Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 229
Offentligt
1757737_0001.png
Foreningen af Danske
Solcelleejere
Foretræde for
Energiudvalget 18. maj 2017
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0002.png
Tre udfordringer:
Tarifmodeller er baseret på vildledning af
forbrugerne, og rammer med tilbagevirkende
kraft.
Målemetoder er ulovlige.
Seneste udspil annullerer værdien af 15 års
Smart Grid F&U satsning.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0003.png
Foreningen af Danske Solcelleejere
har samlet dokumentation for den officielle
information til nye solcelleejere fra 2010.
og
Markedsføringen af solcelleordningerne siden
2010
overfor solcelleejerene
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0004.png
Vedr. Lagring på det kollektive
elforsyningsnet.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0005.png
lovgivningen 2009/1 LSF 162 17. marts 2010
Læs afsnit 3.2.1.2 hvor i der står at:
Elektricitet fremstillet på et solcelleanlæg er under visse betingelser undtaget fra
den almindelige afgift på elektricitet af hele den producerede mængde.
Når produktionen er mindre end forbruget leveres den manglende el fra det
kollektive net, og når produktionen er større end forbruget, leveres
overskudsproduktionen ud på nettet.
En solcelleanlægsejer kan dermed populært sagt
»lagre«
overskydende produktion
på nettet. Med den eksisterende solcelleordning opgøres det efter et år, hvor meget
der netto er leveret fra eller til nettet, svarende til den normale
forbrugsaflæsningsperiode.
Da solceller har langt størstedelen af produktionen i sommerperioden, mens
elforbruget er nogenlunde konstant over året, gør ordningen det muligt at
modregne overskudsproduktionen om sommeren i forbruget om vinteren. Langt de
fleste solcelleanlæg er dog relativt små, hvorfor de kun producerer el svarende til
en del af det årlige elforbrug.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0006.png
Energinet udgiver d. 28. juni 2010,
Retningslinjer for nettoafregning af
egenproducenter,
hvor i de skriver hvordan
at elforsyningsnettet anvendes:
Nettoafregning på timebasis:
Egenproducenten
"låner"
det kollektive elforsyningsnet (side 14)
Nettoafregning på årsbasis:
Egenproducenten
"låner"
det kollektive elforsyningsnet (side 23)
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0007.png
Energistyrelsen fortælle i
Faktaark fra 6
november 2012
at:
Den nuværende nettomålerordning giver private husstande mulighed for
”beregningsmæssigt” at
lagre
den overskydende produktion fra solrige
tidspunkter på nettet, for så at hente den samme mængde el uden
omkostninger på andre tidspunkter.
Ejere af solcelleanlæg, slipper således for i stor udstrækning at betale til det
kollektive net, selvom de løbende bruger det i den udstrækning,
solcelleanlægget ikke kan dække det øjeblikkelige forbrug.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0008.png
Energistyrelsen fortælle i
faktaark fra 8
november 2012
at:
Den nuværende årsbaserede nettomålerordning giver private husstande
mulighed for ”beregningsmæssigt” at
lagre
den overskydende produktion fra
solrige tidspunkter på nettet for så at hente den samme mængde el uden
omkostninger på andre tidspunkter.
Ejere af solcelleanlæg slipper således for, i stor udstrækning, at betale til det
kollektive net, selvom de løbende bruger det i den udstrækning,
solcelleanlægget ikke kan dække det øjeblikkelige forbrug.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0009.png
Energinet udgiver d, februar 2016 I
Retningslinjer for nettoafregning af
egenproducenter under Engros-modellen,
Hvor i de skriver hvordan elforsyningsnettet
anvendes:
For Nettoafregning på timebasis: Gruppe 1 og 2 (side 24)
Man kan sige, at egenproducenten
"låner"
det kollektive elforsyningsnet i
maksimalt én time til opbevaring af elektricitet i de tilfælde, hvor
egenproducenten har overskudsproduktion, som senere i samme time
bruges til at dække eget elforbrug. Både gruppe 1 og 2 opgøres netto på
timebasis.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0010.png
For Nettoafregning på årsbasis: Gruppe 6 (side 37)
Egenproducenten i nettoafregningsgruppe 6
"låner"
det kollektive
elforsyningsnet i løbet af afregningsperioden til opbevaring af elektricitet.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0011.png
I den nylig høring af 1 maj 2017 af
Flexafregning er mange af metode
anmeldelserne allerede metodeanmeldt i
januar 2010. (Se bilag 2.)
