (år 5-6):
Foretage en efterforskningsboring.
Hvis selskabet påviser kommercielle olie- eller gasforekomster og giver
tilsagn om at indvinde forekomsten, har de ret til en forlængelse af
tilladelsen i op til 30 år for et afgrænset område, der indeholder
forekomsten.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Tilladelser efter undergrundsloven – Lolland-Falster
1763795_0004.png
Forud for stillingtagen til projekter vedrørende indvinding skal en vurdering
af projektets miljøpåvirkninger være gennemført. I den forbindelse vil
offentligheden blive inddraget, idet miljøvurderingen underkastes en
offentlig høring i minimum otte uger.
Det bemærkes, at rettighedshaverne til tilladelser til efterforskning og
indvinding har et ubegrænset ansvar for skader, der forvoldes i forbindelse
med virksomhed omfattet af loven, jf. undergrundslovens § 35. Herudover
hæfter selskaberne i en tilladelse solidarisk for erstatningskrav og for
opfyldelsen af forpligtelser overfor staten i medfør af tilladelsen, jf.
modeltilladelsens § 31.
Det er hensigten at udstede tilladelsen, når denne redegørelse i
overensstemmelse med undergrundslovens § 6 har været forelagt udvalget.
3 Geotermitilladelse
3.1 Procedure
Der kan ansøges om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk
energi med henblik på fjernvarmeforsyning. Der er fastsat to årlige
ansøgningsfrister, hhv. den 1. februar og den 1. september, jf. § 18 a. i
undergrundsloven.
3.2 Ansøgningen - geotermi
Ansøgningen fra Nail Resources Denmark B.V. om tilladelse efter
undergrundslovens § 5 til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
til fjernvarmeforsyning omfatter hovedparten af Lolland-Falster ligesom
ansøgningen vedrørende kulbrinter.
Nail Resources Denmark B.V. er eneansøger, og er et mindre selskab, der
ikke tidligere har efterforsket og produceret geotermisk energi. Selskabet
ejes af Nail Petroleum B.V. og Danica Resources ApS.
Nail Resources Denmark B.V. har tilbudt at udføre en række
efterforskningsarbejder med henblik på nærmere at undersøge og vurdere
det geotermiske potentiale i de ansøgte områder.
Efter modtagelsen af ansøgningen har Energistyrelsen været i dialog med
selskabet om arbejdsprogrammet.
3.3 Vurdering
Det er Energistyrelsens opfattelse, at gennemførelse af de
efterforskningsarbejder, som Nail Resources Denmark B.V. har tilbudt, vil
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Tilladelser efter undergrundsloven – Lolland-Falster
1763795_0005.png
resultere i ny viden om undergrunden i det pågældende område og kan
bidrage til en øget anvendelse af geotermisk energi til fjernvarme.
Energistyrelsen har ikke vurderet, om det i praksis er teknisk og økonomisk
muligt at indvinde geotermisk energi i de områder, Nail Resources Denmark
B.V. har ansøgt om.
Som for kulbrintetilladelsen har Energistyrelsen vurderet ansøgers tekniske
og økonomiske kapacitet som værende tilstrækkelig. Der vil løbende blive
fulgt op på, om den fornødne tekniske og økonomiske kapacitet fortsat er til
stede efter de samme principper, som beskrevet for kulbrintetilladelsen.
Det er Energistyrelsens vurdering, at ansøgningen fra Nail Resources
Denmark B.V. opfylder betingelserne for, at der kan meddeles en tilladelse,
og på den baggrund bør imødekommes.
3.4 Tilladelsen
Vilkårene for geotermitilladelsen er udformet med udgangspunkt i
Energistyrelsens modelvilkår for nye tilladelser til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi med henblik på fjernvarmeforsyning, dog
med visse ændringer som følge af, at der er tale om en tilladelse relateret til
en kulbrintetilladelse.
Tilladelsen vil blive givet med en efterforskningsperiode på 6 år, som er
opdelt i faser. Rettighedshaveren skal inden for den periode gennemføre
følgende arbejdsprogram:
Fase 1 (år 1-2):
Geologiske/geofysiske studier og en redegørelse for det
geotermiske potentiale samt afsætningsmulighederne.
Rettighedshaveren skal herefter enten forpligte sig til fase 2
eller tilbagelevere tilladelsen.
Fase 2 (år 3-4):
Arealindskrænke tilladelsen til det område der arbejdes
videre med, samt gennemføre en seismisk undersøgelse.
Rettighedshaveren skal herefter enten forpligte sig til fase 3
eller tilbagelevere tilladelsen.
Fase 3 (år 5-6):
Arealindskrænke tilladelsen til det område der arbejdes
videre med, samt foretage en efterforskningsboring.
Hvis selskabet giver tilsagn om indvinding af geotermisk energi til
fjernvarmeforsyning, har de ret til en forlængelse af tilladelsen i op til 30 år
for et afgrænset område.
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Tilladelser efter undergrundsloven – Lolland-Falster
1763795_0006.png
Det er hensigten at udstede tilladelsen, når denne redegørelse i
overensstemmelse med undergrundslovens § 6 har været forelagt udvalget.
4 Afsluttende bemærkninger
Det er Energistyrelsens vurdering, at ansøgningerne opfylder betingelserne
for, at der både kan meddeles en tilladelse til efterforskning og indvinding af
kulbrinter og af geotermisk energi.
Det bemærkes, at de to kommende tilladelser vil være undergivet de til
enhver tid i Danmark gældende retsregler, ligesom tilladelserne ikke vil
fritage rettighedshaverne for at indhente de tilladelser og godkendelser, der
i øvrigt er nødvendige i medfør af undergrundsloven og anden lovgivning.
Det indebærer blandt andet, at konkrete arbejder som f.eks. gennemførelse
af seismiske undersøgelser eller udførelse af en boring vil skulle godkendes
efter bestemmelser i undergrundloven og miljølovgivningen. Hvis miljø- og
sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan opfyldes, godkendes aktiviteten ikke.
Når sagen er forelagt for Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg,
er det hensigten at meddele de nye tilladelser snarest muligt, sådan at
rettighedshaverne kan påbegynde gennemførelsen af arbejdsprogrammet
knyttet til hhv. geotermitilladelsen og kulbrintetilladelsen.
Bilag:
Kortbilag for kulbrintetilladelse
Kortbilag for geotermitilladelse
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Tilladelser efter undergrundsloven – Lolland-Falster
1763795_0007.png
Kortbilag for kulbrintetilladelse
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 250: Tilladelser efter undergrundsloven – Lolland-Falster
1763795_0008.png
Kortbilag for geotermitilladelse
Side 8/8