Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 232
Offentligt
1759028_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato:
18. maj 2017
J nr. 2017-1505
Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om indregning af
driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med
Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital
Til udvalgets orientering træder bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige
afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden,
forrentning af indskudskapital i kraft pr. 19. maj 2017.
Bekendtgørelsen udstedes med hjemmel i varmeforsyningslovens § 20, stk. 2, og
skal erstatte bekendtgørelse nr. 175 af 18. marts 1991 om driftsmæssige
afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital
ifølge lov om varmeforsyning med senere ændring, der ophæves.
Et bekendtgørelsesudkast har været i høring i perioden fra den 12. maj - 15. maj
2017. Høringen gav ikke anledning til større ændringer af bekendtgørelsen. Det er
dog præciseret, at ansøgninger om tilladelse til at indregne forrentning af
indskudskapital modtaget i Energitilsynet inden den 19. maj 2017 behandles efter
reglerne i den tidligere bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen fastsætter de overordnede betingelser, som skal være til stede,
før en varmeforsyningsvirksomhed kan indregne driftsmæssige afskrivninger,
henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital i prisen på
fjernvarme.
Det fremgår af afskrivningsbekendtgørelsens § 6, at indregning af en rimelig
forrentning af indskudskapital kan ske med Energitilsynets tilladelse.
Som det er udvalget bekendt, har Energitilsynet den 31. januar 2017 efter de
nuværende regler i en konkret sag tilladt, at EnergiGruppen Jylland Varme A/S i
priserne for varme kan indregne forrentning af indskudskapital for årene 2011 til
2017 på i alt 172 mio. kr. på nærmere fastsatte vilkår.
En række andre virksomheder har tilsvarende ansøgt om forrentning af
indskudskapital, der samlet udgør et anseeligt beløb. Det er Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriets vurdering, at Energitilsynets afgørelse efter de nuværende
regler kan føre til uhensigtsmæssige prisstigninger for de tilsluttede
varmeforbrugere, hvis varmeforsyningsvirksomhederne indregner forrentning af
indskudskapital efter tilsvarende principper.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 232: Orientering om ikrafttræden af bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital
1759028_0002.png
Jeg har derfor som tidligere oplyst besluttet at udstede en ny bekendtgørelse, der i
videst muligt omfang skal skærme varmeforbrugerne mod lignende sager.
I første omgang fastsætter jeg regler i bekendtgørelsen om, at Energitilsynet ikke
kan tillade, at varmeforsyningsvirksomheder indregner forrentning af
indskudskapital, som ikke anvendes til at drive og investere i
fjernvarmevirksomheden til gavn for varmeforbrugerne.
En indskudskapital, der ikke anvendes til gavn for varmeforbrugerne skal med
andre ord forrentes med et rundt nul.
Denne ændring fremgår af bekendtgørelsens § 6, stk. 2. Energistyrelsen overvejer
på baggrund af bemærkninger fra Sekretariatet for Energitilsynet at præcisere,
hvornår indskudskapital kan betragtes som anvendt i en fjernvarmevirksomhed,
herunder om dette bør ske ved vejleding eller ved bekendtgørelse.
Flere høringssvar kritiserer, at der er tale om en meget kort høringsfrist. Jeg er
meget opmærksom herpå, men den korte frist er nødvendig mhp. at standse
muligheden for at forrente ikke-anvendt indskudskapital øjeblikkeligt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2