Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
BUU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1699676_0001.png
HVORDAN MINDSKER VI
LÆRINGSULIGHEDEN?
PISA-HØRING OM SOCIAL ULIGHED
Agi Csonka
Formand for Rådet for Børns Læring
Direktør, SFI
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0002.png
Fra social ulighed til læringsulighed
Når den sociale baggrund er afgørende for,
hvad man kan lære – og være og blive
Højtuddannede forældre bruger dobbelt så meget tid på deres børn, end
lavtuddannede forældre.
Et treårigt barn fra et højtuddannet hjem har hørt 30 millioner flere ord,
end en treårig fra et lavtuddannet hjem.
Børns faglige resultater i 9-10 års alderen kan henføres til, hvor megen
tale de har hørt i 0-3 års alderen.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0003.png
Mødres uddannelsesniveau afgørende for børns
sprog
Andel 3-årige med sproglige vanskeligheder
25%
21%
20%
15%
11%
10%
8%
Andel 3-årige med sproglige
vanskeligheder
5%
0%
Mindst mellemlang
uddannelse
Højere end
grundskole
Grundskole
Morens uddannelsesniveau
Kilde: SFI livsduelighedsnotat (2016)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0004.png
De ikke-kognitive kompetencer, der lægger bunden for et
godt liv
flid
omhyggelighed
udadvendthed
behovsudsættelse
selvkontrol
åbenhed
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0005.png
Sammenhængen mellem morens uddannelse og
gennemsnitlig score for
Selvregulering & Samarbejde,
fordelt på alder, for børnehavebørn (3-5�½ år)
Kilde: Fremtidens
dagtilbud
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0006.png
Uligheden fastholdes op gennem skolen -
Resultater i nat. test fra 2. – 8. kl. opdelt efter morens uddannelsesniveau
Kilde: Landersø (2016)
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0007.png
SÅ, hvad skal der til?
Dagtilbud
Vigtigt at skelne mellem:
Generel
læringsulighed
Særligt
udsatte børn
• Mindske
den generelle læringsulighed
gennem:
• gode, stimulerende læringsmiljøer
• samarbejde med forældre om deres børns læring
• Støtte
de særligt udsatte børn
gennem:
• Tidlig opsporing og indsats, bl.a.
plads i vuggestuer af høj kvalitet
• Samarbejde på tværs
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0008.png
Gode læringsmiljøer i dagtilbud
Læring ER leg!
Voksne, der blander sig!
Pædagoger, der ved ALT om børns udvikling og læring
Pædagoger, der skaber ”kontinuer fællestænkning”
Arbejder sammen på en intellektuel måde om at løse et problem, definere et
begreb, evaluere aktiviteter, udfolde et narrativ.
Pædagoger, der støtter forældre i at skabe gode læringsmiljøer i hjemmet
Kilde: EPPSE-projektet.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0009.png
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0010.png
Et godt læringsmiljø
i hjemmet (for de mindste)
Den voksne læser for barnet
Barnet kommer på biblioteket
Barnet leger med tal og bogstaver
Forældrestyret aktiviteter med alfabet og bogstaver
Forældre synger, og laver rim og remser med barnet
Barnet maler og tegner ofte
Barnet leget med andre børn udenfor hjemmet
Kilde: EPPSE-projektet.
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0011.png
De udsatte børn
• Tidlig opsporing og MEGET tidlig indsats
• Styrkelse af dagtilbud i de mest udsatte områder
• Adgang til relevante ressourcepersoner og specialkompetencer
• Brug af alle ”touchpoints” til at styrke læringsmiljøet i hjemmet
Jordemødre
Sundhedsplejersker
Familieterapeuter
Flygtningekonsulenter
Etc…
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0012.png
SÅ, hvad skal der til
Grundskolen
Skoleledelse, der:
Er visionær, har høje forventninger og ansætter dygtigt
Stimulerer professionelle læringsfællesskaber
Bruger mål- og resultatstyring, involverer sig i pædagogisk praksis og giver
lærerne indflydelse
Lærere, der mestrer:
Didaktik
Høje forventninger, tydelige mål og feedback
Variererede undervisningsformer og -metoder
Klasserumsledelse
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0013.png
Virkningsfulde indsatser i grundskolen for
børn med socioøkonomisk svag baggrund
Efter-skoletidsprogrammer
Incitamenter
Adfærds-/psykologiske indsatser
Kompetenceudvikling
Sommerskoleprogrammer
Coaching/Mentorstøtte
IT-støttet undervisning
Feedback
Tutoring
Tilpasning af læreplan
Cooperative
mentoring
learning
Tutoring
Øgede ressourcer
Feedback og monitorering
-.2
0
.2
Effektstørrelse
.4
.6
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0014.png
Et godt læringsmiljø
i hjemmet (for de større børn)
• At forældre involverer sig i barnets hjemmearbejde
• Fysiske og mentale ”rum” til faglig fordybelse
• Fokus på ”læring”: læsning,
lektier, fritidsaktiviteter
• Klare uddannelsesforventninger
• Fokus på sprog, argumentation og refleksion
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0015.png
Eksempler på lovende indsatser
Sundhedsplejersker vejleder om læringsmiljø for de alleryngste
Sårbare mødre i praktik i vuggestuen
Forældrekufferter
Styrkelse af ”growth
mindset”
Læringskonsulenter til plejefamilier
BUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra udvalgets "PISA-høring - Fokus på social ulighed" som blev afholdt onsdag den 7/12-16
1699676_0016.png
EDUCATION FIRST
Tidlig opsporing og MEGET tidlig indsats
Styrkelse af læringsmiljøer i dagtilbud – kompetenceudvikling af
pædagogisk personale og ledere
Styrkelse af klasserumsledelse, undervisningsdifferentiering, tydelig
feedback, mentor- og tutorordninger i undervisningen –
kompetenceudvikling af lærere og ledere
”Social” fordeling af kompetencer og ressourcer til udsatte områder
Eksperimenter med samarbejde om læringsmiljøet i hjemmet