Følgebrev - Høring af Energinet.dk's metoder for flexafregning af årsbaseret nettoafregning
Bilag 1 - Energinet.dk's metoder for flexafregning - Tillæg vedr. årsbaseret nettoafregning
Bilag 2 - Metodeanmeldelse af flexafregning d. 4. september 2015,
I høringen er der mange
af metoderne, om er metodegodkendt i januar 2012.
Flexafregning er ikke forenelige med Folketingets love fra 2010 og frem til til
19. november 2012 og i loven af 19. november stadfæstede solcelleejerenes
ordning 20 år frem.
Omkostningen ved flexafregning af årsnettoafregnere solcelleejere
fortsættes på næste side
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0012.png
Flexafregning er ikke forenelige med
Lov 2012/1 SF.L L86
,
fra 19.
november 2012, hvor der indføres en indføres en overgangsordning på 20
år for alle dem, der har investeret i et solcelleanlæg eller i andet mindre
vedvarende energi anlæg inden fremsættelsestidspunktet i dag. Det
betyder, at alle omfattede anlæg uændret kan fortsætte på den
årsbaserede nettoafregning i 20 år.
Energinet vil ved ændringen tilsidesætte af
lovgivningen 2009/1 LSF 162
17. marts 2010
afsnit 3.2.1.2 og egne
retningslinjer for nettoafregning af
egenproducenter
fra 2010 og
Retningslinjer for nettoafregning af
egenproducenter under Engrosmodellen,
samt tilsidesætte egne
markedsføring og oplysningspligt for ordningen siden 2010 for mindre VE
producenter (solceller og husstandsvindmøller). Solcelleejerene gives en
ret til af lagre og låne det kollektive elnet fra sommer til vinter.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0013.png
Vi mener at EnergiNet og Energiministeriet m.fl. har været bekendt med at
ordningerne for solcelleejerne ikke har været forenelig siden vedtagelse af
Lov 575 af 18 juni 2010.
Som det ses i dette dokumenterne har Flexafregningen hele tiden
hensigtsmæssig været forudsætning for
Engrosmodellen
er fra 18 juni 2012
,se siden 2. hvor i der står at:
Flexafregning benyttes i forhold til kunder med timemålere og med et
årsforbrug under 100.000 kWh. Disse kunder er som altovervejende
hovedregel hidtil afregnet som skabelonkunder.
Flexafregning forudsætter hjemmel til at prisdifferentiere, der som
udgangspunkt er i strid med princippet om forbud mod krydssubsidiering,
som fastsat i § 73, stk. 1, i elforsyningsloven. Sammen med engrosmodellen
bliver prisdifferentiering tilladt, forudsat det sker af hensyn til effektiv
udnyttelse af elnettet og forsyningssikkerhed.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0014.png
Vedr. Tarifmodellerne:
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0015.png
I
lovgivningen 2009/1 LSF 162 17. marts 2010
Læs afsnit 3.2.1.2 (Side 15) hvor i der står at:
Værdien af produktionen svarer således til de
sparede omkostninger inklusiv
afgifter, tariffer mv. til køb af en tilsvarende elmængde.
(Gældende), som
fortæller og målemetoden og fritager årsbaseret nettoafregning forbruger.
Se vedhæftet mail fra Skatteministeren
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0016.png
Lov 575 fremsat 25-04-2012
står der
følgende, som hensigten med flexafregning:
§
1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012,
foretages følgende ændringer:
37. I
§
73, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.:
»Prisdifferentiering af hensyn til effektiv udnyttelse af elnettet og
forsyningssikkerhed er tilladt.«
Henviser også til slide 13
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0017.png
Dansk Energi laver d. 11. januar 2011 en
ulovlig indførelse af
rabat for
husstandsvindmølleejere og solcelleejere
jævnfør
§73:
Netselskaber har lovmæssigt ret til at opkræve betaling fra små
solcelleanlæg og husstandsvindmøller
såkaldte mikroanlæg, der er
tilsluttet elnettet.
Men efter en intern drøftelse blandt Dansk Energis medlemmer, åbnes der nu
op for, at ejere af mikroanlæg får rabat, hvis den samlede kapacitet ikke
overstiger 6 kW. Ordningen er ifølge Dansk Energi indtil videre sat til at køre i
to år som en opstartshjælp.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0018.png
Energistyrelsen fortælle i
Faktaark fra 6
november 2012
at:
Den nuværende støtte til den elproduktion som anvendes af i
husholdningerne i form af fritagelse for afgifter, tariffer og moms udgør i dag
typisk omkring 1,65 kr./kWh ud af en samlet elpris på ca. 2 kr. /kWh.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0019.png
Energistyrelsen fortælle i
faktaark fra 8
november 2012
at:
El fra små vedvarende energi (VE)-anlæg, som forbruges af producenten
selv, er under årsbaseret nettoafregning fritaget for betaling af afgifter,
nettariffer, PSO-tarif og moms.
Herved bliver værdien af produktionen for anlægsejeren lig med de sparede
omkostninger til køb af el, hvilket i dag typisk er godt 2 kr./kWh. Heraf udgør
fritagelsen for betaling af afgifter mv. ca. 165 øre/kWh inklusiv moms
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0020.png
Klima og Energiministeriet udgav d. 15.
november 2012
Solceller
forskellige
boligformer (fremadrettet)
hvor i skriver:
Solceller
forskellige boligformer (fremadrettet)
Og
Nettoafregning betyder, at ejeren af et solcelleanlæg
gratis kan bruge den strøm, han selv producerer uden at
blive pålagt tariffer, afgifter og moms. Herved sparer
anlægsejeren ca. 2 kr./kWh.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0021.png
I Dansk Energis artikel
Solceller eller ej
elkunderne ligestilles
fra 20. marts 2013.
Dansk Energi har adspurgt Energitilsynets sekretariat, om det er muligt at
lave en tariferingsmodel med rabat fra solcelleejerne. Det har de afvist, da
der skal tariferes omkostningsægte:
Altså således, at den enkelte gruppe af kunder betaler for de omkostninger,
som de giver anledning til.
Det betyder, at selskaberne ikke lovligt kan
fortsætte med at give solcelleejere rabat og lade de andre elkunder betale.
Til gengæld røres der ikke ved de rabatter, som er givet i de foregående år
lyder forklaringen fra Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk
Energi.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0022.png
Se
Engrosmodel - EnergiAuktion.dk
Her i indgår Flexafregning sammen med engrosmodellen
og
Metodegodkendelse og gennemgang af detailmarkedsforeskrifter
(Engrosmodel m.m.)
Energinet.dk har revideret sine forskrifter og de deri indeholdte metoder for
at implementere engrosmodellen og som følge af ophævelse af
forsyningspligten samt indførelsen af flexafregning.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0023.png
Vedr. Digital fjernaflæste
elmålere:
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0024.png
Klage til energitilsynet over målemetode
24. november 2016:
Vi bad Energitilsynet om at suspendere Dansk Energis Tarifmodel 2.0, da
den diskriminerede solcelleejerne pga. af, at der anvendes 2 forskellige
målemetoder, en fase og en summations måling.
Den 3-fasede model forårsager store tab for solcelleejerne i Netto-
afregningsgruppe 1 -2 - 4 - 5
9. december 2016:
Dansk Energi opfordrer nu til at der
anvendes en summations-målemetode.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0025.png
Afregningsmetoden for Digitale elmålere med
enten fase eller summations måling:
Se evt. vores
Excel dokument
hvor der kan laves regne eksempler.
Skitse eksempel for forbrugere med Fase måling på afregnings gruppe 4 - 5:
En Solcelleejer producere 4 KWh på L1 og han forbruger bruger 3 KWh fordelt på
L1, L2 og L3
Ved Fase måling på L1:
+ 4 KWh og et forbrug på 1 KWh
= et overskud 3 KWh x 60 øre = 180 øre
= et underskud 1 KWh til 2.20 pr. KWh
Ved Fase måling på L2:
et forbrug på 1 KWh
Ved Fase måling på L2:
et forbrug på 1 KWh
= et underskud 1 KWh til 2.20 pr. KWh
Et samlet resultat for ejere med fase måling, som skal betale 2.40 kr. for leveringen
af 3 KWh til elnettet køb af 2 KWH fra nettet.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0026.png
Afregningsmetoden for Digitale elmålere med
enten fase eller summations måling:
Skitse eksempel for forbrugere med summations måling på afregnings gruppe 4 - 5:
En Solcelleejer producere 4 KWh på Fase L1 og han forbruger bruger 3 KWh fordelt
på L1, L2 og L3
Ved måling på L1:
+ 4 KWh og et forbrug på 1 KWh
Ved måling på L2:
et forbrug på 1 KWh
Ved måling på L2:
et forbrug på 1 KWh
= et overskud på 3 KWh fordeles
= Fra overskuddet fra L1 hentes 1 KWh
= Fra overskuddet fra L1 hentes 1 KWh
Et samlet resultat for ejere med summations måling som skal tjener 0,60 kr. for
leveringen af 1 KWh til elnettet
Den samlede forskel er derfor på 3.00 kr. og derved diskriminerende i forhold til §73
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0027.png
Dagens tilstand er ulovlig
Vi har her dokumenteret de diskriminerende forhold i henholdt til ellovens
§73, ved at vise hvordan vores elmålere måler.
Energitilsynets svar på klagen er vedhæftet
Konsekvensen er, at Energitilsynet tilsidesætter borgernes rettigheder, idet
de tidligere har godkendte Dansk Energis Tarifmodel 2.0.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0028.png
Energitilsynet har givet foreningen af Danske Solcelleejere ret i, at der
hersker en ulovlig praksis for opkrævning af tariffer pga. målemetoden. Men
der er ikke sat en tidsfrist for ophør med ulovlighederne, ligesom der ikke er
sat krav til at finde en løsning hurtigst muligt.
Energitilsynet har derved valgt at tilsidesætte den diskriminerende adfærd ,
som findes i henhold til ellovens §73 or EU´s eldirektiv, som siger at
forbrugeren skal behandles rimelig, objektiv og ikke diskriminerende.
Vi anser derfor dette som, et brud på principperne i Ellovens § 73, da
prisfastsættelse af ydelser skal ske efter rimelige, objektive og ikke
diskriminerende kriterier i forhold til, hvilke omkostninger de enkelte
køberkategorier giver anledning til.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0029.png
Dokumentationen
Energitilsynet har givet foreningen ret i, at der hersker en ulovlig praksis for
opkrævning af tariffer. Men der er ikke sat en tidsfrist for ophør med
ulovlighederne, ligesom der ikke er sat krav til at finde en løsning hurtigst
muligt.
Spørgsmål om overholdelse sendt Energiministeren.
Henvendelse af 25/1-17 fra Danske Solcelleejere om årsafregnede
solcelleejeres vilkår for deres investering i solceller før 20/11-12
Svar fra Lars Chr. Lilleholt vedr. måling af nettoafregning og nettariffer
vedhæftet som bilag
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0030.png
Dokumentationen
Retningslinjer fra Energinet
Retningslinjer for nettoafregning af
egenproducenter
Retningslinjer for nettoafregning af
egenproducenter under Engros-modellen
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0031.png
Dokumentationen
Fjernaflæsere
o
lovgivningen 2009/1 LSF 162
(set tidligere)
o
Bekendtgørelse om måling af elektricitet i slutforbruget
Fra 2011
Bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og måling af
elektricitet i slutforbruget
fra 2013
o
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0032.png
Dokumentationen
Lovgivningen 2009/1 LSF 162:
Den årlige opgørelse sker enten ved anvendelse af
en elmåler, der kan »løbe baglæns», når der er
overskudsproduktion, eller ved en separat måling
af henholdsvis den el som leveres fra nettet og til
nettet, hvorefter nettoforbruget er forskellen
mellem de to målte værdier.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0033.png
Dokumentationen
Bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og
måling af elektricitet i slutforbruget
§ 4. En fjernaflæst elmåler skal kunne
1) registrere aftag og levering af elektricitet i det
kollektive elforsyningsnet særskilt og med en
registrering hvert 15. minut eller med kortere
intervaller.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0034.png
Elloven §73
Elforsyningsloven:
§
73.
De kollektive elforsyningsvirksomheders
prisfastsættelse af deres ydelser efter
§§
69-72
skal ske efter rimelige, objektive og ikke
diskriminerende kriterier i forhold til, hvilke
omkostninger de enkelte køberkategorier giver
anledning til. Prisdifferentiering på baggrund af en
geografisk afgrænsning er kun tilladt i særlige
tilfælde.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0035.png
Tarifmodel 2.0
Omkostningsægthed/rimelighed:
Den enkelte kunde skal dække de omkostninger han giver anledning til i
nettet. En kunde bør hverken betale mere eller mindre end de omkostninger,
vedkommende påfører forsyningsvirksomheden ved sin tilslutning og
tilstedeværelse som kunde, samt omkostninger i forbindelse med den
leverance, som vedkommende modtager, samt et rimeligt bidrag til
virksomhedens overskud inden for den udmeldte indtægtsramme.
Energinet har i 2015 opkrævet tarif for i distributionsnettet uden berettigelse
svarende til 1107 millioner. Dette har været forelagt Energiministeren.
Se hans svar som bilag
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0036.png
Spildte Smart Grid investeringer
I den branchefælles Smart Grid arbejde
http://www.danskenergi.dk/DEFU/NetTeknik/
Smartgrid.aspx
har prosumers en væsentlig rolle
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0037.png
Energinet beskriver, at ” På produktionssiden vil der ske en væsentlig
udbygning af den danske vindproduktionskapacitet, så vindmøller i
2025 forventes at kunne producere op mod 50 procent af det årlige
danske elforbrug. Derudover vil fokus på vedvarende energi og
nulenergihuse øge antallet af husstande med lokal energiproduktion i
form af solceller, husstandsvindmøller osv. i de kommende år.”
Smart Grid er vores store satsning
Senere i rapporten står der, at ”skabes et sådant marked, vil
forbrugerne få nem adgang til at udnytte elsystemets muligheder, fordi
de derigennem kan stille fleksibiliteten i deres elforbrug til rådighed for
elsystemet, så den kan konverteres til økonomiske gevinster for alle i
sektoren, uden at de forsvinder i dyre og rigide transaktioner.”
Det intelligente elsystem - SmartGrid i Danmark rapport
Der er investeret mere end 200 mio. DKK i udvikling af Smart Grid
løsninger.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0038.png
Incitamenterne til Smart Grid forsvinder
Det samlede investeringsbillede for en prosumer reduceres til at lade være
med at gøre noget.
Det er for administrativt tungt at blive solcelleejer, og der er hele tiden nye
regler som gør investeringen usikker.
Solcellerne og deres smarte inverter-teknologi er ikke inviteret ind i en
fælles løsning, selv om de er en væsentlig komponent i smart grid-nettet, og i
omstillingen til grøn energi.
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 16/5-17 fra Danske Solcelleejere ifm. foretræde for udvalget den 18/5-17
1757737_0039.png
Konklusion
Vi kan derfor se os nødsaget til at få alle
tarifmodeller mv., som er blevet pålagt C-kunder
(forbrugere med VE produktion og egetforbrug) i
de seneste år, prøvet ved domstolene.
Vi anser flere af tarifmodellerne for ikke at være
ordentligt dokumenterede og gennemarbejdede og
derfor ikke i overensstemmelse med elloven mv. i
forhold C-kunder (forbrugere med VE produktion
og egetforbrug).